Overstromingen in QLD en NSW

tweety

XPdite Sponsor
Evacuaties Australië na overstromingen

Uitgegeven: 5 januari 2008 10:34

SYDNEY - De Australische autoriteiten hebben zaterdag in het oosten van het land vijfhonderd mensen geëvacueerd wegens overstromingen als gevolg van zware regenval.

Veel mensen zaten vast in hun huizen, caravans en auto's. Het noodweer is een uitloper van de cycloon Helen, die inmiddels is afgezwakt tot een zware storm. 

De afgelopen week zijn rivieren in Queensland en New South Wales buiten hun oevers getreden. Voor zover bekend zijn er geen gewonden of doden.

Bron:nu.nl

In ieder geval weer wat water voor de komende tijd  :wink:

Weet iemand dat of nu de water ristricties vervallen?

Groetjes,
Barbara

Helaas Barbara, daar moet het wat langer voor regenen! De 3 dammen die Brisbane van drinkwater voorzien, staan nu (of per gister, 5 Januari) toch nog maar op 22,45%. En dat is nog steeds ver beneden het gewenste peil :-( De tuin is dus wel opgefrist, de daken minder stoffig en het zwembad vol, maar het blijft nog steeds zuinigaan doen.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat de zwembaden en watertanks nu stampvol zijn, maar dat al dat water dat je over de weg ziet stromen blijkbaar nergens opgevangen kan worden.  :x

PS Barbara je klok staat een uurtje verkeerd op je weblog. Het is hier een uur vroeger in Brisvenia.

[quote author=Joep link=topic=8145.msg106984#msg106984 date=1199572021]
maar dat al dat water dat je over de weg ziet stromen blijkbaar nergens opgevangen kan worden.  :x

[/quote]

Ongelovelijk frustrerend hè, dat je niets anders kan doen dan het zien wegstromen, het riool in. Zou men dat water willen opvangen en verzamelen, dan zou er een soort ondergronds netwerk gegraven moeten worden, en ook om het vervolgens weer te distribueren.
Daarbij is het ook nog 's zo dat er fruit en planten verzuipen in die enorme regenval. Is 't eindelijk 's níet droog, dan is het te nat!

Hoe doen mensen die in QLD en NSW ver buiten de stad wonen en niet aangesloten zitten op het waternet.
Hebben die een boor of moeten die ergens water halen of vangen zij het op als er iets valt.

Jack :evil:

[quote author=Jack link=topic=8145.msg107001#msg107001 date=1199580685]
Hoe doen mensen die in QLD en NSW ver buiten de stad wonen en niet aangesloten zitten op het waternet.
Hebben die een boor of moeten die ergens water halen of vangen zij het op als er iets valt.

[/quote]

Ik woon 17 km van Brisbane en ben niet aangesloten op het waternet: regenwater opvangen dus ja.

Een waterput/boor kan inderdaad ook.

He beste Joep,

Is het gemakkelijk om in omgeving Brisbane een boor te plaatsen en ben je misschien op de hoogt op welke diepte.

En als je tank leeg is en er geen boorwater is, dan moet er een truck met water bij te pas komen.

[quote author=Elvis B link=topic=8145.msg106961#msg106961 date=1199552828]
In ieder geval weer wat water voor de komende tijd  :wink:

Weet iemand dat of nu de water ristricties vervallen?

Groetjes,
Barbara
[/quote]
en als ze daar net zo slim zijn als in SA dan gaat al dat stormwater zo de zee in... Australia op zijn best :up:.. kuck kuch    En dan voel ik me schuldig als ik weer is mijn motor sta te wassen :wall:

[quote author=Jack link=topic=8145.msg107013#msg107013 date=1199595502]
He beste Joep,

Is het gemakkelijk om in omgeving Brisbane een boor te plaatsen en ben je misschien op de hoogt op welke diepte.

[/quote]

Hey Jack
Geen idee eigenlijk. Ik weet wel dat er een behoorlijke wachtlijst is.
Cheers Joep

[quote author=Bear link=topic=8145.msg107018#msg107018 date=1199604906]
    En dan voel ik me schuldig als ik weer is mijn motor sta te wassen :wall:
[/quote]

Ohhhhhh, doe jij dat???? :-D... Heeft niemand je verklikt?  Mijn auto ziet er uit alsof 'ie net uit de Sahara komt :-D Mind you, zou er wel mee naar een car wash kunnen, maar ben te lui geweest ;-)

Een wachtlijst om te boren.
Hier vraag je het aan en dezelfde week heb je een kraan op je land....

Wat mag de rede zijn, drukte of goedkeuringen....

[quote author=Eerainuh link=topic=8145.msg107033#msg107033 date=1199612518]
[quote author=Bear link=topic=8145.msg107018#msg107018 date=1199604906]
    En dan voel ik me schuldig als ik weer is mijn motor sta te wassen :wall:
[/quote]

Ohhhhhh, doe jij dat???? :-D... Heeft niemand je verklikt?  Mijn auto ziet er uit alsof 'ie net uit de Sahara komt :-D Mind you, zou er wel mee naar een car wash kunnen, maar ben te lui geweest ;-)

[/quote]

Dat is het makkelijken van een motor. Je rolt hem zo via de garage de tuin in. Geen haan die daar naar kraait. Anyway je mag hier wel je auto wassen zolang je een emmertje gebruikt. Ook weer zo'n Australische gedachten. Ik sop mijn motor in en spoel haar met de tuin slang af in 1 minuut. Als ik emmers gebruik blijf ik heen en weer lopen om die emmers te vullen tot wel 5 keer.. .:wall:
Ach ja ik had housemates die elke dag 10-20 minuten onder de douche staan. Of zelfs 2 keer per dag een douche nemen. Beetje overdreven. Je mag hier ook 2 maal per week je tuin sproeien.. Ik heb geen tuin. Ik douche maar 2-3 X per week jaar ... :grin: Dus ook al was ik mijn motor 2 maal per maand ik samen met mijn vrouw gebruiken nog steeds minder water dan gem. ozzie persoon waar wij tot nu toe mee hebben samengewoond.
cheers :up:

Het wordt tijd dat er eens wat slimme Nederlandse waterbouwers naar Australie gaan om wat aan het water te doen. Er is namelijk ZAT water, het wordt niet goed gebruikt. Maarja, dat kost geld.. en dat is er niet! :)

[quote author=Bear link=topic=8145.msg107050#msg107050 date=1199619149]

Dat is het makkelijken van een motor. Je rolt hem zo via de garage de tuin in.

Ach ja ik had housemates die elke dag 10-20 minuten onder de douche staan. Ik heb geen tuin. Ik douche maar 2-3 X per week jaar ... :grin: Dus ook al was ik mijn motor 2 maal per maand ik samen met mijn vrouw gebruiken nog steeds minder water dan gem. ozzie persoon waar wij tot nu toe mee hebben samengewoond.
cheers :up:
[/quote]

Motor mee de douche in? :lmao: (Nou ja, óf Muis een emmer water....)

Is het dan zo dat, als er al regen valt, het op de 'goede' plekken moet vallen om de dammen iets meer gevuld te krijgen?

[quote author=Annemiek link=topic=8145.msg107093#msg107093 date=1199634629]
Is het dan zo dat, als er al regen valt, het op de 'goede' plekken moet vallen om de dammen iets meer gevuld te krijgen?
[/quote]

Nee, het moet gewoon meer regenen :) En op de juiste plekken. Maar het regent vaak wel op de juiste plek, alleen niet genoeg.

En er gaat veel water verloren.. wat gewoon het riool instroomd.

Er zijn veel grote daken natuurlijk. Wordt daar al gebruik van gemaakt?

[quote author=Luuk link=topic=8145.msg107109#msg107109 date=1199641286]
[quote author=Annemiek link=topic=8145.msg107093#msg107093 date=1199634629]
[/quote]

Nee, het moet gewoon meer regenen :) En op de juiste plekken. Maar het regent vaak wel op de juiste plek, alleen niet genoeg.

En er gaat veel water verloren.. wat gewoon het riool instroomd.

Er zijn veel grote daken natuurlijk. Wordt daar al gebruik van gemaakt?
[/quote]

Het moet dus wel op de goede plekken vallen :)
Het lijkt me overigens duidelijk dat er meer regen moet vallen. Zou bijna zeggen Duh!

Back