partners, niet samenwonend. allebei apart een visum?

TheBroute

New Member
Wanneer je een LAT-relatie hebt, maar je besluit toch om samen te emigreren naar Australië, kun je dan volstaan met 1 visum, of moet men dan allebei apart een visum aanvragen?
Want.....stel:
De ene persoon komt wel in aanmerking voor een visum en de ander niet.
Hoe werkt zoiets?

Bert
 
Als je kunt aantonen dat je relatie 'genuine' en 'on going' is (ergens op de DIMIA website moet de exacte definitie van relatie staan) dan kun je als 'stelletje' een visum aanvragen. Het aantonen van een LAT-relatie lijkt mij wat lastiger dan een samenwoning of huwelijk (laatste is wel heel erg makkelijk aantonen  :)) maar het type relatie zou in theorie niet uitmaken als je maar aan de defintie van DIMIA voldoet.
 
Inderdaad, je zal gewoon meer bewijzen moeten voorleggen: telefoongesprekken, brieven, verklaringen van naasten,... dat jullie wel degelijk een stel zijn! Maar het kan hoor!

Sara
 
Zo zijn we de eerste keer ook naar Australie verhuisd. Wij kenden elkaar nog maar 5 maanden toen ik met mijn man meeging. Hij had zijn sponsorship al geregeld en ik ging dus als zijn spous mee. Ik ben eerst op een toeristen visum meegegaan en toen het nodige jaar voorbij was kreeg ik mijn werkvisum. Met het nodige jaar bedoel ik dat je in ieder geval gedurende minimaal een jaar, een aantoonbare duurzame relatie hebt. Wij hebben dus ook al vanaf het begin een gezamelijke bankrekening geopend. Dit soort dingen zijn echt van belang. Zoveel mogelijk samen op officiele papieren staan. Gas, water, licht, noem maar op. Dit is echt iets waar ze naar kijken. Ook al heb je een LAT relatie, probeer je toch in te schrijven bij allerlei instanties met beider namen. Anders zul je echt zelf een visum moeten regelen. Of je gaat in Australia een jaar samenwonen (jij op toeristenvisa/working holiday) en vraagt het daarna aan. Makkelijker nog: ga trouwen.
 
[quote author=Nynke link=topic=2780.msg30644#msg30644 date=1128587286]
Makkelijker nog: ga trouwen.
[/quote]

Een hele goeie!!
:lol1:
R
 
[quote author=Nynke link=topic=2780.msg30644#msg30644 date=1128587286]
Zo zijn we de eerste keer ook naar Australie verhuisd. Wij kenden elkaar nog maar 5 maanden toen ik met mijn man meeging. Hij had zijn sponsorship al geregeld en ik ging dus als zijn spous mee. Ik ben eerst op een toeristen visum meegegaan en toen het nodige jaar voorbij was kreeg ik mijn werkvisum. Met het nodige jaar bedoel ik dat je in ieder geval gedurende minimaal een jaar, een aantoonbare duurzame relatie hebt. Wij hebben dus ook al vanaf het begin een gezamelijke bankrekening geopend. Dit soort dingen zijn echt van belang. Zoveel mogelijk samen op officiele papieren staan. Gas, water, licht, noem maar op. Dit is echt iets waar ze naar kijken. Ook al heb je een LAT relatie, probeer je toch in te schrijven bij allerlei instanties met beider namen. Anders zul je echt zelf een visum moeten regelen. Of je gaat in Australia een jaar samenwonen (jij op toeristenvisa/working holiday) en vraagt het daarna aan. Makkelijker nog: ga trouwen.

[/quote]

Nynke.....

Dit is informatie waar ik wat aan heb,
Dus dat hoeft in principe geen probleem te zijn.

Maar dat gezamelijk op 1 bankrekening staan, gas en electra etc.
Hebben jullie dat in Nederland al gedaan of in Australië pas?

En de optie trouwen............. Nee....dank je!  1 keer was genoeg!

Bert
 
[quote author=TheBroute link=topic=2780.msg30694#msg30694 date=1128615259]
En de optie trouwen............. Nee....dank je!  1 keer was genoeg!
[/quote]

Ook een sterke!!

:lol1:

Vraagje aan Nynke:

Mocht jij zomaar op een toeristenvisum een jaar lang in Oz blijven?
Ik dacht dat daar een max van 3 maanden aan vast zat.
 
Je kunt via internet 6 maanden aanvragen kost geloof ik 35 euro. Ik weet dat Lin dat ze in Canada woonde nog een keer een half jaar verlenging voor elkaar kreeg via de ambassade toender tijd. Dit zal als je mazzel hebt en een goed verhaal misschien ook in Ozzie kunnen.
 
Voor TheBroute, wij hebben dit inderdaad in NL al geregeld (een bankrekening openen etc). Ik moet eerlijk zijn, wij hebben niet eens een jaar vol hoeven te maken met bewijzen. Na 11 maanden kreeg ik al een visum. 3 maanden  in NL + 8 in Australia, was genoeg bewijs. Misschien scheelt het dat wij op Bussiness Sponsorship zijn gegaan....daar heeft de overheid natuurlijk ''geen cent'' aan te bekostigen. Dat je niet wil trouwen, dat kan en dat hoeft ook niet per se. Dat was bij ons (na een paar maanden relatie) toen ook geen optie. Maar, je weet wat je te doen staat.....get your ass to the bank! Nee, zonder gekheid, de Aussies hebben echt vreemde bewijzen nodig, zoals al eerder genoemd, zelfs getuigschriften van familie of vrienden kan helpen. Verder zou je werkgever daar je vriendin (spous) misschien wilen sponsoren, maar dat wil wel zeggen dat ze dus ook financieel garant moeten staan voor haar (ziektekosten, en bij eventueel ontslag een return ticket home.....etc). Kleine kans, behalve als ze jou al sponsoren.
 
oja, ik kreeg eerst een toerisen visum en daarna een tijdelijk "wachtvisum" of "overbrugings visum". Dit krijg je als je aanvraag voor een visum loopt, maar je toeristen visum verloopt. Ook met dit visum mag je niet werken en als je aanvraag wordt afgekeurd, moet je het land direct uit.  Mijn toeristen visum was geloof ik 3 of 6 maanden geldig. Ik weet het fijne er ook niet meer van, alweer bijna 5 jaar geleden.
 
Bedankt voor de info Nynke!

Ik zal het allemaal in de overweging meenemen.
Toeristen visa is voor haar dan wel een optie begrijp ik.
Maar ik weet niet of ik voor mezelf voor een sponsored visa wil gaan hoor.
Aan de ene kant heb je wel de zekerheid dat je een baan hebt,
maar aan de andere kant schept dat toch ook weer verplichtingen.
En........als je via een sponsored visa je baan kwijtraakt.....moet je dan ook het land uit? begrijp ik dat goed?
Als dat zo is..... dan toch maar liever een independent skilled visa.
Mijn beroep is zowiezo al 60 punten waard, dus die 120 pnt.....dat ga ik waarschijnlijk wel redden.

Bert
 
Kleine waarschuwing:  :naughty: Een toeristenvisum gebruiken om aan een spouse visa te komen is niet de bedoeling. Als DIMIA het vermoeden heeft dat je een toeristenvisum hiervoor gebruikt kan dat leiden tot uitzetting en een tijdelijk (paar jaar) ontzegging van de toegang tot Australie.
 

Ook een sterke!!

:lol1:

Vraagje aan Nynke:

Mocht jij zomaar op een toeristenvisum een jaar lang in Oz blijven?
Ik dacht dat daar een max van 3 maanden aan vast zat.



short stay tourist visa / ETA:
1 jaar lang multiple entry, niet langer dan 3 mnd achtereen. Dus na 3 maanden even naar NZ oversteken,
long stay visa, subclass 676: - up tot six months, verlenging tot 12 mnd
                                              - up tot 12 months
kosten EU 50 per visum. Helaas nog niet te verkrijgen als ETA. Invullen form 48R.
Heb toevallig net alles volgens de checklist in orde gemaakt (6 maands-visum) en volgende week gaat het hele pakket de deur uit.


groetjes
                                             
 
[quote author=Annelies link=topic=2780.msg30954#msg30954 date=1128773951]
short stay tourist visa / ETA:
1 jaar lang multiple entry, niet langer dan 3 mnd achtereen. Dus na 3 maanden even naar NZ oversteken,
long stay visa, subclass 676: - up tot six months, verlenging tot 12 mnd
                                              - up tot 12 months
kosten EU 50 per visum. Helaas nog niet te verkrijgen als ETA. Invullen form 48R.
Heb toevallig net alles volgens de checklist in orde gemaakt (6 maands-visum) en volgende week gaat het hele pakket de deur uit.
[/quote]

Ik leer steeds weer nieuwe dingen  :up:

En ik heb even gecruised op internet en als ik het goed begrepen heb kun je die 676 wel on-line aanvragen als je ETA eligible bent.

http://www.austemb.org/DIMA/visiting/short_stay_visit.html
 
[quote author=AJ link=topic=2780.msg30976#msg30976 date=1128795649]

Ik leer steeds weer nieuwe dingen  :up:

En ik heb even gecruised op internet en als ik het goed begrepen heb kun je die 676 wel on-line aanvragen als je ETA eligible bent.

http://www.austemb.org/DIMA/visiting/short_stay_visit.html


[/quote]

Dacht ik ook AJ en ik was al helemaal door de stappenlijst van de website in Berlijn gegaan die mij uiteindelijk wijsmaakte dat ook het 6-maands visum electronisch aangevraagd kan worden. Maar dan volgt er een link naar de ETA-website in Australie en en daar staat weer dat electronisch aanvragen alleen (nog) maar mogelijk is voor een short-stay.
Ik was al een halve middag ingespannen aan het puzzelen geweest, want ja, je wilt geen fouten maken bij zoiets belangrijks, en ik moet bekennen dat ik het toen even HELEMAAL gehad had.
Ik had bijna m'n labtop het raam uitgeflikkerd  :x

Enfin, heb besloten om maar op veilig te spelen en gewoon de papieren route te volgen.

groetjes
 
Back
Top