Overdracht opgebouwd pensioen van NL naar AU

FritsC

XPdite Sponsor
Ik ben aan het uitzoeken of het mogelijk en aantrekkelijk is om mijn opgebouwde pensioen (ING Pensioenfonds) over te brengen naar een Australische super fund. Ik heb de indruk dat het rendement in Australia beter is, en ik kan die transfer doen wanneer de wisselkoers aantrekkelijk is.
De ATO website geeft bepaalde voorwaarden en de fiscale behandeling (zie linkje onderaan).

Onder bepaalde voorwaarden is dit mogelijk en belastingtechnisch ziet het er aantrekkelijk uit.

Heeft er iemand recentelijk een dergelijk traject doorlopen of heeft referenties naar een adviseur.
Met name zoek ik advies over:
- Advies wele Australian Supers buitenlandse waarde overdracht toestaan (mijn CBA-super staat het niet toe)
- Advies over de exacte fiscale consequenties in beide landen.

 
Ik heb goede ervaringen met deze adviesclub (en ik geloof dat @Tim911 ook met ze werkt):


En een goede financial advisor:

 
Enige ervaring die ik hiermee heb is dat ik er wel eens naar gezocht heb en toen hoofdpijn kreeg. Kon er vooral slecht achterkomen of het van Nederland mocht. Dit lijkt relevant:


Eerste stap lijkt dus navraag doen bij ING pensioenfonds of het mag van hun (raar systeem).

Wellicht om mee te nemen: cap voor super om te zetten in pensioen is $1.6m. Mocht je hier bij in de buurt komen, dan is het misschien beter om het niet om te zetten, aangezien zolang het in NL staat het er niet onder valt (voor zover ik begrijp).
 
Volgens mij kan dat niet, ik heb daar ook aan gedacht / naar gevraagt, maar meer uit gemakszucht ;)
 


OFX
Back
Top