Onmisbare informatie voor Engineers!!!

Bartman

XPdite Sponsor
Ik ben nu bijna 2 jaar in Australie, en ben ondertussen toe aan mijn 4e werkgever.
Ik dacht ondertussen de arbeidsmarkt hier wel enigszins te kennen, maar dat blijkt totaal niet waar te zijn.

Tot voor kort lagen de banen voor Ingenieur bijna voor het oprapen, toch was het moeilijk (ik spreek dan voor mezelf) om binnen te komen in de Australische arbeidsmarkt. Achteraf gezien heb ik het niet goed aangepakt, en ik wil jullie deze fouten besparen.

Ik was pas bij een seminar van Engineers Australia, en daar werd me aangeraden het pakket "Project Australia" aan te schaffen.
Je kunt het bestellen op www.tribuslingua.com.au
Het pakket is niet goedkoop (277 dollar) maar bevat een boek, een DVD en een CD met absoluut onmisbare informatie.
Ik heb geen aandelen bij de firma, maar ik wou dat ik het pakket 2 jaar geleden had aangeschaft.
Vergeet de boeken als "werken en leven in Australie", want die hebben voor de ingenieur weinig waarde.

De Australische arbeidsmarkt werkt echt anders dan de Nederlandse, en het duurt veel te lang om dat zelf uit te vinden.
Zo is het bijvoorbeeld zo dat 70% van de bedrijven onder het midden en kleinbedrijf valt, waarvoor het te duur is om te adverteren voor banen (of met recruiters te werken). Slechts 20% van de vacatures wordt in de media geadverteerd, de rest wordt via via ingevuld.

Het pakket leert je hoe je je CV moet schrijven, en ook toe moet spitsen op elke afzonderlijke vacature.
Hoe je in de "hidden job market" kunt tappen.
Waar Australische werkgevers naar zoeken, hoe je een netwerk opbouwt.
Hoe je in een interview moet gaan, hoe je salarisonderhandelingen voert, etc. ect.

Voor degenen die nog naar Australie toe moeten komen of hier net zijn geland en op zoek zijn naar een baan:
De economische/arbeids situatie is nog steeds beter dan in Europa, maar je hebt alle hulp en middelen nodig om de juiste baan te vinden binnen een zo kort mogelijke tijd.

Succes!!!! Bart
 
Bart!

Super deze "in-side" informatie voor engineers!
Wij hebben onze aanvraag begin deze maand ingediend (en staan niet op voorkeurslijsten), dus het duurt voor ons nog wel even eer dat we er zijn... :-(

Maar ik neem jou tip zeker mee!

Thnx for the information! Keep it up!

Groeten,

Leon

P.s. Jij hebt gelukkig (nog) geen last van de crisis?? (risico om je baan te verliezen)
 
hmm dat is wel nuttige info.
Dat is eigenlijk het enige waar ik me zorgen om maak. Ik wil eigenlijk gaan en pas daar een baan regelen, maar dat is in deze periode misschien wel lastig. Ik heb geen zin om een aantal maanden te moeten wachten op die juiste baan.

Ik zit te overwegen om hun "skilled migrants australia pack" te kopen.
Ik ben zelf een software engineer, maar ik neem aan dat ze meer de construction engineers etc bedoelen?
 
[quote author=Crazy Kangaroo link=topic=9800.msg133414#msg133414 date=1235830349]

P.s. Jij hebt gelukkig (nog) geen last van de crisis?? (risico om je baan te verliezen)
[/quote]

Sterker nog, ik had mijn baan in Darwin opgezegd, en was in Melbourne neergestreken om een nieuwe baan te zoeken die beter bij me paste. (Precision Mechanical Design Engineer). Dat bleek veel moeilijker dan gedacht.
Maar gelukkig belde een kennis uit Perth op, waarmee ik een groot project had gedaan in Darwin. En dat bedrijf wilde me graag hebben.

Wat betreft software engineers: als je jouw skills hebt moeten laten assessen door Engineers Australia, is dit boek op jou van toepassing.

Een baan zoeken op afstand is heel moeilijk (ze willen je toch spreken) maar je kunt het pakket alvast bestellen en je grondig voorbereiden. Ik had het geluk 2 jaar geleden dat ik iemand tegen kwam die zijn netwerk wilde aanspreken om mij een baan te vinden. Maar buiten dat was ik achteraf gezien heel slecht voorbereid.
Doe vooraf je research waar er voor jou de meeste werkgelegenheid is voordat je neerstrijkt!!!

Bart
 
[quote author=Bartman link=topic=9800.msg133437#msg133437 date=1235862345]
Wat betreft software engineers: als je jouw skills hebt moeten laten assessen door Engineers Australia, is dit boek op jou van toepassing.
[/quote]

Als Software Engineer zul je de beroepserkenning moeten laten doen door ACS.
 
hey Bartman, (en anderen)

Goed bezig. Nu er weer leven in dit draadje zit kwam ik er ook ff op kijken  :up:

Wij zijn van plan naar australie te gaan en daar werk voor mij te zoeken. Ik ben goedgekeurd door ENG AUS als mechanical engineer. Dus ik ga eens ff rustig kijken wat dat precies inhoud, die link van jou.

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk zal gaan lopen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed moet komen.

Greets

Stefa
 
Hoi Bart,

Mijn vriend staat op die critical list als production engineer,
we willen dus wel heel graag naar australie maar als ik het goed begrijp kun
je er dan heen zonder al een baan daar te moeten hebben?
Heel erg bedankt voor de info we gaan eens naar dat pakket kijken,
maar heb je nog meer adviezen. Wij staan nl nog echt aan het begin
van het avontuur :smile:
groetjes
sandy
 
Hi Bart

Kan je wat meer vertellen wat er in dat boek staat. Ik keek even op de website die je noemde maar daar kost 'project Australia' slechts 34 dollar dus ik vraag me af of ik wel naar het juiste kijk.

Ik werk al bijna twee jaar bij dezelfde werkgever maar heb inderdaad het idee dat hier alles anders werkt en moeilijk te doorgronden is. Is dat boek echt zinvol?
 
Mijn vriend staat op die critical list als production engineer

Op die titel ben ik 3 jaar geleden binnen gekomen, wist niet dat die nou critical was?
In ieder geval, goed om te weten voor degenen die binnen willen komen Bart.
Wat mij ook opgevallen is, is dat je na een job interview er zelf achter aan moet gaan om verder te willen komen.
Je moet dus zelf bellen of ze al iets weten.
 
Hoi,

Is die titel voor jou gevoel dan niet critical???
Ik bedoel is er werk voor production engineer??
waar werk jij als ik vragen mag?
En is er ook werk naar jij weet in west australie??

groetjes
sandy
 
http://www.liveinvictoria.vic.gov.au/__data/assets/pdf_file/0002/20000/Engineers-Workbook-Eng-second-lang.pdf

Een boek van dezelfde auteur ( Ian Little ) op PDF, net een paar pagina's doorgebladerd om een beeld te krijgen.
Vond ook een site waar je alleen het boek kon bestellen voor 34 dollar en niet de hele cursus, lijkt me in eerste instantie wel interessant

groeten  Johan
 
Dit is misschien wel een goed idee ja.
(helemaal in het huidige klimaat)

ik was alleen zelf nooit op het idee gekomen om dit te kopen door oa. :
yes, you read correctly. For just $277 you are getting $587 worth of products designed specificaly to make sure you get ahead of the rest and secure a career in Australia.

bad infomercial  :lol:
 
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=project+australia
Een interview met Ian Little, niet echt veel informatie en de PDF van "living in Victoria" viel me ook niet echt mee. De aanwijzingen voor een CV waren wel handig.
Omdat ik in Mackay Queensland wil gaan wonen, rural country, waar behalve de mining industry niet veel grote bedrijven zitten en dus -mijn keus- aan gewezen ben op het klein/midden bedrijf, denk ik dat je heel snel een kruiwagen nodig heb om je binnen te loosden. Ik heb al eens in Mackay gewoond, weliswaar in 1980-, maar bijna alle baantjes die ik toen gehad heb ging via via en de officiele instanties die ik toen afgelopen heb, daar had ik alleen maar het idee van, dat ze er -net als in Nederland- voor zichzelf zaten.
Mijn ervaring toen was, dat als je ergens solliciteerde, vertel wat je kan doen, je werk ervaringen en niet wat je beperkingen zijn.
Uiteraaard was de situatie in 1980 iets anders dan nu en had ik niet de ervaring en papieren die ik nu heb, maar solliciteren in Australia is inderdaad anders dan dat we hier in Nederland gewend zijn.
Gaan evengoed het losse boek bestelllen, die 34 dollar kan je de kop nier kosten.

groetjes  Johan
 
Net het losse boek geprobeerd te bestellen. Overal uitverkocht en/of not yet avialable.
Wel bestelbaar de complete cursus in de US voor 147 usd, idd met een steeds lagere prijs.
Wacht het nog even af.

groetjes  Johan
 
[quote author=Frankp link=topic=9800.msg134646#msg134646 date=1237284555]
Hoi,

Is die titel voor jou gevoel dan niet critical???
Ik bedoel is er werk voor production engineer??
waar werk jij als ik vragen mag?
En is er ook werk naar jij weet in west australie??

groetjes
sandy
[/quote]

Vraag je dat aan mij?
 
[quote author=traviesa link=topic=9800.msg134627#msg134627 date=1237260621]
Hi Bart

Kan je wat meer vertellen wat er in dat boek staat. Ik keek even op de website die je noemde maar daar kost 'project Australia' slechts 34 dollar dus ik vraag me af of ik wel naar het juiste kijk.

Ik werk al bijna twee jaar bij dezelfde werkgever maar heb inderdaad het idee dat hier alles anders werkt en moeilijk te doorgronden is. Is dat boek echt zinvol?
[/quote]

Ik kan alleen maar herhalen wat ik hierboven al heb gezien. Het boek is inderdaad het belangrijkste van het hele pakket. De DVD is een soort herhaling voor mensen die te lui zijn om het boek door te spitten. De CD bevat een hele hoop templates voor CV's e.d.
Ik vond vooral het boek ontzettend nuttig, omdat hier precies uitgelegd wordt hoe je het beste de markt kunt benaderen.
Enne, via recruiters zoeken werkt volgens mij op dit moment vooral in je nadeel. Die jongens zijn gewoon veel te duur voor midden en klein bedrijf, dus als een bedrijf via een ander kanaal mensen aan kan trekken dan kiezen ze daar gewoon voor.

Groetjes, Bart (die net in Perth is begonnen bij Well Ops als Design Engineer)
 
onder het mom van netwerken....
is er nog een opening bij jou bedrijf voor een electronics engineer? : :roll:
 
Back
Top