Psycholoog zoekt hulp 😉

Claire

New Member
Hoi allemaal,
Wat fijn dat deze website er is. Zo interessant om alle ervaringen, overwegingen, struggles en hoe ze daar mee omgaan te lezen.
Samen met mijn man en twee kinderen van 10 en 8 jaar overwegen wij te emigreren naar Australië. Na onze studies hebben we een jaar door Oz gereisd en mijn ouders (Perth) en broertje (Brisbane) hebben er 3-4 jaar gewoond. Voor de kinderen er waren hebben we overwogen te emigreren, maar het niet doorgezet. Nu of nooit dus.. ik ben 40, mijn man 44.
We willen graag naar WA, Perth, maar ik lees dat de kans op het vinden van werk daar moeilijk is? Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen.
Mijn man werkt in het bedrijfsleven.
In Nederland werk ik zelf als GZ psycholoog, inmiddels 17 jaar (waarvan de laatste 13 jaar in een eigen praktijk, met leuke collega’s). Ik lees in andere berichten dat je een bridgejaar moet doorlopen om je als psycholoog in Australië te kunnen laten registreren. Dit lijkt een heel intensief traject te zijn. Weet iemand daar meer over? En kan je er ook als psycholoog werken zonder deze Alhra registratie?
We staan redelijk aan het begin van het traject en moeten nog veel uitzoeken. Zo ook hoe het zit met scholen voor de kinderen bv. Ik ben benieuwd hoe jullie evt kinderen de emigratie ervaren hebben?
Vanavond een webinar gevolgd van visa4you en we denken dat het krijgen van een visa wel moet lukken (qua punten).
Ik ben benieuwd wie nog meer bezig is met een soortgelijk traject nu of die meer weet over die registratie en ervaring met scholen bv? Sowieso leuk om contact te hebben met jullie over dit proces.
Groetjes van Claire
 
Hi Claire en welkom op het forum! Ik kan je helaas niet goed helpen met je visum en werk. A quick Google search gaf me dit artikel.
Het is een artikel uit 2016, dus wellicht dat er wat dingen veranderd zijn:

Pathway four – qualifications from another country
The fourth pathway would be for individuals who are moving from another country to Australia. The first step is to have your credentials evaluated by the Australian Psychological Society. They will essentially work out how your university training translates into the Australian education system. You need this evaluation info to be able to apply to the Psychology Board for consideration of registration. The board may recommend you complete a short 3-6 month transition period with provisional status and pass the national exam. However, it may be required that you complete a longer time in provisional registration status e.g. completing a 4+2 or 5+1 program to qualify for full general registration.

There is a requirement of English proficiency as well, which is something to consider if English is not your native language.

Werk vinden
Ik ben de eeuwige optimist. Ik denk dat altijd dat wel goed komt, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat er een redelijk cultureel verschil zit tussen Australië en Nederland en het kan daarom soms best een tijd duren voordat je een baan kunt krijgen, zeker als je een baan hebt waarin je zoveel interactie hebt met mensen. Ik kan me voorstellen dat dat met een stad als Perth, dat vergeleken met een Melbourne of Sydney een veel kleinere hoeveelheid immigranten heeft, dat nog versterkt wordt.

Visums
Andere mensen hier weten hier veel meer over, maar ik meen dat je voor bepaalde skilled worker visas onder de 45 moet zijn, dus zodra je de 44 gepasseerd bent vallen veel visums af, dus dat is iets om rekening mee te houden.

Scholen
Scholen werken hier met catchment areas. Als je in een bepaalde buurt woont mag je kind naar de public school daar. Als je niet in de juiste catchment area woont kun je vragen om een uitzondering, maar ik heb geen ervaring met hoe succesvol zoiets is.
Buiten de public schools om zijn private schools hier echt een ding. Sommige zijn erg streng en doen toelatingstesten en intake gesprekken. Van wat ik begrijp van vrienden is zoiets rond de $10,000 per kind, per jaar.

Na school ga je naar bijvoorbeeld de universiteit of leer je een vak. Ik ben niet bekend met alle details, maar hier is meer informatie.
Universiteiten zijn vrij prijzig vergeleken met Nederland. Het kost gemiddeld geloof ik ergens rond de $30,000 per jaar. Wat dat betreft hebben ze hier een wat meer Amerikaans systeem. Things cost money.


Succes met je zoektocht!
 
Hi Claire en welkom op het forum! Ik kan je helaas niet goed helpen met je visum en werk. A quick Google search gaf me dit artikel.
Het is een artikel uit 2016, dus wellicht dat er wat dingen veranderd zijn:



Werk vinden
Ik ben de eeuwige optimist. Ik denk dat altijd dat wel goed komt, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat er een redelijk cultureel verschil zit tussen Australië en Nederland en het kan daarom soms best een tijd duren voordat je een baan kunt krijgen, zeker als je een baan hebt waarin je zoveel interactie hebt met mensen. Ik kan me voorstellen dat dat met een stad als Perth, dat vergeleken met een Melbourne of Sydney een veel kleinere hoeveelheid immigranten heeft, dat nog versterkt wordt.

Visums
Andere mensen hier weten hier veel meer over, maar ik meen dat je voor bepaalde skilled worker visas onder de 45 moet zijn, dus zodra je de 44 gepasseerd bent vallen veel visums af, dus dat is iets om rekening mee te houden.

Scholen
Scholen werken hier met catchment areas. Als je in een bepaalde buurt woont mag je kind naar de public school daar. Als je niet in de juiste catchment area woont kun je vragen om een uitzondering, maar ik heb geen ervaring met hoe succesvol zoiets is.
Buiten de public schools om zijn private schools hier echt een ding. Sommige zijn erg streng en doen toelatingstesten en intake gesprekken. Van wat ik begrijp van vrienden is zoiets rond de $10,000 per kind, per jaar.

Na school ga je naar bijvoorbeeld de universiteit of leer je een vak. Ik ben niet bekend met alle details, maar hier is meer informatie.
Universiteiten zijn vrij prijzig vergeleken met Nederland. Het kost gemiddeld geloof ik ergens rond de $30,000 per jaar. Wat dat betreft hebben ze hier een wat meer Amerikaans systeem. Things cost money.


Succes met je zoektocht!

Dank je wel Thijs voor jouw uitgebreide reactie en links waar ik zeker wijzer van ben geworden. Die toelatingstest vergt best veel van je.. ik ga het eens laten bezinken. Hopelijk kom ik nog in contact met een psycholoog die dit al doorlopen heeft. Maar de overige info die je schrijft, is ook relevant. Bedankt!


Hi Claire en welkom op het forum! Ik kan je helaas niet goed helpen met je visum en werk. A quick Google search gaf me dit artikel.
Het is een artikel uit 2016, dus wellicht dat er wat dingen veranderd zijn:



Werk vinden
Ik ben de eeuwige optimist. Ik denk dat altijd dat wel goed komt, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat er een redelijk cultureel verschil zit tussen Australië en Nederland en het kan daarom soms best een tijd duren voordat je een baan kunt krijgen, zeker als je een baan hebt waarin je zoveel interactie hebt met mensen. Ik kan me voorstellen dat dat met een stad als Perth, dat vergeleken met een Melbourne of Sydney een veel kleinere hoeveelheid immigranten heeft, dat nog versterkt wordt.

Visums
Andere mensen hier weten hier veel meer over, maar ik meen dat je voor bepaalde skilled worker visas onder de 45 moet zijn, dus zodra je de 44 gepasseerd bent vallen veel visums af, dus dat is iets om rekening mee te houden.

Scholen
Scholen werken hier met catchment areas. Als je in een bepaalde buurt woont mag je kind naar de public school daar. Als je niet in de juiste catchment area woont kun je vragen om een uitzondering, maar ik heb geen ervaring met hoe succesvol zoiets is.
Buiten de public schools om zijn private schools hier echt een ding. Sommige zijn erg streng en doen toelatingstesten en intake gesprekken. Van wat ik begrijp van vrienden is zoiets rond de $10,000 per kind, per jaar.

Na school ga je naar bijvoorbeeld de universiteit of leer je een vak. Ik ben niet bekend met alle details, maar hier is meer informatie.
Universiteiten zijn vrij prijzig vergeleken met Nederland. Het kost gemiddeld geloof ik ergens rond de $30,000 per jaar. Wat dat betreft hebben ze hier een wat meer Amerikaans systeem. Things cost money.


Succes met je zoektocht!
Hi Claire en welkom op het forum! Ik kan je helaas niet goed helpen met je visum en werk. A quick Google search gaf me dit artikel.
Het is een artikel uit 2016, dus wellicht dat er wat dingen veranderd zijn:



Werk vinden
Ik ben de eeuwige optimist. Ik denk dat altijd dat wel goed komt, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat er een redelijk cultureel verschil zit tussen Australië en Nederland en het kan daarom soms best een tijd duren voordat je een baan kunt krijgen, zeker als je een baan hebt waarin je zoveel interactie hebt met mensen. Ik kan me voorstellen dat dat met een stad als Perth, dat vergeleken met een Melbourne of Sydney een veel kleinere hoeveelheid immigranten heeft, dat nog versterkt wordt.

Visums
Andere mensen hier weten hier veel meer over, maar ik meen dat je voor bepaalde skilled worker visas onder de 45 moet zijn, dus zodra je de 44 gepasseerd bent vallen veel visums af, dus dat is iets om rekening mee te houden.

Scholen
Scholen werken hier met catchment areas. Als je in een bepaalde buurt woont mag je kind naar de public school daar. Als je niet in de juiste catchment area woont kun je vragen om een uitzondering, maar ik heb geen ervaring met hoe succesvol zoiets is.
Buiten de public schools om zijn private schools hier echt een ding. Sommige zijn erg streng en doen toelatingstesten en intake gesprekken. Van wat ik begrijp van vrienden is zoiets rond de $10,000 per kind, per jaar.

Na school ga je naar bijvoorbeeld de universiteit of leer je een vak. Ik ben niet bekend met alle details, maar hier is meer informatie.
Universiteiten zijn vrij prijzig vergeleken met Nederland. Het kost gemiddeld geloof ik ergens rond de $30,000 per jaar. Wat dat betreft hebben ze hier een wat meer Amerikaans systeem. Things cost money.


Succes met je zoektocht!
 
Hoi @Claire, mijn vriendin is (organisatie) psycholoog. Maar is binnen gekomen als Management Consultant.

Let wel, het is coor medische beroepen een beetje een twee-stap proces.

1. Visum bemachtigen. Staat je beroep op de lijsten, wordt je ervaring e.d. Erkend etc etc. Met een beetje geluk levert dit traject je dan een visum op. In dit deel kan een visum bureau helpen.

2. Als je wilt werken als psycholoog moet je hier door nog wat hoepels springen.

Volgens mij had je dat al door ;)

Ter info; als je als psycholoog je visum bemachtigd kun je hier gewoon iets anders gaan doen hoor. Achter de kassa of putjes scheppen. All good.

En...het is een beetje een gedoe is om je NL psychology hier erkend te krijgen. Kan wel even vragen welke stappen je moet doen. Ze werkt in een ander veld en de moeite is het niet echt waard voor haar dus weet even niet of ze het nog aan het opvolgen is en indien, waar ze nu staat.
 
Er is helaas niks makkelijks aan een visum krijgen voor Australië. Het is duur en het kan zo meerdere jaren duren voordat je je visum krijgt.
Daar komt dan nog bij dat op het moment geen visums worden toegewezen ivm COVID, dus wachttijden lopen nog verder uit.

Ik heb zelf vals gespeeld door iemand met een paspoort uit deze regio te vinden waardoor het voor ons goedkoop was en de wachttijd maar 6 maanden, maar er zijn mensen hier die ruim 4 jaar hebben moeten wachten en alles bij elkaar tienduizenden euros hebben moeten betalen.

Wij zijn zelf stiekem hoopvol dat ze wat flexibeler worden met de visum regels post-COVID om de economie een boost te geven.

Ik zeg dit niet om jullie te ontmoedigen. Het is alle moeite waard, maar het is wel goed om er met de juiste verwachtingen in te gaan omdat het een lang traject is (en het voelt dubbel gemeen omdat je in Europa gewoon overal zo heen kunt).

Succes!
 
Hoi allemaal,
Wat fijn dat deze website er is. Zo interessant om alle ervaringen, overwegingen, struggles en hoe ze daar mee omgaan te lezen.
Samen met mijn man en twee kinderen van 10 en 8 jaar overwegen wij te emigreren naar Australië. Na onze studies hebben we een jaar door Oz gereisd en mijn ouders (Perth) en broertje (Brisbane) hebben er 3-4 jaar gewoond. Voor de kinderen er waren hebben we overwogen te emigreren, maar het niet doorgezet. Nu of nooit dus.. ik ben 40, mijn man 44.
We willen graag naar WA, Perth, maar ik lees dat de kans op het vinden van werk daar moeilijk is? Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen.
Mijn man werkt in het bedrijfsleven.
In Nederland werk ik zelf als GZ psycholoog, inmiddels 17 jaar (waarvan de laatste 13 jaar in een eigen praktijk, met leuke collega’s). Ik lees in andere berichten dat je een bridgejaar moet doorlopen om je als psycholoog in Australië te kunnen laten registreren. Dit lijkt een heel intensief traject te zijn. Weet iemand daar meer over? En kan je er ook als psycholoog werken zonder deze Alhra registratie?
We staan redelijk aan het begin van het traject en moeten nog veel uitzoeken. Zo ook hoe het zit met scholen voor de kinderen bv. Ik ben benieuwd hoe jullie evt kinderen de emigratie ervaren hebben?
Vanavond een webinar gevolgd van visa4you en we denken dat het krijgen van een visa wel moet lukken (qua punten).
Ik ben benieuwd wie nog meer bezig is met een soortgelijk traject nu of die meer weet over die registratie en ervaring met scholen bv? Sowieso leuk om contact te hebben met jullie over dit proces.
Groetjes van Claire
hi Claire! Ben benieuwd of je het proces met Ahpra nog in bent gegaan? Ik wil dit najaar gaan starten (GZ’er, en hoop dat m’n cgt emdr en schema registratie ook nog bij gaat dragen…) en ben benieuwd hoe het bij jou is verlopen aangezien er weinig op internet te vinden is behalve dat het ingewikkeld is met een lage kans van slagen.
 
Last edited:
hi Claire! Ben benieuwd of je het proces met Ahpra nog in bent gegaan? Ik wil dit najaar gaan starten (GZ’er, en hoop dat m’n cgt emdr en schema registratie ook nog bij gaat dragen…) en ben benieuwd hoe het bij jou is verlopen aangezien er weinig op internet te vinden is behalve dat het ingewikkeld is met een lage kans van slagen.
Hi Frederique, Claire is sinds september 2020 niet meer op het forum gezien, dus de kans is klein dat zij antwoordt.
 


OFX
Back
Top