Paspoort aanvraag..........

Jack

Well-Known Member
Hi folks,

Afgelopen jaar is mijn tweede grote vriend geboren.
Graag willen wij binnekort family en vrienden bezoeken in NL.
Zou met god niet weten hoe of waar ik een paspoort aan moet vragen voor kleine Jimmy.

Jimmy is 21 Oktober 2008 geboren te Darwin.

Alle antwoorden of wat ook zijn welkom.

Have a good day,

Jack :evil:

Je moet daarvoor naar de ambassade of consulaat en daar moet je persoonlijk verschijnen, in dit geval waarschijnlijk met je kind. Kijk even op http://www.netherlands.org.au/ voor adressen en precieze informatie. Je vindt daar ook een e-mail adres als je vragen hebt.

Groetjes,
Rixta

Bij de NL ambassade (of consulaten)
klik hier
Als je vervolgens op 'consulaire zaken' klikt zie je Onder ‘Consulaire Zaken’ vindt u informatie over o.m. de vereisten voor afgifte van paspoorten en visa... staan.
Maar mss heeft je kind ook wel recht op een aussie paspoort...

Je moet daarvoor naar de ambassade of consulaat en daar moet je persoonlijk verschijnen, in dit geval waarschijnlijk met je kind. Kijk even op http://www.netherlands.org.au/ voor adressen en precieze informatie. Je vindt daar ook een e-mail adres als je vragen hebt.

Groetjes,
Rixta

Daar zal Jack ongetwijfeld heel blij mee zijn.. zo te zien zit er niet echt iets in de buurt..

Thanks Rixta,
Heb al een mailtje gestuurd met enkele vragen naar de jongens in Canberra.
Zijn weer 4 january actief en nuchter dus ik moet even geduld hebben voordat ik een antwoord krijg.

Beste AlieNL.........
Stel dat Jimmy recht heeft op een Australisch paspoort zou dat dan in Darwin aangevraagd kunnen worden.
Het lijkt mij dat de plaatselijke council de beste plek is om dat te doen....toch?

Stel dat ik even op en neer naar Canberra moet.
Een binnelandse vliegtripje moet je altijd je paspoort tonen.
Wat moet ik met Jimmy , waar daar gaat het om.
Een stukje gaan rijden lijkt me ook niet alles, helaas is het net iets verder dan om de hoek.

Alweer een bedankje vanuit hier.

Jack,
Je kind is zowel Australisch als Nederlands, dwz als jij of je vrouw een Nederlands paspoort hebben.
Het makkelijkst is dat je een Australisch paspoort aanvraagt voor je zoon in Darwin.

Hij kan later altijd nog een Nederlands paspoort aanvragen , mag vele jaren duren en je kunt dan zoiets combineren als je een vakantie in een van de steden houdt waar ze een consulaat hebben die paspoorten verstrekt. Je zoon kan dus dubbele Nationaliteit verkrijgen (jij niet!)
Bij het consulaat wordt ter plaatse je foto genomen en vinger afdrukken (nieuw sinds 1 okt).
Wel handig als je jet formulier (download van internet) van te voren invult, maar je MOET een afspraak maken met het Ned consulaat een paar dagen van te voren.

Voor Binnenlandse vluchten heb je natuurlijk geen paspoort nodig, wie vertelt je dat soort onzin?
Cheers
Jan

Stel dat Jimmy recht heeft op een Australisch paspoort zou dat dan in Darwin aangevraagd kunnen worden.
Het lijkt mij dat de plaatselijke council de beste plek is om dat te doen....toch?

Zie, je zoon is in Australie geboren, dus het lijkt mij (maar dat weet ik niet zeker) dat hij recht heeft op een Australisch paspoort. En nu heb ik in Australie veel aangevraagd (als backpacker zijnde, met hier en daar een diefstal :angry:), behalve een paspoort :lol: maar het lijkt mij dat je daar idd voor naar de plaatselijke council moet. Ik zou ze zeker zeer binnenkort een bezoekje brengen om uit te zoeken of je zoon recht heeft op een aussie paspoort en zo ja, hoe en wat. Maar ik zou het heel vreemd vinden als hij, geboren in oz, geen recht heeft de aussie identiteit..

Succes!

Jack,
Voor Binnenlandse vluchten heb je natuurlijk geen paspoort nodig, wie vertelt je dat soort onzin?

Cheers
Jan

Die Corona van gisteren ...denk ik. :smile:

Alweer een dikke dank aan jullie alle.
Ga van de week even kijken of de council open is.

Alle andere suggesties zijn MEER dan welkom,

Een Australisch paspoort aanvragen doe je niet op het gemeentehuis, maar op het postkantoor. Je moet er wel een afspraak voor maken, maar dan is het vlot geregeld. Als je zoontje recht heeft op een Australisch paspoort is dit veel makkelijker dan een Nederlands paspoort aanvragen. En het postkantoor is zelfs dinsdag en woensdag open. :wink: Of hij zonder meer recht heeft op dat Australisch paspoort omdat hij hier is geboren weet ik niet, maar volgens mij hangt dat af van jullie eigen status hier (het soort visum dat je hebt en hoe lang je hier al bent). Dat kun je ongetwijfeld snel vinden via een zoekmachine.

En voor een Nederlands paspoort hoef je niet naar Canberra, maar naar het dichtsbijzijnde consulaat. Ik heb het in Sydney gehaald, maar dat was me al veel te ver. Dus vandaar dat ik maar Australier ben geworden, dan kan ik aan het eind van de straat een paspoort halen. :lol:

Groetjes,
Rixta

Ik was toch bezig en heb het maar even voor je opgezocht. :lol: Als het kind in Australie is geboren (en dat is jullie zoontje) en op het moment van de geboorte is een van de ouders een Australisch staatsburger of permanent resident, dan heeft het kind automatisch de Australische nationaliteit en dus recht op een paspoort. Klinkt alsof je je een trip naar de grote stad kunt besparen en naar het plaatselijke postkantoor kunt gaan. Geboortebewijs en visum van de ouders is waarschijnlijk voldoende.

Groetjes,
Rixta

Jack is op basis van de visa 4411-11 (highest degree carpenter) <_< geemigreerd naar ergens boven in Australia.
Hiermee heeft Jack een permanent resident to stay in Australia.

Not bad............

Zo heb ik goede kans Dinsdag op het gemeente huis.
Neem alles wat we hebben mee naar het gemeente huis of was het nu postkantoor?.

vergeet ik iets beste Rixta?.

Thanks,

Sorry 17 replies te gaan en dan zit ik op 3000 replies op dit machtig forum.

Denk dat je ff rustig aan moet doen Jack, voor je het weet zit je al weer ver boven de 3000 voor het eind van het jaar, en het zou zo leuk staan he, als je de 3000ste reply net op 23.59 op 31-12-2009 doet. Of heb je dan wat beters te doen :grin: :wink: :wink:

Jack is op basis van de visa 4411-11 (highest degree carpenter) <_< geemigreerd naar ergens boven in Australia.
Hiermee heeft Jack een permanent resident to stay in Australia.

Not bad............

Zo heb ik goede kans Dinsdag op het gemeente huis.
Neem alles wat we hebben mee naar het gemeente huis of was het nu postkantoor?.

vergeet ik iets beste Rixta?.

Thanks,

Ik ging er ook vanuit dat je een permanent visum had, want ik heb hier geleerd dat de meeste immigranten gelijk een PR hebben. Zoals ik eerder al zei: voor een paspoortaanvraag moet je op het postkantoor een afspraak maken en neem dan gewoon alle papieren mee die je evt. nodig hebt, dan moet het geen probleem zijn. Ik heb zelf nog geen Australisch paspoort aangevraagd, dus ik weet niet hoe lang het duurt, maar volgens mij niet veel langer dan een week.

Groetjes,
Rixta

http://www.citizenship.gov.au/current/

Quote van bovenstaande website:
"Whether you are an Australian citizen by birth depends on the date of your birth.

Most children born in Australia before 20 August 1986 are Australian citizens by birth unless one parent was entitled to diplomatic privileges or was a consular officer of another country.

Children born after that date are only Australian citizens if at least one parent was an Australian citizen or permanent resident at the time of their birth.

Children born in Australia to parents who are not Australian citizens or permanent residents, automatically acquire Australian citizenship on their 10th birthday if they have lived most of their life in Australia."

En dit is de website van de post http://www.auspost.com.au/BCP/0,1467,CH4709%257EMO19,00.html

Nou Jack, het ziet ernaar uit dat je jongste telg zowel NL als Australiër is net zoals Jan H. ook zei :up:

Op naar de 3000 post he.

groetjes Miranda

Back