Opleiding

Jacy

New Member
Hallo iedereen,

Ik sta volgend jaar voor de keuze een opleiding te kiezen, gezien het feit dat ik de 2 jaar tussen 16 en 18 vol zal moeten maken. Natuurlijk lijkt het me wel zo slim om deze opleiding af te stemmen op Australië en een (skilled) Visa aanvraag.

Mijn droom is om een Dutch Pub te starten in Perth of evt. Adelaide, echter zal dit natuurlijk niet 1 2 3 gaan dus zal er in de (grote?) tusseperiode een andere baan moeten zijn. Hiervoor zou ik de voorkeur geven aan de ICT branche en dan vooral als aplicatie-ontwikkelaar en/of webdeveloping, maar ook de landbouw lijkt me zéér leuk. (Wat ben ik toch een veelzijdig persoon :wink:)

Omdat het lijkt dat Australië staat te springen om mensen die in de landbouw gaan werken, lijkt mij een opleiding in de sector landbouw het slimst. Ik weet echter niet of en in hoeverre dit effect heeft op een (skilled) visa aanvraag.

Graag zou ik hier de visie van anderen over lezen en wat tips in ontvangst nemen.

Jacy

Hoi Jacy

Ik zou zeker niet de keus van je opleiding van evt emigratie plannen af laten hangen! Kies een studie die je zelf leuk vindt en niet een waarmee je nu makkelijk een visum zult krijgen. Tenslotte veranderd de lijst van gewenste beroepen regelmatig. Een tweede is dat indien je op je 18e wilt emigreren je zeer waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor een skilled visum aangezien je hier aantoonbare werkervaring voor nodig hebt en die kan je gezien je leeftijd nog niet hebben.
Dus mijn advies kies een opleiding die je gewoon leuk lijkt en in welke richting je wel wilt werken (ook in Nederland). Ga na je jaar studie een jaartje rondtrekken door australie met een WHV visum (mag je max 3 maand bij 1 werkgever werken). Kijk dan of het land je nog zo aanspreekt (of ben je er al geweest) en tegen die tijd kun je eens kijken wat je mogelijkheden zijn voor emigratie.

Veel succes, Chantal

Als je dan toch nu al een beslissing wilt maken raad ik je aan om de verpleeging in te gaan (HBO-V). De tekorten in de verpleeging worden alleen maar erger zodat dit beroep nog wel even op de MODL lijst blijft staan. Daarnaast is het tekort wereldwijd zodat je je dus niet alleen beperkt tot Australie en het is een van de weinige beroepen waar je nog makkelijk part-time kunt werken (en dus kunt combineren met iets anders).

Back