peuterspeelzaal

JenJ

New Member
Wij hebben 2 kleine kindjes van 20 maanden en 4 maanden. Ik waa benieuwd of er in Australië ook een peuterspeelzaal is of biet. Hoe werkt het daar met het
onderwijs?
 
Je hebt hier child care centres voor de allerkleinsten en je hebt hier pre-school (ik geloof vanaf 2 jaar) als een soort peuterspeelzaal (en voorbereiding op het naar school gaan). Je moet rekeken op zo'n 70 dollar per dag, bij de meesten betaal je ook per dag, niet per dagdeel. De overheid vergoed een deel daarvan als je werkt. De wachtlijsten zijn soms (afhankelijk van het gebied waar je woont) lang. https://www.childcarensw.com.au/ is een begin. Succes!
 
Hallo Kathleen,
Weet niet goed hoe ik naar jou moet schrijven zonder in een specifieke forum te zitten, dus doe ik het zo maar.
Ik woon in Shellharbour, dus ook in jou regio.
Wou graag wat nederlandstaligen leren kennen, want er zijn er niet veel hier.
Laat maar iets weten.
Vriendelijke groeten
Roeland
 
Hallo JenJ, in oktober verhuis ik - als alles gaat zoals we nu denken - samen met mijn man en zoontje (2,5 jaar) naar Sydney. Mijn zoontje zit hier nu op de PSZ. Hoe is jouw ervaring inmiddels met de pre-schools? Betaal je echt 70 AUD per dag? Dat is nogal een bedrag. Is het net als in NL 2 dagen (ochtenden) per week?
 
Hallo JenJ, in oktober verhuis ik - als alles gaat zoals we nu denken - samen met mijn man en zoontje (2,5 jaar) naar Sydney. Mijn zoontje zit hier nu op de PSZ. Hoe is jouw ervaring inmiddels met de pre-schools? Betaal je echt 70 AUD per dag? Dat is nogal een bedrag. Is het net als in NL 2 dagen (ochtenden) per week?
Childcarekosten hangen af van het type childcare em lokatie en kan varieren van 70 tot wel 120 per dag. Preschool (vanaf 3 jaar) is zeker goedkoper, meestal 30 of minder voor wat ik gezien heb, maar dat is dan niet voor een hele dag. Als je werkt, een opleiding doet of werkzoekende bent dan kun je overheidssubsidies krijgen, voor childcare iig minstens 50% tot een bepaald maximum. Maar volgens mij is dat alleen voor permanent residents en citizens. Childcare kun je 5 dagen per week doen als je wilt, preschool weet ik niet zeker maar vermoed het zelfde.
 
Ik ben inderdaad op zoek naar een peuterspeelzaal (preschool), en geen opvang voor de hele dag. Ik snap dat dit laatste een stuk duurder is, dat is in Nl ook een groot verschil. Kun je in Australie kiezen voor hoeveel dagen per week je preschool doet? En hoe lang zijn die dagdelen vaak? Weten jullie misschien een goede website hierover?
 


OFX
Back
Top