Overwaarde en de belasting

Bartman

XPdite Sponsor
Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je je huis verkoopt, en de overwaarde incasseert?

Mag je dat geld gewoon meenemen naar Oz, of wil de belasting ook een stuk van de taart?

Hoeveel is dat dan, en is er nog een drempel?


Ik ben benieuwd,

Bart
 
Voorzover ik weet, is de overwaarde onbelast en mag je daarmee doen, wat je wilt.
Dus ook meenemen naar Aus. Ook de Nederlandse Bank werpt wat betreft de hoogte van het bedrag geen drempel op. Het enige is, dat de banken een maximum bedrag hebben ingesteld voor particulieren, dat je per transaktie  per dag mag overmaken naar het buitenland.

Zilver
 
Even een kleine aanvulling:
de overwaarde zal voor dat deel, dat boven de vrijstelling komt, in box 3 belast worden. Dat betekent dus, dat je geacht wordt 4% rente te maken over dat deel en over die rente betaal je dan 30% belasting. In feite komt dat neer op een vermogensbelasting van 1,2%, natuurlijk naar rato van het aantal maanden, dat je over dit kapitaal kan beschikken.
 
dus voor de duidelijkheid:

ik geloof dat je 19.000 spaargeld mag bezitten belastingvrij, over dat deel erboven betaal je dan die vermogensbelasting van 1,2 %.........

Gr. Sab
 
Belastingvrije voet voor spaargeld is idd 19.000 nogwat....

Maar als je dus met zijn 2-en gaat, in ons geval, en we hebben beiden aparte spaarrekeningen, is het volgens mij mogelijk om allebei 19.000 euro op je rekening te mogen hebben staan alvorens je er belasting over moet betalen....
 
klopt als een bus..... :up:

het is inderdaad 19.000 nog wat p.p.......dus als je samen een huis hebt gekocht wordt de overwaarde gelijkwaardig verdeeld. Het is dacht ik niet zo als je zelf een huis hebt dat je ineens 19.000 aan je partner mag doneren om onder het belastingvrije bedrag te blijven.....heeft te maken met schenkingen en erf dinges of zoiets....jammergenoeg is de belastingdienst hier nog steeds niet gek :wink:

Gr. Sab
 
Kun jij een bus horen kloppen? wie zit er dan in :p

Oeps....ik heb alleen het huis gekocht.....dus zal ik het niet met Annemiek mogen delen om geen belasting te hoeven betalen!
(dan toch maar eens gaan kijken naar een andere auto voor de komende 2 jaar dat we nog hier zijn :p)
 
je zou het eens bij je hypotheekverstrekker na kunnen vragen, die zouden antwoord moeten kunnen geven over wat mogelijk is. Misschien mag je je partner wel schenken......? :p

Gr. sab
 
@Zilver & @Sabien,

Voor zover wij weten kijkt de fiscus niet zozeer naar wat je als overwaarde hebt op je huis, maar naar het gemiddelde vermogen in de betreffende periode. Op dat gemiddelde vermogen wordt dan vervolgens een 4% fictief rendement losgelaten wat tegen 30% belast wordt (zeg dus maar netto 1,2 % inderdaad). En natuurlijk na aftrek van de belastingvrije voet in die box etc.

Het gemiddelde vermogen wordt volgende ons berekend door je vermogen aan het eind van het jaar (31-12) en dat aan het begin van het jaar (01-01) bij elkaar op te tellen en dan door 2 te delen. Dus stel dat je per 01-01-2005 een vermogen (spaargeld etc) van eur 30.000 en per 31-12-2005 door de winst op je huis eur 150.000, dan zou je gemiddelde vermogen 180.000 / 2 = 90.000 euro zijn. Daar wordt de bel.vrije voet afgehaald (stel even de genoemde eur 19.000), dus zou je uiteindelijk 1.2 % over eur 71.000 moeten betalen...

LET WEL: Dit is wat we op dit moment denken te weten, hebben het niet uitgebreid gechecked op de belasting site of zo.
LET WEL 2: Wanneer je ergens in het jaar emigreert is het natuurlijk ook maar de vraag hoe de fiscus dan precies gaat kijken. We verwachten dat de aanname dan wordt dat de datum van emigratie de ´31-12´ datum zou kunnen zijn, maar misschien is er ook nog wel een verzachtende omstandigheid aan te dragen, omdat je de winst van je huis in geval van emigratie eigenlijk niet een echt vermogen is, dat is normaliter bedoeld om na verhuizing meteen weer in een nieuw huis te stoppen... Dat soort zaken moeten we nog gaan uitzoeken. B.v. op enig moment eens een gesprek aanvragen met een belasting inspecteur en zo ...

Affijn, hoop dat je hier wat aan hebt, of nieuwe ideeën hebt op kunnen doen,

M.vr.gr.

Perthpete
 
Dus het beste is dan je huis eind dezember verkopen, officieel per 1 januarie uit nederland vertrokken zijn, maar het geld pas wel in januarie op je rekening laten boeken zodat je er hier in ieder geval geen belasting meer over betaald? ?  :-D :up:
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=2911.msg32629#msg32629 date=1129967870]
Dus het beste is dan je huis eind dezember verkopen, officieel per 1 januari uit nederland vertrokken zijn, maar het geld pas wel in januari op je rekening laten boeken zodat je er hier in ieder geval geen belasting meer over betaald? ? :-D :up:
[/quote]

Maar dan betaal je het jaar dat je in Aus zit er toch belasting over? Er liepen al meerdere draadjes volgens mij over belastingen enzo...en ook dat je of in Aus. of in Nederland belasting moet betalen! Dus dan kan het (denk ik) zijn dat je er dan in Oz. belasting over betaald....

Maar die ideeen van Perthpete vind ik helemaal zo gek nog niet......zoals in de LET WEL2 :p dat je normaliter de overwaarde in een ander huis steekt in NL en dus eigenlijk geen "spaarvermogen" is..

Toch makkelijk dat je uit elke opleidingsrichting/werkrichting mensen hier op het forum hebt....
 
[quote author=Maluka link=topic=2911.msg32632#msg32632 date=1129970192]
[quote author=Wilbert67 link=topic=2911.msg32629#msg32629 date=1129967870]
Dus het beste is dan je huis eind dezember verkopen, officieel per 1 januari uit nederland vertrokken zijn, maar het geld pas wel in januari op je rekening laten boeken zodat je er hier in ieder geval geen belasting meer over betaald? ? :-D :up:
[/quote]

Maar dan betaal je het jaar dat je in Aus zit er toch belasting over? Er liepen al meerdere draadjes volgens mij over belastingen enzo...en ook dat je of in Aus. of in Nederland belasting moet betalen! Dus dan kan het (denk ik) zijn dat je er dan in Oz. belasting over betaald....

Maar die ideeen van Perthpete vind ik helemaal zo gek nog niet......zoals in de LET WEL2 :p dat je normaliter de overwaarde in een ander huis steekt in NL en dus eigenlijk geen "spaarvermogen" is..

Toch makkelijk dat je uit elke opleidingsrichting/werkrichting mensen hier op het forum hebt....
[/quote]

Als  je het op de bank in Aus zet, en rente krijg van 5,5% over de rente betaal je belasting niet over het hele bedrag.
Zo als gezegt is het is je huis geweest waar je in gewoont heb, het vermogen wat je er uit haalt hoef je er geen belasting
over te betalen. Wel als je je huis maar 11,5 maanden had dan wel moet je betalen, ze rekenen dan dat het meer een
inverstering was.

Gr Ineke
 
Effe ook een vraagje rond dit verband ,maar dat op Belgisch vlak ,weet niet of iemand mij daarop een antwoord kan geven .
Wij kunnen eind 2006 de zaak overlaten en zouden dan vertrekken naar ossie .Ginder willen we dat geld reinvesteren in een zaak .Zal pas na enkele maanden zijn ,moeten daar ter plekke een lokatie zoeken ,...
Nu is mijn vraag ,moet ik op het ontvangen bedrag hier ook nog eens belastingen betalen ,wat de staat hier ziet graag héél veel geld van zijn burgers .Of wordt het minimum belast omdat ik het volledige bedrag in een nieuwe zaak steek ?
Vriendelijke groeten ,Katja
 
Back
Top