Bedankt, bedankt voor jullie reacties, echt heel lief. Het is zo herkenbaar wat jullie schrijven. Ik heb het op dit moment meer dan ooit, mijn vriend vraagt mij constant wanneer we de eerstvolgende stap in het emigratieproces nou gaan zetten en ik merk dat ik degene ben die het uitstelt. En dat terwijl ik hem juist zo Australia-minded heb gemaakt! Ik wilde altijd, en nu zijn de rollen omgedraaid, zo lijkt het.
Maarja, wat is de keus? Het is de keus tussen gewoon gaan met die banaan of anders in Nederland blijven. Ik weet niet of ik gelukkig kan worden in Nederland, ik ben het nu al jaren niet meer. Het enige positieve is dus indd dat je vrienden & familie er wonen, maar voor de rest heb ik me van kinds af aan al niet thuis gevoeld hier.
Even ook reageren op jullie stukjes :smile:
[quote author=skippie link=topic=8104.msg125648#msg125648 date=1222178817]
Ik heb ook het idee dat als het niks wordt ( wel even een jaar aankijken , niet meteen alles opgeven natuurlijk ) dan gaan we terug. Dat zal ook niet makkelijk zijn maar het KAN wel.
En ik weet ook zeker dat we spijt zullen hebben als we het niet proberen.
[/quote]
Herkenbaar, ik denk ook steeds 'ah joh we kunnen zo weer terug' maar stel dat je dat doet, dan heb ik ergens gelezen dat je visum na verloop van tijd ongeldigd wordt verklaard (lijkt me ook wel begrijpelijk) en dat je dan nooit meer een visum voor Australie kan krijgen in de toekomst?! Klopt dat, betekent dat dat je ook nooit meer een toeristenvisumpje kunt krijgen?
[quote author=Catkin link=topic=8104.msg125680#msg125680 date=1222243433]
Zelfs nu ik voor de 2de keer in de hele molen zit van visum aanvragen, heb ik echt periodes van grote twijfel (laat hier toch wel een heel sociaal leven achter, wat nou als het niks wordt etc etc). [/quote]
Heb je wel eens eerder een visumaanvraag gedaan joh? Voor welk land?
En waarom ben je toch weer naar NL teruggekeerd?
[quote author=Sunburnt link=topic=8104.msg125690#msg125690 date=1222253904]
Nog even een verlate reactie op je oorspronkelijke vraag: wat anderen van Canberra vonden. Ik heb er begin jaren 90 ruim twee jaar gewoond en ik vond het er heerlijk. Dat is een minderheidsmening, vooral onder Australiers! Ik genoot van de ruimte, het binnen 10 minuten buiten de stad zijn, het gemakkelijk een weekend naar zee, sneeuw of Sydney kunnen gaan (hoef dat allemaal niet iedere dag nl, maar af en toe wel). Een prettige mate van multiculti door de Universiteiten, genoeg te doen. Openbaar vervoer goed geregeld (voor Australische begrippen). En in de winter: veel zon, en lekker fris. Voor diegenen die aanleg hebben voor 'winterdepressie' echt een aanrader.
[/quote]
Joepie! Eindelijk een positief bericht over Canberra! Het sprak ons ook erg aan daar, de ruimte, het water, niet zo snikheet, en (voor ons) werkgelegenheid, ook niet onbelangrijk. En die Botanical Gardens daar! Geweldig. Kun je eigenlijk in het zuiden in de winter ook ergens skien/snowboarden of ligt er te weinig sneeuw daarvoor? Wij zijn er (helaas) alleen in de zomers geweest tot nu toe...