Pensioen!

Het overhevelen van pensioenen is ook binnen NL nog steeds een "moeizaam gedoe". Wanneer je pensioen opbouwt zet je dus elke maand geld weg wat wordt belegd door de pensioenverzekeraar/pensioen fonds. De hoogte van het bedrag wat je weglegt (wat je zelf of je werkgever aan pensioenpremie moet betalen) is afhankelijk van wettelijke regels, sterfte/overlevings tafels,  beleggingsopbrengsten en het kosten niveau van het pensioenfonds. Dat is voor ieder fonds (een klein beetje) anders. Sinds zo'n 10 jaar is er een waarde overdrachts regeling, waarbij mensen die van het ene naar het andere pesnsioenfonds overstappen (bijv. wanneer ze van baan veranderen) de opgebouwde waarde-reserve kunnen meenemen. Ze kopen zich dan in bij het nieuwe fonds.

Hetzelfde is inmiddels mogelijk binnen de EU - met beperkingen - en zelfs buiten de EU als de waarde wordt overgedragen aan verzekeraar die binnen de EU een erkende pensioenverzekeraar is. (en nog een hoop meer regeltjes). Het zou theoretisch ook buiten de EU mogelijk moeten zijn bijv naar een Oz verzekeraar die ook een vestiging in NL heeft. Maar het kost nog al wat rompslomp, het is geen "makkelijk produkt" en de verzekeraar verdient er eigenlijk niks aan..... Dus geen belangstelling.

In het grijze verleden was afkoop van pensioenrechten bij emigratie in het algemeen mogelijk.  Maar sinds de invoering van de PSW (Pensioen en Spaarfondsen Wet ) die het overheids toezicht en de waarborgen regelt voor pensioenfondsen enz. is dat afgeschaft (Ik meen al voor 1975) en alleen nog mogelijk voor minimale opbouw bedragen.

Het Belasting verdrag tussen Oz en NL regelt t.a.v. pensioen alleen dat pensioen uitkeringen (incl. AOW) voor tax residents van Australie in Oz worden belast - met uitzondering van overheids pensioen (van het ABP dus).

Pensioen kun je beschouwen als uitgesteld inkomen (nu verdiend, maar pas later beschikbaar). Het belasting systeem in NL is er op gericht dat je belasting betaalt over inkomen op het moment dat het beschikbaar komt. Dus gaan pensioenpremie-betalingen van je inkomen af voordat het belastbaar inkomen wordt vastgesteld. (In Oz is dat anders - daar betaal je wel (wat) belasting over je "super", maar is uiteindelijk - een deel van - je pensioen belastingvrij. ).
In NL heb je dus belasting voordeel genoten bij de opbouw van je pensioen en daar is de conserverende aanslag voor. Als je iets doet met dat pensioenkapitaal, anders dan er op de pensioen datum een - belastbare - uitkering uithalen treedt de aanslag in werking.

Nou zijn er nog wel legale mogelijkheden om toch een beetje voordeel van je emigratie te hebben: als je een NIET-premievrij pensioen hebt opgebouwd kun je later in Oz bij de belastingdienst vragen om de door jou indertijd zelf betaalde bedragen als UPP (undeducted purchase price) in aftrek te mogen brengen - vereist meestal een private ruling. Heeft je werkgever indertijd alles betaald dan is dat helaas niet mogelijk.

Helemaal met de laatste "spreker" eens, evenwel vanaf 1 juli 2007, wordt er nog steeds 15 procent belasting ingehouden van je maandelijkse bijdrage aan dat fonds (die 9 procent die je werkgever moet ophoesten) en wordt ook 15 procent belasting ingehouden over de eventuele rente die er jaarlijks bijkomt.
Dit wordt door het pensioenfonds aan de belastingdienst doorgegeven en via datzelfde pensioenfonds wordt het "aangeslagen" en verrekend met de belastingen, dus je ziet deze transacties op je halfjaarlijkse statements welke je van je superannuation fund krijgt.
Na 1 juli a.s. wordt er later bij uitkering GEEN verdere belasting meer ingehouden (dus Henk ook niet meer over "een deel"), dit is een nieuwe wet per die datum.
Geen extra belasting meer volgens b.v. je inkomens schijf (je kunt elders nog inkomen hebben nietwaar?), dus een enorme verbetering t.o.v. de hedendaagse regel.
Dit betekent ook dat velen nu afzien van een z.g. "allocated pension", maar dat is weer een andere zaak.
Cheers
Jan

Helemaal eens, Jan. Ik gaf dan ook een "zeeeeeer" verkorte weergave van de Australische situatie omdat ik me in hoofdzaak concentreerde op de Nederlandse situatie.  En in hoeverre de voordelige "super" situatie hier gaat duren.... tot de volgende verkiezingen????  Het verandert allemaal met de dag en ik vertrouw die "pollies" voor geen meter.  :evil:

Heb niet alles gelezen, weet wel dat ik het opgevraagd heb en het ook gewoon op mijn bankrekening gestort heb gehad, gaat niet om een noemenswaardig bedrag (heb nou niet echt een stabiel werkverleden), maar wel gekregen. Bij mijn man doen ze nu opeens moeilijk en ze beweren dat er sinds 1 januari een nieuwe wet zou zijn die het niet meer toelaat. Voegt dit iets doe aan de discussie, geloof het niet.

Een van de beweegredenen om mijn pensioen over te hevelen is dat het in Nederland niet geindexeerd is, dus wat nu nog een redelijk bedrag lijkt is het over 19 jaar, wanneer ik er bij kan, vast niet meer.

Bij het overhevelen van je pensioen vanuit Nederland moet je de conserverende aanslag betalen als je voor het verstrijken van die 10 jaar je pensioen laat uitkeren. Dat staat in de belastingwetgeving van Nederland. Dus pas op dat je daar dus niet te veel voor inlevert. Het is een lekker spaarpotje straks als je de 65 paseert en lekker met een biertje along the Beach zit.

Het blijkt inderdaad zo te zijn dat per 1 januari er een nieuwe pensioenwet is. Door de vrinden van de pensioenverzekeringen wordt deze zo uitgelegd dat er inderdaad bij emigratie geen sprake meer kan zijn van afkopen. Voorzover ik heb begrepen staat dat er niet meer zo letterlijk in, maar is het meer zo dat de zinsnede dat afkoop bij emigratie gewoon niet meer voorkomt in de wet.

Het leverde in mijn geval best lachwekkende taferelen op. Begin december contact gezocht met de pensioentoko, en uitgelegd dat we, aangezien we de plaat gingen poetsen, toch over wilden gaan tot afkoop. Prima meneertje, geen probleem. Belt u even de belastingdienst, doe een verzoek tot ontheffing van de loonheffing op de afkoop (letterlijk, drie keer gevraagd), stuur ons een briefje + kopie van de belasting en een nummer en we gaan storten.
Twee weken later nog maar een keer gebeld, want de belastingdienst wil het dan wel makkelijker maken, maar goedkoper in ieder geval niet, dus van ontheffing kan geen sprake zijn. Heb het nog zelfs op papier staan, inclusief een welgemeend "succes met de emigratie". Wat de bd wel moest doen, was toestemming geven voor afkoop. Deden ze, schriftelijk per 4 januari (dit jaar). In de tussentijd hadden wij al een keer of 3,4 met de pensioenverzekeraar gesproken, die volhielden dat het krap zou worden (want we zouden per eind januari gaan moven) maar we zouden het wel redden. Het komt goed meneer!

Half januari gebeld. Kreeg mailtje terug:

Geachte heer ,

U dient eerst te worden aangeschreven en een lb verklaring + vragenformulier op te sturen. Doordat de polis op dit moment nog als actief te boek staat wordt het aanschrijven lastig. Wij hebben dan met spoed een ontslagmelding van uw werkgever nodig. Daarnaast zijn wij helaas ingehaald door de actualiteit. Per 01 januari 2007 is er in Nederland een nieuwe pensioenwet van kracht en daarin is niet meer opgenomen dat afkoop in verband met emigratie is toegestaan. Indien uw emigratie in het jaar 2007 valt, dienen wij ons aan de wet te houden en is afkoop niet meer mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Enzovoort.

Het grappige is dat deze kerel zich relatiebeheerder noemt. Met andere woorden, men wist natuurlijk dat de wet ging veranderen, maar hield dat gewoon een tijdje voor zich. Niet dat we anders een maand eerder waren gaan emigreren, maar toch, je stelt je toch voor dat je een paar duizend euro extra meeneemt en dat kan best handig zijn, stelt je er op in. En dan dit.....

Nu, half maart, zitten we in de verschroeiende nazomerzon met een biertje (of twee) in de tuin. Huis is geregeld, kinders op school, baan komt er hopelijk aan. Het leven is begonnen.

En eigenlijk is dat pensioen ineens niet zo belangrijk meer.

Afkoop is nog steeds mogelijk. In de nieuwe Pensioenwet is het recht echter alleen voorbehouden aan de pensioenuitvoerder (zeg maar de pensioenverzekeraar). die mag het maar moet het niet en is daarbij aan beperkingen gebonden - o.a. de hoogte van het tot de afkoop opgebouwde pensioen (max 400 euro) en soort pensioen. De afkoop kan ook niet eerder dan na 2 jaar na het beeindigigen van de deelname aan de pensioenregeling.

Een en ander is geregeld in art 66 van de nieuwe Pensioenwet.

Een van de vele sites waar de volledige tekst staat:
http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/news/pensioenwet/pensioenwet/

Back