Occupational Traineeship Visa Stream (402)

MvB

New Member
G’day all,

Ik heb een vraag over visa 402, het Occupational Traineeship Visa. Ik zal eerst in het kort mijn situatie toelichten.

Sinds twee jaar heb ik een relatie met een Australiër, wie ik heb ontmoet toen ik in Sydney was op een working holiday visum. Nu wil ik graag terug naar Australië zodat we samen kunnen zijn en hiervoor wil ik graag een traineeship gaan volgen voor een jaar, zodat wij kunnen samen wonen en uiteindelijk ook kunnen voldoen aan de eis voor een partner visum.

Ik ben momenteel in gesprek met een bedrijf dat mij mogelijk wil sponsoren voor een traineeship waarna de aanvraag van het visum zal volgen. Ik heb gehoord dat deze aanvraag ongeveer 6 tot 8 weken kan duren en mijn vraag is nu, als de aanvraag voor een occupational traineeship visum is ingediend, mag je dan voordat deze is goedgekeurd al naar Australië reizen op een toeristen visum in afwachting van het occupational traineeship visum of moet je deze in Nederland afwachten?

Alvast bedankt voor de reacties!

MB
 
Ik denk dat dit hetzelfde is als met bijna alle visa: als je hem in het buitenland aanvraagt moet je ook in het buitenland zijn als hij toegekend word. Dit hoeft echter niet NL te zijn. Dus als je op een toeristen visum die kant op gaat moet je je case officer laten weten dat je al naar aus komt en dan moet je even het land verlaten als je visum klaar is om goedgekeurd te worden. Maar met mijn Occupational Trainee visum heb ik nooit wat van een case officer gehoord. Gewoon opgestuurd en 3 maanden gewacht. Moest trouwens nog wel xrays laten maken voor tuberculose.
Als ik jou was zou ik gewoon even de immi bellen. Die weten uiteraard het beste alle regels en processen :).
 
I had an OTV 9 years ago. They only allow one visa at a time, so if you apply for an OTV in NL, they won't allow you a tourist visa on top of that. Usually takes less time than 3 months too.
Good luck.
 
Hai hai,

Is de Occupational Trainee stream niet al sinds 24 november 2012 gesloten? Zie http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/442.aspx. Of hebben jullie het over een ander visum? Hoor het graag.
Kan goed advies gebruiken.

Ik ben uitgenodigd om te solliciteren naar een tijdelijke functie in Canberra. Mijn droombaan! (Ook al is het maar tijdelijk.) Zo’n leuke functie en organisatie (onderwijs). Probleem is alleen het visum. Mijn WHV heb ik in 2011 al verbruikt en helaas niet verlengd. Ik denk niet dat de werkgever mee wil werken aan een 457 (duurt ook te lang volgens mij, functie is per midden augustus) nu het maar om een vervanging van iemand voor een half jaar gaat. Is er echt geen ander tijdelijk visum waarmee je kan werken?
Zou het zo jammer vinden als het hierop stuk loopt. Zeker als beide partijen geinteresseerd zijn. Dacht het eerst nog misschien in een traineeship constructie te kunnen doen, maar las dus dat dat visa niet meer bestaat.
Lees verder op het forum dat mensen het hebben van een Australische partner vaak als enige optie zien. Nou heb ik een Australische vriend die nog maar een jaar in Australie zit en daarna naar Europa gaat voor werk (vandaar dat een tijdelijk verblijf daar voor mij voldoende is), maar hoe zou dit mij kunnen helpen? Het heeft toch pas status als je meer dan een jaar hebt samengewoond? Dat hebben we niet, hebben elkaar pas onlangs tijdens een (lange) vakantie daar ontmoet. Hoop dat iemand advies heeft. Ik wil heel graag die baan!
 
Back
Top