ontslagbescherming

franel-go-oz

New Member
Beste mensen,

Wat praktische vragen over werknemers rechten in Oz, bijv.

1. Hoe zit het met ontslagebscherming in Oz?
2. Wat is een 'normaal' aantal vakantiedagen in de IT (bij full time contract)

Alvast bedankt.

Francois
 
Hoi Francois,

1. Ontslagbescherming: Zonder precies de ins en outs te weten (we zijn zelf beiden contractor, dus we hebben ons er niet tot in detail in verdiept) bestaat er zoiets als 'redundancy'. Als je redudant verklaart wordt (m.a.w. er is geen werk meer voor je) heb je recht op een 'afkoopsom' (zoiets als in NL de regeling van een maandsalaris per gewerkt jaar). In zijn algemeenheid wordt dat hier ook niet als 'slecht' gezien op je CV dat je ergens vertrokken bent omdat je redundant verklaard bent...
2. Vakantiedagen: 20 dagen per jaar is het wettelijke minimum (ook in de IR laws). Daarnaast heb je ongeveer 10 nationale feestdagen per jaar, en heb je meestal recht op 'sickies' (sickday leave). Dat loopt nog wel eens uiteen (10 - 20 dagen), en de houding over sickies is ons nog een beetje onduidelijk. Mensen nemen wel eens een sickie als 'baaldag' zeg maar. Dus het wordt niet alleen gebruikt igv ziekte, dokter, ... (als echte hollander vind ik dat een beetje vreemd, maar het schijnt wel de gewoonte te zijn). NB: Er is niet zoeits als in NL dat je bij ziekte maanden lange ziek zou kunnen zijn en gewoon doorbetaald wordt.

Affijn, elders op het forum staat hier ook nog een heleboel over volgens mij, maar dit is dan misschien wat specifieker vanuit onze industrie ;-)
 
Hi Peter,

Thanks, klinkt allemaal redelijk gematigd, wat meer eigen verantwoordelijkheid dan in NL (prima!) maar geen Amerikaanse toestanden. Zoals je weet, voor mij is contractor waarschijnlijk de beste optie, maar voor Elsa (boekhouder) zal het misschien anders liggen.

Thanks voor de info
 
Back
Top