Praktisch: hoe doen we dat financieel?

Bartoz

New Member
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie beslissing te willen emigreren tot een ander soort gedrag heeft geleid qua financien in het dagelijks leven? Laat je er dingen voor of maakt het niet zoveel uit?

De reden dat ik het vraag, ik heb een ruim boven modaal inkomen en bovendien een vrij sobere levensstijl. Ik doe mijn boodschappen niet bij de Aldi, loop niet rond in juten zakken en heb een dure hypotheek, maar anderzijds heb ik geen merkkleding-fetish en ga ik niet vaak uit of op stap. Dit jaar ga ik voor het eerst in 5 jaar weer op vakantie (wel naar Amerika, maar goed). Toch kan ik me maar moeilijk voorstellen dat ik binnen zeg een jaar of 3 genoeg geld gespaard heb om het emigratiebureau van te betalen, de benodigde fees, aanloopkosten, overbruggingsgeld voor een paar maanden terwijl je op zoek gaat naar een baan, etc. Ik had ook als plan om over 1.5 jaar weer op 'vakantie' te gaan naar Oz, met als voornaamste doel kennismakingsgesprekken met potentiele werkgever, emigratiebureau's, connecties legen etc, maar dat kost ook weer duizenden euros. Waar haal ik al dat geld vandaan? Hell, het is al moeilijk genoeg om sowieso een beetje normaal rond te komen...

Heb ik nou gewoon de pech dat ik alleenstaand ben (hypotheek door de helft zou al ENORM schelen natuurlijk) of doen jullie iets wezenlijks anders dan ik? Of maak ik me te druk om van alles (wacht... die kan ik zelf ook beantwoorden, controlfreak!)? Er zijn toch echt wel dagen dat ik denk dat alles tegenwerkt in mijn emigratieplannen: vermeende discriminatie qua eisen als ITer vs een kapper, timmerman etc, steeds slechtere schattingen voor RPL en geldvraagstukken. Soms vraag ik me werkelijk af hoe ik dit ooit kan realiseren met zoveel vermeende tegenwerking, of het niet meer is dan de waanideeen van iemand die hier niet tevreden is...

Ik ben ook alleen en ook mijn plan is om alleen te gaan emigreren.
Ik heb echter geen hypotheek, want ik woon in een huurhuis (wat ook betekend dat ik geen geld overhou aan het verkopen van mijn huis).
Ik hou er in het dagelijks leven dermate rekening mee dat ik wel een bepaald bedrag per maand wil sparen voor mijn emigratie. Toch is het niet zo dat ik niks leuks meer doe. Ik ga vaak naar musicals, wat redelijk wat geld kost, maar aan boodschappen en kleding geef ik niet heel veel geld uit. Verder ben ik dit jaar niet op vakantie geweest en als ik volgend jaar niet al mijn visum hoef te valideren ga ik dan hoogstens een weekje op "low budget" vakantie (mijn plan is om in de laatste week van 2009 of de eerste maand van 2010 te vertrekken).
Zelf je visumaanvraag doen, ipv een emigratiebureau, bespaart je ook al snel zo'n 2000 tot 2500 euro. Uiteindelijk zal ik niet met zakken vol geld naar Australie vertrekken, maar wel met genoeg geld om het een aantal maanden uit te kunnen houden mocht ik geen werk kunnen vinden (maar ook daar zijn weer dingen op te verzinnen).
Tegenwoordig  kan je ook makkelijk online solliciteren, wat meerdere mensen doen (ik zelf ook gedaan heb, helaas kreeg ik toen mijn visum niet). Dan hoef je niet helemaal naar Australie.
Ik heb besloten niet mijn hele leven weer te gaan richten op de toekomst, omdat het heden ook leuk leefbaar moet zijn. Echter merk ik in de praktijk dat je er altijd wel rekening mee blijft houden.

Je past je financien toch aan naar de komende emigratie, zo hebben wij bijvoorbeeld de afgelopen 3 jaar geen vakantie geboekt en ook geen winterkleding meer gekocht. Je huis verkopen en als je winst maakt heb je ook al een stuk zekerheid. Je zou het huis nu al te koop kunnen zetten.

Heb al eerder in een draadje geschreven dat de kosten van een emigratie agent niet in een keer betaald moet worden. Dus als je het in 3 termijnen betaald en je vakantiegeld is net gestort betaal je eenderde deel en de rest op je spaarrekening (in ons geval) en daarbij komt een enorme zekerheid op je visum tegenover te staan (en dan bedoel ik dit ook in ons geval omdat wij op zeker wilde gaan). En ook omdat wij ons druk maken om alles en nogwat was onze emigratie agent gewoonweg de uitkomst.

Wat bedoel je precies met discriminatie? Als er een tekort is aan ITers staat het beroep toch op de lijst. Het is toch een feit dat er een zwaar te kort is aan vakmensen zoals kappers en timmermannen. Maar ik begrijp je frustratie. In het uiterste geval kun je altijd nog kapper worden  :grin:

Misschien een onnozele vraag, maar heb je perse zo'n immigratie bureau nodig?

Nee er zijn genoeg mensen die het znder doen. Veel forummers kunnen je goed helpen en door goed te lezen hier kom je ook een heel eind.

Wij hebben alle periodieke kosten in een overzicht gezet en bekeken hoeveel we zouden kunnen sparen, rekening houdend met de leuke dingen die we nog willen doen. We gaven het nog net niet met bakken uit, maar erg makkelijk ging het de laatste jaren wel.
Ook wij zijn behoorlijke controlfreaks met het gevolg dat we genoeg geld mee willen nemen om het een jaar uit te kunnen zingen zonder werk en dat gaat goed lukken. Als we zouden willen zouden we nog meer apart kunnen zetten, maar we willen nog leuke dingen blijven doen en lekker uit eten, op pad, weekendje weg e.d.
Wij hebben een huurhuis, dus geen hypotheek en ook geen overwaarde.
Ik denk nu wel meer na over of ik iets wel of niet mee kan nemen naar Australie, ook al duurt dat nog even. Kijk bewuster naar mijn aankopen. En we hebben heel veel op Marktplaats verkocht, je weet niet half wat het allemaal oplevert. Boeken, electronica en weet ik het allemaal.

Ik zou alle kosten eens een tijdje bijhouden om zo meer inzicht te krijgen in de uitgaven. (Deels) Aldi boodschappen, waarom niet? En eens in je huis rondkijken of je alvast wat kan verkopen.

Bedankt weer voor jullie reacties zover, geeft me toch weer wat meer inzicht en ook hier en daar wat bruikbare tips  :up:
Ik had het natuurlijk wel verwacht, maar goed te horen dat jullie ook bewust met financien omspringen met de blik op de toekomst en er wel eens iets voor moeten laten. Ik dacht al dat het aan mij lag  :smile:

@Catkin, eerlijk gezegd denk ik ook geen overwaarde over te houden aan mijn appartement. De huizenmarkt gaat al wat minder en ik woon hier nog geen jaar, ik ben al blij als ik quite speel (naarmate de procedure langer duurt, grotere kans). De keuze om voor het appartement te gaan had er meer mee te maken dat de wachtlijsten voor een huurwoning van een woningcorporatie (=goedkoop) jaren bedroegen, dus de keuze was beperkt tussen particuliere huur of koop (of tot in de eeuwigheid thuis wonen natuurlijk). En particuliere huur kostte me hetzelfde als netto hypotheek, maar dan voor een slechtere woning die niet de mijne was. Ik hoop natuurlijk dat het een keuze is die uiteindelijk wel wat extra geld oplevert, maar ik ben niet overtuigd en werk voorlopig vanuit de aanname dat het op een nulpunt eindigt: geen winst of verlies.
(@Elvis B, aangezien verkoop nu enorm verlies op zou leveren bij 'succes', is verkoop nu nog niet zo'n goed idee  :smile:)

Misschien is het wel een heel goed idee om toch te overwegen mijn vakantie om connecties aan te boren voorlopig te schrappen uit kostenoverweging. Kan altijd weer in beeld komen als de procedure voor skilled independence een heilloze weg blijkt voor mij en ik langs deze weg er een leuke vakantie en wellicht een tijdelijk visum uit kan slepen dankzij nieuw aangeboorde connecties.

Ik weet niet of het in mijn geval verstandig is om het emigratiebureau te schrappen. Ik heb toch een wat minder gebruikelijke weg bewandeld, RPL nodig etc.

@Dijnnas, je "we" lijkt te refereren aan dubbele goede inkomens, dan is het denk ik allemaal wat makkelijker inderdaad. Als ik zou willen sparen EN lekker uit eten, op pad, weekendjes weg etc. dan is het niet zo dat er niets overblijft, maar zelfs voorbij het nulpunt geraak :shock: Dus dat verklaart al iets voor me. Ik vind je Marktplaats tip nog helemaal zo gek niet. Ik denk niet dat het ech honderden euros oplevert, maar wel de moeite waard om eens wat energie in te stoppen.

Ik heb eind komende week een gesprek met mijn werkgever, ik ga proberen er weer wat meer geld uit te peuteren. Dat kan natuurlijk ook altijd helpen.

Keep 'em coming.

Ik heb eerder mijn hele inboelde via marktplaats verkocht. Dat leverd toch best wel op, misschien geen honderden euros (ligt ook aan je spullen), maar toch een leuk extra bedragje.

Hoi,

W.b. marktplaats.nl: Wij hebben bijna de gehele inboedel verkocht via marktplaats.nl maar we zijn wel ruim optijd begonnen met de verkoop. Ongeveer anderhalf jaar van te voren gingen de eerste spullen de deur uit (kleding, sommige boeken, prularia, enz.) en zaken als koelkast, wasmachine enz. gingen in de laatste 2 weken weg. In totaal leverde dit zo'n 8000-10000 euro op, met spullen die we zeker niet mee wilden nemen. (uiteindelijk namen we nog 24 dozen met boeken mee :grin: )

Wel betekende dit dat ik ongeveer 20 pakketen per week de deur uitdeed, en wat een hoop tijd vergde en een hoop inpakwerk. Zelfs dit gingen we naar verloop "automatiseren", waardoor het eerder voelde als een soort van "bedrijfje", dan als een particulier die van z'n spullen probeert af te kopen.

Zelfde geld ook voor de tweedehands afdeling van bol.com en verkoop gedeelten van bepaalde hobby-fora. Ideaal! Alles valt of staat natuurijk met de prijs die je voor het product vraagt, het tijdstip dat je spullen te koop aanbied (een tent bijvoorbeeld net voor de zomervakantie) en de manier waarop je de advertentie aantrekkelijk maakt. (kwaliteit foto's, taalgebruik, enz.)

Groeten Sander

Ik heb mijn huis verkocht inclusief inboedel ... ook nog een optie voor je ....

... en deed in Groningen en doe in Brisbane een gedeelte van mijn boodschappen ... bij de Aldi  :up:

[quote author=Bartoz link=topic=9176.msg123963#msg123963 date=1218987210]

@Dijnnas, je "we" lijkt te refereren aan dubbele goede inkomens, dan is het denk ik allemaal wat makkelijker inderdaad. Als ik zou willen sparen EN lekker uit eten, op pad, weekendjes weg etc. dan is het niet zo dat er niets overblijft, maar zelfs voorbij het nulpunt geraak :shock: Dus dat verklaart al iets voor me. Ik vind je Marktplaats tip nog helemaal zo gek niet. Ik denk niet dat het ech honderden euros oplevert, maar wel de moeite waard om eens wat energie in te stoppen.

[/quote]

Hi Bartoz,

De we refereert idd aan twee inkomens en dat maakt het voor ons allemaal wat makkelijker. Wij hebben geen giga hypotheek of huur, maar gemiddeld denk ik, ook dat draagt bij. Maar je vroeg dan ook hoe anderen het deden, from there  :wink:

Je staat echt versteld wat je op Marktplaats nog kan binnenhalen en waar mensen in geinteresseerd zijn. Wie weet levert het toch nog honderden euro's op...

Gewoon alles op en rijtje zetten en kijken waarop je kan besparen. Ik stond versteld waarop we nog konden bezuinigen. En jezelf maandelijks een bedrag geven waarvan je leuke dingen kan doen (hoeft helemaal niet veel te zijn), want helemaal niets meer voor jezelf is ook niks.
En natuurlijk als de wiede weerga die vakantie afzeggen  :lol:

Ik weet niet of het haalbaar is voor je Bartoz (wonend in een appartement), maar wij (of eigenlijk mijn vriendin) hebben een garagesale georganiseerd. Dat was een daverend succes! We hebben erg veel, vooral wat kleinere spullen verkocht en nog een leuke dag gehad ook.

Om de kosten van de hypotheek te drukken, kun je natuurlijk ook op zoek gaan naar een huisgenoot. Ik had een collega die ook alleenstaand was en hetzelfde probleem had als jij (wat betreft huren) en heeft toen deze oplossing gekozen. Het is wat privacy inleveren, maar het kan zeker wat geld schelen.

Demy

Het verkopen van spullen die je toch niet meer gebruikt kan via marktplaats nog aardig wat opleveren.
Kijk even in je huis rond naar spullen die het waard zijn om te verkopen en die je toch niet meer gebruikt.
(ski's, mountianbike's, overbodige meubels, kinderspullen, 2e auto, tuingereedschap etc. hebben wij verkocht via marktplaats).
Misschien nog een handige tip, schaaf een spaarpot aan en doe daar al je kleine geld in wat in je portemenee zit. Dat kan aardig
oplopen en zet het regelmatig op je spaarrekening.  :up: Succes met sparen.

Wij, samen werkend met redelijk- tot goed salaris en koophuis met aanzienlijke hypotheek, hebben inderdaad ook de kosten eens op een rij gezet, en eens gekeken wat allemaal periodiek geld kost en wat daarvan werkelijk nodig is....

We houden nu 100,- per maand in onze zak door veel goedkoper internet en digitenne en geen vaste telefoon meer ipv alles via de kabel en kpn.
We fietsen meer...met de huidige benzineprijzen scheelt dat ook enorm.
Je kan vaak wel wat besparen op sportschool abonnement of tijdschriften....lees bijvoorbeeld de krant via internet das gratis....
Minder op vakantie of goedkoper....vacancesoleil ipv een duur hotel, maar wel naar OZ, maar dan lowbudget...alleen tickets en de goedkoopste camper die te vinden was, dus geen hotels en auto's huren....
Maar zeker ook.....en daar is ie....DE ALDI en MARKTPLAATS voor overbodige meuk die op zolder ligt....

Succes

GEERJAP

Ondanks dat ik er zeker rekening mee hou, ga ik er niet alles voor laten. Als ik echt wil besparen stop ik met fitnessen (50 euro per maand), wat ik wel fanatiek 6 uur per week doe en ga ik niet meer naar musicals (wil niet eens uitrekenen wat dat me kost, maar zeg gemiddeld 3 a 4 musicals per maand). Bedenk echter ook dat je hier nog een tijdje verblijft. Ik ben waarschijnlijk nog eenmaand of 16 in Nederland en wil het hier ook naar mn zin hebben. Dan maar wat minder mee, of wat langer sparen, maar ik ga niet alles laten.
Marktplaats is een goede optie om wat oude spullen kwijt te raken en er nog iets aan over te houden.

[quote author=Catkin link=topic=9176.msg124167#msg124167 date=1219234553]
Marktplaats is een goede optie om wat oude spullen kwijt te raken en er nog iets aan over te houden. [/quote]

Heb jij die nog dan?  :grin:

[quote author=tweety link=topic=9176.msg124171#msg124171 date=1219235264]
[quote author=Catkin link=topic=9176.msg124167#msg124167 date=1219234553]
Marktplaats is een goede optie om wat oude spullen kwijt te raken en er nog iets aan over te houden. [/quote]

Heb jij die nog dan?  :grin:
[/quote]

:grin: Nee ik heb nu weer nieuwe spullen die ik tegen die tijd kan verkopen...

Superbesparing: anti-kraak wonen! kosten : 175,- incl p.m.
Nou weet ik niet of je daarvan uberhaupt je water, gas en licht van kan betalen?
Tuurlijk.... niet iedereen zou dat willen , want je hebt geen zekerheid, je kan binnen 2 weken in eens moeten verhuizen, je richt het niet in zoals een "eigen huis" want je mag of niet schilderen/behangen e.d .Trouwens doet me denken aan huren in Oz, daar mag je ook niks  :p

Maar je begrijpt, wij wonen anti-kraak. ( als stel betaal je in principe nog minder, p.p 130,- incl. )
Dit doen we voor ons avontuur, het leverd een hoop spaargeld op.Mijn vriend verdient behoorlijk goed als zelfstandig tegelzetter , en ook ik heb een inkomen, maar het geld wat we kunnen sparen is het waard.
We laten er niet alles voor hoor, want onze vakanties zijn heilig!Die blijven we doen tot we gaan.
Maar we gaan misschien niet zo vaak uit eten en op stap, en we besteden sinds ons besluit om te emigreren absoluut niks meer aan dingen voor in/om het huis.( we nemen weinig tot niks mee)En i.d.d boodschappen o.a bij de Aldi.( oh ja en weinig winterkleding meer kopen ) Dat scheelt.

We verkopen ook via marktplaats. Dat Catkin er niet zo veel mee verdient heeft is wel jammer, want wij hebben nog maar het een en ander verkocht( gaan pas over een +/- 2 jaar ) en hebben al een paar honderd verdient.
Dus als je weet dat je gaat, kun je al langzaam aan je inboedel uitdunnen , je staat er versteld van wat een "gek "er nog voor geeft. ( sommige dingen zijn bij ons duurder verkocht dan wat we er voor betaald hebben  :grin:

Oh ja, je kunt zo'n collectebusje ( nep! ) kopen en op je tafel zetten  :lol:

Back