Oriëntatiefase

Mar

New Member
Mijn man en ik zijn ons sinds kort aan het orienteren op een emigratie naar Australie. Zoals het er naar uit ziet, komen we niet aan de 120 punten.

Mijn man heeft een diploma MTS-Electronica, maar daar geen werkervaring in (behalve een half jaar stage). Als ik het goed begrepen heb zou dit beroep via de TRA getest moeten worden en daar red je het niet zonder werkervaring. Zijn huidige beroep (audicien/filiaalleider) staat niet op de SOL.  Ik denk dus dat we met zijn diploma en werkervaring niet ver komen.

Zelf heb ik de Pabo gedaan (leerkracht basisonderwijs) maar daar heb ik bij elkaar opgeteld misschien driekwart jaar ervaring in, en die ervaring is niet recent. Momenteel ben ik werkzaam als IT-er, weliswaar een beroep dat op de SOL staat, maar ik heb daar nog niet voldoende opleiding in en ook niet genoeg werkervaring.
Nu vraag ik me af of je als leerkracht b.o. ook ervaring moeten kunnen aantonen bij NOOSR? Als dat niet hoeft, zou ik het misschien zo kunnen aanpakken:
- assesment bij NOOSR als leerkracht basisonderwijs.
- Recente werkervaring (12 van de laatste 18 maanden) aantonen op basis van werk als IT-er
Áls deze constructie zou werken, dan kom ik op 105 punten (60 skills, 20 Engels, 20 leeftijd en 5 bonuspunten Ned. Taal); te weinig voor SI, maar waarschijnlijk zou SIR dan wel kunnen.

Ik zit me ook af te vragen of we voor het skills gedeelte misschien maar een migratieburo moeten inschakelen (de rest van de procedure lijkt me redelijk goed zelf te doen met behullp van dit forum).
Mochten jullie nog andere tips/suggesties hebben, dan hou ik me graag aanbevolen.
Alvast bedankt!

Groetjes, Mar
 
[quote author=Mar link=topic=4710.msg59702#msg59702 date=1147862624]
Áls deze constructie zou werken, dan kom ik op 105 punten (60 skills, 20 Engels, 20 leeftijd en 5 bonuspunten Ned. Taal); te weinig voor SI, maar waarschijnlijk zou SIR dan wel kunnen.
[/quote]

Voor de SIR heb je minimaal 110 punten nodig....een overweging zou kunnen zijn om voor een STNI te gaan...(maar volgens mij had je daar ook een sponsor voor nodig = familie die bereid is jullie te sponsoren).
 
Volgens mij klopt je redenering! Ik weet niets van erkenning van onderwijzer via NOOSR en wat de regels daarvoor zijn, maar ik kan je gedachtengang volgen voor wat betreft skills assessment halen voor onderwijzer (60 punten) icm 12 van de laatste 18 maanden in any beroep op de SOL werkervaring. Kom je niet aan de 2 van de drie jaar werkervaring (in any beroep)? Dan sprokkel je er namelijk nog 5 bij.

Maar met die 105 heb je inderdaad genoeg voor SIR (want je krijgt er 10 extra bonus) = 115! Jippie!

Anders zou nog kunnen (als je dus die 2 van de 3 jaar werkervaring hebt): VETASSES beroep kiezen (50 punten) en je HBO diploma laten assessen. Je komt dan op: 50 + 20 + 20 +5 +5 = 100 plus 10 extra = 110. Ook genoeg!

Dus: snel kijken naar de NOOSR regels maar!

Succes!

btw: wellicht worden ergens dit jaar nog wel het aantal punten voor een hoge score bij IELTS opgekrikt. Zou voor jullie interessant kunnen worden..................effe afwachten maar.

groet, Henriette
 
Hoi,

Bedankt voor jullie reactie! Ik ga nu een weekje op vakantie, dus even geen emigratieperikelen.
En daarna met volle moed weer door, dan zal ik hier verder op reageren.
 
[quote author=Maluka link=topic=4710.msg59760#msg59760 date=1147897570]
[quote author=Mar link=topic=4710.msg59702#msg59702 date=1147862624]
Áls deze constructie zou werken, dan kom ik op 105 punten (60 skills, 20 Engels, 20 leeftijd en 5 bonuspunten Ned. Taal); te weinig voor SI, maar waarschijnlijk zou SIR dan wel kunnen.
[/quote]

Voor de SIR heb je minimaal 110 punten nodig....een overweging zou kunnen zijn om voor een STNI te gaan...(maar volgens mij had je daar ook een sponsor voor nodig = familie die bereid is jullie te sponsoren).
[/quote]

Voor STNI heb je geen sponsor nodig, wél een nominatie van 1 van de staten.
Je moet dan kijken op de SOL lijsten van de desbetreffende staten die meedoen met de STNI regeling.
Zo ver ik weet doen WA, SA en VIC hier aan mee. Ik heb zelf een nominatie van WA en SA op zak, heb uiteindelijk voor de laatste gekozen.

Bart
 
@Henriette.

Hoe kom je aan die 10 bonuspunten, geldt dat dan alleen voor SIR.

Oh ja dom dom dom STNI heb je maar 70 pnt nodig dus heb je die 10 bonus niet nodig.

Mariette
 
[quote author=Mar link=topic=4710.msg59702#msg59702 date=1147862624]
Mijn man en ik zijn ons sinds kort aan het orienteren op een emigratie naar Australie. Zoals het er naar uit ziet, komen we niet aan de 120 punten.

Mijn man heeft een diploma MTS-Electronica, maar daar geen werkervaring in (behalve een half jaar stage). Als ik het goed begrepen heb zou dit beroep via de TRA getest moeten worden en daar red je het niet zonder werkervaring. Zijn huidige beroep (audicien/filiaalleider) staat niet op de SOL.  Ik denk dus dat we met zijn diploma en werkervaring niet ver komen.

Zelf heb ik de Pabo gedaan (leerkracht basisonderwijs) maar daar heb ik bij elkaar opgeteld misschien driekwart jaar ervaring in, en die ervaring is niet recent. Momenteel ben ik werkzaam als IT-er, weliswaar een beroep dat op de SOL staat, maar ik heb daar nog niet voldoende opleiding in en ook niet genoeg werkervaring.
Nu vraag ik me af of je als leerkracht b.o. ook ervaring moeten kunnen aantonen bij NOOSR? Als dat niet hoeft, zou ik het misschien zo kunnen aanpakken:
- assesment bij NOOSR als leerkracht basisonderwijs.
- Recente werkervaring (12 van de laatste 18 maanden) aantonen op basis van werk als IT-er
Áls deze constructie zou werken, dan kom ik op 105 punten (60 skills, 20 Engels, 20 leeftijd en 5 bonuspunten Ned. Taal); te weinig voor SI, maar waarschijnlijk zou SIR dan wel kunnen.

Ik zit me ook af te vragen of we voor het skills gedeelte misschien maar een migratieburo moeten inschakelen (de rest van de procedure lijkt me redelijk goed zelf te doen met behullp van dit forum).
Mochten jullie nog andere tips/suggesties hebben, dan hou ik me graag aanbevolen.
Alvast bedankt!

Groetjes, Mar

[/quote]

Hoi,

Zowel mijn vriendin en ik hebben onze skill assesment bij de NOOSR gedaan, en daarbij hadden we 3 jaar werkervaring op basis van 1fte nodig, in de afgelopen 4 jaar.
Dit was voor een skill assesment voor docent VO. Weet eigenlijk wel zeker dat dit in BO ook zo is.

Groeten Sander
 
Hoi Sander,

Is het voor de NOOSR echt een vereiste dat je 3 jaar op basis van fulltime baan werkervaring moet hebben in het vo? Anders kan mijn emigratie-aspiraties nog verder op de lange baan geschoven worden? Ik werk namelijk niet fulltime, 0,8fte.......

Help!!!

Grtz, Cath
 
Hoi,

Ik ben in de war en heb even de site gecheckt van AEI-NOOSR. Sinds februari is er een nieuw asessment formulier (dus niet die ik heb gebruikt) en daar staat dat je "satifactory workexperience" moet hebben. Een referentie van je directeur of afdelingsleiding dus. Daarbij moet je dus ook stage-ervaring hebben (30 dagen proest :-D).

Voor een Skilled Independant moet je 3 jaar van de laatste 4 jaar full-time werkervaring hebben.
Excuus voor het paniek zaaien. Had beter moeten opletten! :|

Groeten Sander
 
Sander, BEDANKT!!!!

Ik moest gisteravond weg en ging met een heel vervelend gevoel weg, maar nu ben ik blij en opgelucht. Heb ook de site van de AEI-NOOSR maar effe geraadpleegd en ik kan weer met een goed gevoel verder!

Grtz, Cath
 
Even kleine correctie: voor je skilled independent hoef je niet 3 v.d. laatste 4 jaar werkervaring te hebben. Wel levert dit je extra punten op.
De minimum eis (voor 60 punten beroep) is 12 maanden uit de laatste 18 maanden.

groet, henriette
 
Back
Top