Wendo
New Member
Heb een poosje niet gekeken op deze site, maar zie dat Slatsr al een antwoord heeft gegeven. Heel duidelijk dacht ik.
Belasting betaal je per persoon en ook je belasting aanslag gaat dus per persoon.
Dus als de ene persoon gewoon een baan heeft en zeg 80.000 dollar verdient dan volgt die het schijventarief en is rondom de laatse schijf 30 of 40 percent belasting schuldig, net als in NL.
Echter als de partner een inkomen heeft (inclusief rente op termijn rekeningen b.v. DAT IS OOK INKOMEN) dan betaalt die partner volgens zijn/haar schijven tarief, als die partner helemaal niet werkt of een laag salaris heeft dan is het beter de termijn rekeningen, maar ook aandelen b.v. op naam van die partner te zetten.
Daarom het volgende advies: Als je term deposits hebt of later denkt te krijgen en aandelen/obligaties gaat kopen, zet dan die hele handel op naam van de persoon die het minste verdient.
De dividend van aandelen in Australie zijn meestal al 30 procent voorbelast door de instelling. Dit heet: franking credits.
Deze 30 procent krijg je geheel terug bij het inleveren van je belasting aanslag.
Er is zelfs een speciaal belasting formulier, slechts 1 pagina, welke uitsluitend voor dit doeleind wordt verstrekt door de belasting dienst.
Dit heet: Application for refund of franking credits for individuals.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
cheers
Jan
En als ik in Nederland nog een huis heb omdat dat nog niet verkocht is, rekenen ze dan in Australië dat als bezit waar ik daar belasting over moet betalen?