Permanent visum gekregen na overlijden van mijn liefde, maar hoe behoud ik dit visum?

Annely

New Member
Hi allemaal,

Het kost wat moed om terug te gaan naar dit fijne forum waar veel om liefde draait, tenminste voor mij was dat de reden, maar het is gelukt:)

Anderhalf jaar geleden kreeg ik van jullie allemaal geweldige tips en kon daarna ook anderen helpen met hun partner visum. Op de dag dat mijn partner visum werd toegekend, kwam de liefde van mijn leven in het ziekenhuis terecht met een stroke. Een gezonde man die ontzettend positief in het leven stond. 3 weken daarna overleed hij op een veel te jonge 31 jarige leeftijd. Mijn hart is gebroken voor hem en voor ons. Dit is nu 10 maanden geleden en het gemis word groter en groter. Ik moest bij de immigratiedienst doorgeven wat er was gebeurd, 'in case of death' word je temporary visa van die eerste 2 jaar kwijtgescholden en krijg je gelijk je permanente visum. Heel fijn.
2 maanden voor dat mijn liefde in het ziekenhuis terecht kwam begon ik geheel ongepland met full time modellenwerk, dit houdt nu in dat ik constant tussen NYC-London-Parijs vlieg (dit klinkt leuk, ja het is een fijne job, maar niet zo boeiend als sommige denken:) vooral niet omdat ik geen stads mens ben en ik daar ineens aan gebonden ben) Het is vooral NU een fijne job geworden omdat het ontzettend veel afleiding geeft en het mij leert wennen aan een nieuwe levensstyle, en aan wie ik ook alweer was zonder mijn maatje altijd aan mijn zijde. Wanneer ik de mogelijkheid heb vlieg ik naar Tasmanie, al is het maar een weekje, ik heb de lange vlucht er voor over, want het voelt nog steeds als thuis.

Mijn vriend was mijn grootste supporter van mijn nieuwe job, ik wist niet zo zeker of ik dit werk wel wat vond, daarnaast was het plan om naar Australie te gaan, maar plannen veranderen altijd. Hij beloofde mij -omdat hij freelancer is en overal kon werken- hij met mij mee zou reizen. Ik had mij voorgenomen dit werk maximal 5 jaar te doen, want van wat ik had gehoord moest ik in de eerste 5 jaar van het permanente visum 24 maanden in het land blijven om dit visum te kunnen behouden. Ik had immers 7 jaar inclusief die 2 jaar temporary om die 24 maanden die je in het land te 'moeten/willen' zijn.

Mijn vraag is, van wat ik dus heb gehoord moet je in de eerste 5 jaar van je permanente visum, 24 maanden in het land blijven. Door mijn werk momenteel heb ik helemaal geen basis en is Australia te ver van mijn werk om hier constant aanwezig te zijn. Ik ben dus heel erg bang dat ik de 24 maanden niet ga halen, maar over een paar jaar, wanneer ik dit werk niet meer doe wil ik verder met mijn toekomst in Australie. Heeft iemand tips of hier ervaring mee?? Klopt mijn 24 maanden vermoeden?

Liefs Annely
 
Hi Annely,
fijn om te horen dat je na het overlijden van je partner de draad weer een beetje hebt kunnen oppakken. Ook al ziet het leven er nu heel anders uit dan je je had voorgesteld.
Mijn partner heeft een partnervisum gekregen en binnen vijf jaar moet hij inderdaad hier 24 maanden hebben gewoond (hoeft niet aaneengesloten) om in aanmerking te komen voor een resident return visa. Simpel gezegd: als je dat resident returm visa niet hebt en je bent na het verloop van die vijf jaar buiten Australie, kom je er niet meer in. Zo lang je in Australie bent is het geen probleem want je hebt immers een permanent visum gekregen, maar als iemand, zoals jij veel reist, heb je die straks absoluut nodig.
 
wat eventueel kan is dat je na vier jaar en 11 maanden gedurende 24 maanden niet meer het land uit gaat. Dat kan, en dan heb je daarna gewoon recht op een RRV. Ik heb begrepen dat er ook ruimte is om bij bijzondere omstandigheden, bv een overlijden, toch een RRV te krijgen binnen die 24 maanden.
Dat geldt immers ook voor mensen die een visum krijgen, binnen 1 jaar valideren, maar daarna meer dan drie jaar nodig hebben voor ze definitief verhuizen.
 
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wat ik wel wil zeggen: Wat een triest verhaal. Sterkte met het gemis.
 
Bedankt voor jullie berichten, voor de zekerheid heb ik vanmiddag even een afspraak met een immigration lawyer gemaakt. Hoe meer info des te beter. Ik vond net de volgende informatie op de immi website: http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/155-157.aspx

Subclass 155 Resident Return visa

You might be able to be granted this visa if you:

  • have spent a period totalling two years in the last five years in Australia as either an Australian permanent resident or citizen (the 'residence requirement').
  • have not spent two of the last five years in Australia as a permanent resident or citizen, but can satisfy the processing officer that you have substantial business, cultural, employment or personal ties of benefit to Australia, and:
    • are lodging while in Australia and can show compelling reasons for any continuous absence from Australia of more than five years;
    • are lodging while overseas, were a permanent resident or citizen when you last departed Australia and can show compelling reasons for any continuous absence from Australia of more than five years;
    • are lodging while overseas, were a permanent resident or citizen in the last 10 years and can show compelling reasons for absence(s) over five years;
  • have not spent two of the last five years in Australia as a permanent resident or citizen, but are the partner or dependent family member of a person who holds a subclass 155 visa, or who has also applied for a Resident Return visa and satisfies criteria for grant.
Met andere woorden, als je de 5 jaar niet haalt, en kan aantonen dat je bent verbonden met het land, kan je alsnog een RRV krijgen. Ik ga natuurlijk mijn uiterste best doen, deze 2 jaar wel in dit fijne land kunnen blijven.
 
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wat ik wel wil zeggen: Wat een triest verhaal. Sterkte met het gemis.


Dank je wel, gelukkig was mijn liefde de meest positieve man die ik ken, dit geeft mij doorzettingsvermogen door te gaan.
Hij was een singer songwriter en einde dit jaar ga ik nog 10 dagen de studio in om nog een 3e CD van hem uit te kunnen laten brengen. Ik kan gelukkig zeggen -al dan wel heel moeilijk- dat ik iedere dag naar zijn stem kan luisteren.
 
Back
Top