Pensioen breuk

miel

New Member
Een van de redenen die mijn man aangeeft niet de stap te willen maken is Zijn pensioen breuk.Hij werkt inmiddels al 18 jaar bij de zelfde baas. Misschien een van de vele excuses die hij mij aandraagt maar toch......
Weet iemand misschien hoe dit werkt- en eventueel ook hoe je dan het een en ander in Australie voor de ouderdag regelt?
Miel 

Hoi Miel,

Heb iets gevonden op internet bij www.sbpb.nl, Steunpunt Buitenlandse Pensioen Belangen. Hoop dat ik dit ook gewoon erop mag zetten want ik weet natuurlijk ook niet of het een 'goede site' is of niet.
Ze zeggen het volgende:

SBPB kan u onder andere adviseren of ondersteunen bij: 

·        vrijwillige voortzetting van pensioenopbouw (AOW/Anw);

·        aanvragen Nederlands pensioen vanuit het buitenland;

·        voortzetting van pensioenopbouw (bij de werkgever) voor expatriates;

·        waardeoverdracht van pensioen naar het buitenland;

·        belastingheffing over pensioen;

·        verdeling van pensioen bij echtscheiding in het buitenland;

·        [red] afkoop van pensioen bij emigratie [/red];

·        achterhalen vergeten pensioenen bij voormalige werkgevers

Misschien kan je daar eens rondkijken Miel. De pensioenjuriste is een Nederlandse die nu woonachtig is in Sydney.

Groetjes Miranda

Inderdaad loop je pensioenbreuk op, maar dat doe je ook al als je (man) wisselt van baan (met uitzondering van een paar branches). Stel dat je inderdaad naar Australie gaat begin je daar inderdaad weer opnieuw met pensioen opbouw. Tegen de tijd dat je dan met pensioen gaat krijg je dus uit 2 'potjes' geld: 1 keer uit het NL potje en 1 keer vanuit het Australische pensioen. Je kan ervoor kiezen om het bedrag wat je in NL hebt opgebouwd over te laten hevelen naar je Australische pensioenverzekeraar, maar volgens mij wordt dat niet echt aangeraden. Reden: kosten hiervan (lees: verzekeraars laten een hoop geld aan de zgn strijkstok hangen) zijn behoorlijk hoog en je houdt dus uiteindelijk minder van je pensioen over.

Michel

heb inmiddels ondekt dat je eventueel je pensioen kan afkopen (lijkt me niet zo slim) of eventueel gewoon vanuit Australie door blijven betalen zodat je vanuit nederland tegen die tijd gewoon je pensioen ontvangt. Stom van mij want mijn moeder ontvangt ook haar pensioen vanuit Nl. maar wist niet precies hoe dit zat.

Laatst vertelde iemand mij dat Australie niet hetzelfdde pensioen systeem heeft als Nederland, maar hoe zit dat dan? Moet je dat zelf allemaal regelen? En wat als je daar een eigen zaak begint?

Grtz Tanne

Kijk even bij dit antwoord van JanH, daar staat heel veel in Cajendra.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1348.msg15560#msg15560

Groetjes Miranda :)

Back