Onmogelijke vragen over australie

Gwen

XPdite Sponsor
Hoi Iedereen!
Omdat ik voor stage naar het buitenland ga, ben ik verplicht een extra vak te volgen over de buitenland stage. Nu moet ik daar ook een portfolio over maken. Opzich allemaal niet zo erg, maar nu staat er een opdracht waar de meest onmogelijke vragen in staan.. Vragen die je echt niet zo even snel op internet kan vinden ofzo. Daarnaast vind ik de meeste vragen vrij onzinnig omdat Australie ook gewoon een westers land is, en geen ontwikkelingsland waar je echt goed op de hoogte moet zijn van de verschillen. Maar goed, ik moet de vragen beantwoord hebben, en hoop dat jullie mij kunnen helpen  :lol:.

De vragen staan hier onder.. Als je een antwoord op een van de vragen (of meer) weet, dan hoor ik het graag  :cool:

1. Wat zijn de namen van de politieke partijen en hun politieke leiders en wat zijn de belangrijkste opvattingen van deze partijen en hun leiders?
2. Wat zijn de belangrijkste religieuze of spirituele bewegingen en hun opvattingen.
3. Wat zijn de belangrijkste actuele gespreksonderwerpen (verkiezingen, schandalen, sport, etc.).
4. Welke recente conflicten heeft het land gekend en wat was de rol van Nederland / de westerse landen in dit conflict?
5. Hoe werkt de overheid in dit land?
6. Sinds wanneer is het een onafhankelijk land en onder welke omstandigheden is het land onafhankelijk geworden?
7. Hoe is het gesteld met de welvaart in het land: beschrijf de nationale (eventueel regionale) economie en wat is de actuele stand van zaken van de economie? Met andere
            woorden: waarmee verdient de bevolking haar inkomen en lukt dat ook?
8. Hoe is de etnisch-culturele samenstelling van de bevolking?
9. Beschrijf de actuele rol van Nederland en / of de westerse landen in de huidige lokale politiek, economie, cultuur, etc.

10. Groeten en aankomst: hoe groeten mensen elkaar (een handdruk, buiging, alleen met woorden?) / zijn er kledingvoorschriften, moet je je schoenen uit doen als je een huis binnengaat? Moet je precies op tijd aankomen, iets vroeger of later?

11. Giften / cadeaus: wordt er een gift verwacht en zo ja wat voor een soort gift? Zo kan het zijn dat je op iemands verjaardag per ongeluk bloemen geeft die geassocieerd worden met de dood (in Frankrijk staan er altijd Chrysanten op iemands graf dus die kan je dan bij een feestje maar beter achterwege laten).
Dus wat is de juiste manier om iemand bij een bepaalde gelegenheid te bedanken? Wat is een correcte gift? Moet je een gift inpakken? Zijn er specifieke betekenissen voor bepaalde giften?

12. Voedsel en maaltijden: hoe laat wordt er ontbeten, geluncht en gedineerd? Als je uitgenodigd wordt moet je dan iets meebrengen? Word er van je verwacht dat je helpt de maaltijd voor te bereiden? Ga je uit jezelf zitten of moet je wachten? Moet je jezelf bedienen of word je bediend? Moet je alles opeten of moet je juist iets over laten? Zijn er kamers waar je niet mag eten of drinken? Hoe lang duurt een maaltijd en hoe lang moet je blijven na een maaltijd? Wat wordt er in het land gegeten en is het een probleem als je vegetariër bent? Als je zelf gaat koken waar kan je dan terecht en waar moet je op letten?

13. Toilet, bad en douche: wat is de beste tijd om een bad of een douche te nemen? Hoe lang mag je douchen? Hoe werkt de douche? Is baden iets individueels of niet (vb: delen van badwater).

14. Algemene etiketten: hoe laat moet je thuis zijn, wordt er van je verwacht dat je altijd mee eet? Wat moet je doen als je een keer niet mee eet? Kan je een gast meenemen? Waar moet je toestemming voor vragen (telefoon, televisie, etc.), zijn er ook kledingvoorschriften voor bepaalde situaties, welke specifieke huisregels zijn er nog meer?


Haha je lacht je rot he met deze vragen  :grin: Hoe lang mag je douchen  :lol:.. Zoals ik al zei, dat is echt belangrijk om te weten in een derde wereld land, maar in Australie volgens mij niet..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen  :up:
 
Misschien kun je hier wat antwoorden vinden

http://www.citizenship.gov.au/learn/cit_test/preparing1/
 
Zie je wel Alie, dat jij veel weet! ( [size=6pt]of weet op te zoeken[/size]

Maar Gwen, dat zijn me nogal wat vragen zeg!Kei grappig ja.Ik weet er wel een paar van denk ik...
2. Katholiek en Atheisme ( geloof ik.... ( of in het geval van het atheisme, dus niet )  :grin:
3.Sport en bier  :wink:
4.conflicten met mensen die een visum aanvragen  :wink:
5. langzaam  :wink:

Sorry! Kon het niet laten. :smile: Maar weet wel 1 dingetje nog over toilet,bad,douche: vaak wordt er gezegd dat je in geval van langdurige droogte niet langer dan 4 min mag douche.En wordt er vaak gebruik gemaakt van opgevangen regenwater.Zeker in de wat rural area's.
 
Haha fantastisch!  :grin:

Voor vraag 13 kan je er wel toevoegen dat ze in Australie geen washandjes kennen, dat is mij verteld. :p
 
[quote author=skippie link=topic=10439.msg147214#msg147214 date=1253806183]
Zie je wel Alie, dat jij veel weet! ( [size=6pt]of weet op te zoeken[/size]
[/quote]

Valt nog wel tegen hoor :lol:

6. 1901
http://en.wikipedia.org/wiki/Constitutional_history_of_Australia

4. stolen generation

Een ander belangrijk (politiek) onderwerp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_republic_referendum,_1999
6 November 1999

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
10. Groeten en aankomst: hoe groeten mensen elkaar (een handdruk, buiging, alleen met woorden?) / zijn er kledingvoorschriften, moet je je schoenen uit doen als je een huis binnengaat? Moet je precies op tijd aankomen, iets vroeger of later?

een hug. Kleding voorschriften: niet echt. Op school vaak een uniform. Verder net zoals in NL. Schoenen hoef je niet perse uit te doen (is mijn ervaring). Tijd: tja.. 7 uur betekent gewoon half 8 (laid-back). Dus later is geen enkel probleem :) maar werk en school gaan wel op tijd.. het zijn meer die andere afspraken  :lol:

11. Giften / cadeaus: wordt er een gift verwacht en zo ja wat voor een soort gift? Zo kan het zijn dat je op iemands verjaardag per ongeluk bloemen geeft die geassocieerd worden met de dood (in Frankrijk staan er altijd Chrysanten op iemands graf dus die kan je dan bij een feestje maar beter achterwege laten).
Dus wat is de juiste manier om iemand bij een bepaalde gelegenheid te bedanken? Wat is een correcte gift? Moet je een gift inpakken? Zijn er specifieke betekenissen voor bepaalde giften?

In ieder geval geen bloemen (die trouwens toch meer dood dan levend zijn als je ze al wilt gaan kopen).

12. Voedsel en maaltijden: hoe laat wordt er ontbeten, geluncht en gedineerd? Als je uitgenodigd wordt moet je dan iets meebrengen? Word er van je verwacht dat je helpt de maaltijd voor te bereiden? Ga je uit jezelf zitten of moet je wachten? Moet je jezelf bedienen of word je bediend? Moet je alles opeten of moet je juist iets over laten? Zijn er kamers waar je niet mag eten of drinken? Hoe lang duurt een maaltijd en hoe lang moet je blijven na een maaltijd? Wat wordt er in het land gegeten en is het een probleem als je vegetariër bent? Als je zelf gaat koken waar kan je dan terecht en waar moet je op letten?

Ontbijt: cereal. Iedereen voor zich. Lunch: school of werk. Anders gewoon even tussendoor. Je kunt zelfs vruchtjes in kleine blikjes e.d. kopen om voor lunch mee te nemen... Avondeten (ook wel 'tea' genoemd): ja er wordt wel verwacht dat je meehelpt en kids helpen vaak ook mee (koken en afwas). Australie is best wel kookgek. Als je nieuw bent wordt je bedient, daarna zelf bedienen (anders verhonger je  :grin:) Ach je mag best iets laten liggen (zoalgn het maar geen vlees is..  :lol:) Tijd is afhnakelijk van soort eten en of er een speciale gebeurtenis is. Je wacht wel op elkaar, dus je loopt neit zomaar van tafel.

Vegetarier: een probleem  :? Australie is een vlees gekke natie, maar je kunt er ook vegetarisch eten. Maar ja, afhankelijk van het gezin bestaat een groot deel van de maatlijd wel vaak uit vlees..  Eten: vlees, vlees en een beetje groente en wat aardappels. Vaak sweet potatoes, sweet corn (jammie) en pumkin. Vaak een combinatie van vele groenten.


13. Toilet, bad en douche: wat is de beste tijd om een bad of een douche te nemen? Hoe lang mag je douchen? Hoe werkt de douche? Is baden iets individueels of niet (vb: delen van badwater).

Afhankelijk van waar je woont en of je een regenton hebt voor je water supply (en dan hangt het er vanaf hoe vaak het regent  :smile:) Als er een water tekort is dan zo snel mogelijk douchen.

14. Algemene etiketten: hoe laat moet je thuis zijn, wordt er van je verwacht dat je altijd mee eet? Wat moet je doen als je een keer niet mee eet? Kan je een gast meenemen? Waar moet je toestemming voor vragen (telefoon, televisie, etc.), zijn er ook kledingvoorschriften voor bepaalde situaties, welke specifieke huisregels zijn er nog meer?

Tijdstip dat je thuis moet zijn: afhankelijk van de situatie, maar meestal voor het donker (afhankelijk van waar je woont..). Niet mee eten is geen probleem, wel ff laten weten. Ze hebben meestal wel extra eten, dus meeeters zijn geen enkel probleem! Telefoon e.d. mag je gewoon gebruiken, koelkast mag je gewoon opentrekken. Share!

[/quote]
 
Haha bedankt mensen!!
Ik kom al een heel stuk zo. Wat dom van mij dat ik bij douche niet eens gedacht heb aan droogte  :blond:
:grin:
 
Inderdaad veel onzinnige vragen, maar ik heb wel een paar antwoorden.
1. Labour, liberals en Australia national party. Verder veel kleine partijen die maar heel weinig invloed hebben, zoals de greens en family first. De leiders kun je wel googelen.
2. Officieel is Australie Anglicaans, maar natuurlijk zijn er tig andere soorten kerken actief. Verder heb je hier pakweg 250 nationaliteten, dus zo ongeveer elke religie zal wel vertegenwoordigd zijn. Natuurlijk vrij veel Moslims, Boeddhisten en Hinduisten. Maar ook heel veel mensen vullen in "geen godsdienst".
3.Van alle onzinnige vragen... het actuele gespreksonderwerp is dat wat op dat moment actueel is. :grin: Er wordt hier niet zo veel over sport gepraat als in Nederland en tja, als er verkiezingen aankomen wordt daar ook over gepraat. En vergeet vooral het weer niet. :lol:
4. Hangt af van je definitie van conflict. Als je daarmee oorlog bedoelt, dan zijn er wat Australische soldaten in Afghanistan en daarvoor moet je teruggaan naar WO2.
5. Australie is een democratie met nog altijd de Britse koningen als staatshoofd. Dus vrijwel hetzelfde als in Nederland.
6. 1901 na een hoop gezanik met Groot Brittannie. :lol:

7. Net als in Nederland.
8. Veel blanken en verder zo'n 250 nationaliteiten. En uiteraard de Aborigines en Torres Strait Islanders. Die mogen we beslist niet vergeten.
10. Bij een formele begroeting een handdruk, bij een informele begroeting "hi". :lol: Kledingvoorschriften zijn er in sommige restaurants, maar verder is korte broek en T-shirt hier de nationale dracht.
11-14.  Zijn eigenlijk niet te beantwoorden, want het hangt af van de situatie. Als je bij wildvreemden op bezoek gaat is het iets anders dan bij vrienden of buren. En hoe lang je wilt douchen hangt van je eigen smaak af. En hoe laat je thuis moet zijn hangt af van je ouders. :grin:

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Rixta link=topic=10439.msg147246#msg147246 date=1253830456]
Er wordt hier niet zo veel over sport gepraat als in Nederland
[/quote]

Is dus duidelijk regio afhankelijk want in Melbourne gaat zo'n beetje 1 op de 2 gesprekken wel over
AFL of Cricket.

[quote author=Rixta link=topic=10439.msg147246#msg147246 date=1253830456]
En hoe lang je wilt douchen hangt van je eigen smaak af.
[/quote]

Hier is sinds kort een commercial op de radio dat je er wat van moet zeggen als je weet dat iemand langer dan 4 minuten onder de douche staat. Want het water is van ons allemaal het is niet eerlijk dat de 1 er meer onnodig gebruik van maakt dan de ander. (echt waar dit is geen grap).
 
[quote author=Tommy T link=topic=10439.msg147248#msg147248 date=1253836330]
Hier is sinds kort een commercial op de radio dat je er wat van moet zeggen als je weet dat iemand langer dan 4 minuten onder de douche staat. Want het water is van ons allemaal het is niet eerlijk dat de 1 er meer onnodig gebruik van maakt dan de ander. (echt waar dit is geen grap).
[/quote]

Hmm...kun je in een mooie precaire situatie terechtkomen als je bijv. weet dat je buurvrouw langer dan 4 minuten onder de douche staat....HOE WEET JIJ DAT :p
 
mijn eigen ervaringen:
(ik heb ter lerende en vermaak als voorbeeld een bbq genomen)

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
12. Voedsel en maaltijden: hoe laat wordt er ontbeten, geluncht en gedineerd? [/quote]
ontbijt: vroeg! tussen 5am-7am
morning tea: 10.00-ish
lunch: 12.30-13.30
afternoon tea: 15.00 -ish
dinner: tussen 17.00-19.00 of later

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Als je uitgenodigd wordt moet je dan iets meebrengen? [/quote]
BYO (bring your own) is hier vrij standaard. Als er niets gezegd wordt neem je je eigen drinken mee. Variaties zijn 'bring a plate'.

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Word er van je verwacht dat je helpt de maaltijd voor te bereiden?
[/quote]
Alleen de gastheer braadt het vlees op de bbq. Waag het niet aan te bieden om te helpen.

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Ga je uit jezelf zitten of moet je wachten? [/quote]
De mannen staan in de buurt van de BBQ/beer fridge.
De vrouwen zitten met de kinderen aan tafel.

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Moet je jezelf bedienen of word je bediend?
[/quote]
Ieder voor zich (tenzij je een butler hebt).

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Moet je alles opeten of moet je juist iets over laten?
[/quote]
Alles wordt opgegeten inclusief het zwart geblakerde vlees.

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Zijn er kamers waar je niet mag eten of drinken? [/quote]
?
[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Hoe lang duurt een maaltijd en hoe lang moet je blijven na een maaltijd? [/quote]
tsja wat is een maaltijd. Een beetje bbq begint halverwege de middag en kan tot middernacht duren.

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]Wat wordt er in het land gegeten en is het een probleem als je vegetariër bent? [/quote]
Als vegetagier heb je het hier behoorlijk slecht. In sommige restaurants wordt je niet eens toegelaten! Brisbane's Worst Vegetarian Restaurant: http://www.normanhotel.com.au/

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]Als je zelf gaat koken waar kan je dan terecht en waar moet je op letten?
[/quote]

?
 
[quote author=Rixta link=topic=10439.msg147246#msg147246 date=1253830456]
4. Hangt af van je definitie van conflict. Als je daarmee oorlog bedoelt, dan zijn er wat Australische soldaten in Afghanistan en daarvoor moet je teruggaan naar WO2.
[/quote]
Vergeet niet het conflict met Indonesie betreffende Oost-Timor. Was het niet net een paar weken geleden dat de 10-jarige onafhankelijkheid van Oost-Timor werd gevierd, waarbij de Australische generaal een onderscheiding kreeg? En ze hebben ook nog meegevochten in Vietnam. Ook onlangs werden de laatste (twee?) stoffelijke overschotten terug gebracht naar Australie.

[quote author=alieNL link=topic=10439.msg147217#msg147217 date=1253807303]
6. 1901
http://en.wikipedia.org/wiki/Constitutional_history_of_Australia
[/quote]
Als je je eigen link goed doorleest, dan kun je vinden dat echte onafhankelijk pas in 1986 werd gerealiseerd (Australia Act). Maar het proces begon officieel in 1901.

9. Australie heeft de rug naar Engeland gekeerd en heeft zijn neus in het achterste van de VS gedrukt.

[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
Omdat ik voor stage naar het buitenland ga, ben ik verplicht een extra vak te volgen over de buitenland stage. Nu moet ik daar ook een portfolio over maken. Opzich allemaal niet zo erg, maar nu staat er een opdracht waar de meest onmogelijke vragen in staan.. Vragen die je echt niet zo even snel op internet kan vinden ofzo. Daarnaast vind ik de meeste vragen vrij onzinnig omdat Australie ook gewoon een westers land is, en geen ontwikkelingsland waar je echt goed op de hoogte moet zijn van de verschillen. Maar goed, ik moet de vragen beantwoord hebben, en hoop dat jullie mij kunnen helpen  :lol:.
[/quote]
Ik wens je alle hulp toe bij het beantwoorden van deze vragen, maar zoals je al hebt gezien in de antwoorden zijn veel dingen errug gemakkelijk op het internet te vinden. Je maakt je je er dus wel gemakkelijk af zo... :lol:

Ik begrijp overigens je opmerking met betrekking tot verschillen en ontwikkelingslanden niet helemaal. Tussen vele ontwikkelde landen zijn er al best veel verschillen te vinden. En er zijn ook veel ontwikkelingslanden die "westers" zijn. Waar denk jij zelf aan als je het over een ontwikkelingsland hebt? En verder vind ik de meeste vragen wel zinnig als je werkelijk geinteresseerd bent in het land, ze gaan nauwelijks over verschillen. Maar goed, je eigen "ben ik verplicht" spreekt al boekdelen...
 
[quote author=slatsr link=topic=10439.msg147254#msg147254 date=1253858910]
Ik begrijp overigens je opmerking met betrekking tot verschillen en ontwikkelingslanden niet helemaal. Tussen vele ontwikkelde landen zijn er al best veel verschillen te vinden. En er zijn ook veel ontwikkelingslanden die "westers" zijn. Waar denk jij zelf aan als je het over een ontwikkelingsland hebt? En verder vind ik de meeste vragen wel zinnig als je werkelijk geinteresseerd bent in het land, ze gaan nauwelijks over verschillen. Maar goed, je eigen "ben ik verplicht" spreekt al boekdelen...
[/quote]

Hoi Slatsr,
begrijp me niet verkeerd hoor. Ik wil dit allemaal heel graag weten over Australie! Maar ik heb zoiets dat maak ik straks zelf allemaal wel mee. Wat ik bedoel met een ontwikkelingsland is dat ik denk dat het bij dat soort landen wel heel belangrijk is om alle gewoontes ed te weten, omdat die nogal eens veel kunnen schelen met Nederland, en dat de verschillen waarschijnlijk te veel en te groot zijn om ze daar pas te bezien. Dan gaan je waarschijnlijk al zo hard op je bek dat het niet meer leuk is.
 
Voor recente conflicten, surf naar : http://www.awm.gov.au/ De website van het Australian War Memorial. Wanneer je de kans krijgt is een bezoekje aan dit museum in Canberra dan ook zeer de moeite waard!!!
 
Vanwege de droogte zijn er waterrestricies. Dus hoe lang je mag douchen is zeker geen grap. Vorig jaar mochten we met zn allen maar 4 minuten douchen. Er werden zelfs waterbesparende kranen en zandlopers uitgedeeld. Wij zijn afhankelijk van regenwater waar we van drinken, koken, douchen etc.
Elke regendruppel is hier heel belangrijk en gaan daar ook heel zuinig mee om.

Bij ons in de badkamer staat ook een eierwekker en geven ons 4 minuten om te douchen. En dat gras??  Laat dat maar....een glas drinkwater is belangrijker.

Groetjes Marga
 
[quote author=Marga link=topic=10439.msg147623#msg147623 date=1254455615]
Vanwege de droogte zijn er waterrestricies. Dus hoe lang je mag douchen is zeker geen grap. Vorig jaar mochten we met zn allen maar 4 minuten douchen. Er werden zelfs waterbesparende kranen en zandlopers uitgedeeld. Wij zijn afhankelijk van regenwater waar we van drinken, koken, douchen etc.
Elke regendruppel is hier heel belangrijk en gaan daar ook heel zuinig mee om.

Bij ons in de badkamer staat ook een eierwekker en geven ons 4 minuten om te douchen. En dat gras??  Laat dat maar....een glas drinkwater is belangrijker.
[/quote]

met zn allen maar 4 minuten douchen? Of max. 4 min per persoon. :-D (anders zou het wel lekker knus worden met zijn allen gezamenlijk onder de douche)

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat het niet zo ver had hoeven komen. Als australiërs wat opener naar andere oplossingen hadden gekeken en ze zich niet zo slecht hadden laten voorlichten dan hadden we al lang en breed, net zoals dat in Europa gebeurt, recycled water kunnen gebruiken. Velen denken, vanwege de slechte voorlichting, dat water uit de toiletpot direct bij hun in de kraan terechtkomt. Australiërs die zelf een tijdje in het buitenland (US, Canada, Europa) hebben gewoond en die je daar over hoort vinden het de grootste kolder dat Australië niet aan recycled water wil. Maar ja...zonder dat waars. de meeste australiërs het beseffen consumeren ze al recycled water. De hele waterhuishouding van de aarde is al een recycling....

Wij gebruiken hier nog steeds ver beneden de toegestane limiet aan drinkwater. Per persoon mag je 170 liter water per dag gebruiken. Daar waar het landelijk gemiddelde in Nederland 130 liter per persoon is, mag je hier, met minder bruikbaar water, dus meer gebruiken dan in Nederland. Gelukkig hebben wij 2 3000L regenwatertanks in de tuin (alhoewel die helaas leeg zijn aan (hopelijk) het einde van het droge seizoen), maar nog steeds zitten wij gemiddeld nu op zo'n 40 a 50 liter per persoon per dag wat we gebruiken.

En douchen? Ik doe er rustig langer over....(doe gewoon tussendoor de kraan dicht :D)
 
[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
.. Vragen die je echt niet zo even snel op internet kan vinden ofzo.
[/quote]

Wat vervelend voor je!  :shock:
 
[quote author=GreenBrown link=topic=10439.msg147975#msg147975 date=1254954577]
[quote author=Gwen link=topic=10439.msg147207#msg147207 date=1253800437]
.. Vragen die je echt niet zo even snel op internet kan vinden ofzo.
[/quote]

Wat vervelend voor je!  :shock:
[/quote]

Jeetje.. je hoeft niet te helpen... vind het gewoon leuk om de antwoorden van de forummers te horen. Dan krijg ik een beter idee over australie als dat ik honderd sites ga lezen die allemaal iets anders zeggen..
Maar goed
 
Typisch een reactie die je verder maar gewoon moet negeren. Vond het zelf allemaal leuke vragen en kan mij heel goed voorstellen dat je dit niet even bij elkaar googled, terwijl er hier op het forum juist heel veel mensen zitten die vanuit hun eigen ervaring(en) kunnen spreken en jou daar goed mee op weg kunnen helpen voor je stage.
 
Back
Top