Plaatsen in de buurt van Adelaide

MicNic

XPdite Sponsor
September a.s. vertrekken wij naar Adelaide. Om ons straks te vestigen zijn we ons nu een beetje aan het orienteren, niet alleen op Adelaide zelf, maar ook op plaatsen hier niet te ver vandaan (voorsteden?) en het liefts dicht aan de kust. Iemand wellicht wat tips?

Michel

Aan de kust wonen is redelijk duur (tussen vier en vijf ton voor een klein, niet al te best huis). Van noord tot zuid heb je:
Port Adelaide - vooral veel zware industrie.
Semaphore - ongeveer 20 a 25 minuten van het cbd en voor een kustplaats redelijk betaalbaar maar het is er niet echt mooi. Is schijnbaar wel in opkomst.
Henley Beach - al wat onbetaalbaarder, maar een leuk pleintje aan de zee met leuke terrasjes.
Glenelg - Het Zandvoort van Adelaide. Vooral populair onder de jeugd.
Brighton - Meer familie georienteerd, nauwlijks winkels maar wel gemoedelijk.
Seacliff - al wat goedkper (en nog saaier) maar wat verder uit de stad.

Overigens kun je gewoon in een van de suburbs wonen en nog binnen twintig minuten op het strand liggen. Wij wonen momenteel in Dulwich (eastern suburbs) maar daar liggen de huizenprijzen vanaf de vier ton. De betaalbare woningen liggen iets verder van het CBD. Ten noorden heb je Golden Grove, ten oosten Athelstone, Rostrevor en Firle en ten zuiden Cormandel Valley en Happy Valley.

Je hebt ook nog de hills met dorpjes als Stirling (absolute aanrader), Aldgate en Belair/Blackwood. De laatste twee zijn het het meest betaalbaar.
Het voordeel van de hills is dat het er ietwat koeler is tijdens de zomer en dat het er groener is. Nadeel is dat het er nogal eens brand tijdens de zomer.
Adelaide wordt wel de 20 minuten stad genoemt en dat klopt wel. Je rijdt overal in twintig minuten naar toe.
Overigens ook tijdens de spits. Ik heb hier nog nooit in de file gestaan en ga regelmatig tijdens de spits nog even naar het strand (twintig minuten rijden).
Op realestate.com.au kun je per wijk woningen bekijken (huur en koop). Verwacht voor een gemiddeld huurhuis tussen de 280 en 350 te betalen in de wijken rondom het CBD. Kust is over het algemeen ietwat duurder.
Koopprijzen verschillen heel erg per wijk en ik raad je dan ook aan eerst een jaartje of wat te huren en daarna pas te kopen.

Hoi Sophia

Wij willen medio april 2006 richting Adelaide gaan en we zijn ons dus ook aan het oriënteren waar we in eerste instantie een huis willen gaan huren.  Na wat research via internet en na tientallen minuten op de plattengrond van Adelaide en surroundings gestaard te hebben. Willen we waarschijnlijk in de hoek gaan wonen waar toevallig ook Brighton en Seaclif te vinden is. Waarom kan ik eigelijk niet goed motiveren. Het is een gevoel en het zag er wel leuk uit op de kaart :roll:
Maar uit jouw berichtje kan ik op maken dat die kant vrij saai is. Wat bedoel je daar ongeveer mee. Het zou ons niet veel uit maken dat het kwa mensen of winkels rustig is. Ook is het niet erg om 40minuten te rijden voordat ik op mijn werk ben. Die eigenschappen daar hebben we nu ook mee te maken. We wonen namelijk in een vrij saai dorp in Brabant. Elke dag 40min rijden voor mijn werk. Alleen benodigde winkels in de buurt. Je moet. 20min rijden naar Den Bosch voor de echt winkels. Dus dat soort dingen dat boeit mij/ons niet echt. Wat wel heel belangrijk voor ons is, is dat we eigelijk gelijk al het genen willen hebben :| waarom we emigreren dat is rust, prachtige natuur heuvels, zee, groen... en vooral vrijheid en ruimte :? Ja ja ik weet het waarschijnlijk te veel van het goede. Het is dan ook geen probleem om hier en daar concessies te doen. De eerste maanden in ieder geval :evil: Wat denk jij dat de beste buurt voor ons is?? Als jonge emigranten.   
dankje :up:
Groetjes Barry & Vanessa

Wat jullie leuk vinden is helemaal afhankelijk van jullie smaak en levensstijl. Hou je van terrasjes, leuke winkels en dergelijke dan is Norwood (the parade) heel erg leuk. Hou je van zee dan is Brighton/Seacliff iets meer voor jullie. Hou je meer van bos/heuvels dan is het oosten van de stad iets meer voor jullie. Persoonlijk hou ik niet van rechte straten en geen leuke winkeltjes en alleen maar huizen. Ik vind dat verschrikkelijk suburbia. Nogmaals dit is helemaal afhankelijk van persoonlijke keuze.
Als je op zoek bent naar ruimte moet je iets verder de stad uit. Naar het zuiden (richting kust) heb je dan Hallet Cove en Noarlunga (overigens staan sommige wijken in het zuiden niet al te best aangeschreven), naar het westen heb je dan Mount Barker, Hahndorf en Bridgewater. Vooral met de aanleg van de freeway (driebaans met vrijwel geen auto) is dit deel zeer goed berijkbaar. Ongeveer 30/40 minuten naar Mount Barker.
Wij neigen meer naar de hills (heuvelachtig, bosrijk), rustig en zeer betaalbaar. Voordat je komt zou je gebruik kunnen maken van de 'meet and greet' service. Dit betekent dat je voor maximaal drie maanden een appartement kunt huren zodat je je rustig kunt orienteren op de stad. 

van onze homepage:

plattegrond.gif

1. Onze eerste twee maanden woonden we in Para Vista
2. Ons vaste strand toen, Semaphore een klein half uurtje rijden
3. Het centrum van Adelaide en dus mijn werkplek en Rundle Mall, de winkelstraat
4. Ons tweede huis waar we een jaar hebben gewoond in St Marys
5. Het Scheveningen van Adelaide, Glenelg
6. Hier wonen we nu, Hallett Cove
7. Het vliegveld.

Hoi,
Wij willen ook richting Adelaide dus allemaal interessante info in dit topic. Thanx!

Wat mij opvalt is dat de huurprijzen in Adelaide niet echt laag zijn. Ik vind 250-350 AUD per week, zeg maar zo'n 650-900 euri per maand nou niet echt goedkoop. Waarschijnlijk krijg je daar wel meer huis en grond voor maar toch, ik vind dit bijna Nederlandse prijzen. Zeker omdat het inkomen in Australie lager ligt dan hier in Nederland, vind ik dit toch wel een boel geld.

Daarom een paar vraagjes:
- zijn de vaste lasten (gas,water,licht, belastingen etc) in Australie dermate veel lager dat je toch nog relatief goedkoper kunt wonen?
- Zoals aangegeven is 90% vrijstaand met een stukkie grond. Kun je uit deze groep voor 250 euri alleen maar de mindere huizen krijgen (minder=slechte buurt, slecht onderhoud etc) of kun je ook een leuk stekkie krijgen (bijvoorbeeld iets kleiner huis op een kleiner stukkie grond in een goede buurt)?. Dit laatste kon ik namelijk niet echt makkelijk vinden op realestate.com.au.

Ben benieuwd naar de ervaringen van de kenners!
Doeg
Sabi

Over het algemeen gesproken geldt hoe verder je uit de buurt van het CBD woont hoe goedkoper je woont. De huurhuizen zijn over het algmeen niet echt in goede staat en het kan wel even duren voordat je iets gevonden hebt dat je leuk vindt. Heel veel huur huizen zijn heel erg hokkerig en oud en niet wat Nederlanders gewend zijn. Veel aankomende emigranten denken dat je hier fantastisch kunt wonen voor weinig maar dit is helaas niet meer het geval.
De prijzen in Adelaide zijn de laatste paar jaar heel erg gestegen (zoals in heel Australie overigens) waardoor het kopen van een leuk huis en een leuke buurt zonder een behoorlijke aanbetaling (of mega salaris) vrijwel niet meer te doen is. Men verwacht overigens dat de stijging van de prijzen gaat afzwakken.
Huurprijzen liggen relatief ietwat lager dan kopen maar daar staat tegenover dat je niets mag veranderen aan het huis. En dit bedoel ik echt letterlijk. Men controleert zelfs of je een spijkertje in een muur geslagen hebt.
Gas en electriciteit kosten kun je volgens mij vergelijken met Nederland. Ook dit is afhankelijk of je airconditioning, electrische verwarming etcetera hebt of niet. Ik heb electriciteit/gasrekening bedragen gehoord van 500 - 800 dollar (voor drie maanden) maar dit is vrij exreem. Wij betalen ongeveer 120 dollar per maand (geen airconditioning en gasverwarming). Volgens het Australische Bureau van Statistieken is men gemiddeld 20% van het salaris kwijt aan woonlasten. Mijn inschatting is dat dit een stukje hoger ligt.
Veel huizen zijn vrijstaand (tenzij je kiest voor een townhouse of unit) maar niet groter dan Nederland aangezien veel huizen alleen begane grond hebben. Ook is de kwaliteit van de huizen is zeer verschillen. Veel huizen hebben geen verwarming of een lullig gaskacheltje waardoor het echt koud kan worden. Centrale verwarming zoals je die in Nederland hebt bestaat hier niet.
De trend is australie is grotere huizen op kleinere kavels. Kijk maar 's op http://www.mawsonlakes.com.au/ voor informatie over nieuwbouw. Ook hier geld weer hoe verder uit de stad hoe groter de kavels zijn. Je kunt in Bridgewater (20 minuten uit de stad) een heel erg leuk huis huren voor 250 dollar per week. Betekent overigens wel dat je waarschijnlijk twee autos nodig hebt.

[quote author=sophia link=topic=1921.msg18452#msg18452 date=1119005641]
Veel huizen zijn vrijstaand (tenzij je kiest voor een townhouse of unit) maar niet groter dan Nederland aangezien veel huizen alleen begane grond hebben. [/quote]

Heerlijk :lol: Daar gaat het mij ook om een vrijstaand huis met een grote schuur zodat ik lekker zonder gezeur van de buren aan mijn motor kan sleutelen en kei hard de muziek aan kan gooien. Daar heb ik geen 4 slaapkamers en 2 woonkamers voor nodig. Perfect :up: Als ik jouw verhaal lees Sophia krijg ik er echt zin in :up:

Vandaag weer op de feiten gedruk van het zo genaamde tollerante volkje van ons. Een aanvaring met de buurman. Hij vondt dat we maar niet meer zo laat naar bed moesten gaan want als ik om 00.30 me tanden sta te poetsen hoort hij de water leiding tegen de muur slaan. Wat een zeur l*l Die 5 minuten dat ik me sta te wassen :x  :x  Vindt ie het nog gek dat ik zo agrasief reageer hij loop al heel het f*cking jaar aan me hoofd te zeuren:x Ik wordt echt mega gestrest van dit land bha. Wat een loser zeg die jonge heeft de zelfde leeftijd als ik 28jaar. Wil niet mee maken als die gozer straks bejaard is wat voor zeur l*l het dan wordt. Nog even vol houden over 12-15 maanden woon ik in een vrijstaant huis :cool:  :up:

:eek:fftopic: Maar moest eventjes mijn verhaal kwijt :|

[quote author=sophia link=topic=1921.msg18452#msg18452 date=1119005641]
De huurhuizen zijn over het algmeen niet echt in goede staat [/quote]

Omdat veel huurhuizen van een privé persoon zijn, zijn ze juist wel in goede staat. Veel Ozzies hebben een tweede huis als pensioen voorzieningen (een hypotheek voor tweede huis is wel aftrekbaar). Alle huizen waar ik ben wezen kijken werden na de huurperiode volledig schoongemaakt, opgeknapt en geverfd voordat de nieuwe huurder er in kwam. Omdat het hun 'pensioen' is zijn ze er zuinig op en onderhouden ze het goed. Ook is er hierdoor veel aanbod, kijk maar in de woensdag en zaterdag Advertiser.

Wat wel tegenvalt is het 'vrij staan'. Ja ze staan vrij, maar heel dicht op elkaar.

BTW, ik kan mijn huurhuis niet in omdat mijn huisbaas nog steeds aan het verven en opknappen is. Hoeft van mij niet, maar hij wil het perfect hebben.

Met alle respect maar waar jij het over hebt is in de prijsklasse tot 300 echt een uitzondering. Wij (en vrienden van ons) hebben heel erg veel huurhuizen gezien (eastern suburbs, dus over het algemeen oudere huizen) en vonden de gemiddelde kwaliteit van de huizen om te huilen. Vloerbedekking dat chemisch niet meer te reinigen was, achteraanbouwtjes die op een zondagmiddag in elkaar gezet zijn en tuinen zonder kraak noch smaak.
In het noorden en zuiden van Adelaide zijn de huizen over het algemeen niet zo oud (jaren 70) waardoor de kwaliteit ietwat beter is en niet zo hokkerige indeling hebben. Het aanbod is over het algemeen wel groot (met een piek in Januari/Februari).

[quote author=sophia link=topic=1921.msg18549#msg18549 date=1119081683]
Met alle respect maar waar jij het over hebt is in de prijsklasse tot 300 echt een uitzondering. [/quote]

Het zal ook wel aan de wijk liggen, in noord-oost is genoeg te huur wat er goed uitziet. Wijken als Modbury en Wynn vale zijn +/- 20 jaar oud, Golden Grove zal een jaartje of 10 oud zijn en in Greenwith is het +/- 5 jaar oud. In al deze wijken zijn huizen te huur tussen de 200 en 350 per week. De huizen die ik in deze wijken heb gezien zagen er allemaal goed uit.

Maar echt vrij staan ze niet. Tussen de buitenmuur en het stuk golfplaat van de buurman zit soms maar 1 meter (de tuinen worden afgebakend met golfplaten).
Als je iets verder richting outback gaat heb je wel weer vrijstaand, met een stuk land en de buren 20 km. verderop  :)

Tussen de buitenmuur en het stuk golfplaat van de buurman zit soms maar 1 meter (de tuinen worden afgebakend met golfplaten).

Maar vrij staant is vrij staant :p Al zit er maar 10cm tussen :lol: Scheelt al een hoop hoor.... Je moet is weten wat voor gezeik ik hier in NL allenmaal heb door normalen geluiden/ trillingen die worden over gebracht omdat mijn muur ook gelijk de muur van de buurman is. Als ik moet kiezen geef mij dan maar die 1 meter.

Het is maar net waar je wilt wonen, ik vind het noorden van Adelaide, en dan bedoel ik Modbury en verder omhoog niet erg aantrekkelijk, het mag dan wel goedkoper zijn, maar, het ziet er allemaal net ff wat minder uit, te nieuw naar mijn zin, erg dicht op elkaar, nee laat maar. Geef mij maar de Eastern Suburbs of de Adelaide Hills area. Groen, ruim en ook dicht bij de stad ivm werk, goede scholen (ook niet onbelangrijk als je kinderen hebt) en minder plastic golfplaten.......

Groen, ruim en ook dicht bij de stad ivm werk, goede scholen (ook niet onbelangrijk als je kinderen hebt) en minder plastic golfplaten.......
Dat is inderdaad wel ongeveer wat we zoeken (en aangezien de zee nooit verweg is......)  Tuurlijk, je wilt nooit teveel betalen, maar voor een dubbeltje op de eerste rang lukt hier in NL ook niet.

Michel

[quote author=fransangela link=topic=1921.msg58831#msg58831 date=1147091215]
[/quote]

heb je dit niet als is eerder in een ander topic gezet of vergis ik me nou :S

maar goed je zou ook in gawler kunnen kijken is een uur rijden vanaf adelaide
het is een beetje een boeren dorp/stad (zelfde stad waar mcleods voor een deel word opgenomen)

[quote author=sophia link=topic=1921.msg18081#msg18081 date=1118746900]
Glenelg - Het Zandvoort van Adelaide. Vooral populair onder de jeugd.
Brighton - Meer familie georienteerd, nauwlijks winkels maar wel gemoedelijk.
Seacliff - al wat goedkper (en nog saaier) maar wat verder uit de stad.
[/quote]
Nog even een kleinen toevoeging op het boven staande, nu ik er zelf ben geweest.  :roll: :roll: :roll: :-D Je loopt in 60 minuten van de jetty in Glenelg naar de jetty in Brighton. +/-5 KM Dus zoveel moet er niet bij voor gesteld worden. Wat ik dus wel had gedaan :wink: :-D Glenelg is op lange na niet zo groot als Zandvoort :lol: :lol: :-D :-D
Vanaf seacliff zit je 10km vanaf Adelaide CBD. trein stopt voor de deur als je geen parkeer kosten wilt betalen 15dollar voor heel de dag :cool: Tussen brighton en Seacliff heb je Kingston park.  Perfect caravan park: Centraal, aan het strand en niet duur. :up:

Van wat ik nu heb uit gezocht kun je best betaalbaar aan de zee wonen van af seacliff naar benden tot aan Adinga beach word het steets goedkoper. Dan is Aldinga Beach maar 40km van CBD. Geen probleem dus. Maar wat betreft de (mini) burb vanaf CBD tot aan seacliff onbetaalbaar ongeloofelijk 3 ton is daar niks meer. :cry:

greetz Barry

Van wat ik nu heb uit gezocht kun je best betaalbaar aan de zee wonen van af seacliff naar benden tot aan Adinga beach word het steets goedkoper. Dan is Aldinga Beach maar 40km van CBD. Geen probleem dus.

Het is denk ik al eerder vermeld, maar hoe verder je van Adelaide af woont, hoe goedkoper het (kan) worden.

De afstand Aldinga Beach / Adelaide is misschien maar 40 km, maar vergeet niet dat je er dan met de auto niet in ong. 45 min. bent. De gem. snelheid ligt hier iets anders dan in NL en de rijstijl al helemaal.
Zelf zeg ik al snel dat je het het beste kunt verdubbelen, dus 15 km = 30 min. In dit geval 40 km toch al bijnal 1½ uur rijden. Als je dan een baan in de CBD kunt krijgen (want hier liggen ze ook echt niet voor het oprapen) dan moet je dus wel elke dag een stuk reizen (behalve als je met de trein gaat natuurlijk :)).

Groetjes Nicole

Hallo,

Ik ga binnenkort Van Boonah Qld verhuizen naar ergens rond Adelaide.
Omdat mijn werk in Monarto gaat plaats vinden zou ik daar ook graag in de buurt zitten.
Nu heb ik al eens in Gawler gewoond en dat beviel mij goed alleen is het dit keer te ver van mijn werk af.
Ik zat zelf te denken aan Mount Barker of Murray Bridge. Ik ben in beide geweest om even snel rond te kijken maar eigenlijk veel te kort. Woont er iemand hier in Murray Bridge of Mount Barker of kan iemand er meer over vertellen?

Groeten Mark

Woon zelf in geen van beide plaatsen maar wel in de buurt van Adelaide en ben in beide plaatsen wel eens geweest. Denk dat je van de 2 het beste af bent in Mt Barker. Als ik het goed heb was dat het afgelopen jaar ook de snelst groeiende plaats van SA (ook voldoende voorzieningen). Doordat het kort aan de highway ligt, kun je toch vrij snel alle kanten op. Denk dat Adelaide zo'n 30 minuten rijden is, Adelaide - Murray Bridge is toch al snel 1.5 uur.

Het is niet veel, maar hoop dat je er al wat aan hebt.

Michel

Yep mt Barker of de er om heen liggende plaatsjes staat bij ons ook hoog op het verlang lijstje. Door de highway is de locatie heel gunstig en rij je in 30-40 minuten naar het CBD. Het Ligt er een beetje aan hoe druk het is op de main-road van de Princess highway naar het centrum toe. Op de Highway heb ik het eigenlijk nooit echt druk gezien.

Vrijdag had ik toevalig een paar klantjes daar in de buurt. Ik ben in Handorf begonnen toen binnen door naar Strathalbyn en daarna over de main Road via Mt Barker terug naar Adelaide.
Prachtigen omgeving en kwa verkeer was het niet echt druk. Beetje drukte rond Mt Barker en natuurlijk was het een benden in Adelaide. Het was dan ook rond het spits uur. Helaas gaan daar de huis prijzen ook zeer snel omhoog nog niet zo erg als in Perth of Melbourne maar toch.... Als je een beetje van Hill Billy coutry houd  :evil: dan is het de place to be.

Niet veel informatie . Ik weet dat een collega forumer een tijdje in Bridgewater heeft gewoont. Me vrouw Vanessa spreekt ze nog wel is via MSN ik zal ze is door sturen naar dit topic wellicht hebben hun wat meer info?? 

In ieder geval vergeleken Gawler is Mt Barker wel wat beter alhoewel het verren noorde van Adelaide is ook niet verkeerd het is alleen jammer dat je aan  Main North Road gebonden bent. Verleden keer deed ik er 1- 1[sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] uur over om van Willaston(net boven Gawler)terug te komen naar Richmond,.. tussen 5-6 in de spits. Kwa afstand is het tocht bijna het zelfde als Mt Barker....

Groetjes Barry

Back