Opties partner visum

Basvdk

New Member
Hoi allemaal!

Mijn Australische vriendin en ik willen in de loop van dit jaar een de-facto visum aanvragen.

Nu probeer ik onze opties helder te krijgen, en dit is waar ik op uitkom:

309 visum. Die kunnen we nog niet aanvragen, maar over een paar maanden wel. Probleem is alleen dat het vanaf dan 10-14 maanden duurt en zij hier maar een jaar mag blijven. Als we hier voor kiezen zullen we dus een aardige tijd apart moeten doorbrengen.

820 visum. In dit scenario zou ik op een visitor visum naar Australië gaan, en dan daar de aanvraag indienen. Dan zou ik op een bridging visum kunnen wachten tot het partner visum gegeven wordt.

De onshore aanvraag lijkt me het beste idee (want ik zou snel weer in Australië zijn), maar het voelt ook riskanter. Vooral het binnenkomen van het land op een toeristenvisum en vervolgens een de-facto visum aanvragen.. Ik vraag me af of dat een probleem zou zijn.

Zijn er hier mensen die in Australië hun visum hebben aangevraagd op deze manier? Voorheen, toen de wachttijd nog rond 7 maanden lag zou het precies kloppen met de tijd die we hier hebben, maar nu zou een aanvraag in Nederland neerkomen op minstens 6 maanden apart van elkaar..

Alvast bedankt!
 
zodra je een aanvraag doet (betaald hebt) stap je over naar een 'bridging visa'. hierop maar je in australie blijven todat je een definitieve uitslag hebt.
 
Bedankt voor de reacties, en inderdaad, zes maanden overleven we vast ;) ik dacht alleen, als we het sneller kunnen doen dan liever zo. Wacht liever de uitslag af in Australië dan in Nederland haha
 
zodra je een aanvraag doet (betaald hebt) stap je over naar een 'bridging visa'. hierop maar je in australie blijven todat je een definitieve uitslag hebt.

Hoi Tim, heb je hier zelf ervaring mee? Ben je van een toeristenvisum overgestapt op een bridging visa? Dat zou ik ook graag doen, maar wil wel graag weten of het te doen is.
Thanks!
 
De onshore aanvraag lijkt me het beste idee (want ik zou snel weer in Australië zijn), maar het voelt ook riskanter. Vooral het binnenkomen van het land op een toeristenvisum en vervolgens een de-facto visum aanvragen.. Ik vraag me af of dat een probleem zou zijn.

Zijn er hier mensen die in Australië hun visum hebben aangevraagd op deze manier? \
Er is iig 1 iemand op het forum die het zo gedaan heeft, maar die is niet meer actief (Chalana). Ik weet niet of zij dat specifieke visum aangevraagd heeft, maar weet wel dat ze op toeristenvisum binnen gekomen is en toen partnervisum aangevraagd heeft. DIBP is een beetje tegenstrijdig in deze gevallen vind ik. Een toeristen visum heeft namelijk geen 'no further stay' condition, maar als je laat vallen dat je een partner visum aan gaat vragen kunnen ze zeggen dat je dus eigenlijk geen toerist bent, en op basis daarvan je toeristenvisum intrekken. Chalana had een enkeltje geboekt en kreeg hier vragen over. Zij heeft toen volgens mij aangegeven dat ze nog niet wist via welke route ze terug ging, bijv eerst nog naar NZ of naar Azie, en vandaar een enkeltje had. Je zou kunnen overwegen om een retour te boeken als je een goede deal vind, zodat je wss geen vragen krijgt. Als je de douane eenmaal door bent kun je op je gemak je partner visum aan gaan vragen.
 
Hoi Tim, heb je hier zelf ervaring mee? Ben je van een toeristenvisum overgestapt op een bridging visa? Dat zou ik ook graag doen, maar wil wel graag weten of het te doen is.
Thanks!

Vervalt het ene visum niet gewoon automatisch als je een ander visum krijgt. Normaliter is dat namelijk zo. Je kunt maar 1 visum tegelijkertijde hebben volgens mij. Dus dat lost zichelf op ;)
 
hi bas ik zit in hetzelfde schuitje als jou! Mijn vriend en ik hebben een jaar samengewoond in Nederland. Ik was nog bezig met afstuderen, dus ben 5 maanden later (vorige maand) naar australie vertrokken op een toeristenvisum. (mijn werk/vakante visum had ik 2 jaar geleden verbruikt) Binnenkomen was bij mij geen enkel probleem, ik had een retour ticket gekocht voor de zekerheid met een flexibele einddatum. Ik kon ze doorlopen. Over een paar weekjes gaan we de on shore aanvragen 820. Het blijft altijd een beetje spannend, en officieel mag het niet partner visum aanvragen terwijl je een toeristenvisum heb maar het gebeurd wel. Ik heb een drie maanden toeristenvisum, als dat visum verloopt gaat de aanvraag van je de facto visum is, je krijgt dan een bridging visum. Volgens mij blijven de regels van je vorige visum wel gelden; dus voor mij geldt dat - niet werken. Maar dat kan ook veranderd zijn. Stel dat je een toeristenvisum aanvraagt voor een jaar, gaat het partner visum pas in als het toeristenvisum is verlopen.
Ik zou zeggen; kom naar australie op een toeristenvisum en vraag je partner visum hier aan. Maar het is wel duurder als je hem hier aanvraagt ($6800) in Nederland is het rond de $4300
Succes!
 
Op zich hoeft de 6 maanden van elkaar geen probleem te zijn als je maar duidelijk maakt op welke wijze jullie de relatie dan onderhouden. Dus bijvoorbeeld door whatsapp, email en skype logs in te zenden.

Verloven/trouwen, of een visum met de intentie om te trouwen is natuurlijk ook mogelijk.

Je kan natuurlijk altijd het Europan Service Center (ESC) in London bellen voor een goed advies en op welke wijze je een onshore visum kan aanvragen.
 
Bedankt voor de reacties allemaal, fijn om te horen.

@flur, ik geloof dat het niet per se illegaal is om de aanvraag in te dienen terwijl je op een toeristenvisum bent, vast niet wenselijk maar het lijkt inderdaad wel te gebeuren..

@Frits, de maanden apart zou geen probleem zijn voor het visum oid, maar het is zo ongezellig zonder elkaar ;)

We willen vooral kijken wat het snelste is, want met die offshore wachttijden van 14 maanden kun je niet vroeg genoeg beginnen lijkt me.

Trouwen/verloven kan ook natuurlijk, alleen lijkt dat niet uit te maken voor de termijnen. Prospective Marriage visum duurt even lang als een defacto partnervisum offshore..
 
We zijn op dit moment druk bezig met mijn partner visum en ondertussen dit jaar ook getrouwd.
En we gaan voor onshore, maar dit is wat onze tussenpersoon ons toestuurde voordat we begonnen.
Dus pas op als je‘No Further Stay’ in je toerist visa staat.

A. VISAS FOR COUPLES

There are effectively two couple visa categories;

1. The Prospective Marriage visa (subclass 300) (known as the ‘Fiancé Visa’); and

2. The Partner visa which is a combined application for a Provisional & Permanent Spouse / De facto visa (subclass 309 / 100 for offshore and subclass 820 / 801 for onshore applications).

The Fiancé visa –

Is a temporary 9-month visa, which would allow your partner to come to Australia to marry you.
Requires you to be engaged.
Requires you to have met your fiancé at least one time in person, and provide evidence of a genuine intention to marry and live together.
Has a processing time of twelve to fifteen months.
Must be lodged from outside of Australia.
Once this visa is granted your partner will have 9 months to enter Australia, marry you and apply for a Partner visa.
The Partner visa –

Requires your relationship to have existed for twelve months, unless your relationship is registered or you are married.
Has a processing time of twelve to fifteen months.
Can be lodged in Australia if your current visa does not have a ‘No Further Stay’ condition attached to it (for example, if your partner travels to Australia on a Subclass 462 Work & Holiday visa or Visitor visa).
If your Partner visa is lodged in Australia, then your partner would be granted a Bridging Visa which would allow him to stay in Australia while the application is being processed. The Bridging Visa would come into effect once the substantive visa expires.

Please note that the Partner visa is a combined application for temporary and permanent residency. In essence
Once the temporary visa is granted, it would allow your partner to enter and stay in Australia with you.
If after two years after the temporary visa is lodged (not the date that the temporary visa is granted but rather the date the lodgement was made) the relationship is still genuine and continuing, then the permanent visa may be granted.
 
Ik zou me meer zorgen maken over laatste "may be granted" uiteindelijk kun je daar weer helemaal niks mee. En na 2 jaar zijn die kosten waarschijnlijk niet minder geworden :rolleyes:
Ze kunnen het beter de afdeling melkkoe noemen o_O:D
 
Ik zou me meer zorgen maken over laatste "may be granted" uiteindelijk kun je daar weer helemaal niks mee. En na 2 jaar zijn die kosten waarschijnlijk niet minder geworden :rolleyes:
Ze kunnen het beter de afdeling melkkoe noemen o_O:D
Volgens mij wordt die definitieve status automatisch toegekend en hoef je daar niets extra voor te doen.
 
jawel daar moet je wel wat voor doen, haha, betalen en aanmelden :p
Zeker weten @Katjavdl ? Volgens mij betaal je alles in 1 keer als de de 309/100 aanvraagt, en is het visa proces in twee stappen. Eerst krijg je de 309 en na 2 jaar volgt de tweede stap waarbij de provisional wordt omgezet naar een permanant visum.
 
En dat is voor niks, gratis, nada, noppes??? Toch niet hier in Oz, ik val van mijn stoel zo
 
Hoi,

Ik zit in een gelijkaardige situatie, sommigen zullen me hier al een tegengekomen zijn op dit forum, maar ik zal snel mijn situatie even schetsen:

In februari 2014 ben ik voor een jaar met een WHV naar Australië getrokken. Ik trok in bij m'n nicht (die er al 20 jaar woont), haar vriend en hun huisgenoot. Het klikte snel tussen de huisgenoot en mij en halfweg maart ongeveer is de relatie begonnen. Omdat ik initieel niet gepland had om langer dan 1 jaar te blijven, heb ik niet de 3 maanden 'rural-work' gedaan om mijn WHV te kunnen verlengen.
In februari 2015 moest ik dus terug naar België keren en is de zoektocht begonnen naar wat de beste manier is voor mij om terug te keren naar Australië.
In oktober ga ik terug vertrekken met een tourist-visa (eVisitor subclass 651) en eens ik ginder ben het partner-visa aanvragen. Dit lijkt me de enige manier, aangezien ik geen WHV meer kan doen.
Ik begrijp niet goed waarom dit geen correcte manier zou kunnen zijn, het is in mijn geval de enige manier om bij mijn partner te kunnen zijn. Een student-visa wil ik niet doen, want het is de bedoeling dat ik zo snel mogelijk kan werken (ik heb al zekerheid van een job eens ik ginder ben). Een offshore aanvraag wil ik ook niet doen, want ik wil geen 14 maanden gescheiden zijn van mijn partner, ik wil m'n leven ginder beginnen en niet hier in België zitten wachten (zonder vaste job).
Ik kon niet eerder terug naar Australië vertrekken wegens familiale redenen, maar mijn partner is me ondertussen wel al voor 6 weken komen bezoeken. We hebben zeker genoeg bewijzen voor onze relatie, die nu al 17 maanden duurt.
Ik ben druk bezig met forums te doorpluizen en heb ook al naar enkele migration agents gemaild met mijn vragen, want ik krijg steeds wisselende antwoorden... De een zegt dat ik aan de grens heel eerlijk moet zijn over mijn intenties om het partner-visa aan te vragen, de ander zegt dat ik moet zeggen dat ik gewoon een toerist ben en nog geen return-ticket heb omdat ik niet weet vanwaar ik terug zal vertrekken.
Op mijn eVisitor visa vind ik niets terug over een ‘No Further Stay’ condition.
Als je op de website kijkt naar de uitleg bij dit visa, staat er zelfs vermeld dat je een ander visa mag aanvragen:
"
An eVisitor cannot be extended. If you want to extend your stay after arriving in Australia, you should apply for another visa before your eVisitor ends. Another visa can be granted if you:
  • have complied with the conditions of your eVisitor
  • meet all the requirements of the visa that you are applying for.
If you apply for a different type of visa, you might need to have a health examination. If you are granted a different visa, it will replace your eVisitor and its entitlements.

If a decision has not been made on your visa application before your eVisitor ends, you might be granted a Bridging visa until your visa application has been decided.

If your visa application is refused, you must leave Australia before your eVisitor or your Bridging visa ends.

"

Ik wil liever niet liegen als ik het land binnenkom. Het staat nergens zwart op wit vermeld dat ik geen partner-visa mag aanvragen eens ik ginder ben. Waarom is dit zo een vage grijze zone? Ik wil niets illegaals doen en niet riskeren het land uitgezet te worden. Als ik het land binnenkom zal ik mijn geboortecertificaat en bewijs van goed gedrag meenemen, dus moest ik tegengehouden en ondervraagd worden en ze vinden deze papieren, gaan ze zich toch vragen stellen? Als het dan blijkt dat ik niet eerlijk ben over mijn intenties zouden ze me misschien kunnen terugsturen...

Verder heb ik ook al vernomen via de agents die ik aangeschreven heb dat het geen probleem zou zijn om een bridging-visa te krijgen waarmee ik kan werken. Hierover lees ik ook tegenstrijdige reacties op het forum, de eens zegt van wel, de ander van niet...

Ik vind het frustrerend dat er geen enkele instantie is waarbij ik terecht kan die me hierover de juiste informatie kan verschaffen. Het lijkt me allemaal zo risicovol. Is er iemand die me hierover wat meer informatie kan geven of iemand die in dezelfde situatie zit? Of is er toch een (officiële) instantie waar ik naar kan mailen/bellen om de juiste info te verkrijgen?

@Eddy Worsteling zou het makkelijker zijn als mijn partner en ik zouden trouwen eens ik in het land ben?

@Flur witte Zou ik beter een return-ticket boeken dan een one-way (wat mijn plan is)?

@Bas1975 Hoe is jouw situatie ondertussen verlopen, ben je in Australië met een tourist-visa en heb je het partner-visa al aangevraagd?

Alvast bedankt iedereen!

Elien

Update: Ik heb net vernomen dat mijn tante die een Australian citizen is, in september naar België op bezoek komt. Misschien is het wel een goed idee om al mijn officiële papieren aan haar mee te geven, zodat ik ze niet de grens moet 'oversmokkelen' ?
 
Last edited:
Als je wilt trouwen met je partner is een Prospective Marriage Visa ook een optie. Deze aanvraag duurt op dit moment 5 maanden. Nog steeds lang uiteraard, maar korter dan partner visum vanuit Belgie aanvragen.
http://www.border.gov.au/about/access-accountability/service-standards/family-visa-processing-times

Het klikte snel tussen de huisgenoot en mij en halfweg maart ongeveer is de relatie begonnen. Omdat ik initieel niet gepland had om langer dan 1 jaar te blijven, heb ik niet de 3 maanden 'rural-work' gedaan om mijn WHV te kunnen verlengen.
In februari 2015 moest ik dus terug naar België keren en is de zoektocht begonnen naar wat de beste manier is voor mij om terug te keren naar Australië.

Ik moet hier altijd wel om lachen.. In Maart is de relatie begonnen en 11 maanden later, in Februari ben je teruggegaan. Maar in die 11 maanden heb je geen 3 maanden farmwork gedaan omdat je initieel niet gepland had om langer dan een jaar te blijven.. o_O Na 7 maanden samen te zijn geweest met je partner was dit wel een verstandige keuze geweest. Had het leven een stuk gemakkelijker voor je gemaakt :p. Ik zie zooooveel backpackers die hun 2e WHV niet behalen en er later spijt van hebben. Raadt het altijd iedereen aan, maar niet veel luisteren helaas :(. En werken in de outback is ook nog eens een super ervaring!
 
Back
Top