Prijs luxegoederen (cd's, DVD's, boeken, pc-toebehoren, kledij, make-up...)

AnSteveTomas

XPdite Sponsor
Hallo,

als fervente lezer en muziekliefhebber een vraagje voor degenen die al in Australië wonen:
een paar maanden geleden las ik op een Australische nieuwssite (weet al niet meer dewelke) over het grote prijsverschil in 'luxegoederen' tussen Australië en Europa/Amerika. De exacte cijfers weet ik niet meer maar het kwam erop neer dat je in Australië heel wat meer betaalt. De reden hiervoor zou de hoge transportkost en de relatief kleine afzetmarkt zijn.

Wat is jullie ervaring?
Waar kopen jullie cd's, boeken ...?
Zijn er ook Nederlandstalige boeken te vinden of kopen jullie deze online?

groetjes,
An

De prijzen van CD's en DVD's zijn aan het zakken onder invloed van de "internet" concurrentie maar zijn nog altijd aan de hoge kant.
Boeken kunnen heel erg in prijs verschillen afhankelijk van waar je ze koopt. Hetzelfde boek dat voor $29.95 in de ene winkel ligt ligt bij de K-mart soms voor $19.95 - maar het kan ook omgekeerd. Dus altijd goed rondkijken voor je tot aanschaf over gaat. Dat betekent dus Euro 12 - 18 per boek. Vakboeken zijn duurder. Hobby bladen (vissen, auto's electrnocia, computers) tussen $ 7 en $ 12.

Kleding is over het algemeen goedkoper dan in Nederland - vooral de wat goedkopere. Bedenk dat de doorsnee Ozzie 9 maanden van het jaar in shorts en T shirt rondloopt (en sommige 12 maanden  :smile: ) Overigens niet de "kantoor" werkers want die hebben allemaal een pak en das!

PC's en toebehoren zijn iets duurder in doorsnee. Hetzelfde geldt voor TV's en andere huishoud elektronica.

Make up.... sorry geen idee  :smile:

Ik denk dat hetzelfde voor Australie geld als voor elk eiland. Groente, fruit, aardappelen vlees etc voldoende maar andere zaken dienen speciaal vervoerd te worden. Paar keer naar Bonaire geweest en daar zijn zaken als Audio/video en computers een stuk duurder en een aanbieding van DELL geet niet werken. Koop je hier een systeem van 400/500 euro ben je daar 4 tot 5 x het bedrag kwijt en nou is australie iets groten maar de verwachting is dat het allemaal iets duurder is.

Aan de andere kant een jaar op 6 geleden kocht ik de Gladiator via eazydvd.com.au (url kan afwijken) voor 25+verzeldkosten piek en hier via websites tenminste 60 gulden+verzeldkosten.

Rene

Kokkinoski wrote:
Paar keer naar Bonaire geweest...... en nou is australie iets groter, maar...

Dat kun je wel zeggen, ja.... :loldevil:

Australie is geen eiland maar een continent. Het heeft een eigen manufacturing base voor een hele hoop goederen (zoals auto's bijv.) en computers worden hier in componenten aangevoerd en lokaal samengesteld (ook door Dell). Maar de markt is kleiner, dus kosten zoals van marketing en distributie zijn relatief hoger dan in W-Europa. Sommige import tarieven liggen ook anders dan in de EU.

Lang niet alle luxe goederen zijn duurder: auto's zijn rond de 40% goedkoper dan in NL.

NB
(En waar komt die groente en fruit op Bonaire vandaan denk je...? Ben een paar keer op Aruba geweest. Al dat spul komt vanuit Venezuela volgens mij.....)

Hoi,

Toen ik hier in '98 aankwam, leek je ongeveer hetzelfde te krijgen voor 1 dollar als voor 1 gulden. Als ik nu naar N'land ga, vind ik alles behoorlijk duur, vooral sinds de invoer van de Euro. Uit eten gaan helemaal.

Europese auto's zijn bepaald niet 40% goedkoper. Henk?

Make-up en dergelijke... je hebt goedkope troep, en je hebt dure troep.

Lamsvlees is goedkoop trouwens. Schiet me even te binnen :). Seizoensgroenten & -fruit zijn natuurlijk altijd goedkoper dan ingevoerde.

En inderdaad, kleren zijn een stuk goedkoper. Er zijn vaak boekuitverkopen, maar eerlijk gezegd, ik koop wat ik wil lezen. Net vier boeken bij Amazon besteld en ontvangen. Zat USD26.95 shipping & handling kosten op..., goedemorgen!

Bij het bovenstaande overigens wel de aantekening dat ik in Brisbane woon. Prijzen verschillen nog al 's afhankelijk van waar je woont.

Ireen :)

P.S. Even een heel belangrijke; medische kosten. Je draagt hier veel meer bij aan je medische kosten dan in N'land. En dat kan wel 's pijn doen :-(

Europese auto's zijn bepaald niet 40% goedkoper. Henk?
Je hebt gelijk Ireen, de Europeesche merken zijn inderdaad maar rond de 20% goedkoper. Maar waarom zou je zo'n auto nemen als er andere zijn die net zo goed zijn en lokaal gemaakt worden...? Buy Australian  :smile:

Vleesprijzen, waaronder lamsvlees verschillen ook enorm per regio. In Coffs betaalden we voor een lams rack bij Woollies $ 6.50 terwijl het bij die zelfde Woollies in Nelson Bay - en met hetzelfde gewicht - $ 11.50 was.

O ja, en nederlandse boeken en muziek kopen wij meestal via Bol.com. Helaas is de laatste zending niet aangekomen, maar Bol.com heeft keurig het aankoopbedrag terugbetaald.

De prijzen van CD's en DVD's zijn aan het zakken onder invloed van de "internet" concurrentie maar zijn nog altijd aan de hoge kant

Ik koop nog wel eens CD's en betaal toch nooit meer dan $19,95 voor (populaire) new releases, da's pak 'm beet 12 euro en in NL kan ik me herinneren dat het duurder was
Boeken vind ik inderdaad ook moeilijk te vergelijken... Wel vaak een sale waar je tig boeken voor onder de $10 kunt kopen. Maar ja; dan moet er wel net tussen zitten wat je wilt hebben...

Auto's zijn goedkoper zolang je geen Europese koopt. Boodschappen vind ik ook goedkoper. Wonen is inderdaad duurder.

Kleren klopt: grootste deel van de tijd loop ik in korte broek+tshirt en op slippers (1 paar per jaar = $15-$20)  :wink:

[quote author=Jan Katers link=topic=6405.msg79513#msg79513 date=1169433386]
Kleren klopt: grootste deel van de tijd loop ik in korte broek+tshirt en op slippers (1 paar per jaar = $15-$20)  :wink:
[/quote]Tsss, jij koopt dure slippers :)

:eek:fftopic:

op slippers (1 paar per jaar = $15-$20)

Goh Jan, ik loop het grootste deel van de dag op blote voeten..... Wist je dat met thongs autorijden veel gevaarlijker is dan met blote voeten....?  Meer "innig" contact met de pedalen.....

[quote author=-+henk+- link=topic=6405.msg79504#msg79504 date=1169422837]
Kleding is over het algemeen goedkoper dan in Nederland - vooral de wat goedkopere. Bedenk dat de doorsnee Ozzie 9 maanden van het jaar in shorts en T shirt rondloopt (en sommige 12 maanden  :smile: ) Overigens niet de "kantoor" werkers want die hebben allemaal een pak en das!
[/quote]

O? Dan moet ik toch pakken en dassen gaan kopen............
Echt niet dus. Dat ligt er aan waar je werkt.

[quote author=-+henk+- link=topic=6405.msg79508#msg79508 date=1169426024]
Kokkinoski wrote:
Australie is geen eiland maar een continent.[/quote]

Fout, Australie is een eiland. De laatste keer dat ik op de kaart keek, was  er toch echt geen landverbinding met andere landen --> dus is het een eiland. Alleen dit eiland is zo groot dat het ook een continent is. :grin:

Quote from: Jan Katers on Today at 03:36
Kleren klopt: grootste deel van de tijd loop ik in korte broek+tshirt en op slippers (1 paar per jaar = $15-$20) 

Tsss, jij koopt dure slippers

Hans: hier hebben we het zaterdag al over gehad  :wink: Dat jij naar Singapore vliegt om goedkopere slippers te kopen... :roll:

En Henk: blote voeten? In en om huis wel maar als ik ergens heen ga dan ga ik m'n voeten niet wagen aan glas etc... (niet dat slippers veel helpen maar toch...)

[quote author=Jan Katers link=topic=6405.msg79521#msg79521 date=1169441150]
Hans: hier hebben we het zaterdag al over gehad  :wink: Dat jij naar Singapore vliegt om goedkopere slippers te kopen... :roll:[/quote]Hihi, $2 voor de slippers, plus $1100 transportkosten, valt best mee ;)
De volgende keer als iemand een stopover in Singapore heeft: zou je even voor mij naar de outdoor shop op level 3, naast de bios, van de Suntec City Mall kunnen gaan om een paar slippers te kopen a S$2.40? Bij voorbaat dank  :up:

En nu weer on-topic:
Voor m'n gevoel zijn cd's hier dezelfde prijs als in NL. Er zijn genoeg winkels waar je nieuwe cd's voor $20-25 (Euro 12-15) kunt kopen, en midprice cds voor $10-20. Maar daar moet je soms dus even voor zoeken en niet de eerste de beste cd-winkel inlopen.
Nieuwe auto's zijn inderdaad een stuk goedkoper: onze Corolla zou me in NL minstens $8000/E5000 meer hebben gekost, en een kleinere motor hebben.

[quote author=-+henk+- link=topic=6405.msg79516#msg79516 date=1169434357]
Wist je dat met thongs autorijden veel gevaarlijker is dan met blote voeten....?  Meer "innig" contact met de pedalen.....
[/quote]

Hoe zit dat dan met moonboots in N'land??? :-D

't Is overigens wel een beetje waar ja, van die slippers, want die vouwen makkelijk dubbel of schieten van je voeten, moest je 's een noodreactie moeten maken. Maar wacht even..... dáárom zijn het natuurlijk bijna allemaal automaten hier; om de slippers!

He: bijna ging dit 'luxegoederen' topic geheel over $2/$20 slippers ;-)

Over die CD's: blijkbaar in NL niet hard genoeg gezocht... als ik de nieuwste CD van X wilde hebben betaalde ik 20 euro, hier $20 dus.

Enne Eerainuh: met automaat moet je nog steeds remmen (wat toch het pedaal is wat je moet hebben in noodsituaties)... dus nog steeds die ene voet van het rechterpedaal naar het linkerpedaal net als bij niet-automaat. Of bedoel je wat anders?
Ben trouwens wel blij dat ze hier die pedalen niet omgewisseld hebben  :grin:

:-D Ja nou ja Jan, ik denk niet altijd na voor ik iets doms zeg!! :-D  't Klónk toch leuk?

@Jan: je vergeet de maat erbij te zetten. Offe.......leef je op grote voet?  :grin:

@Eerainuh: klonk logisch, maar nu ben ik Jan weer van mijn a propos. Kweetniemeer.  :lol:

Afijn, luxegoederen.
De auto die ik nu rijd, had ik NL nooit gekocht. Veels te duur. De getalletjes zijn hetzelfde, alleen het tekentje ervoor maakt het grote verschil en wel grofweg 40%. In die zin dat het in Oz goedkoper is.
CD's denk ik toch ook dat deze hier goedkoper zijn, hetzelfde getal maar andere valuta.
Alleen electronica vind ik duurder.

Vooral boodschappen vind ik een stuk goedkoper dan in NL. Hadden we in NL moeite om binnen ons budget te blijven van 60euro per week daar komen we nu met 75dollar redelijk goed rond..
Eene week iets meer en de andere wat minder ligt er aan wat we nodig hebben of wat we in het weekend doen :lol:..

Uit gemakzucht doen we eigelijk altijd boodschappen bij de Woolworths zit om de hoek. Ik denk als we de moeite nemen om echt zoals in NL naar de goedkoperen zaakjes te gaan dat we nog minder kwijt zijn. Ik heb ook het idee dat we veel vaker vers groenten en fruit eten. En zeker elke avond een flink stuk vlees op me boord. Meer voor minder hiero in ozzie  :up: :up: :cheer:

Paar maanden geleden een motor gekocht die ruim 3500eurie  goedkoper was dan in NL dus da gaat lekker :up: :up: Daar in tegen vragen ze voor 2e hans zooi schandalig veel :-x

Bruingoed, witgoed, cd's en DVD's geen idee Sinds we in ozzie zijn hebben we dat nog niet gekocht. Ja Hoooo!! wacht ff van de week een DVD-tje gekocht ook bij Woolworths voor 19dollie X-men 3 was zonde voor me geld maar dat is een ander verhaal  :grin: :grin:

Hey Bear, leuk je te zien!

Ikzelf eet biologisch, dus mijn kosten zijn over het algemeen wat hoger, alhoewel dat gecompenseerd wordt door de troep die ik níet eet of drink. Ik haal mijn groenten en fruit en sommige melkproducten 15 minuten rijden van hier en da's mooi man; een grote schuur met een cool room, honden, kippen, ganzen, wallaby & magpie-weesjes, het leeft er allemaal. Keileuk. En down to earth, downer kan het niet :)

Maar het is waar, als je wilt, kan je hier heel goedkoop eten kopen. Wat betreft die DVD, jammer, want hoe goedkoop dan ook, 't mot werken, niet dan?! Steve had een iPod-ding gekocht die je via je TV kon aansluiten, maar mooi niet via de Philips TV, bummer. Hij afgeven en mopperen op Philips, hihi. Hij gaat z'n gang maar :)

Voor witgoed e.d., er zijn fatsoenlijke 2e-handszaken hier, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie zit.

Steve wil mij ook nog inruilen - of upgraden. Zou dat bij Cash Converters kunnen?

[quote author=Eerainuh link=topic=6405.msg79684#msg79684 date=1169565910]
Steve wil mij ook nog inruilen - of upgraden. Zou dat bij Cash Converters kunnen?
[/quote]

Moet hij dan geld bijgeven zeker omdat ze het anders niet aannemen??? :lol:
Enne, kan dat zonder bonnetje??

De levensmiddeen zijn idd ook goedkoper, met uitzondering van brood. Die vind ik weer stukken duurder.

De kans dat hij moet bijleggen is vrij groot ja. Ik heb nogal wat mankementen :-D

En brood; ja, ik kan niet tegen tarwe, dus ik betaal 7.50 voor m'n biologische speltbrood.... Voel jij je zeker meteen een stuk beter! :)

Back