Pensioen!

M5

Moderator
Weet iemand eigenlijk hoe het nou precies met de pensioenen in Australie is geregeld, en hoe je het in NL moet regelen op het moment dat je weg gaat.

Groetjes Sander.

hoi,

ik ben maar een leek hoor ,maar ik heb er wat over gelezen ,volgens mij ook op dit forum
je kan je pensioen overhevelen naar ausie Hoe weet ik nog niet precies  :|
of hier laten dan krijg je gewoon als je met pensioen gaat je geld via nl en daar bouw je inmiddels ook nog wat op maar dat schijnt niet zo hoog te zijn dus zelf moet je ook nog wat reseveren of bij verzekeren

je kan ook je pensioen hier nu al op eisen maar dan moet je direct over het hele bedrag belasting betalen.

zoiets is het dacht ik als het niet goed is moet je niet boos op me zijn :-(

groetjes diana

o,ja nog wat vergeten als je het hier laat staan moet je er wel zelf achter aan gaan tegen die tijd dat je er recht op heb ze gaan je niet zoeken  :p

je kan ook je pensioen hier nu al op eisen maar dan moet je direct over het hele bedrag belasting betalen.

Volgens de informatie die ik heb kan je geen pensioen  opeisen i.v.b emigratie.

Volgens mij kan dat dus wel...

Even zoeken op Google met zoektermen: pensioen+emigreren levert enorm veel resultaten op, maar de eerste
http://www.abp.nl/abp/abp/deelnemer/pensioen_opbouwen/events/verandering_in_uw_relatie/verhuizen_of_emigreren/emigreren/emigreren.asp

geeft al wat meer uitleg.

Ik weet niet wat er voor de metalektro geregeld is, maar ik heb de link die Maluka heeft aangegeven opgezocht en daar staat dat als je pensioenopbouw niet meer is als 687 euro per jaar dat je het bedrag in een keer mag afkopen, waneer je gaat emigreren.Wat dit precies inhoud weet ik ook niet ,dus ga ik morgen effe bellen en kijken wat dit nu precies betekent,want als de belastingdienst  :evil: een hoop inhoud is het misschien wel helemaal niet rendabel om het aftekopen. Als ik dit weet laat ik dit natuurlijk effe weten.

Groetjes Sander

Heb vanmiddag gebeld over het pensioen  :coffee: ,en het is idd zo dat als je pensioen opbouw meer als 700 euro per jaar is je het niet kunt afkopen (slaat echt nergens op want dit bedrag heb je al na 1 misschien 2 jaar werken opgebouwd.)Het pensioen laten over hevelen naar een Australische pensioenfonds schijnt bijna niet te realiseren zijn (waarom ben ik niet eens op ingegaan). Dus het enige wat over blijft is het laten staan en wachten tot je 65 bent(en dan maar hopen dat het er nog is).  :evil:

Groetjes Sander

[quote author=M5 link=topic=1103.msg8670#msg8670 date=1107801619]

Het pensioen laten over hevelen naar een Australische pensioenfonds schijnt bijna niet te realiseren zijn.
[/quote] Weet iemand of je wettelijk gezien het recht hebt om je pensioen over te hevelen naar een buitenlandse pensioen verzekeraar,maar omdat het veel werk is dat pensioen verzekeraars daarom zeggen dat het bijna niet te realiseren is(tenminste dat wordt tegen mij gezegd waneer je belt).

Groetjes Sander

Ik dacht dat je wel je pensioen kan overhevelen als je dat wilt naar een buitenlands pensioen (mits beide partijen akkoord gaan). Maar dat je dan het bedrag wat de Nederlandse overheid mist moet betalen omdat je dan binnen 10 jaar na het opleggen van de conserverende aanslag van de belastingdienst je pensioen 'verhuist'. Hetzelfde geldt voor lijfrenten. Hierna kan je de tekst lezen van de belastingdienst hierover:

7.4.4. Conserverende aanslag
Teneinde de Nederlandse claim op de pensioenen en de lijfrenten bij
grensoverschrijdend verkeer verder te versterken, wordt de
conserverende aanslag van toepassing verklaard. Met deze maatregel
wordt uitvoering gegeven aan de in de Verkenning geschetste noodzaak
om de greep van de Nederlandse schatkist op pensioenen en lijfrenten te
verstevigen.
Bij bepaalde handelingen, zoals emigratie, worden de in het verleden
genoten fiscale voordelen ter zake van het pensioen of de lijfrente
teruggenomen door deze bij het inkomen te tellen. Tevens wordt
revisierente berekend vanwege het genoten uitstel van belastingheffing.
Voor de belasting die op het bijgetelde inkomensbestanddeel betrekking
heeft, en voor de revisierente wordt vervolgens, onder voorwaarden,
uitstel van betaling verleend. In dit uitstel komt het conserverende
karakter van de «aanslag» tot uiting. De bijtelling geschiedt uitsluitend ter
behoud en zekerstelling van rechten. In overeenstemming hiermee wordt,
indien binnen een periode van tien jaar een niet-toegestane handeling,
zoals afkoop of vervreemding, wordt verricht, het uitstel beëindigd en
wordt de belasting alsnog ingevorderd. Blijft een dergelijke handeling
gedurende die periode achterwege, dan wordt het conserverende deel
van de aanslag verder buiten invordering gesteld. Nederland geeft geen
heffingsrechten prijs. De buitenlandse belastingplicht voor de pensioenen
en lijfrenten blijft onverkort bestaan.

Miranda

misschien niet so slim om je pensioen hier af te kopen.
Mijn moeder (80) geniet in Oz van een pensioen opgebouwd door mijn vader die bij Philips werkte- in '67 zijn wij geemigreerd naar Oz- Zij verdiend meer met haar nederlandse pensioen dan dat ze met een Aussie pensioen zou krijgen (ze krijgt overigens ook nog een "klein" aus.bijdrage). Maar het hangt er dan ook sterk  vanaf hoe de koers ligt en dat wil nog wel eens schommelen.... op dit moment kan ze aardig rondkomen....

miel

Afkopen is idd bijna geen optie omdat het opgebouwde bedrag wat jaarlijks uit gekeerd mag worden niet meer mag bedragen als 700 euro per jaar.Alles wat boven dit bedrag uitkomt mag je delen met de belastingdienst. Wat wel belangerijk is is dat als je éénmaal in Australie zit je zorgt dat je adres bij de pensioen verzekeraar bekent is en dat je door middel van een nieuwsbrief op de hoogte gehouden wilt worden(dat is mij tenminste verteld).Dus hopen dat je pensioen uitkering tegen je pensioen gerechtigde leeftijd nog te traceren is. :x

Ik ben 29 en heb dus nog niet al te veel opgebouwd. Maar stel nou dat we naar Oz gaan en na een jaar of vijf besluiten om weer terug te gaan (even een voorbeeldje), wat gebeurt er met je NL pensioenopbouw in die vijf jaar?? En wat je in Australië hebt opgebouwd, kun je dat dan weer meenemen?

Robertinge, ik heb nogal wat draadjes geschreven hoe het in OZ gaat met de pensioenen.
Als je nu 29 bent, dan kun je aannemen dat er geen staatspensioen voor je zal zijn als je 65 wordt (zeg maar zo ongeveer als de AOW in NL), aangezien je vanaf de dag dat je hier werkt, 9 procent superannuation (pensioen) opbouwt en daar uiteindelijk van moet leven na je 65 e jaar (in feite 60 jr - maar dat terzijde).
Dit opgebouwde pensioen raak je NOOIT kwijt, het blijft bij je "estate" na eventueel overlijden.
Er zijn regels dat je deze opgebouwde superannuation af kunt kopen als je (terug) naar NL emigreert, maar uiteraard tegen bepaalde voorwaarden.

Dan omgekeerd, als je wat AOW hebt opgebouwd in NL, dus al 28 procent voor jou (15 e tot 29e jaar = 14 jaar x 2 ), dan blijf je hier recht op hebben als je 65 wordt, maakt niet uit waar je woont en welke nationaliteit je hebt.
Dus als je nu uit NL vertrekt, dan krijg je 28 procent van de AOW uitkering als je 65 wordt en deze kun je in NL of in OZ laten uitbetalen, dat bepaal jijzelf. Dit is niet afkoopbaar in NL en je moet gewoon in de wachtkamer tot je 65 e jaar.
Momenteel zijn de regels dat 25 procent van het binnenkomende AOW vrij is van belasting en dat 75 procent in OZ wordt belast volgens je inkomenstarief.
Cheers
Jan

Zijn hier mensen die daadwerkelijk hun pensioen naar Australie overgeheveld hebben?
Idem voor opgebouwde VUT?
En hebben jullie de conserverende aanslag moeten betalen?
Inclusief heffingsrente?
Eventuele andere haken en ogen?

Alvast bedankt.

Even in simpele woorden, de Nederlandse staat is bang dat ze hun geld niet krijgen, maar het zit zo. Over opgebouwde pensioenrechten krijg je een conserverende aanslag. deze aanslag staat 10 jaar "open" en aan het eind van die tien jaar kun je kwijtschelding aanvragen (wat vrijwel altijd verleend wordt) Dus feitelijk hoef je daar niet bang voor te zijn. Bovendien heeft Australie een verdrag met Nederland op fiscaal gebied waarbij is afgesproken dat de belasting geheven wordt in het land van residentie. Dus als je 65 bent en je pensioen en AOW betaald krijgt dan moet je daar dus in OZ de normale belasting over afdragen. Je krijgt in Nederland per gewerkt jaar vanaf je 15e tot je 65-ste 2% AOW per jaar. Dsu reken maar uit wat je dan vanaf je 65-ste gaat krijgen. Vergeet niet voordat je gaat nog even overzichten op te vragen bij de pensioenboys en de Sociale verzekeringsbank even een overzichtje van je arbeidsverleden. Dan kom je niet voor verassingen te staan als je 65 bent. Schrijf ook de pensioenverzekeraar aan in het jaar waarop je 65 gaat worden, want het is meestal wat lastig om je aanspraak in de administratieve molen te krijgen vanuit down under.

Ik zit inmiddels 4 jaar in Australie, maar nog lang geen 10 en zou graag mijn pensioen en VUT aanspraken consolideren en aangezien ik voornemens ben om in Australie te blijven, liefst hier. Ik heb inmiddels een conserverende aanslag opgelegd gekregen die ik dus vooralsnog niet moet betalen. Echter niemand, ook de persoon van de belastingtelefoon in Heerlen die ik erover sprak kon mij met zekerheid vertellen of ik nu wel of niet de aanslag zou moeten betalen indien ik het opgebouwde pensioen, ik heb het dus niet over de AOW, NU naar Australie wil overhevelen. Australie heeft namelijk een belasting verdrag met Nederland maar niemand schijnt echt de ins en outs te kennen, zelfs de belastingdienst niet. Vandaar mijn vraag of iemand daadwerkelijk zijn pensioen vanuit Nederland heeft overgeheveld alvorens de 10 jaar van de conserverende aanslag om waren. En wat zijn/haar ervaringen waren.

Peer, ik weet niet wat je beweegredenen zijn om je pensioen naar Australie te halen, maar ik heb het gewoon in NL laten staan en zal het aanspreken als ik 65 wordt.
Dan heb je de keuze of het in NL of in OZ uit te laten betalen.
Mocht je regelmatig naar NL gaan dan is het wel zo prettig om het daar te laten op je bank account.
Dan kun je het geld daar gebruiken tijdens je vakantie en heb je niets met koersverlies te maken.

Ik heb al meer dan 30 jaar een gironummer in Nederland bij een van mijn familieleden gestald dus kan ook gewoon pinnen bij elk willekeurig postkantoor in NL van die rekening.
Maar goed ieder heeft een andere situatie.
Jan

Back