Parent Visa - Nieuw Info

Seamic

New Member
Voor alle mensen die een moeder/vader hebben die naar australie willen komen of hier al zijn op een (ETA) vakantievisum.

Ik ben nu bezig met mijn moeder (71 jaar) om een Aged Parent Visum aan te vragen, ben vandaag geweest en kreeg toch een positieve bericht te horen.

Er zijn 3 opties: (zijn wel meerdere maar niet interesant)

1) Aged Parent Visum - aanvraagtijd tot resident visum is ongeveer 15 maanden - kosten ong. $40,000 (incl. kosten emigratiebureau)
2) Aged Parent Visum - aanvraagtijd tot resident visum is 2 jaar - kosten ook ongeveer $40,000 (incl. kosten emigratiebureau) maar mag opgesplitst worden betaald
3) Aged Parent Visum - aanvraagtijd tot resident visum is ongeveer 4-5 jaar - kosten ongeveer $7,000 (incl. kosten emigratiebureau)

Mijn moeder wilde eventueel eerst voor optie 1) gaan maar zag wel erg tegen de kosten op - nu kan zij voor optie 3) gaan.  Deze visum kan alleen aangevraagd worden als je moeder/vader al in australie zit bijv. op vakantie, mijn moeder is hier tot december '06.  Intussentijd gaat zij dit aanvragen en krijgt een bridging visum 'A' totdat haar visum voor permanent resident is goedgekeurd.

Ouders moeten wel voldoen aan de criteria: 
Meer kinderen in australie hebben dan in nederland
Een familielid moet hun sponsoren voor 2 jaar

Dus het komt hier op neer als jullie moeder/vader voldoen aan de eisen en hier eventueel naar toe komen op een ETA 1 jaar vakantievisum kunnen ze optie 3) aanvragen zonder al de hoge kosten.  In alle drie opties moeten zij wel een prive ziektekostenverzekering afsluiten omdat Medicare pas ingaat als zij hun permanent residency hebben ontvangen.

Hebben het nagevraagd en je kan je verzekeren voor minder dan $3,000 per jaar.  Mijn moeder gaat het geld wat zij bij optie 1) zou moeten betalen vastzetten en met de rente gaat zij haar ziektekosten betalen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en misschien kan ik hiermee iemand blij maken  :).  Wij gaan deze week alles starten!!

Klinkt duidelijk. Vooral voor diegenen waar de ouder(s) meer kinderen in AU heeft (hebben) dan elders, is het dus zelfs relatief 'voordelig'.

Ha Seamic!

Heel goed nieuws, dit is meer een tijd die te overbruggen is (ipv 12 jr ofzo)! Heel veel succes ermee en fijn dat je het even hebt laten weten!

gr. Nelle

hey angela :up:

ik heb je 2x een pm gestuurd maar nog niks terug gehoord :|maar misschien ben je wel op vakantie of zo??
In iedergeval hoop ik nog wel iets van je terug te horen!!.

groetjes carina!!. :up:

Hi Carina,

Ook gek, ik heb niets ontvangen - nee jammer ben niet op vakantie!!

Ik ben vorige week met mijn moeder gegaan en wij hebben de eerste aanbetaling gedaan ($1900) en een lijst meegekregen van wat mijn moeder nodig heeft. 

Dat is:  Geboortebewijs, verklaring van goedgedrag, bewijs van inkomen (AOW), huwelijksuittreksel en echtscheidingsbewijs (deze twee moeten wij aanvragen omdat mijn ouders zijn 35 jaar geleden gescheiden) family tree maken, paspoort foto's.  Dat was het geloof ik, zij moet twee formulieren invullen en dan moet mijn broer een invullen (als sponsor) en nog de nodige papieren bij elkaar halen.

Mocht je nog iets willen weten, schrijf even terug!

Groetjes,Angela

He gek! Ik heb je ook een PMtje gestuurd vorige week,  :) je wordt bestookt met vragen!

Bedankt voor de info die je hier weer hebt gegeven, zoals je ziet zijn Carien en ik heel erg nieuwgierig hoe alles in zijn werk gaat.  :)
Welke agent hebben jullie in de arm genomen?
Heel veel succes!!

Groetjes Lin

Bedankt voor de info!
Maar wat nu als je ouders twee kinderen hebben, 1 in NL en 1 in Oz? Dan gaat die vlieger dus helegaar niet op?

Inacar

hey angela!

Wat goed dat het allemaal zo voorspoedig loopt met de aanvraag voor je moeder!! :up:.
Ja, ik ben ook wel benieuwd welke agent jullie hebben uitgekozen ik denk dat wij ook wel
hulp nodig zullen hebben.
Weet iemand bijvoorbeeld wat een ,,eligible New Zealand Citizen,, precies betekent??
Het woordje,,ELIGIBLE,,dat is voor mij een raadsel?? Ik ben dus in New zeeland geboren ,
en heb ook een New zeelands paspoort, ben ik dan een Eligible New Zealand Citizen??
Want als dat een andwoord een JA is ...dan mag ik dus sponseren :roll: :-D.
Maar zo niet dan word het in mijn geval , best heel moeilijk :oops:.
Maar we blijven positief :up: :up:

iedereen die hier ook mee bezig is veel sucses :up:carina

Ik begrijp inderdaad niet waarom ik niets heb ontvangen.

Ik moet even navragen hoe deze agent heet, zij zitten in ieder geval in Mandurah WA.  Ik geef het nog wel door.
Verder moeten wij nu alle papieren bij elkaar zoeken wat ongeveer een maandje gaat duren.

Hoe het verder zal gaan als er maar twee kinderen zijn, een in nederland en een in australie, weet ik eigenlijk niet, maar zoals in ons geval heeft mijn moeder twee hier in australie en een ervan heeft een australisch paspoort.

Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen of misschien kan ik wel nog vragen beantwoorden.

Groetjes,
Angela

Ik had even een paar vraagjes:

- Ik neem aan dat je met de eerste 2 opties een Contributary Aged Parent visum bedoeld?

- Het verschil tussen optie 4-5 jaar en de genoemde 12 jaar, komt dat doordat het een Aged Parent Visum is ipv een gewoon Parent Visum? Is het dan voldoende als 1 vd 2 ouders in de categorie Aged valt?

- Moeten je kinderen een permanent visum hebben? Er wonen er 3 vd 5 in Oz, maar 2 hebben een permanent visum en de derde nog niet, is dat een bezwaar?

- Kun je wel naar NL nadat je dit visum hebt aangevraagd (in de wachttijd zeg maar)?

Alvast bedankt!

Gr Annemarie

Maar wat nu als je ouders twee kinderen hebben, 1 in NL en 1 in Oz? Dan gaat die vlieger dus helegaar niet op?

Jawel, je moet of meer kinderen in Australie hebben wonen dan in enig ander land, of tenminste de helft van je kinderen in Australie hebben (als permanent resident). Informatie uit de uitgebreide brochure van DIMIA over dit onderwerp.
http://www.immi.gov.au/migrants/family/aged/804/index.htm

Thanks Henk!
Zal die brochure eens goed doorlezen en misschien maar eens doorsturen naar mijn moeder, kijken of ze er zin in heeft...

Cheers,
Inacar

Back