Opties partner visum

@Gwen We hebben maar in de laatste maanden beslist samen onze toekomst verder uit te bouwen. Ik moest sowieso terug naar België omdat ik hier een appartement heb dat ik onderverhuurde, en mijn huurders trokken er uit in februari. Verder was ook mijn grootvader net overleden en wou ik een tijdje terugkomen om mijn moeder wat te steunen in deze moeilijke periode. Ik heb er dus geen spijt van dat ik die 2e WHV niet heb kunnen doen, soms moet je er gewoon even kunnen zijn voor je familie en je eigen plannen op pauze zetten. Nu zijn we ondertussen een hele poos verder en nu is de manier die ik beschreven heb mijn enige optie om terug te keren...
 
@Gwen We hebben maar in de laatste maanden beslist samen onze toekomst verder uit te bouwen. Ik moest sowieso terug naar België omdat ik hier een appartement heb dat ik onderverhuurde, en mijn huurders trokken er uit in februari. Verder was ook mijn grootvader net overleden en wou ik een tijdje terugkomen om mijn moeder wat te steunen in deze moeilijke periode. Ik heb er dus geen spijt van dat ik die 2e WHV niet heb kunnen doen, soms moet je er gewoon even kunnen zijn voor je familie en je eigen plannen op pauze zetten. Nu zijn we ondertussen een hele poos verder en nu is de manier die ik beschreven heb mijn enige optie om terug te keren...
Oh absoluut meis! Familie gaat voor alles. Maar je was hopelijk er wel van op de hoogte dat je zo'n 2e WHV gewoon vanuit Belgie aan had kunnen vragen? Dus dat je terug naar Belgie kon voor je familie en nu weer terug naar Aus op 2e WHV waarmee je ook mag werken ipv toeristen visum met een bridging visum waarop je mogelijk niet mag werken..
 
@Gwen Ik had dan sowieso de 3 maanden farmwork moeten doen binnen dat eerste jaar en dat was tegen dan al niet meer mogelijk...
Ik heb ondertussen ook vernomen van verschillende agents dat ik vrijwel zeker mag zijn dat ik zal kunnen werken met het bridging visa dat ik zal krijgen.

tips over hoe ik het het best aanpak als ik het land binnenkom zijn nog altijd welkom! Zeg ik dat ik toerist ben of zeg ik dat ik een parner-visa zal aanvragen?
 
Trouwen was voor ons de beste optie omdat we niet altijd bij elkaar konden zijn omdat we ook nog geld moesten verdienen en mijn vrouw werkt bij defencie waardoor ze vaak weg was. Mijn toerist visa verloopt eind oktober en dan wordt mijn aanvraag ingediend en in de tussentijd hoop ik dan een Bridging Visa te krijgen. (Dus ik weet niet of je halverwege je toerist visa mag overstappen naar een andere visa)

Hoi,

Ik zit in een gelijkaardige situatie, sommigen zullen me hier al een tegengekomen zijn op dit forum, maar ik zal snel mijn situatie even schetsen:

In februari 2014 ben ik voor een jaar met een WHV naar Australië getrokken. Ik trok in bij m'n nicht (die er al 20 jaar woont), haar vriend en hun huisgenoot. Het klikte snel tussen de huisgenoot en mij en halfweg maart ongeveer is de relatie begonnen. Omdat ik initieel niet gepland had om langer dan 1 jaar te blijven, heb ik niet de 3 maanden 'rural-work' gedaan om mijn WHV te kunnen verlengen.
In februari 2015 moest ik dus terug naar België keren en is de zoektocht begonnen naar wat de beste manier is voor mij om terug te keren naar Australië.
In oktober ga ik terug vertrekken met een tourist-visa (eVisitor subclass 651) en eens ik ginder ben het partner-visa aanvragen. Dit lijkt me de enige manier, aangezien ik geen WHV meer kan doen.
Ik begrijp niet goed waarom dit geen correcte manier zou kunnen zijn, het is in mijn geval de enige manier om bij mijn partner te kunnen zijn. Een student-visa wil ik niet doen, want het is de bedoeling dat ik zo snel mogelijk kan werken (ik heb al zekerheid van een job eens ik ginder ben). Een offshore aanvraag wil ik ook niet doen, want ik wil geen 14 maanden gescheiden zijn van mijn partner, ik wil m'n leven ginder beginnen en niet hier in België zitten wachten (zonder vaste job).
Ik kon niet eerder terug naar Australië vertrekken wegens familiale redenen, maar mijn partner is me ondertussen wel al voor 6 weken komen bezoeken. We hebben zeker genoeg bewijzen voor onze relatie, die nu al 17 maanden duurt.
Ik ben druk bezig met forums te doorpluizen en heb ook al naar enkele migration agents gemaild met mijn vragen, want ik krijg steeds wisselende antwoorden... De een zegt dat ik aan de grens heel eerlijk moet zijn over mijn intenties om het partner-visa aan te vragen, de ander zegt dat ik moet zeggen dat ik gewoon een toerist ben en nog geen return-ticket heb omdat ik niet weet vanwaar ik terug zal vertrekken.
Op mijn eVisitor visa vind ik niets terug over een ‘No Further Stay’ condition.
Als je op de website kijkt naar de uitleg bij dit visa, staat er zelfs vermeld dat je een ander visa mag aanvragen:
"
An eVisitor cannot be extended. If you want to extend your stay after arriving in Australia, you should apply for another visa before your eVisitor ends. Another visa can be granted if you:
  • have complied with the conditions of your eVisitor
  • meet all the requirements of the visa that you are applying for.
If you apply for a different type of visa, you might need to have a health examination. If you are granted a different visa, it will replace your eVisitor and its entitlements.

If a decision has not been made on your visa application before your eVisitor ends, you might be granted a Bridging visa until your visa application has been decided.

If your visa application is refused, you must leave Australia before your eVisitor or your Bridging visa ends.

"

Ik wil liever niet liegen als ik het land binnenkom. Het staat nergens zwart op wit vermeld dat ik geen partner-visa mag aanvragen eens ik ginder ben. Waarom is dit zo een vage grijze zone? Ik wil niets illegaals doen en niet riskeren het land uitgezet te worden. Als ik het land binnenkom zal ik mijn geboortecertificaat en bewijs van goed gedrag meenemen, dus moest ik tegengehouden en ondervraagd worden en ze vinden deze papieren, gaan ze zich toch vragen stellen? Als het dan blijkt dat ik niet eerlijk ben over mijn intenties zouden ze me misschien kunnen terugsturen...

Verder heb ik ook al vernomen via de agents die ik aangeschreven heb dat het geen probleem zou zijn om een bridging-visa te krijgen waarmee ik kan werken. Hierover lees ik ook tegenstrijdige reacties op het forum, de eens zegt van wel, de ander van niet...

Ik vind het frustrerend dat er geen enkele instantie is waarbij ik terecht kan die me hierover de juiste informatie kan verschaffen. Het lijkt me allemaal zo risicovol. Is er iemand die me hierover wat meer informatie kan geven of iemand die in dezelfde situatie zit? Of is er toch een (officiële) instantie waar ik naar kan mailen/bellen om de juiste info te verkrijgen?

@Eddy Worsteling zou het makkelijker zijn als mijn partner en ik zouden trouwen eens ik in het land ben?

@Flur witte Zou ik beter een return-ticket boeken dan een one-way (wat mijn plan is)?

@Bas1975 Hoe is jouw situatie ondertussen verlopen, ben je in Australië met een tourist-visa en heb je het partner-visa al aangevraagd?

Alvast bedankt iedereen!

Elien

Update: Ik heb net vernomen dat mijn tante die een Australian citizen is, in september naar België op bezoek komt. Misschien is het wel een goed idee om al mijn officiële papieren aan haar mee te geven, zodat ik ze niet de grens moet 'oversmokkelen' ?
 
Ik heb ondertussen al wat extra info kunnen inwinnen via mijn vriend zijn schoonbroer, die customs officer is in Perth Airport. Ik zal er sowieso uitgepikt worden omdat ik zo snel terugkom en het is best dat ik m'n ticket verander in een return ipv one-way. Ik mag niets bijhebben van papieren die kunnen wijzen op intenties om te blijven, dus deze zal ik meegeven met m'n tante die in september naar België komt. Als ze zouden doorhebben dat ik plan te blijven kunnen ze het recht hebben mijn email en facebook-berichten uit te pluizen. Dan weten ze het natuurlijk, email kan je wissen, maar facebook niet. En die zaken heb ik achteraf ook nodig om mijn aanvraag te doen, om te bewijzen dat mijn partner en ik regelmatig contact gehad hebben...

Ik zal een goed verhaal klaar moeten hebben en ook een soort 'nep-reisschema'. Ik heb natuurlijk wel het voordeel dat ik er veel familie heb, dus genoeg adressen en contactgegevens die ik kan voorleggen.

@Katjavdl Als we zouden trouwen, kunnen we dat best doen voor de partner-visa aanvraag of erna?
 
In jouw geval maakt dat geen fluit uit, denk ik....het kan het wellicht gemakkelijker maken ( als in naamsvoering ed). Maar je moet dat uiteraard ook willen :)
 
Of kijk eens naar deze route (Nsw)
Wij hebben uiteindelijk gekozen om in Australie een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Daarna ( in eigen beheer) een offshore partner sisum procedure gestart.
Wel hebbenwe over een weer voor veel bewijs (vooraf) gezorgd zoals: en/of rekening in NL,
levensverzekeringen etc..


Voordeel is dat je nergens regels "buigt" of bang hoeft te zijn.
in- en uitreizen is geen probleem,, zolang je maar aannemelijk kan maken niet in Aus te blijven.
Offshore betekent wel in buitenland zijn voor toekenning ( korte vakantie buiten Aus)

Wij hebben dit geintje uiteindelijk 2,5 jaar volgehouden tot de toekenning.
Ik 2x per jaar naar Sydney, m'n vriendinnen gemiddeld 1x per jaar naar NL
 
Ik heb ondertussen al wat extra info kunnen inwinnen via mijn vriend zijn schoonbroer, die customs officer is in Perth Airport. Ik zal er sowieso uitgepikt worden omdat ik zo snel terugkom en het is best dat ik m'n ticket verander in een return ipv one-way. Ik mag niets bijhebben van papieren die kunnen wijzen op intenties om te blijven, dus deze zal ik meegeven met m'n tante die in september naar België komt. Als ze zouden doorhebben dat ik plan te blijven kunnen ze het recht hebben mijn email en facebook-berichten uit te pluizen. Dan weten ze het natuurlijk, email kan je wissen, maar facebook niet. En die zaken heb ik achteraf ook nodig om mijn aanvraag te doen, om te bewijzen dat mijn partner en ik regelmatig contact gehad hebben...

Ik zal een goed verhaal klaar moeten hebben en ook een soort 'nep-reisschema'. Ik heb natuurlijk wel het voordeel dat ik er veel familie heb, dus genoeg adressen en contactgegevens die ik kan voorleggen.

@Katjavdl Als we zouden trouwen, kunnen we dat best doen voor de partner-visa aanvraag of erna?


Hallo!

Ik vroeg me af hoe het ondertussen met jouw situatie gaat. Ik zit in een soortgelijke situatie en wil 30 mei naar Perth vertrekken op een toeristenvisum van een jaar. Ik vertrek vanuit Nederland samen met mijn vriend die nu hier is op een WHV.
 
@Shazza als je op iemands naam klinkt, dan kun je zien of deze persoon nog actief is op het forum.
In dit geval is 2015 in november de laatste keer geweest dat zwerfsteen actief is geweest, dus verwacht in dit geval geen antwoord.
Mensen komen en gaan op het forum, just so you know!
 
hoi!

Ik zit nu een beetje in een soortgelijke situatie, maar nog wat meer in het beginstadium. Ik heb mijn Australische vriend op reis ontmoet en wil hem na de zomer opzoeken voor max een jaar. Op een WHV zou dat geen punt moeten zijn. Ik wil alleen wel rekening houden met het scenario dat we dan nog steeds gek op elkaar zijn en ik daar wil blijven. Dan zou ik naar de universiteit willen, want ik wil hoe dan ook over een jaar naar de uni. Lang verhaal kort: op een student visa is het mega duur en kan ik het hoe dan ook niet betalen, maar op een permanent resident visa hoef ik minder te betalen en kan ik mijn stufi meenemen. Enige optie dus om te studeren voor zover ik weet. Maar de enige permanent resident visa waar ik kans op maak, is de partner visa.
Tegen de tijd dat mijn WHV verloopt, zijn we bijna 2 jaar samen en wonen we bijna 1 jaar samen, wat dat betreft zou dat visum dus moeten kunnen. Maar ik las dat de aanvraagtijd makkelijk een jaar kan duren en pas daarna kan ik vermoedelijk studeren, dus daar gaat makkelijk weer 1 of 2 jaar overheen.

Nou las ik hier wat dingen die ik nog niet wist en waar ik graag meer info over zou hebben. Ik was het namelijk niet eerder tegengekomen, maar deze info was dan weer van 2 jaar geleden, dus to be sure...

Ik las bijv dat er verschillende soorten bridging visas zijn. Welke zijn dit dan? Als ik dus met een WHV een bridging visa krijg, betekent dit dat ik kan blijven werken, maar nog niet kan studeren?

hi bas ik zit in hetzelfde schuitje als jou! Mijn vriend en ik hebben een jaar samengewoond in Nederland. Ik was nog bezig met afstuderen, dus ben 5 maanden later (vorige maand) naar australie vertrokken op een toeristenvisum. (mijn werk/vakante visum had ik 2 jaar geleden verbruikt) Binnenkomen was bij mij geen enkel probleem, ik had een retour ticket gekocht voor de zekerheid met een flexibele einddatum. Ik kon ze doorlopen. Over een paar weekjes gaan we de on shore aanvragen 820. Het blijft altijd een beetje spannend, en officieel mag het niet partner visum aanvragen terwijl je een toeristenvisum heb maar het gebeurd wel. Ik heb een drie maanden toeristenvisum, als dat visum verloopt gaat de aanvraag van je de facto visum is, je krijgt dan een bridging visum. Volgens mij blijven de regels van je vorige visum wel gelden; dus voor mij geldt dat - niet werken. Maar dat kan ook veranderd zijn. Stel dat je een toeristenvisum aanvraagt voor een jaar, gaat het partner visum pas in als het toeristenvisum is verlopen.
Ik zou zeggen; kom naar australie op een toeristenvisum en vraag je partner visum hier aan. Maar het is wel duurder als je hem hier aanvraagt ($6800) in Nederland is het rond de $4300
Succes!

Kloppen deze prijzen? Is het in Australië inderdaad zoveel duurder? Op de site van de overheid staat namelijk bij zowel inside als outside Australia 6865$. Maar dan staat er ook weer naast: Additional applicant charge 18 and over 3435$. Moet ik dus bovenop die 6865 dollar nog eens 3435 neerleggen?!

En waarom staat er onder hetzelfde nummer (namelijk subclasses 820 and 801) ook een partner visa van maar 410+205$? Achter de naam staat dit geschreven: Partner (Subclass 820/801) visa application by a spouse with transitional Extended Eligibility Temporary Visa (EETV). Maar ik ben niet zo goed in die overheidsgerelateerde dingen. Kan iemand me uitleggen wat dit precies betekent?

Ik heb ondertussen al wat extra info kunnen inwinnen via mijn vriend zijn schoonbroer, die customs officer is in Perth Airport. Ik zal er sowieso uitgepikt worden omdat ik zo snel terugkom en het is best dat ik m'n ticket verander in een return ipv one-way. Ik mag niets bijhebben van papieren die kunnen wijzen op intenties om te blijven, dus deze zal ik meegeven met m'n tante die in september naar België komt. Als ze zouden doorhebben dat ik plan te blijven kunnen ze het recht hebben mijn email en facebook-berichten uit te pluizen. Dan weten ze het natuurlijk, email kan je wissen, maar facebook niet. En die zaken heb ik achteraf ook nodig om mijn aanvraag te doen, om te bewijzen dat mijn partner en ik regelmatig contact gehad hebben...

Ik zal een goed verhaal klaar moeten hebben en ook een soort 'nep-reisschema'. Ik heb natuurlijk wel het voordeel dat ik er veel familie heb, dus genoeg adressen en contactgegevens die ik kan voorleggen.

@Katjavdl Als we zouden trouwen, kunnen we dat best doen voor de partner-visa aanvraag of erna?

Kan ik met een WHV ook geen one way ticket hebben? En ook niet mijn papieren bij me? Is dit inderdaad zo'n groot probleem?

Alvast heel erg bedankt als iemand me hierbij kan helpen!
Voor nu gaan we er maar even vanuit dat het een jaartje werken wordt...

PS voor de volgende zoals ik die dit doorleest en onbeantwoorde vragen tegenkomt, hier heb ik een belangrijk stukje van de overheidssite van Australië bij het Partner visa (subclasses 820 and 801):

The temporary Partner visa (subclass 820) is the first stage towards a permanent Partner visa (subclass 801). You must be in Australia when you apply and also when this visa is decided.

You lodge one application form for your temporary and permanent visas and pay one application charge. Your application is processed in two stages, about two years apart.
 
okay, ik heb die aanvraagkosten nu door:
Zowel binnen als buiten Australië dezelfde prijs
Die goedkope was voor echtgenoten (al getrouwd dus) en de andere goedkope zijn voor mensen die gaan trouwen (ik ben 19, dus nee bedankt)
De additional charges zijn (geloof ik) voor als je een kind boven/onder 18 meeneemt, wat ik niet doe

Oftewel: 6865aud :confused:
 
Hi weer van mijn antwoorden op je posts op Around The Globe ;)
Goed dat je dit forum hebt gevonden, is meer specifiek voor emigratie!

Je kan op een WHV op een enkeltje het land binnenkomen. Dat is geen probleem, zo lang je kunt aantonen dat je het minimale bedrag beschikbaar hebt ($5000 volgens mij) en je working holiday plannen uit kan leggen...

Voor de rest van je vragen wat betreft het partnervisum, kunnen anderen je misschien helpen.

Bij Even Voorstellen, kun je je even voorstellen trouwens voor wat meer achtergrondinformatie :)
 
Ik las bijv dat er verschillende soorten bridging visas zijn. Welke zijn dit dan? Als ik dus met een WHV een bridging visa krijg, betekent dit dat ik kan blijven werken, maar nog niet kan studeren?

Er zijn volgens deze afbeelding (vsure.com.au) 4 verschillende Bridging Visa (http://www.vsure.com.au/wp-content/uploads/2013/09/bridging-visa-table.png)

Met een Bridging visa heb je dezelfde rechten en plichten als het voorgaande visa die je had totdat het bridging visa is toegekend. Dus met een WHV houdt dat volgens mij ook in dat je niet langer dan 6 maanden per jaar voor 1 werkgever mag werken.

Snel even in Google gezocht:
A Bridging visa A (BVA) is a temporary visa. It allows you to stay in Australia after your current substantive visa ceases and while your substantive visa application is being processed. It can be granted if you lodge an application in Australia for a substantive visa while you still hold a substantive visa.
Bridging Visas - Department of Immigration and Border Protection
https://www.border.gov.au/Trav/Visi/Visi/Bridging-visas

En dan had ik natuurlijk direct de volgende vraag: wat is een "Substantive visa"
What is a substantive visa?
A substantive visa is any visa except a Bridging visa, a Criminal Justice Visa or an Enforcement Visa. ... Substantive Visa: a visa (whether permanent or temporary) other than a bridging visa or criminal justice visa. Jan 25, 2015
 
Back
Top