ozongat?

jassian

New Member
Even een vraag voor de mensen die er al zijn, of geweest zijn:


Ik hou ontzettend van de zon, en kan winter en
herfst niet zo goed tegen. Maar man hoord wel veel van het
ozongat. Hoe erg is het nu werkelijk?

Ik begrijp wel dat je niet urenlang in de zon mag liggen.
:(
Moet je daadwerkelijk proberen de hele dag in de
schaduw de blijven?

En in welke regio is het meest gevaarlijk?


Merci!

:)
Annemarie
 
Ik kan ook niet tegen kou, en hou ook van zon en warmte, maar het lijkt me niet zo'n goed idee om uren te bakken in Australie. De meeste mensen daar weren de zon. Je kunt natuurlijk ook van het warme weer genieten zonder in de zon te zitten, in de schaduw is het net zo lekker en veilig. Australiers nemen het ozongat heel serieus. Ik weet niet waar het het ergst is, misschien kun je dat op zo'n weer site vinden.
 
Het gat zit zo'n beetje boven Zuid Australie en verschilt ieder jaar van grote. Je verbrandt hier veel sneller dan in Europa. In 10/15 minuten wordt de schade al gedaan afhankelijk van je huidskleur/pigment. Slip,slop,slap en wrap is een bekende slogan en daar zou ik me zeker aanhouden. Slip on a shirt, slop on the suncream, slap on a hat and wrap on the sunglasses.
Twee uit drie krijgt huidkanker! Zorg dat jij het niet wordt! Het is wel zo dat mensen die op latere leeftijd naar Oz komen percentage gewijs iets minder kans op huidkanker hebben dan als je hier geboren zou zijn.
De grootste schade wordt aangericht gedurende 0-18 geloof ik (Is dat niet met alles?) Bekijk eens website van een organisatie bijv: www.cancersa.org.au

Dit komt van hun site:


Australia has the highest rates of skin cancer in the world, due to excessive exposure to ultra-violet radiation from the sun. This has led to programs of sun protection and involvement of the public and health professions in the early detection of skin cancer. In 1996, an expert committee of the National Health and Medical Research Council of Australia confirmed that the evidence was sufficient to conclude that skin cancers, both melanoma and non-melanocytic varieties, were due to excessive sun exposure. A clear link existed with childhood exposures, while adult exposures also were regarded as a contributing factor. It seemed that both episodes of sun exposure and the accumulated damage of these exposures were important, particularly if they were intense enough to cause sunburn. With depletion of the ozone layer, it is likely that more ultra-violet radiation will penetrate and reach the earth's surface, increasing the risk of skin cancer.



It should be noted that skin cancer (all types combined) is the most common and costly cancer in South Australia. Accordingly, sun protection is promoted actively by The Cancer Council South Australia and other health agencies. The "SunSmart" program works with early childhood centres, schools, workplaces, sporting and recreational organisations, and local governments. It promotes sun-protective environments where avoidance of direct sun exposure is encouraged, especially between 11.00 am and 3.00 pm. When outdoors, it is advised that shade be used as much as possible, plus protective clothing, hats, and sunscreens.

Melanoma is the most serious of the common skin cancers. The effects of increased sun protection on melanoma rates can take many years to show, due to lifelong risks from sun exposures in childhood. There is evidence, nonetheless, that preventive initiatives are starting to have an effect. For decades, the age standardized incidence of melanoma (i.e., the numbers of new cases arising annually per 100,000 people) increased markedly in South Australia. There are now signs, however, of a plateau. During 1977-96, the incidence increased by about 4% per year. Since then, the increase has been marginal, amounting to only 0.2% per year. Hopefully, further monitoring will confirm that a plateau has been reached, and that a subsequent drop in both incidence and mortality takes place.
 
Nou dat liegt er niet om! Ik had inderdaat al iets gehoord van dat 75% van de mensen daar huidkanker krijgt (natuurlijk ook omdat er zoveel mensen zijn met een extreem lichte kwetsbare huid)
Ik ben van plan daar een aantal grote hoeden te kopen! En verder maar inpakken!
 
van de week dacht ik ik ga lekker zonnen, het was maar 18 graden maar wel lekker warm. ik mis de zon ontzettend omdat ik de zomer in nederland heb overgeslagen en hier in de winter aankwam.
Dus bij die eerste zonne straal wou ik het er van nemen. Maar ben verbrand en niet zon beetje ook, terwijl ik in nederland nooit was verbrand.
Je leert het vanzelf wel af om in de zon te bakken, je ziet hier de mensen ook lange broeken en truien lopen, terewijl ik in mijn korte broek en topje aan het zonnen ben.
Waarschijnlijk verklaren ze mij voor gek, en nu ik mijn rode huis zie begrijp ik ook waarom.
Een hoed is erg belangrijk, ik zag laatst op tv dat iemand kanker aan zijn oor had, omdat hij altijd een pet droeg en daar je oren uit steken. En een hoge factor zonnebrandcreme

groetjes
 
Ja, het is heel serieus!
Je kan hier echt niet zonnen.

Kinderen moeten van die lange badpakken aan(lijken op wetsuits) en altijd een hoed op. Op school ook verplicht.

Iedereen kent iemand die huidkanker heeft(gehad), kans is veeeeel groter hier.

In zomer wil je hier toch ECHT NIET in de zon, het is VEEELS te heet, maar als je het nog nooit hebt meegemaakt, kan je het niet begrijpen!
 
heidi said:
ik mis de zon ontzettend omdat ik de zomer in nederland heb overgeslagen en hier in de winter aankwam.

Nou Heidi, ik kan je vertellen dat je eigenlijk niet veel gemist hebt van de NL zomer! Nederland had namelijk de natste augustus sinds 50 jaar en die ene week in juli toen het echt zomer was, die was zo weer voorbij! :roll:

KC
 
Simone said:
Iedereen kent iemand die huidkanker heeft(gehad), kans is veeeeel groter hier.

Ik ken in Nederland ook zo iemand, het is nu uitgezaaid en er is geen hoop meer. Nou dat houdt me wel uit de zon!
Ik heb heel stom toen ik de eerste keer in Australie was een keer zonder creme in de zon gelegen, niks gebeurd gelukkig, maar dat zou ik dus niet meer doen!
 
Oh nee!
Het is dus echt zo erg. Ik had al gehoopt dat het misschien
alles weer een beetje beter word. Hitte kan ik wel goed tegen,
voel me in woestijnen wel thuis. Maar de zon voelt ook
op verschillende plekken op de wereld anders. Soms is
se echt stekend, en agressief. Dus Simone, ik denk ik
weet wat je beoelt.

Het is dus het meest gevaarlijk in south australia...
Hm kan wel zijn dat ik naar een school in Melbourne ga.

Ik zal dan ook over moeten nadenken of dit dan
een goede plek is, voor kinderen om op te groeien.
Ik zou het echt erg vinden kind te zijn en me steeds
van de zon te moeten verbergen. Maar ja dit is dan
voor de toekomst. Pfew, lijkt me ook raar niet even zo
maar nar buiten te kunnen, maar dan eerst de hele
huidbescherming te moeten doen.

Bedankt voor jullie aantwoorden. Ik heb nu tenminste
een indruk van wat op me wacht. En ik kijk er niet
echt naar uit. Jammer hoor, zo'n mooi land en dan
dit proleem.


Annemarie
 
Annemarie, er wonen 20 million mensen in Oz, dus het is wel te doen ;)

Volgens mij maakt het trouwens niet veel verschil tussen SA en de andere staten, ook al is daar het gat.

Nu in de winter enzo hebben niet alle kinderen hoeden op en ingesmeerd hoor, dat is meer voor de zomer.
Het is gewoon zo dat je niet moet gaan zonnebaden.
 
Simone said:
Annemarie, er wonen 20 million mensen in Oz, dus het is wel te doen ;)

Dat is ook waar. Maar als ik de cijfers zo lees, hoor ik toch
beter bij diegenen die altijd opletten.

En voor het zonnebaden moet ik dan gewoon ergens op vakantie :wink:
 
jassian said:
...Ik begrijp wel dat je niet urenlang in de zon mag liggen.
:(
Moet je daadwerkelijk proberen de hele dag in de
schaduw de blijven?
Nee, da's niet nodig gelukkig. Een beetje zon is gezond. Op een normale werkdag zul je geen pet of zonnenbrand gebruiken: de hoeveelheid zon die je krijgt is dan beperkt tot een paar korte perioden, ervanuitgaande dat je binnen werkt natuurlijk :) Maar als ik op zondagochtend met wat vrienden een potje ga voetballen, doe ik altijd factor 30 op, ook al is het redelijk bewolkt. Doe ik dat niet, dan heb ik een paar uur later spijt... (en ik heb een normale 'blonde Hollandse jongen'-huid, niet zo'n bleek Engels huidje)
Als je echt toch wilt 'bakken': afhankelijk van je huidtype is 15-30 minuten vòòr 10 uur 's ochtends of na 4 uur 's middags wel te doen, maar niet te vaak: er was gister weer eens zo'n plastische chirurgie programma op TV hier met een vrouw die als tiener veel zonnebaadde: Ze was begin 40, maar ik schatte haar 55+! Huid als een schoenzool...
Maar zoals anderen al zeiden: in de zomer wìl je hier niet eens bakken, veel te heet!
 
Mijn zoontje zit op preschool hier in Sydney en elke dag moet ik afvinken dat ik hem met zonnebrandcreme heb ingesmeerd - anders mag hij niet buitenspelen!

Ik heb een soort mini strandtent gekocht (factor 100, denk ik) en dan kunnen wij allemaal veilig het strand op. Ik heb ook maat "emmer" zonnebrandcreme gekocht en die staat in de badkamer - want je gaat er wel snel doorheen :D

Het is wel de moeite waard allemaal - je moet alleen een beetje je verstand gebruiken - en dan is er niets aan de hand......
 
Back
Top