Pensioen internationaal overhevelen is vaak erg moeilijk omdat de wet- en regelgeving is ieder land vaak redelijk streng is en niet overeenkomen. Zelf heb ik geprobeerd mijn pensioen uit Engeland over te brengen naar Nederland en dat kon uiteindelijk ook niet, terwijl het binnen de EU relatief makkelijk is en ik relatief veel van dit onderwerp en de regelgeving afweet. Ik heb het daarom gewoon laten staan en accepteer dat ik tegen mijn pensioenleeftijd geld uit drie landen zal krijgen. Op zich niet zo'n probleem.
Ik heb er verder geen verstand van, maar waarom wil je het uit NL weghalen? En is gewoon zelf beleggen een optie?
Minimum van $50.000 in je super fund kun je gebruiken als onderpand voor investering, mocht de property zakken in waarde kunnen ze dat verhalen op je super.Ik heb het ook ooit geprobeerd en opgegeven... iets met een kastje en een muur
Maar hoe kun je dat bedrag dan gebruiken als onderpand? Het zit dan toch vervolgens vast in je super idem aan je pensioen?
Zal best wel.@Lizzy Dat is interessant. Ik neem aan dat het opgebouwde pensoen in Nederland betaald is uit je bruto salaris. Wil het Nederlandse pensioenfonds dan zomaar al het opgebouwde pensioen overhevelen naar een Australische super, of komt de Nederlandse belastingdienst nog even met een naheffing ?
Zal best wel.
Desalniettemin heeft het hier meer waaede dan in NL