Paspoort verlengen info

Elly Spillekom

New Member
Ik had een gesprek met adeptly consul general Meike de Jong
V.w.b. de rolverdeling en communicatielijnen voor paspoortaanvragen via VFS geldt in grote lijnen het volgende:

- Voor algemene vragen over de paspoortprocedure, vereiste documenten, nationaliteitswet- en regelgeving, kan men kijken op nederlandwereldwijd.nl/netherlandsworldwide.nl en bij vragen contact
opnemen met het 24/7 consulair contact center van Nederlandwereldwijd (in Nederland) via telefoonnummer 02 8305 6800 (cost of a local call). Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
via telefoon, WhatsApp, Contact form, Twitter and Facebook.
Stappenplan:
  • Ga naar de website: Renewing your Dutch passport or ID card, or applying for one if you live in Australia | Netherlands Worldwide
  • Volg het stappenplan ter voorbereiding op de aanvraag (gepersonaliseerde checklist, aanvraagformulier, verzamelen juiste documenten etc).
  • Onder stap 2 staat dat men desgewenst een afspraak kan maken bij VFS Global in Perth of Melbourne met een link naar de VFS website en afsprakensysteem – ook staat daar een e-mailadres vermeld.
    Dat e-mailadres van VFS is uitsluitend bedoeld voor afspraakassistentie – binnen 48 uur krijgt men (op werkdagen) antwoord. Voor alle overige vragen zal VFS doorverwijzen naar Nederlandwereldwijd.
  • Zodra men een aanvraag bij VFS indient ontvangen aanvragers bijgevoegde information sheet ter verduidelijking van het proces en waar ze bij verdere vragen terecht kunnen gedurende de aanvraag.
 
Ik had een gesprek met adeptly consul general Meike de Jong
V.w.b. de rolverdeling en communicatielijnen voor paspoortaanvragen via VFS geldt in grote lijnen het volgende:

- Voor algemene vragen over de paspoortprocedure, vereiste documenten, nationaliteitswet- en regelgeving, kan men kijken op nederlandwereldwijd.nl/netherlandsworldwide.nl en bij vragen contact
opnemen met het 24/7 consulair contact center van Nederlandwereldwijd (in Nederland) via telefoonnummer 02 8305 6800 (cost of a local call). Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
via telefoon, WhatsApp, Contact form, Twitter and Facebook.
Stappenplan:
  • Ga naar de website: Renewing your Dutch passport or ID card, or applying for one if you live in Australia | Netherlands Worldwide
  • Volg het stappenplan ter voorbereiding op de aanvraag (gepersonaliseerde checklist, aanvraagformulier, verzamelen juiste documenten etc).
  • Onder stap 2 staat dat men desgewenst een afspraak kan maken bij VFS Global in Perth of Melbourne met een link naar de VFS website en afsprakensysteem – ook staat daar een e-mailadres vermeld.
    Dat e-mailadres van VFS is uitsluitend bedoeld voor afspraakassistentie – binnen 48 uur krijgt men (op werkdagen) antwoord. Voor alle overige vragen zal VFS doorverwijzen naar Nederlandwereldwijd.
  • Zodra men een aanvraag bij VFS indient ontvangen aanvragers bijgevoegde information sheet ter verduidelijking van het proces en waar ze bij verdere vragen terecht kunnen gedurende de aanvraag.
Ah zijn die boeven van VFS nog steeds degenen die de paspoort vernieuwingen doen? Tip voor diegenen in Perth, vergeet de website en email ze direct. Dit is de beschikbaarheid volgens hun website:

NIKS. Nada, noppes. En dan email je en hebben ze ineens wel plek.
 
Ik had een gesprek met adeptly consul general Meike de Jong
V.w.b. de rolverdeling en communicatielijnen voor paspoortaanvragen via VFS geldt in grote lijnen het volgende:

- Voor algemene vragen over de paspoortprocedure, vereiste documenten, nationaliteitswet- en regelgeving, kan men kijken op nederlandwereldwijd.nl/netherlandsworldwide.nl en bij vragen contact
opnemen met het 24/7 consulair contact center van Nederlandwereldwijd (in Nederland) via telefoonnummer 02 8305 6800 (cost of a local call). Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
via telefoon, WhatsApp, Contact form, Twitter and Facebook.
Stappenplan:
  • Ga naar de website: Renewing your Dutch passport or ID card, or applying for one if you live in Australia | Netherlands Worldwide
  • Volg het stappenplan ter voorbereiding op de aanvraag (gepersonaliseerde checklist, aanvraagformulier, verzamelen juiste documenten etc).
  • Onder stap 2 staat dat men desgewenst een afspraak kan maken bij VFS Global in Perth of Melbourne met een link naar de VFS website en afsprakensysteem – ook staat daar een e-mailadres vermeld.
    Dat e-mailadres van VFS is uitsluitend bedoeld voor afspraakassistentie – binnen 48 uur krijgt men (op werkdagen) antwoord. Voor alle overige vragen zal VFS doorverwijzen naar Nederlandwereldwijd.
  • Zodra men een aanvraag bij VFS indient ontvangen aanvragers bijgevoegde information sheet ter verduidelijking van het proces en waar ze bij verdere vragen terecht kunnen gedurende de aanvraag.
Heel fijn dat je een gesprek hebt gehad.
Maar het is voor de helft van de mensen onmogelijk om een afspraak te maken via de website omdat je dikke error krijgt. Dit is al meerdere malen doorgegeven.

Het beste is om rechtstreeks te mailen naar VFS Global ja oke je moet minimaal 1 herinnering erachter aan sturen wil je iets horen.

Daarnaast als je kiest voor ophalen paspoort. Dan horen ze je te bellen als het binnen is. Dit gebeurd niet na 4 weken maar zelf eens gemaild dat mijn paspoort binnen was niets gehoord. Toen naar het mailadres van het Consulaat gemaild wat was gepubliceerd omdat Meike de Jong zou komen naar VFS. Een paar uur later kreeg ik van VFS ineens een mail dat mijn paspoort binnen was en dat ik het kon ophalen iedere dag.
 
Ah zijn die boeven van VFS nog steeds degenen die de paspoort vernieuwingen doen? Tip voor diegenen in Perth, vergeet de website en email ze direct. Dit is de beschikbaarheid volgens hun website:

NIKS. Nada, noppes. En dan email je en hebben ze ineens wel plek.
Ja nog steeds dezelfde. Ja als je een mail stuurt dan kun je dezelfde week nog terecht.
MAar zorg wel dat je alles uitgeprint hebt en zelfs het instructieblad waarop staat welke documenten je bij je moet hebben anders mag je betalen voor elk printje dat ze moeten maken. Dat noem ik pas eens boeven.
 
Ja nog steeds dezelfde. Ja als je een mail stuurt dan kun je dezelfde week nog terecht.
MAar zorg wel dat je alles uitgeprint hebt en zelfs het instructieblad waarop staat welke documenten je bij je moet hebben anders mag je betalen voor elk printje dat ze moeten maken. Dat noem ik pas eens boeven.
Jup, mailtje hielp weer. Nu een afspraak op 26/2; netjes 8 dagen voordat Aysha haar paspoort verloopt :D
 
Jup, mailtje hielp weer. Nu een afspraak op 26/2; netjes 8 dagen voordat Aysha haar paspoort verloopt :D
Gelukkig!

Mijn soap met VFS is vandaag weer verder gegaan. Ik kreeg ineens een email dat ze me al eerder hadden gemaild dat ik mijn paspoort kon ophalen. En dat ze me al verschillende keren hadden gebeld met prive nummer maar geen gehoor.

Ik dacht dat mijn broek afzakte. Ze hebben mij werkelijk waar nog nooit gebeld. De laatste keer dat iemand mij prive belde kan wel een half jaar geleden zijn geweest.

Dus heb ze dat maar weer even haar fijn teruggegeven en gevraagd welk nummer ze dan gebeld hadden. En ook aangegeven dat ik vorige week mijn paspoort al opgehaald heb.
Kreeg ik een mail terug, bedankt voor het doorgeven. 🤣🤣 That's it.
 
Tja ik weet dat VFS Global niet ideaal is maar we zijn al blij dat we die hebben in Perth .maar het echte probleem is niet VFS die worden ook maar ingehuurd door ministerie van buitenlandse zaken. BZ hebben in de eerste plaats 200 consuls weg bezuinigd die de paspoorten deden . Enige manier om daar verandering in te brengen is stemmen en klacht inleveren. Op een forum zeggen dat er veel misgaat is lekker om te luchten maar dat leest de ambassade niet…
 
Tja ik weet dat VFS Global niet ideaal is maar we zijn al blij dat we die hebben in Perth .maar het echte probleem is niet VFS die worden ook maar ingehuurd door ministerie van buitenlandse zaken. BZ hebben in de eerste plaats 200 consuls weg bezuinigd die de paspoorten deden . Enige manier om daar verandering in te brengen is stemmen en klacht inleveren. Op een forum zeggen dat er veel misgaat is lekker om te luchten maar dat leest de ambassade niet…
Het is al meerdere (tientallen) malen gemeld bij zowel VFS Global zelf, als bij het CG in Sydney, de NL ambassade in Canberra en de NL politiek. Op "een" forum (ik zou zeggen: "het" forum) de realiteit vermelden is enerzijds precies waar dit forum voor bedoeld is: migranten informeren over de werkelijke gang van zaken zodat men weet wat men helaas moet verwachten. En anderzijds is "lekker om te luchten" ook precies waar dit forum voor bedoeld is. Het is niet aan ons migranten om de gevallen steken op te halen, het is aan VFS om de klachten serieus te nemen. Stemmen lost deze problemen niet op, alleen actief lobbyen (Stichting Goed, NIHB, SNBN etc.) kan dit soort onderwerpen hoger op de agenda krijgen.
 
Last edited:
Mijn NL paspoort verloopt in juli 2026 (nog ruim 2 jaar geldig) en ik ben van plan ergens na de zomer permanent richting Australië (Sydney) te gaan. Hoe moeilijk/makkelijk is het om je paspoort vanuit Sydney te verlengen? Is het veel duurder? Wat raden jullie aan?
 
Last edited:
Mijn NL paspoort verloopt in juli 2026 (nog ruim 2 jaar geldig) en ik ben van plan ergens na de zomer permanent richting Australië (Sydney) te gaan. Hoe moeilijk/makkelijk is het om je paspoort vanuit Sydney te verlengen? Is het veel duurder? Wat raden jullie aan?

Hier zijn de 'harde feiten':


Het eerste is dat je NL paspoort in Australia altijd nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn als je geen permanent verblijfsrecht hebt in Oz.

Het tweede is dat je in Sydney vooraf een afspraak moet maken via een inlogsysteem en dat je soms maanden wachttijd hebt. De window is geloof ik 20 minuten, als je je afspraak mist kun je weer helemaal opnieuw beginnen met maanden wachten.

Het derde is dat het in Oz grofweg tweemaal zo duur is als in NL. Ik heb in 2018 AUD 201 betaald (versus toen E 65 in NL). Op dit moment kost een NL paspoort E 160 in Sydney (ongeveer AUD 260) en E 85 in NL.

Als je toch al naar Sydney verhuist is het niet zo veel extra moeite natuurlijk, maar ik moest er destijds voor vanuit Melbourne heen en terug vliegen in mijn eentje. Het CG zit in Bondi Junction en is goed bereikbaar per trein. Het wordt pas lastig als je, bijvoorbeeld, met een gezin van 5 uit Darwin moet komen, omdat je dan naast 5 paspoorten ook nog vluchten en verblijf voor 5 man moet regelen.

De papierwinkel in Oz zelf is een stuk ingewikkelder dan in NL en je hebt veel meer documentatie nodig. Ook foto's maken is nog wel een dingetje vanwege de verplichte afmetingen, looks etc. In hetzelfde pand als het CG zit wel een fotograaf die weet hoe het moet maar je moet wel rekening houden met openingstijden en drukte. Het risico dat je loopt is dat er dingen ontbreken of niet goedgekeurd worden. In NL is het veel makkelijker en stresslozer. En de helft goedkoper.

M.a.w.: ik zou het altijd in NL regelen voor je vertrek.
 
Back
Top