Partner visum aanvragen

babs

New Member
Hoi Hoi,
Dit is een vraag die misschien al vele malen gesteld is, maar helaas kom ik er zelf niet uit.
Sinds 2 jaar woon ik samen met mijn australische vriend in Nederland. We willen graag eind van het jaar teruggaan naar Australie. (kan zich helaas niet gronden hier, wat vaker voorkomt... :-()
Nu ben ik begonnen met formulieren te downloaden van sites om een visumaanvraag compleet te maken.
Maar welk visum kan ik nu het beste aanvragen en welke 'form' nummers formulieren moeten allemaal ingevuld worden? Echt wel een hele stapel papieren! maar het is de moeite waard! :smile:
welke testen moeten allemaal gedaan worden en waar kun je die doen?
Wat ik wel heb is veel bewijs dat we al 2 jaar samen in nederland wonen en samen waren toen ik voor een whv in australie was. dat zit wel goed dus :grin:
Wie kan me helpen?
Ik heb wel gelezen dat het echt het beste is om het aan te vragen in Berlijn. Dat gaan we dan ook zeker doen! Alleen zou het wel heel vervelend zijn als we dan niet alles compleet hebben...
Ik hoop dat iemand me kan helpen!!
babs.

Hoi babs,

Om te beginnen, welkom op het forum!
We zitten een beetje in hetzelfde schuitje, alleen zitten mijn vriend en ik nu zo'n 1,5 jaar samen in Nederland en hebben we elkaar hier ontmoet.
Ik ga nu begin augustus op een WHV naar Australië om daar samen met mijn vriend te gaan wonen. Binnen het jaar van het WHV willen we dan een spouse/de facto visum aanvragen.
Dit is volgens mij voor jullie ook het visum wat je nodig hebt.
Op de website van immigratie australië (www.immi.gov.au) kun je veel vinden en lezen... waarschijnlijk heb je hier al wel gekeken, maar goed... dat is het enige waar ík je op dit moment mee kan helpen... ik weet dat er meer mensen zijn hier die deze aanvraag al hebben gedaan, dus zij kunnen je vast meer vertellen.
Waar willen jullie heen gaan in Australië?
Succes met alles in elk geval!

Groetjes Bregje

van de site die Bregje noemt kun je booklet 1 downloaden. Hier staan alle in te vullen formulieren en overig in te leveren materiaal genoemd. Groet, Frank

Dat is echt wel handig die booklet! een heel boekwerk om door te nemen! bedankt voor de tip!
Helaas kan ik niet via WHV weer naar australie omdat ik deze al gehad heb. nu dus echt maar de facto visum aanvragen.
Hoe zit het trouwens met de medische testen etc? waar kan ik dit laten doen?
En hoe lang is dit visum geldig. we willen pas einde van het jaar gaan, is het dan nog geldig als we het een paar maanden van tevoren geregeld hebben(als het allemaal lukt tenminste)
groetjes babs

Hoi Babs,

Ik zit in het zelfde schuitje. Ik ben ook getrouwd met een australier die na 17 jaar toch weer terug wil omdat hij denkt dat het daar beter is voor kinderen.
Wij zelf zijn 11,5 jaar samen, waarvan 5 jaar getrouwd. Ik ben op de emigratiebeurs geweest in Nieuwegein op 9 maart en daar heb ik een formulier in gevuld van Visa 4 U om de kans op een (partner)visum te krijgen te bepalen.
We hebben ook 2 kinderen (4 en 14 maanden).
Gezien het feit dat we zolang samen zijn met kinderen en gezamelijke bankrekeningen hebben maak ik redelijk veel kans op de visum en zal de proceduren zo'n 4-6 maanden in beslag nemen.
Ik zou alleen niet zelf zo'n visum gaan aanvragen. Er zijn een paar instanties die je daarbij kunnen helpen. Buysse immigration en Visa 4 U. Je moet toch een aantal documenten overhandigen ed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes
Heidi76

[quote author=babs link=topic=8829.msg117482#msg117482 date=1210163192]
Dat is echt wel handig die booklet! een heel boekwerk om door te nemen! bedankt voor de tip!
Helaas kan ik niet via WHV weer naar australie omdat ik deze al gehad heb. nu dus echt maar de facto visum aanvragen.
Hoe zit het trouwens met de medische testen etc? waar kan ik dit laten doen?
En hoe lang is dit visum geldig. we willen pas einde van het jaar gaan, is het dan nog geldig als we het een paar maanden van tevoren geregeld hebben(als het allemaal lukt tenminste)
groetjes babs
[/quote]

Een de facto visum aanvragen als je al 2 jaar samenwoont en dingen als huurcontracten op allebei de namen en dergelijke hebt is heel makkelijk zelf te regelen. Ik zou daar geen buro voor inschakelen.

Booklet 1 en de immi.gov.au site bevatten veel informatie. De site van de ambassade in Berlijn ook.

Je krijgt een temporary visum voor 2 jaar. Ben je na 2 jaar nog steeds samen dan krijg je een permanent visum. Volgens mij moet je als je het temporary visum hebt gekregen binnen 1 jaar (na afgifte van de VOG, doktersonderzoek???) Australie hebben bezocht.

Ik zou het visum gewoon in persoon in Berlijn aanvragen, dat is het snelst. Wij hebben het toen in 2 maanden gedaan, maar dat kan sneller als je snel een afspraak met de dokter kunt maken en vrij kunt krijgen van je werk. Doktoren vind je hier.

Je kunt je heel wat geld besparen als je het zelf aanvraagt. Dat is totaal niet moeilijk. Er is alleen 1 voorwaarde - je moet bereid zijn het onderstaande te lezen en alle onderstaande links te lezen.

Voor een spouse visum moet je allerlei papieren en formulieren verzamelen en het kost iets van 800 euro of zo. Je kunt het in Australie en Nederland aanvragen (in Nederland is iets goedkoper). Het duurt een paar maanden voordat je al het papierwerk bij elkaar hebt. Dan kan je alles naar Berlijn opsturen (ambassade) en vanaf het opsturen naar Berlijn duurt het ongeveer 2 of 3 maanden voor je je paspoort met visum terug hebt. (Je hoeft je paspoort niet gelijk op te sturen, als ze het visum toekennen sturen ze een brief met het verzoek je paspoort op te sturen). Of je kunt in Berlijn langsgaan – schnell procedure. Voorwaarde van dit visum is dat je moet kunnen bewijzen dat je een duurzame relatie hebt (circa 1 jaar samenwonen, gezamelijke rekening, samen op huurcontract, dat soort dingen).

Zie voor officiele informatie:
http://www.germany.embassy.gov.au/beln/partner%5fengl.html
http://www.germany.embassy.gov.au/beln/acc%5fpartner.html
http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf
Dit is wel veel leeswerk met met de bovenstaande links worden al je vragen beantwoord!

Zelf woonde ik ook met mijn Australische partner in 2003/2004 in Nederland. Wij hebben het visum per post in Berlijn aangevraagd. Ondertussen woon ik alweer 3 jaar in Australie.

Lees op dit forum de verhalen van mijzelf, Suske, Simone, Eerainuh, Marina, Lin, Marielle, David, Bregje etc waarin je meer kan lezen over onze ervaringen met een partner-visum. (Gebruik de zoek functie, zie ook het partner/family sub forum.) Hierin worden al je vragen waarschijnlijk beantwoord. Zie ook de website britishexpats voor meer info.
Zie ook http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5805.msg73181;topicseen#msg73181

Als je eenmaal weet wat er van je verwacht wordt kan je het net zo goed zelf doen. Evenveel moeite, alleen goedkoper.

Succes

Bedankt voor alle tips.
Ik ben nu druk bezig booklet 1 door te lezen en bewijzen te verzamelen. Helaas hebben we geen huurovereenkomst als bewijs, maar wel kaartjes die naar ons geadresseerd zijn en een gezamelijke bankrekening etc. Ook ontvangt hij zelf post op ons adres. dit zal toch ook voldoende zijn?
Alleen heb ik nu nog een vraag over de medical examinations. Ik heb net een afspraak gemaakt voor een x-ray. is dit het enigste wat ik moet doen? ik lees verhalen over bloedprikken etc.  en kan ik dit bij mijn eigen huisarts laten doen??

Gr Babs

dat bloedprikken gebeurt bij de club die ook de X-ray maakt. De x-ray krijg je mee en de uitkomst van het bloedonderzoek wordt naar de dokter gestuurd. Dit is niet jouw huisarts, maar een paneldokter. Je moet van te voren dus al weten wie je dokter is! Op de website van de ambassade vind je paneldokters in NL. succes!

En ja, ben weer wat verder met het Booklet 1 en ben nu bij de VOG aanvragen. Nu heb ik op dit forum van alles gelezen alleen is het me nog niet duidelijk. op welke site kan ik een VOG vinden? en moet ik dit dan bij de gemeente afgeven? ook heb ik iets gelezen over 'de medicals zijn nu hopelijk  in australie'?
We zijn van plan om uiteindelijk met al het papierwerk naar Berlijn te gaan en het daar persoonlijk aan te vragen. Moet je dan niet het VOG en medical examination met je meenemen of moet je het ergens naar opsturen?
volgens mij lees ik gewoon teveel verschillende verhalen :?!!
gr Babs

Hallo,

Wij zijn net begonnen met uitzoeken wat er nodig is om een visum te krijgen. Wij willen over ongeveer een jaar naar Australie. Trisha is citizen en we wonen al 2 jaar samen met samenlevingscontract en gaan volgend jaar april trouwen. Hopelijk lukt het dan ook om makkelijk voor Mark een visum aan te vragen. Dit topic met alle reacties helpt ons enorm op weg. Net booklet 1 uitgeprint. Iedereen bedankt voor de reacties en Babs jij veel succes.

O ja, nog even een vraagje. Ik hoor ook iets over 'garant staan voor partner'. Ik heb nog niet op dit onderwerp verder gezocht, maar wie weet hoe dat zit?

Hoe hebben jullie dat met je woning gedaan? Wij hebben een koopwoning en het liefst verhuur ik dat een tijdje tot we echt zeker weten dat we permanent in Australie willen blijven i.p.v. enkele jaren. Nog tips?

Groeten,
Mark en Trisha

[quote author=babs link=topic=8829.msg118637#msg118637 date=1212480687]
En ja, ben weer wat verder met het Booklet 1 en ben nu bij de VOG aanvragen. Nu heb ik op dit forum van alles gelezen alleen is het me nog niet duidelijk. op welke site kan ik een VOG vinden? en moet ik dit dan bij de gemeente afgeven? ook heb ik iets gelezen over 'de medicals zijn nu hopelijk  in australie'?
We zijn van plan om uiteindelijk met al het papierwerk naar Berlijn te gaan en het daar persoonlijk aan te vragen. Moet je dan niet het VOG en medical examination met je meenemen of moet je het ergens naar opsturen?
volgens mij lees ik gewoon teveel verschillende verhalen :?!!
gr Babs
[/quote]

Volgens mij lees jij gewoon niet goed  :smile:

VOG aanvragen: eerste hit op Google, klik. Het staat ook in de .PDF met Police Clearance Information, hier.

Als je alles in persoon in Berlijn gaat doen moet je zowel je VOG als je medicals meenemen. Dat staat tenminste hier.

Bedankt!!! :smile:Ik heb het ingevuld en opgestuurd naar de ambassade en stempel en al teruggestuurd gekregen. Morgen een afspraak bij de gemeente om het op te laten sturen voor controle! nu maar hopen dat het niet te lang duurt....
Gr Babs

Hallo,

Mijn naam is Kristien en ik heb ook net het hele spouse/de-facto visum doorlopen. (partner is Australisch, aanvraag in Berlijn gedaan) Mijn verslag hiervan staat ook op dit forum. Mochten jullie vragen hebben, mail me gerust.

Groeten
Kristien

Back