Punten tekort. Toch een permanent visum?? Advies is welkom

Jeroen en Jess

New Member
Beste Australië liefhebbers,

Mijn naam is Jeroen 29 jr oud en mijn vriendin heet Jess 27 jr oud. Wij willen dolgraag gaan emigreren! Maar helaas komen we punten tekort…..
Hopelijk zijn er mensen op het forum die onze vragen kunnen beantwoorden.

In 2011 hebben wij in Australië rondgereisd en ons hart verloren aan het land. We wilden eigenlijk niet eens meer terug maar ik had onbetaald verlof en moest weer aan het werk.
We hebben een geschiktheids onderzoek laten uitvoeren door M2A

Onze situatie is als volgt:

Jeroen,
Nationaliteit: Nederlands
Beroep: Militair Rijinstructeur (met civiele bevoegdheid als rijinstructeur op cat. B en C)
Werkervaring in dit beroep: 6 maanden, ervaring als militair 6 jaar
Hoogste opleiding: MBO 2
Kennis Engelse taal: uitstekend
Totaal aantal punten: 50
Beroep komt alleen maar voor op de SOL list van WA

Reden punten tekort is omdat ik minimaal een MBO 4 opleiding en 2 jaar werkervaring als rijinstructeur moet hebben om mijn beroep te kunnen laten erkennen door VETASSES

Jess,
Nationaliteit: British citizen
Beroep: Basis school lerares
Werkervaring in dit beroep: alleen maar parttime als substitute ongeveer 1 jaar
Hoogste opleiding: Bachelor degree in education
Kennis Engelse taal: Native
Totaal aantal punten: 50
Beroep komt alleen maar voor op de SOL list van WA

Reden punten tekort is dat de nominale opleidingsduur van haar studie tot primary school teacher 3 jaar fulltime is en het vereiste voor Australië is 4 jaar. Met een post graduate study van 1 jaar zou dit tekort opgelost kunnen worden. Maar primary school teachers zijn niet in high demand in Australië.

De keuze die we nu gemaakt hebben omwille van mijn leeftijd en het punten tekort, is om medio voorjaar 2014 naar Australië te gaan op een WHV. Vervolgens meteen 3 maanden bij kennissen van de vorige reis agrarisch werk te verrichten om daarmee aanspraak te maken op een tweede WHV die ik dan nog voor mijn 31e kan aanvragen.

Dat geeft ons dan 21 maanden de tijd om er zoveel mogelijk aan te doen zodat we alsnog een permanent visum kunnen krijgen. De opties die we willen gaan proberen zijn de volgende:
• Ik ga solliciteren bij de Australian Defence Forces waar ze op dit moment tekorten hebben aan militairen en daarom overseas applicants aannemen met de juiste ervaring en skills. Deze krijgen na 3 maanden de mogelijkheid om een permanent visum aan te vragen voor hen en hun partner. Dus op basis van employer sponsorship.
• Jess gaat proberen om haar post graduate (eventueel na het aanvragen van een studenten visum) te halen. En vervolgens een state nominated visum te krijgen.
• Ik probeer een werkgever te vinden die mij wil sponsoren in wat voor werk dan ook.
• Ik ga een opleiding volgen tot rijinstructeur in Australië en hoop een werkgever te vinden die mij sponsort of een state nominated visum voor WA aan te vragen.
• Een van ons tweeën volgt een opleiding in een beroep waar grote tekorten in zijn en we vragen een GSM visum aan.
De reden dat we besloten hebben om dit in Australië te gaan doen is omdat we hopen een betere kans te maken op een positieve assessment door een beroeps erkennings instantie.

Wie kan ons advies geven met name over de bovengenoemde opties?
Wie heeft een soortgelijk probleem gehad? En hoe heb je dat aangepakt.
Zijn er werkgevers die mensen willen opleiden en sponsoren, misschien wel in de mijn industrie in WA?
Welke opleiding kun je het beste gaan volgen waarmee je een GSM visum kunt krijgen.

Zoals je misschien al hoort zijn we bereid om zeer flexibel te zijn in wat voor soort werk en waar. Onze voorkeur gaat uit naar WA omdat onze beide beroepen daar in zeer geringe mate voorkomt en omdat we daar nog niet eerder zijn geweest. Maar ergens anders vinden we ook prima.

Alvast bedankt voor de reacties en tips,
Groetjes, Jeroen en Jess
 
Last edited:
Ik heb ook geen adviezen of ervaringen met deze situatie, maar als ik zo lees hebben jullie je er al aardig in verdiept en aan motivatie en doorzettingsvermogen mag het zeker niet ontbreken!

Ik heb op mijn laatste reis in Australie een aantal Europeanen ontmoet die daar woonden en werkten. Ze hadden allen via een WHV een werkgever gevonden die ze wilde sponsoren. Als een werkgever iets in je ziet, dan zou je toch zeggen dat het mogelijk moet zijn. Zeker als je zo flexibel en gemotiveerd bent. En zo niet, dan heb je ieder geval een mooie tijd gehad op een WHV en doen zich tegen die tijd wellicht andere opties voor...
 
Totaal aantal punten: 55
Beroep komt alleen maar voor op de SOL list van WA

Is dat met 5 punten voor state sponsorship?

En wat als je voor een 4 jarig regional provisional visum gaat? die kan je laten omzetten tot permanent na 2 jaar (of 3...of iets dergelijks) en daar krijg je 5 punten meer mee, dus zit je op 60.
 
En wat als je voor een 4 jarig regional provisional visum gaat? die kan je laten omzetten tot permanent na 2 jaar (of 3...of iets dergelijks) en daar krijg je 5 punten meer mee, dus zit je op 60.
Opgelost!
 
Is dat met 5 punten voor state sponsorship?

En wat als je voor een 4 jarig regional provisional visum gaat? die kan je laten omzetten tot permanent na 2 jaar (of 3...of iets dergelijks) en daar krijg je 5 punten meer mee, dus zit je op 60.
Ik heb het de kansbeoordeling nog een nagelezen en in mijn eerste post heb ik me vergist, we hebben allebei maar 50 punten en pas als Jess's opleiding word beoordeeld als gelijk aan de Australische norm (dus na een jaar post graduate study) krijgt ze 15 punten erbij en zou dan met 65 punten voldoen. Het beroep early (pre) primary school teacher komt wel op de SOL list voor en daarom zijn we nu aan het kijken of Jess dit kan doen als post graduate study tijdens of na ons WHV.
 
Jullie zijn alles flink aan het uitzoeken, goed bezig! Misschien is een master in early childhood education al voldoende? Er zijn altijd een hoop vacatures en ze hebben onlangs de regels aangescherpt wbt kwalificaties..
 
Door op alle 4 de onderdelen van de IELTS test een band 8 te halen, krijg je ook een extra 10 punten met sommige visa's. Good luck!
 
Back
Top