Occupational Trainee visa

Lisavdw

New Member
Hi,

inmiddels woon ik sinds ongeveer 10 maanden in Sydney en ik ben druk op zoek naar een 'echte' baan, het liefst in advertising. Ik heb begrepen dat de overheid het occupational trainee visum heeft geintroduceert wat inhoudt dat een bedrijf je als trainee moet nomineren. Is er toevallig iemand die me hier meer over kan vertellen of bedrijven weet die ik aan zou kunnen schrijven? Ik hoop snel wat te horen!

Lisa
 
Hoi Lisa,

Het visum bestaat al een tijdje, ik heb er een paar jaar geleden een gehad waarmee ik bij een bedrijf in Melbourne heb gewerkt.

1) Kijk eerst of jij voldoet aan de eisen: http://www.immi.gov.au/students/sponsored/otv/eligibility-trainee.htm
2) Zoek vervolgens een bedrijf dat voldoet aan de eisen: http://www.immi.gov.au/students/sponsored/otv/eligibility-organisation.htm
3) Zorg dat het bedrijf je wilt hebben :)
4) Stuur het bedrijf alle informatie voor het visum

De last bij dit visum ligt voornamelijk bij het bedrijf, jij hoeft relatief weinig in te vullen. Die administratieve last voor het bedrijf is wel zodanig dat ze je echt moeten willen hebben...dat kan wel eens lastig zijn.

Groeten,
E
 
Hi Erik,

dankjewel voor je reactie, fijn te lezen dat het visum in ieder geval wel gebruikt wordt. Heeft het bij jou toen lang geduurd voordat je een bedrijf vond dat je wilde nomineren? Ik ben al door alle voorwaarden op de site gegaan en het lijkt er op dat het visum zeer geschikt voor mij is. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Ik ben op zoek naar werk in advertising en met een master in communicatie zou dat toch moeten lukken, maar dat is een hele lastige industrie om een voet tussen de deur te krijgen. Is het gewoon een kwestie van iedereen aanschrijven en meteen informatie over dat visum meesturen? Of heb je nog andere tips/recruitment agencies etc?

Groeten,
Lisa
 
Hoi Lisa,

Het is inderdaad niet een veelgebruikt visa dus je hoort er op internet niet veel over. Maar als het lukt is het wel een heel gunstig visa omdat je het ook kan verlengen en redelijk eenvoudig om kan zetten naar andere visa.

Ik was destijds aan het afstuderen en heb dus gezocht naar een bedrijif waar ik mijn afstudeerstage kon doen en tegelijkertijd kon werken. Dat heeft me bijna een half jaar mailen en bellen gekost en toen ik het eigenlijk had opgegeven werd ik benaderd door een bedrijf in Melbourne dat mij graag wilde hebben.

Jij hebt echter een groot voordeel boven mijn situatie toen, jij zit al in Australie. Mijn advies zou zijn om gewoon te solliciteren voor een internship bij verschillende bedrijven. Het salaris bij een internship is over het algemeen natuurlijk wel lager, maar het geeft je de kans om je voet tussen de deur te krijgen. Ik zou dan zelf niet over het visum beginnen totdat je wat verder in de sollicitaties bent, of tenzij ze er eerder naar vragen.

Als je er dan over begint kan je het beste een antwoord geven waaruit blijkt dat jij precies weet wat er moet gebeuren om dat visum te krijgen, en dat jij er eigenlijk van overtuigd ben dat dat gaat lukken.

Kijk dus wel even goed naar die bedrijfs-voorwaarden van dat visum, want als een bedrijf niet voldoet heeft het dus ook geen zin om daar te sollicteren.

Ik ben wel benieuwd naar je situatie en achtergrond op dit moment: heb je al ervaring kunnen opdoen in Nederland, of heb je net je master afgerond (in Australië?) ? Je woont al 10 maanden in Sydney, hoe ben je daar terecht gekomen en wat heb je dan de afgelopen 10 maanden gedaan?

Mijn vriendin (de andere "E" in "EandE" :) ) is nu bezig met haar 3e jaar (HBO) communicatie management, dus ik hoop ook daarom dat jij hier af en toe blijft posten over hoe het je vergaat!

Groeten,
E
 
Hi Erik,

dank je wel voor je reactie. 'Gelukkig' is het niet zo moeilijk een baan te vinden hier, ik dacht al bijna dat het allemaal aan mij lag. Ik ben nu zo'n twee maanden aan het zoeken, maar helaas met relatief weinig resulataat. Iedereen is wel enthousiast over mn CV, maar mijn visum is het grote probleem waar iedereen zo moeilijk over doet.

Ik heb in 2006 mijn masterdegree in communicatie gehaald en ben daarna 4 maanden stage gaan lopen en aansluitend nog 5 maanden als analist gaan werken voor hetzelfde bedrijf (precies wat je me adviseert om hier te doen), ik ben dus alleen niet meer aan het studeren, dus misschien dat ik neit erg in aanmerking kom voor een internship. In juli vorig jaar ben ik naar Sydney gekomen om eerst een semester te studeren aan de uni en vervolgens te gaan werken en reizen. Ik had eigenlijk in februari naar huis moeten gaan, maar heb besloten hier nog even te blijven omdat het me fantastisch lijkt om hier te beginnen met werken in advertising. Het is alleen erg lastig om een voet tussen de deur te krijgen in die business. Dus dat is eigenlijk een beetje mn verhaal. Ben jij nog steeds in Australie of alweer in Nederland. En sorry als ik je maar lastig blijf vallen, maar mocht je nog briljante tips hebben voor het zoeken van een internship, dan hoor ik het heel graag!

Groeten,
Lisa
 
Back
Top