Ons enthusiasme over een Australische staat.

Rene-L

XPdite Sponsor
Naar aanleiding van een idee van Sarabaes,
misschien moeten we maar eens een topic starten waarin iedereen zijn enthousiasme kan uiten over een bepaalde staat, regio....en een uitleg waarom ze voor die regio hebben gekozen...
leek mij het een leuk idee om daar eens een balletje over op te gooien, en te kijken wie de bal opvangt.

Ik laat het begin over aan Sara.

Rene

Wij hebben dus gekozen voor het NT en dan vooral Alice Springs....omdat dat het best bij ons past. We hebben geen kinderen, geven weinig om luxe, willen de stress wat ontlopen/verminderen, wat dichter bij de natuur gaan leven maar toch in een bruisend stad wonen ...  en wat is een betere keuze dan Alice?  :up:

Sara

Ik ga (als alles meezit) 15 december richting WA. Maar dat komt omdat mijn a.s. hubbie daar al meer dan 10 jaar woont.....
Zou graag een keer naar Sydney gaan... maarja, straks alle tijd voor. Kan dus nog niet zeggen dat ik een voorkeur heb voor een bepaalde staat, maar WA beviel al heel goed in elk geval!!!
Marina

Wij willen richting Queensland (omgeving Brisbane waarschijnlijk). Dit is ong uitgangspunt. Mochten we nou tijdens onze rondreis ergens uitkomen waar we allebei verliefd op worden is de kans groot dat we daar blijven hangen, mits er natuurlijk werk te vinden is :)

We wilden eerst richting Sydney (Mark heeft daar al 5 maanden gezeten), maar een ex-collega van hem zei dat dat dat geen strak plan was, als we mede uit NL weg wilden vanwege de files. Sydney is enorm veel drukker geworden. De oostkust trekt mij het meeste en ik heb een grote stad nodig als ik mijn werk wil blijven uitoefenen, dus daarom voor Brisbane gekozen. We horen er ook enorm veel goede verhalen over en het klimaat is er ook gunstig voor ons. Zoals ik al zei, mochten we een andere plaats tegenkomen waar we ons wel zien settelen kan dat net zo goed daar, maar ik heb een grote stad nodig wil ik fatsoenlijk aan het werk komen.

Ik heb bijna een jaar de tijd gehad om overal in Oz rond te kijken. Dat was in 96, er zal dus wel e.e.a. veranderd zijn. Ik ben in alle staten geweest, met uitzondering van NT, Canberra en TAS.
Ik weet toen nog wel dat ik me overal erg prettig voelde, maar:

NSW was wat drukker

Queensland was een stuk heter en wat commercieler (aan de kust) en had ook last van een toeristen boom. Bovendien zijn queenslanders voor oz een beetje wat de belgen voor nederlanders zijn (moppen te over)

Victoria was prachtig, evenals SA

Maar WA sprong er voor mij echt uit omdat er daar nog meer ruimte is, veel ontwikkeling etc. Voor mijn gevoel zijn Perth en Freemantle echte cosmopolitische steden.  Het is natuurlijk wel een gevoelskwestie denk ik. In Perth begon ik over leven in Oz na te denken, dat zal ook wel meespelen.

Voor mij is het Victoria, that's the place to be. Veelzijdig landschap, veel groen, als je naar zee wilt is dat ook geen probleem, fijne mensen, een klimaat dat net als bij ons seizoenen kent, rust en ruimte maar als je zin hebt in vertier ga je gewoon een dagje naar Melbourne. Ik ga liever vandaag dan morgen.

Het is voor ons nog even ver weg, maar mijn voorkeur is voor Qld, en eigenlijk meer de richting op van Cairns, of iets zuidelijk. Wij houden van de warmte en de "rainforest".

Ik heb een hekel aan grote steden, dus steden als Brisbane vallen al gelijk af. (Paula zit liever een beetje in de buurt, dus wie weet waar we terecht komen.)
Ik hoor ze al zeggen; "Maar in de suburbs is het rustig." Okay, geef ik ze gelijk in. Maar het "landelijke" trekt mij toch wel, en dan bedoel ik niet de outback. Dat laat ik over aan anderen.
We zullen toch wel, voordat we een definitief besluit nemen, één of meerdere keren naar Oz moeten gaan voor verkenning.

Paula kent Australië zo goed als niet, en we kunnen dan wel door Oz trekken, voordat we beslissen wáár we settelen.
SA is een tweede keuze, ook omdat ik daar nogwel wat herinneringen van heb.

We zitten te denken om naar Oz en NZ op vakantie te gaan over, pakweg, 1½ jaar. (Wat klink dat nog ver weg!) Ook al omdat ik goede herinneringen aan NZ heb.

Maar we hebben nog even en het is gewoon leuk om te zien hoe andere forummers hun voorkeuren uitleggen. Wie weet worden wij daar nog wel door beinvloed.

Rene

[quote author=Rene-L link=topic=3082.msg35334#msg35334 date=1131440682]
Ik heb een hekel aan grote steden, dus steden als Brisbane vallen al gelijk af. (Paula zit liever een beetje in de buurt, dus wie weet waar we terecht komen.)
Ik hoor ze al zeggen; "Maar in de suburbs is het rustig." Okay, geef ik ze gelijk in. Maar het "landelijke" trekt mij toch wel, en dan bedoel ik niet de outback. Dat laat ik over aan anderen.
[/quote]

Ik zit hierover een beetje in een dubio. Ergens trekken de steden in Oz me wel, vanwege de doorgaans ruim opgezette suburbs (als je het althans afweegt tegenover de Nederlandse flutwijken). Maar anderzijds vind ik Perth, Brisbane en Adelaide toch ook wel weer erg groot met ca 1 miljoen inwoners, om over Melbourne en Sydney nog maar te zwijgen. Hoe zou Newcastle eigenlijk zijn? Of Cairns? Dit zijn toch ook wel behoorlijke steden, maar lang niet zo groot en massaal. Verder trekt Broome mij erg; waarom weet ik niet echt. Darwin lijkt me weer wat minder eigenlijk. En Alice Springs vind ik toch wat erg afgelegen (maar wel prachtige omgeving). Eigenlijk ben ik er nog niet echt over uit waar ik echt zou willen wonen....

wij hebben onze keuze laten vallen op het Northern Territory.
mede omdat mijn vriend en ik er allebei verliefd op zijn geworden en mede omdat we er al een aantal maanden door hebben gebracht. Het is dus al een beetje ons tweede thuis.
wat wij zo leuk vinden aan NT is de rust, ruimte, natuur en de temperatuur. Oke, het regent daar ook wel, net als in nederland maar dan kun je wel in je korte broek naar buiten en droog je zo weer op.
Waarschijnlijk zullen we eerst in de buurt van Darwin gaan wonen op eerst wat op te bouwen, daarna willen we wel een heel eind van de stad gaan wonen.
Onze tweede keuze zou wel WA zijn geweest en wel zo'n beetje om dezelfde redenen als bij NT.
De oost kust valt helemaal af bij ons omdat die veel te druk en toeristisch is.

[quote author=janneke link=topic=3082.msg36820#msg36820 date=1132222045]
wij hebben onze keuze laten vallen op het Northern Territory.
mede omdat mijn vriend en ik er allebei verliefd op zijn geworden en mede omdat we er al een aantal maanden door hebben gebracht. Het is dus al een beetje ons tweede thuis.
[/quote]

Daar ben ik zéér blij om!!! Een nieuwe mede-NT-er is steeds welkom!! Het is een ongelooflijke staat en alhoewel wij eerder iets centraler kiezen (Alice Springs) dan jullie (Darwin), ben ik toch zeer content!  :up: En als je dan toch beslist om iets centraler te gaan wonen, altijd welkom hoor!  :up:

Hi Janneke

Allereerst  een Hartelijk Welkom op dit oh zo leuke informatieve enz enz forum.

Je zal je op gegeven moment hier thuis voelen alsof het familie van je is.

Ze zullen je wel waarschuwen voor "forum verslaving" maar trek je daar maar niets van aan, dat zijn alleen de verslaafden die hiervoor waarschuwen.

Maar ik denk dat je Sarabaes en haar man Hans zeer gelukkig zal maken met je keuze voor NT. Die zijn NT verslaafd!!! :-D :-D

Gr. Rene

(Ik zie dat terwijl ik dit typte, Sara al mij nèt voor was.)

[size=14pt] :cheer: :cheer: :cheer: YEAH, GO, NT :cheer: :cheer: :cheer:[/size]

[quote author=Rene-L link=topic=3082.msg36834#msg36834 date=1132222767]

(Ik zie dat terwijl ik dit typte, Sara al mij nèt voor was.)

[size=14pt] :cheer: :cheer: :cheer: YEAH, GO, NT :cheer: :cheer: :cheer:[/size]

[/quote]

Ja Rene, je bent snel óf je bent snel hé!  :lol:

Sara

ik had al eerder verteld dat we naar NT wilde emigreren en vond het enthousiastme erg leuk!!!

vooral het : GO NT!!!!

Ik ben er al achter dat het forum erg verslavend is, ben dus op dit moment meer aan het lezen dan dat ik reactie's geef maar dat komt wel als ik het meeste gelezen heb.

GO NT!!! :-D :up: :cool:

Wij konden al met iedere staat in Australië kennismaken. Hoewel wij veel leuke plaatsen zagen, gaat onze uiteindelijke voorkeur naar  Victoria. Hoewel wij tijdens onze reizen helemaal weg waren van de echte 'outback'. Maar met 3 kinderen is het niet evident om juist daar te gaan wonen hé.

Wij hebben lang getwijfeld naar welke staat we wilden ,maar is uiteindelijk Qld geworden (voorlopig toch ).Eerst dachten we aan Perth ,maar dat lag wel een beetje te afgelegen .Heb dan via via een Belg gevonden die al in Aussie zit en op zijn aanraden zijn we ook meer gaan uitpluizen in de buurt van Brisbane .Ook omdat Tom al in Sarina 2 maal geweest is en zijn enthousiasme draag ik al bijna 13 jaar mee :p.
Ik heb een voorkeur voor (sorry Rene-l) Alice Springs ,maar dat zegt Tom niets .Weet niet waarom ,hij denk dat er niets te beleven valt of te doen valt  :cry:.Die robuuste natuur trekt mij aan en ook het idee dat je in een soort van oase in de woestijn zit .Maar ja ,we zien wel .Hebben nog wat tijd hé.
Katja

[quote author=njusha link=topic=3082.msg36919#msg36919 date=1132244532]
Ik heb een voorkeur voor (sorry Rene-l) Alice Springs ,maar dat zegt Tom niets.[/quote]

Ah, Darn!! :cry:

Maar voor Sara en Hans :cheer: :cheer: :cheer: YEAH, GO, NT! :cheer: :cheer: :cheer:

Ik heb een voorkeur voor (sorry Rene-l) Alice Springs ,maar dat zegt Tom niets .Weet niet waarom ,hij denk dat er niets te beleven valt of te doen valt  :cry:.Die robuuste natuur trekt mij aan en ook het idee dat je in een soort van oase in de woestijn zit .Katja
[/quote]

Wel, Alice mag dan wel in de outback liggen, het is een bruisende stad en er is veel te doen, hoor Tom! Het is een stad met een jonge, avontuurlijke bevolking waar iedereen maar voor enkele jaren blijft en je mensen uit vele culturen/omgevingen tegenkomt...echt de moeite!!! Vele mensen denken bij ALice aan een slaperig woestijngehucht, maar dat is echt niet zo! Integendeel!!
Dus Tom, toch maar eens proberen hoor!  :up: Kom vanaf juli 2006 maar eens langs bij ons, dan zie je het met eigen ogen!  :up:

Sara

[quote author=sarabaes link=topic=3082.msg36942#msg36942 date=1132248483]
[/quote]

Wel, Alice mag dan wel in de outback liggen, het is een bruisende stad en er is veel te doen, hoor Tom! Het is een stad met een jonge, avontuurlijke bevolking waar iedereen maar voor enkele jaren blijft en je mensen uit vele culturen/omgevingen tegenkomt...echt de moeite!!! Vele mensen denken bij ALice aan een slaperig woestijngehucht, maar dat is echt niet zo! Integendeel!!
Dus Tom, toch maar eens proberen hoor!  :up: Kom vanaf juli 2006 maar eens langs bij ons, dan zie je het met eigen ogen!  :up:
[/quote]

Hoe kan dat eigenlijk zo dat veel mensen maar voor enkele jaren in Alice Springs verblijven?
Is het wonen daar niet aangenaam genoeg? Of is er uiteindelijk toch te weinig werkgelegenheid?
Ik ben er zelf geweest in 2001 en ik vond het niet echt een stad; meer een uitgegroeid dorp.
Ik zou ook liever meer in een dorp willen wonen dat in een stad. Opzicht houd ik wel van steden, ook van grote steden (Sydney, Melbourne, maar ook dichter bij huis zoals Amsterdam, Londen, Rome, Budapest, Berlijn etc). Maar ik vind het leuker om er tijdelijk te zijn, dan om daar permanent te wonen.
Maar om even bij het onderwerp te blijven; ik ben wel erg benieuwd naar het leven in de outback!!

Back