pensioen en tax

Inclamaki

Member
Hallo, mijn ouders zijn momenteel bezig met een parent visum. We zijn echter op zoek naar info over tax op een belgisch pensioen! we hebben de site van ATO al uitgepluisd maar de info is toch niet zo duidelijk als je er geen verstand van hebt. Volgen zij de tax table voor de gewone inkomens ? Iemand hier ervaring mee ?
Groeten Inge
 
Met pensioen, bedoel je het Belgische pensioen zoals AOW in NL of een bedrijfs pensioen wat daarnaast is verkregen tijdens werk. In feite maakt het niet uit.

In de regel is de uitkering van alle pensioenen met ontvangst in Australie als volgt:
Van het totale pensioen verkregen moet je 75 procent van het bedrag bijtellen in je tax return.
Dus je krijgt 25 percent vrij.
Nou als het pensioen , samen met ander inkomen lager is dan AUD 18,200.- per persoon, dan geniet je alles belastingvrij, daarboven kom je in het normale schijven tarief.
Ik neem aan dat je ouders geen werk zullen zoeken in OZ, dat betekent dat ze alleen van hun pensioen plus mogelijk wat term deposits leven.

Mocht je vader nog een bedrijspensioen hebben, naast zijn Belgische AOW, dan is het zaak dat je b.v. Term deposits , shares e.d. op moeders naam zet zodat je het individuele inkomen kan managen.
Dit hele gebeuren verandert iets bij het overlijden van een persoon, een beetje teveel om het hier verder uit te leggen.

Voorbeeld: je ouders hebben samen 12,000 dollar pensioen van de staat, dus elk krijgt 6,000 dollar.
25 percent korting op 6000 wordt 4,500

Je vader krijgt ook zeg maar 8,000 pensioen via een pensioenfonds , dus hij krijgt binnen 12,500 hetgeen onder de eerste schijf van 18,200 zit, dus hij krijgt alles belastingvrij.

Je moeder krijgt dus allen die 4,500 op haar naam, dus als ze extra geld hebben zoals in term deposits of in aandelen etc, dan kan ze er nog heel wat bij verkrijgen.

Trouwens als je aandelen hebt dan krijg je dividends met meestel een franking van 30 procent, dat betekent dat je een one page form voor de belastingdienst kunt invullen en krijg je ook die 30 procent terug.
Hopelijk heb je hier wat aan, kom anders per PB bij me terug.
Cheers
Jan
P.s. De rate of exchange wordt jaarlijks door de belastingdienst bepaalt te gebruiken per 30 juni.
 
Inge, trouwens nog iets belangrijks:
OZ en NL hebben een belasting verdrag, ze weten ook alles van elkaar. Je moet ervoor zorgen dat de belastingdienst in NL geen belasting inhoudt van het pensioen inkomen daar, dit kun je aanvragen in Heerlen bij de belasting buitenland.
Je moet ze dus vertellen dat de ouders permanent residence hebben in OZ en daar belasting willen betalen.
Jan
 
Hallo Jan, bedankt voor het antwoord ik maak het alvast over aan mijn vader. ze hebben enkel een staatspensioen op naam van mijn vader. Voor de rest ben ik niet op de hoogte of er nog andere fondsen zijn. In Belgie kunnen we idd ook laten weten dat we in Australie belast willen worden. Op dit ogenblik is het niet de bedoeling dat hij nog gaat bijwerken.
 
Leeftijd in dit geval maakt niet uit.
Wel ff goed opletten en ik denk nu aan de Nederlandse situatie.
Als je vader 65 is en je moeder een paar jaar jonger, dan op basis van het feit dat zij ingezetenden waren in NL, dan krijgt hij het volledige staatspensioen ( dit is dus zijn eigen deel met subsidie van het tweede deel van je moeder) en zodra je moeder ook 65 wordt dan krijgen ze ieder de helft op aparte naam, dus opgeteld blijft het precies hetzelfde, vertel ik dit goed?
Verder nog wat advies. Laten ze hun bankrekening in Belgie behouden, doe dat op een adres van andere familie lid of vrienden, alternatief probeer de huidige rekening vast te houden met adres in OZ.
Laat daar het maandelijkse pensioen op storten en laat het b.v. eens per 3 maanden of zo over sturen naar hun bankrekening in OZ. Als je het maandelijks doet is het vrij kostbaar.
Het is ook handig als zij of jij op vakantie bent in Belgie, want een kleine aanval op de bekende ATM en je bent gedekt.
Ik heb hier al diverse draadjes over geschreven, ga naar mijn profiel en bestudeer eerdere berichten op dit gebied.
Jan
 
Hoe gaat de procedure van dit visum, is dat ook gewoon lastig, moeilijk en ingewikkeld? OF valt het mee. Ik vroeg het me gewoon af eigenlijk.
Duidelijke info @Jan H. dat zit wel in jouw straatje geloof ik ;)
 
Ik weet niets van visa af, heb zelf een doorlopende eeuwigdurende visa welke nooit verloopt, alleen mijn oude paspoort steeds meenemen als ik het land verlaat. Neem dan een paspoort (NL) mee van 30 jaar oude (visum) en mijn huidige paspoort, de 5 die er tussen zitten ligt ergens in de kast.
Sorry kan hier niemand over adviseren.
Jan
 
Ze moesten zowieso een sponsor hebben die al min 2 jaar in Australie woont ( mijn broer ). Het verzamelen van de papieren gaat vrij snel en zijn vooral uittreksels en documenten ivm het sponsorship. Het is vooral een zeer dure aangelegenheid, mijn ouders kiezen voor het contributory parent visa en dat lost letterlijk duizenden euros. Ik geloof een 44000 dollar per persoon.
 
WAT??? 44 duizend dollar? Niet! Echt??? Goede genade zeg. Het is niet dat je erover twijfelt om daarna nog terug te krabbelen.....
 
Dat is vast de Assurance of Support borg, niet de fee; die fee is in de orde van een paar duizend. De borg krijg je na 10 jaar weer terug na aftrek van bepaalde Centrelink claims.
 
Geen idee, voor zover we het hebben begrepen zijn ze dat gewoon kwijt , de assurance is nog apart dat krijgen ze idd na enkele jaren terug. Ze moeten eerst een som betalen voor de kost van het visum en daarna een second instalment van 43900. Je kan ook kiezen voor andere visa maar dan kost het nog meer of duurt het 15 jaar vooraleer ze binnen geraken.
 
Geen idee, voor zover we het hebben begrepen zijn ze dat gewoon kwijt , de assurance is nog apart dat krijgen ze idd na enkele jaren terug. Ze moeten eerst een som betalen voor de kost van het visum en daarna een second instalment van 43900. Je kan ook kiezen voor andere visa maar dan kost het nog meer of duurt het 15 jaar vooraleer ze binnen geraken.
Ik heb dat nu inderdaad gevonden. Dat is wel heel erg veel geld :(
 
Back
Top