Opening Duyfkenschool groot succes!

Anne Marije

Member
Afgelopen zondag 27 april 2008 is de Duyfkenschool, de eerste :grin: Nederlandse school in Queensland officieel geopend (met een leerlingaantal van 33) door Honoraire consul Kasper Kuiper.

De opening was een groot succes. Ongeveer honderd mensen – onder wie meer dan twintig leerlingen met hun ouders, broertjes en zusjes – bezochten het evenement. De leerlingen waren erg enthousiast over hun eerste les in Nederlandse taal en cultuur. Vanaf volgende week worden op respectievelijk dinsdag, woensdag en donderdag lessen gegeven op locaties in Bardon, Cannon Hill en Scarborough.

Aanmeldingen zijn nog mogelijk voor dit schooljaar!

Klik voor het persbericht op de site van de ambassade te Canberra op deze link:

http://www.netherlands.org.au/pages/page343_en.asp en klik dan vervolgens op lees meer.

Voor meer informatie over de Duyfenschool:
E-mail: dutchschoolbrisbane@yahoo.com.au
http://www.geocities.com/dutchschoolbrisbane/nieuws.html
 
Hoi Anne Marije,

Heel veel succes. Mooi aantal kids om mee te beginnen. Maar berg je maar als die van mij oud genoeg zijn hehehe.

(Je linkje werkt niet, omdat het "[1].doc" niet meegenomen is in de link.)

cheers Joep
 
Hoi Joep,

Dank voor je leuke reactie en wij kunnen niet wachten tot die van jou oud genoeg zijn  :up: .

De link heb ik aangepast. De directe link werkte inderdaad niet. Deze link werkt wel, gewoon een keertje extra klikken allemaal  :smile: . 

Groetjes, Anne Marije
 
Heee leuk, zeg!!! Ik ben erg benieuwd naar het reilen en zeilen op de duyfkenschool dus we komen zeker een keertje kijken als we in QLD zijn. Misschien is het iets voor Sterre  :roll:
 
Van harte met jullie opening. Wij hebben de hoop feb/mrt volgend jaar jullie kant op te komen en we komen zeker langs!

groet en veel succes!
Melissa
 
Gefeliciteerd en succes met jullie nieuwe school. Net even tijd te kort om de liedjes voor Beatrix te repeteren? veel onderwijsplezier!
 
Hoi,

Ik heb de hele site van de school door gelezen en vind het allemaal prima. Begrijp me niet verkeerd en ik wil niemand tegen zijn hoofd stoten of verveelend overkomen. Maar ik heb zo me bedenkingen hier over. Als de moslims dat nou in nl doen en ze zijn er druk mee bezig staat bijna heel nl op zijn kop. Want iemand uit een ander land als nl moet zich wel even aanpassen anders valt die gene wel buiten de boot. Moskeeen, hoofddoeken en al het andere wat met moslims te maken hebben willen wij zo snel; als mogelijk afschaven of verbanen uit de samenleving. Misschien dat ik het nu zwart/wit zie of erg kort door de bocht ga maar toch. Wat denken die Ozzies nou? moet je die nederlanders eens zien met dat oranje gedoe. Wij nemen alle maatschapelijke dingen zoals sinterklaas en koninginnendag mee over de hele wereld. En dat vinden wij heel gewoon, van mij mag dat ook en ik vind dat allemaal prima. Een buitenlander uit welk land dan ook moet zich  aanpassen aan ons en vooral zijn eigen gewoontes overboord gooien. Moet ik nou trots zijn op de school of moeten wij nederlanders ons aanpassen aan het nieuwe land. Ik zou een school opzetten met de Aus gewoontes dat de kids geen achterstand oplopen. Of een achterstand als die er is kunnen inlopen.Maar ja dat is mijn  idee. Nogmaals doe wat jullie denken wat het beste is voor jullie kids.

Gr Pat
 
Hoi Pat,

Bedenk wel dat de kids net als alle andere kids in Oz naar een Aussie school gaan en dat de NL school maar 2,5 uur per week (1 middag in de week van half 4 tot 6)
Het gaat er meer om dat de kinderen met opa en oma in NL kunnen blijven communiceren en/of dat als pa en ma maar tijdelijk in Australie zijn de kids de draad weer sneller kunnen oppakken als ze terug in NL zijn

Ik ga helemaal met je mee dat we als buitenlanders ons moeten aanpassen hier (en voor zover ik dat zie gebeurt dat ook) maar ik vind het niet erg om iets van je eigen cultuur te behouden (zolang anderen hier maar geen last van hebben)

Cheers,
Jan
 
[quote author=Paht3 link=topic=8815.msg128461#msg128461 date=1227558183]
Als de moslims dat nou in nl doen en ze zijn er druk mee bezig staat bijna heel nl op zijn kop. [/quote]


Hi Pat, ff relativeren hoor. Als moslims dat in Nederland doen staan er een aantal Nederlanders op hun kop. Niks mis mee hoor zo'n mooie moskee!  :up: Cheers Joep
 
Hee Pat,

Ik snap je punt helemaal!
Maar wat Jan zegt wist je denk ik nog niet, wel?
Het is geen vervanging van het normale onderwijs. Moslims behouden hier ook hun taal, om ook nog met familie uit hun land te kunnen blijven praten.
Ik denk dat Nederlands een taal is die je best snel vergeet. Of waar je in ieder geval moeite mee krijgt om te onthouden als je het nog maar zelden spreekt. Voor jonge kinderen die nu opgroeien in het Engels, is het extra moeilijk. De school biedt daar een mooie uitkomst voor.
Wat vind je hier van?

Wat mij betreft: Keep up the good work  :cool: Het is een heel goed idee, zo'n school!

Groetjes!
 
Hoi allemaal.

De laatste regel van mijn bericht was. Doe wat jullie denken wat het beste is voor jullie kids. Hiermee heb ik bedoelt te zeggen dat ik niemand zijn of haar geluk wil ontnemen. Ik begrijp dat het geen normaal onderwijs is en dat het maar om een paar uurtjes gaat in de week. Prima toch. Alleen mijn punt is dat wij sinterklaas en alle nl dingets mee nemen over de hele wereld. Dat is nou net het punt. Moslims worden keihard aangevallen dat ze na 27jr, of mag ik weten hoelang ze hier zijn geen nl spreken. Niet mee kunnen komen en dat het hang jongeren worden. Daar heeft bijna heel nl problemen mee. Ik vind dat je jezelf en je kids zich zo snel als mogelijk moeten aanpassen in het het nieuwe land. Nl leren om contact te houden in het nl met opa of oma. Het leren van nl dingen om dat je terug gaat naar een korte x periode. Allemaal prima. Ik vind het overdreven en mocht ik stemmen over die school stem ik tegen. Jullie vinden het belangrijk en noorzakelijk, ik niet. Dat mag toch.
Jan je eigen cultuur behouden zolang je er niemand mee lasstig valt, erg goed. Maar moslims doen dat niet. NL wel als ik het zo lees.
Joep je weet niet wat je zegt een aantal nederlanders makken zich druk, heel nl heeft last van die gasten en passen zich vooral niet aan en schoppen veel herri op niks af. Een mooie moskee is niks mis mee? Je zal er naast wonen. wedden dat je verhuist. Als er een moskee word gebouwd in jouw straat waar een x aantal mensen naar toe komt ben jij niet blij meer. Daar ga je gerust wel tegen in.
Gwen. Ik begrijp je. En van mij mag je doen wat je wil. Ik heb me bedekingen erover.
Maar laten we vooral de school met insteek nl leren, nl dingetjes doen en wat mee geven van de nl cultuur niet overdrijven.

Gr Pat
 
[quote author=Paht3 link=topic=8815.msg128495#msg128495 date=1227619540]
Een mooie moskee is niks mis mee? Je zal er naast wonen. wedden dat je verhuist. Als er een moskee word gebouwd in jouw straat waar een x aantal mensen naar toe komt ben jij niet blij meer. Daar ga je gerust wel tegen in.
[/quote]

Euhm..Pat...zie je het niet te zwart/wit?
Om even een voorbeeld te geven. Wij zijn net afgelopen zaterdag verhuisd naar een nieuwe suburb hier in Brisbane. En als ik de voordeur open doe kijk ik direct uit op de koepel van een moskee. M.a.w. die moskee was er eerst en ik ben er in de buurt gaan wonen. Hooguit 50 meter verwijderd van mijn huis. Vind ik dat een probleem? Nee...ik vind dat geen probleem. Ga jij overigens na het stappen of op een ander tijdstip ook wel eens een broodje shoarma halen? Heb vaker gemerkt dat mensen zich zwaar afzetten tegen andere culturen, maar wel de voordelen plukken van deze culturen.

Moslims vallen mij niet lastig als ze bidden. Dat is volgens mij een deel van hun cultuur. Trammelant schoppen is geen onderdeel van hun cultuur. Dat is het neveneffect wat je krijgt in Nederland, omdat niet alle nederlanders de moslims accepteren. Ik ben het wel met je eens dat als ze herrie schoppen dat ze daarop aangepakt moeten worden. Maar zeker ook de Nederlanders die herrie schoppen dienen aangepakt te worden. Er zijn in een land regels gemaakt waar een ieder zich aan dient te houden. Doe je dat niet dan draai je voor de gevolgen op.

[quote author=Paht3 link=topic=8815.msg128495#msg128495 date=1227619540]
Gwen. Ik begrijp je. En van mij mag je doen wat je wil. Ik heb me bedekingen erover.
Maar laten we vooral de school met insteek nl leren, nl dingetjes doen en wat mee geven van de nl cultuur niet overdrijven.
[/quote]

Op dit moment hebben wij nog geen kinderen, maar ik weet zeker dat ik het heel erg zou vinden als, mochten we kinderen krijgen, zij niet met opa, oma, tantes, ooms, neven en nichten kunnen communiceren.

Op deze aardkloot heeft iedereen nu een andere mening en vindt men het ook belangrijk om een eigen mening te hebben. En zolang je de mening van anderen niet wilt accepteren, zal er altijd dit soort discussies blijven bestaan....alleen heeft dat in mijn ogen niets met deze school te maken.
 
Hoi,

Nou maluka je bent de eertse in mijn  hele leven die tegen mij zegt of duidelijk probeert te maken dat ik je mening van een ander niet zou accepteren. Want dat doe ik wel. En dat heb ik nadrukkelijk in mijn berichtgeving vermeld. De school als zo danig vind ik prima alleen overdreven. Ter vergelijking in nl heb ik de moslims genomen. Omdat dan iedereen me begrijpt. Bovendien maak jij je drukker over mijn mening dan dat ik me druk maak over de mening van een ander. Iedereen mag een mening hebben en als we het niet eens zijn mag dat ook. Alleen als je het niet eens bent met het gros van de mensen heb je eigenlijk altijd verloren, wor je niet begrepen, ben je aan het discrimineren of je word wel door een of andere manier de mond gesnoerd. Niemand praat over tuig dat moslims heet doe je dat wel mag het niet. Maar niemand zegt dat je dan wel gelijk hebt. Ben zeer benieuwd hoeveel mensen het eens is met mijn mening maar het niet durven zeggen hier. Maar moslims is nu niet het punt dat was een school. Dat vind ik prima maar wat overdreven. Ouders leren je praten in welke taal dan ook. En in mijn ogen is het ook de taak van ouders kids te leren waar we vandaan komen. Daar zijn ouders voor. En als ik nou jullie berichten terug lees maken jullie zich drukker over mijn mening die niet word geaccepteerd dan ik over een school wat ik prima vind maar nogmaals overdreven. En wat ik al eerder heb geschreven jullie mogen denken en zeggen wat je wil jullie willen, mogen jullie kids opvoeden zoals jullie denken dat het het beste is. Goed zo?

Groetejs Pat
 
Hee Pat!
Jij mag zeker je eigen mening hebben hoor! En ik snap jouw punt ook goed waarom je tegen zo'n school bent.
Ik denk wel dat veel mensen op dit forum (waaronder ikzelf), zo'n school wel juist iets goeds vinden. Maar ik sta je wel bij in je punt over dat het in de perken moet blijven. Maar ik denk dat Nederlanders zich over het algemeen heel goed aanpassen aan de Australische cultuur. Wij gaan daar naar toe omdat we het een mooi land vinden, en willen ons graag aanpassen. Daarbij worden we ook gedwongen om ons aan te passen door alle IELTS testen en noem maar op. Moslims kwamen in Nederland omdat ze in hun eigen land geen werk hadden, en deze hebben eigenlijk nooit echt de kans gehad om in te burgeren omdat Nederland juist zo openminded wilde zijn, en de uitingen van alle culturen wilde accepteren.
Het is goed dat jij jouw mening hebt gegeven, en ik denk dat deze door iedereen hier gewoon geaccepteerd wordt. Wij zullen onze mening alleen waarschijnlijk niet aanpassen (daarom is het ook onze mening). Dus meer kunnen we hier niet mee. Jij vind zus, anderen vinden zo. Het is fijn dat we het van elkaar weten, en kunnen er over nadenken. Maar een discussie moet het niet worden, want daar kom je toch niet uit.
Groetjes!!
 
Dag Pat,

Ik snap je punt en heb daar ook resepct voor. Alleen jammer dat je daar het topic van een nederlandse school voor heb gebruikt.
Dat doet geen recht aan de inspanningen die de initiatiefnemers hebben gedaan om dat gerealiseerd te krijgen. Ik heb ook kleine kinderen die straks naar een nederlandse school gaan om de taal, tradities en de geschiedenis van nederland niet te vergeten. Immers ik ben wel trost op ons koude kikkerlandje. Als jezelf misschien kinderen hebt zou je anders gereageerd hebben. Bijvoorbeeld het aantal nederlandse clubjes in Ozzie. Dat heeft nl veel minder met cultuur en onderwijs te maken en veel meer met samenscholing. Alhoewel deze clubjes er ook zijn om het elkaar makkelijker te maken in een vreemd land.

Misschien had je beter je punt kunnen maken in een apart topic.

Ik deel je mening niet daar ik denk dat wij nederlanders ons veel makkelijker aanpassen aan de australische cultuur dan moslims aan de nederlandse cultuur. Alleen al de taal en religie in Ozzie i.r.t. Ned is veel minder `botsend`dan Nederlanders i.r.t. Moslims.

Gr,
Loek
 
Gwen,

Je bent een verstandig mens en dat moet je houden zo. We begrijpen elkaar en dat is al heel wat. jij denk zus en ik denk zo en dat mag.
Je heb gelijk met het feit dat we hier niet verder een big deal van moeten maken. Heel veel succes gewenst met alle goede dingen in de wereld.

Gr Pat
 
Hi all

Het gaat er meer om dat de kinderen met opa en oma in NL kunnen blijven communiceren en/of dat als pa en ma maar tijdelijk in Australie zijn de kids de draad weer sneller kunnen oppakken als ze terug in NL zijn

Prima initiatief en fijn dat er zoiets bestaat voor gezinnen die daar behoefte aan hebben :up: Wil toch heel even kwijt, naar aanleiding van bovenstaande  :smile:, dat het ook zonder schooltje prima lukt. Onze kids nu 9 & 6 zijn hier in Australie geboren. De voertaal is zowel binnen als buitenshuis voornamelijk Engels. Wij bellen heel regelmatig met opa's en oma's, etc in Nederland en wij hebben regelmatig Nederlandse vakantie gangers over de vloer, alhoewel de kinderen de voorkeur aan het Engels geven schakelen ze net zo makkelijk over in het Nederlands als dat nodig is.

Groetjes
Syl :smile:
 
Das echt mooi Syl !
Leuk dat je kids nog lekker met familie en vrienden uit nederland kunnen kletsen  :smile:
Vind ik ook echt goed van ze. Want Nederlands ervaar ik toch echt als een moeilijke taal, en zeker als je kids in australie zijn geboren. Petje af hoor.  :up:
Groetjes!  :cool:
 
Hoi Pat,

Iedereen moet helemaal zelf weten of ze hun kinderen opgeven voor de NL school of niet. Jij en Syl niet, anderen wel: prima toch?

Ik denk alleen dat je zoveel 'drukte' om jouw mening hebt gegenereerd omdat je er negatieve dingen als rotzooi schoppende moslims/hangjongeren hebt bij gehaald... mijns inziens heeft dit niet veel te maken met een paar NL kinderen die in Oz 2,5 uur in de week een NL les volgen en voor de rest geheel in de Oz samenleving staan

All good!
Jan
 
Jan,

Je heb me goed begrepen. Lees alles nog maar eens door. Als er vragen zijn hoor ik het wel. Goed?

Gr Pat
 
Back
Top