Paspoort verlengen in Oz

AJ

XPdite Sponsor

Lieve mensen,

Binnenkort moet ik mijn paspoort verlengen.
Mijn PR visa loopt nog een jaar door.

- Kan ik mijn paspoort verlengen in Sydney en is dat een makkelijk en snel proces?
- Krijg ik mijn huidige paspoort automatisch terug als ik een nieuw paspoort ontvang?
- Moet ik in mijn nieuwe paspoort ook een nieuwe visumsticker laten planten? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
- Of kan ik de visum sticker in mijn oude paspoort gebruiken bij de douane mocht ik op reis gaan - en dus met twee paspoorten reizen?

De zoek machine werkt niet helemaal lekker dus ik start maar een nieuw topic.

Bedankt alvast!

:up:
 
Ik kwam er een paar weken geleden achter dat mijn paspoort was verlopen. Nu het Nederlandse paspoort biometrische gegevens bevat, kan ik mijn paspoort niet meer hier in Tasmanie verlengen en moet ik naar het mainland (Sydney / Melbourne / Perth) of ik moet wachten tot oktober wanneer mobiele apparatuur tijdelijk naar Hobart komt.

Je kunt je paspoort in Sydney verlengen maar je moet waarschijnlijk wel een afspraak maken. Ik weet ook dat je als je je nieuwe paspoort hebt, je een nieuwe visumsticker in je paspoort kunt laten zetten maar ik dacht dat je er ook voor kunt kiezen om met je oude en nieuwe paspoort te reizen. Hier ben ik dus niet 100% zeker van het reizen met twee paspoorten lijkt mij niet ideaal.
 
Ik kwam er een paar weken geleden achter dat mijn paspoort was verlopen. Nu het Nederlandse paspoort biometrische gegevens bevat, kan ik mijn paspoort niet meer hier in Tasmanie verlengen en moet ik naar het mainland (Sydney / Melbourne / Perth) of ik moet wachten tot oktober wanneer mobiele apparatuur tijdelijk naar Hobart komt.

Je kunt je paspoort in Sydney verlengen maar je moet waarschijnlijk wel een afspraak maken. Ik weet ook dat je als je je nieuwe paspoort hebt, je een nieuwe visumsticker in je paspoort kunt laten zetten maar ik dacht dat je er ook voor kunt kiezen om met je oude en nieuwe paspoort te reizen. Hier ben ik dus niet 100% zeker van het reizen met twee paspoorten lijkt mij niet ideaal.

Volgens deze website kun je je paspoort verlengen in:
Embassy in Canberra

Consulate-General in Sydney

Consulate in Melbourne

Consulate in Adelaide

Consulate in Perth

Consulate in Brisbane
 
Je kunt rustig door reizen met het visum van je oude paspoort, ik heb dat al met 3 opeenvolgende paspoorten gedaan, dus steeds het "oudste" paspoort met visumsticker meenemen, ik heb ze gewoon aan elkaar geniet. (vraag maar na bij het consulaat).
In de regel ga ik zo,n 15 x per jaar naar het buitenland, nooit problemen gehad.
Het oude paspoort wordt door het consulaat verknipt en ongeldig gemaakt behalve de bladzijden waar je visa in hebt.

Ja, je kunt altijd een nieuwe sticker halen bij de emigratie, maar dat kost je een halve dag en ik geloof zoiets van 300 dollars terwijl je paspoort dan hooguit 4 en half jaar geldig is. Het is toch totaal geen moeite om die twee paspoorten van 100 gram aan elkaar te nieten en mee te nemen?

Je dient wel een afspraak te maken met het consulaat en ter plekke maken ze een hele mooie foto van je.
Cheers
Jan
 
En voor de liefhebbers de link naar het oude topic dat hier over liep. Had zelf nl. ook even die info nodig omdat er bij ons in de familie een paar rond lopen met een verlopen paspoort..
My link
 

Lieve mensen,

Binnenkort moet ik mijn paspoort verlengen.
Mijn PR visa loopt nog een jaar door.

- Kan ik mijn paspoort verlengen in Sydney en is dat een makkelijk en snel proces?
- Krijg ik mijn huidige paspoort automatisch terug als ik een nieuw paspoort ontvang?
- Moet ik in mijn nieuwe paspoort ook een nieuwe visumsticker laten planten? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
- Of kan ik de visum sticker in mijn oude paspoort gebruiken bij de douane mocht ik op reis gaan - en dus met twee paspoorten reizen?

De zoek machine werkt niet helemaal lekker dus ik start maar een nieuw topic.

Bedankt alvast!

:up:
Het meeste is reeds beantwoord, maar toch nog even toevoegen. Je hoeft in Sydney helemaal geen afspraak te maken, gewoon binnen lopen tijdens openingsuren. Als je het formulier al ingevuld hebt en het pasfotootje al hebt, dan is het in 15 minuten gedaan. Dan twee weken wachten om het per post te ontvangen of zelf ophalen als je toch dichtbij woont. Als je nog geen fotootje hebt dan kun je het in het winkelcentrum laten doen, of in een pharmacy twee straten verder. Het consulaat rade mij die laatste aan omdat ze sneller, accurater en goedkoper zouden zijn (adres bij consulaat te verkrijgen).
 
Je kunt rustig door reizen met het visum van je oude paspoort, ik heb dat al met 3 opeenvolgende paspoorten gedaan, dus steeds het "oudste" paspoort met visumsticker meenemen, ik heb ze gewoon aan elkaar geniet. (vraag maar na bij het consulaat).
In de regel ga ik zo,n 15 x per jaar naar het buitenland, nooit problemen gehad.
Het oude paspoort wordt door het consulaat verknipt en ongeldig gemaakt behalve de bladzijden waar je visa in hebt.

Ja, je kunt altijd een nieuwe sticker halen bij de emigratie, maar dat kost je een halve dag en ik geloof zoiets van 300 dollars terwijl je paspoort dan hooguit 4 en half jaar geldig is. Het is toch totaal geen moeite om die twee paspoorten van 100 gram aan elkaar te nieten en mee te nemen?

Je dient wel een afspraak te maken met het consulaat en ter plekke maken ze een hele mooie foto van je.
Cheers
Jan

Hoi Jan :),

Ik moet wel even reageren hoor, ik moest zo lachen, ja inderdaad een PRACHTIGE FOTO!!!!! Ik zie er 20 jaar ouder uit en jammer dat mijn bezemsteel er niet op past hahahaha. Zo PRACHTIG is die foto, was die van jou ook zo MOOI ;-).

PS Afspraak maken met consulaat, geld meenemen (in Brisbane kon je niet pinnen NL, dus contant, wat je betaalt is afhankelijk van de huidige wisselkoers), ze maken prachtige foto's zoals Jan al zei. Je schrijft daar ter plekke je adres op de envelop waar ze je paspoort in terugsturen en ze sturen ook je oude terug. Aangetekend is dat en ja dat mag, want de NL wet maakt een uitzondering wat dat betreft voor mensen als ons. Dus in persoon aanvragen, en je hoeft het dan niet in persoon af te halen. Het zou ca 3 weken duren en wij hadden na 2 weken de boel al weer netjes terug. Wij laten ook geen nieuw duur visumstickertje erin zetten, want het visum in ons oude paspoort is gewoon geldig.

groetjes Miranda
 
Hoi Miranda,

Wel nog ff ter aanvulling.
Er zijn verschillende visum stickers en je moet wel opletten dat je visum "onbeperkt" geldig is, t.w. max 3 jaar weg blijven, of dat je visum alleen geldig is t/m de verval datum van je oude paspoort, dat is wel belangrijk om te voorkomen dat je heel hard gaat perspireren bij de douane.
Jan
 
Interessant te lezen dat ik gewoon mijn oude paspoort kan gebruiken voor het visum! Met gaten en al! Ik heb 3 weken geleden mijn paspoort verlengt in Perth. Sinds september moeten de vingerafdrukken erin en dat kan niet overal. In Perth moest ik een afspraak maken, in de vakantie dan maar want ik moet er 7 uur voor rijden. Paspoort fotos down the road laten maken, formulieren ingevuld, oude paspoort mee, geregistreerde envelope en naar het consulaat. Ze schrokken zich rot dat ik met 4 kinderen en man binnen liep, het was toch maar 1 paspoort? Ja hoor.... Even vingerafdrukken laten maken, betaald (idd cash, eftpos hadden ze niet), handtekening en ik mocht weer gaan. 10 dagen later had ik mijn nieuwe paspoort en mijn oude met gaten terug. Nu heb ik alles ingevuld om een nieuw visum in mijn paspoort te laten zetten, maar zo te horen hoeft dat dus niet (Kosten viel mee voor mij, zou 'maar' $50 zijn). Is dat voor alle landen? Heb namelijk ook een permanent residency visum voor Nieuw Zeeland erin.
Jo
 
In de regel is het zo dat als je permanent resident for Australia bent en je gaat naar Nieuw Zeeland, dan krijg je meestal eeen permanent residence visa bij binnenkomst, maw je kunt in NZ net zo lang blijven als je wilt en dus ook werken.
Soms vergeet de douane het en dan krijg je gewoon een 3 maands toeristen visum. Maakt natuurlijk geen barst uit, vooral niet als je er op vakantie heen gaat.

Evenwel wil je daar langer blijven en ook werken dan vraag je gewoon om een ander stempel.
Dat moeten ze je geven.
Ik krijg er ook altijd dat permanente stempel, maar ja ik zat daar vaak meer dan in OZ zelf (zakelijk).
Jan
 
Dus als iemand met een Nederlands paspoort een Australisch permanente visum heeft, krijgt die automatisch een permanent NZ visum? Andersom werkt dat namelijk niet. Ik heb een permanent visum voor NZ, maar toen mijn man (een NZer zijnde) naar Australie wilde, kreeg ik niet zomaar een permanent visum. Ik werd gezien als Nederlander en ben nu met een 5 jaar visum als NZse partner zijnde in Australie. De visum in mijn paspoort voor NZ moet ik trouwens wel overbrengen naar mijn nieuwe paspoort, dat staat op de visum heb ik nu gezien.
Jo
 
Ja, je kunt altijd een nieuwe sticker halen bij de emigratie, maar dat kost je een halve dag en ik geloof zoiets van 300 dollars terwijl je paspoort dan hooguit 4 en half jaar geldig is

Dan is het blijkbaar in de tussentijd veranderd of ik heb geluk gehad.
Toen ik 1.5/2 jaar geleden mijn paspoort verlengd had, ben ik naar de Immigratie dienst in Perth gegaan met mijn oude paspoort en heb gratis een nieuw visum in mijn nieuwe paspoort laten plakken.
Pasfoto moest bij 1 erkende fotozaak in West Perth gemaakt worden.
 
Het ligt aan het type visum of je wel of niet moet betalen voor een volgende visum welke meestal 3 of 5 jaar geldig is.
Er zijn verschillende soorten visa. Ik heb er een voor onbepaalde duur (hoeft dus NOOIT te verlengen of te veranderen).
Dit soort is haast niet meer (of helemaal niet meer) te verkrijgen.

Je dient altijd een paspoort en een visum (re-entry permit) te hebben van minstens 6 maanden als je naar Azie reist, maw, je paspoort is in feite geen 5 jaar maar slechts 4 en half jaar geldig.
Helaas heeft NL nog steeds 5 jaarlijkse paspoorten terwijl de OZ paspoorten 10 jaar geldig zijn.
Jan
 
Poeh $50 klinkt beter dan $300!
Dat chinese vrouwtje down the road van het consulaat in Perth loopt binnen van al die paspoort fotos,wat wel leuk was was m'n vrouw met dubbele kinderwagen in die rare lift daar...en ze heeft voor t eerst in d'r leven een Senseo koffie gehad.
v/d week naar de stad om een stikker te halen.

Sander
 
Haha, ja, die lift ging ik ook in met mijn wagen (nou ja, de wagen en de 4 kinderen dan)! Wat betreft de sticker, toen ik belde zeiden ze me dat het $50 zou kosten maar misschien is het wel gratis. Helaas kan ik niet zomaar even naar de immigratie dienst in Perth. Maar als ik gewoon met mijn oude paspoort kan reizen dan is dat prima. Heb voorlopig nog geen plannen om naar het buitenland te gaan en in die tussentijd kom ik misschien wel weer een keer naar Perth. Nu mijn NZse RRV organiseren, daar moet ik wel een nieuwe voor hebben.
Jo
 
Het is wel verstandig dat je altijd een geldig paspoort (met of zonder re-entry permit) thuis hebt liggen.
Onverwachts zou je zo maar dringend naar NL moeten, b.v. vanwege een sterf geval.
Ik heb het 4 x mee gemaakt met de ouders en het is altijd onverwachts natuurlijk.
Hoorde dat dan om 7 uur in de morgen en 11 uur zat ik in het vliegtuig.

Mocht je droevig nieuws ontvangen in het week end en je hebt je paspoort niet in orde dan ben je wel ff bezig de maandag/dinsdag erop om dat te regelen.
Ik weet wel dat het consulaat je een nood paspoort kan verstrekken, maar toch is het een heel gedoe, vooral als je niet in een van de grote steden woont.
Dus dit is zomaar een tip.
En denk niet dat het jou niet zal overkomen.......de jonge emigrant heeft "jonge" ouders, maar velen sterven niet van ouderdom.
Cheers
Jan
 
Helemaal gelijk hoor, mijn paspoort is vernieuwd en kan dus zo weg. Maar heb er dus geen visa in, die zit in mijn oude paspoort. Zolang ik weg kan, is het goed. Terug komen zoeken we dan wel weer uit.
Jo
 
Back
Top