Questions

Heb een poosje niet gekeken op deze site, maar zie dat Slatsr al een antwoord heeft gegeven. Heel duidelijk dacht ik. :cool:

Belasting betaal je per persoon en ook je belasting aanslag gaat dus per persoon.
Dus als de ene persoon gewoon een baan heeft en zeg 80.000 dollar verdient dan volgt die het schijventarief en is rondom de laatse schijf 30 of 40 percent belasting schuldig, net als in NL.
Echter als de partner een inkomen heeft (inclusief rente op termijn rekeningen b.v. DAT IS OOK INKOMEN) dan betaalt die partner volgens zijn/haar schijven tarief, als die partner helemaal niet werkt of een laag salaris heeft dan is het beter de termijn rekeningen, maar ook aandelen b.v. op naam van die partner te zetten.

Daarom het volgende advies: Als je term deposits hebt of later denkt te krijgen en aandelen/obligaties gaat kopen, zet dan die hele handel op naam van de persoon die het minste verdient.

De dividend van aandelen in Australie zijn meestal al 30 procent voorbelast door de instelling. Dit heet: franking credits.
Deze 30 procent krijg je geheel terug bij het inleveren van je belasting aanslag.
Er is zelfs een speciaal belasting formulier, slechts 1 pagina, welke uitsluitend voor dit doeleind wordt verstrekt door de belasting dienst.
Dit heet: Application for refund of franking credits for individuals.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
cheers
Jan

En als ik in Nederland nog een huis heb omdat dat nog niet verkocht is, rekenen ze dan in Australië dat als bezit waar ik daar belasting over moet betalen?
 
Volgens mij is ook de winst bij verkoop is mogelijk belastbaar op bezit buiten Australia (capital gains tax). Maar als je al in Nederland op het huis belasting hebt betaald, dan kan dat verrekend worden.

Overigens geloof ik dat je in het jaar van emigratie ervoor kan kiezen om Nederlands belastingplichtige te blijven. Dat kan handig zijn omdat je dan eventuele hypotheekrente nog kan aftrekken.

Capital gains tax
Australia applies a tax to any profit you make when you sell, or dispose of, real estate both in Australia and overseas, and it is called a "capital gains tax" – although your "main residence" is excluded from this tax. To find out more about CGT read this article.

If you've sold a property overseas within a tax year, or made a capital loss, you need to declare this on your Australian tax return. This is even if it's already been, or will be, taxed outside Australia. On your tax return, you need to fill this information in on the "Capital gains" section. Capital losses can be used to offset capital gains you make on other assets. And if you've already paid foreign tax on your capital gain, you may be entitled to a foreign tax income offset, or credit (see link above).
 
Zinnetje main residence roept weer verwarring op.

Je hebt een huurhuis in OZ en nog een eigen huis in NL wat je pas verkoopt als je daar bent... Is je huurhuis dan je main residence? (Is niet jouw huis) of je oude huis in NL...


En als je verlies draait op je verkoop van je NL huis terwijl je in OZ leeft. Mag je dat dan als onkosten aftrekken? :)
 
Last edited:
Zinnetje main residence roept weer verwarring op.

Je hebt een huurhuis in OZ en nog een eigen huis in NL wat je pas verkoopt als je daar bent... Is je huurhuis dan je main residence? (Is niet jouw huis) of je oude huis in NL...


En als je verlies draait op je verkoop van je NL huis terwijl je in OZ leeft. Mag je dat dan als onkosten aftrekken? :)

Ik heb geen huurhuis maar ga intrekken bij iemand. Het huis in Nederland heb ik samen met iemand anders die op dit moment nog geen geld heeft om mij uit te kopen. Dat is op zich niet erg, behalve als ik daar dan wel tax over moet betalen. Als dat niet zo is, dan is de haast er af.
 
Zinnetje main residence roept weer verwarring op.

Je hebt een huurhuis in OZ en nog een eigen huis in NL wat je pas verkoopt als je daar bent... Is je huurhuis dan je main residence? (Is niet jouw huis) of je oude huis in NL...


En als je verlies draait op je verkoop van je NL huis terwijl je in OZ leeft. Mag je dat dan als onkosten aftrekken? :)
Ik ben geen expert op dit gebied, maar doorgaans betekent "main residence" het verblijf waar je de meeste tijd doorbrengt. Als je dus al een jaar in Australie woont op een residence visum (dus niet als WHV of toerist) dan is er geen twijfel over waar je hoofdverblijf is ongeacht waar je huizen bezit. Voor gebroken jaren (waarin je dus gedeelte van het jaar in een en het andere gedeelte in het andere woont) weet ik niet precies waar de lijn getrokken wordt, daarvoor zal in je de belastingregels moeten doorzoeken.
 
Ik ben geen expert op dit gebied, maar doorgaans betekent "main residence" het verblijf waar je de meeste tijd doorbrengt. Als je dus al een jaar in Australie woont op een residence visum (dus niet als WHV of toerist) dan is er geen twijfel over waar je hoofdverblijf is ongeacht waar je huizen bezit. Voor gebroken jaren (waarin je dus gedeelte van het jaar in een en het andere gedeelte in het andere woont) weet ik niet precies waar de lijn getrokken wordt, daarvoor zal in je de belastingregels moeten doorzoeken.


Yup, main residence klinkt als het huis waar je (het meest) woont. Zeg meer dan 183 dagen per jaar. Maar logica is niet altijd het sterkste punt van belastingen ;)
We zullen er eens in duiken! Het huis pas verkopen als we al hier zijn is namelijk een denkbaar scenario.

@Kathleen Jij nog ervaringen hier mee? Jullie hebben je NL huis vorig jaar verkocht meen ik?
 
Hoe waarschijnlijk is het dat de Australische belastingdienst erachter komt dat er nog een huis in Nederland is, en zo ja tegen welke waarde het uiteindelijk verkocht is. Het mag natuurlijk niet, maar....

Overigens is het huis in Nederland natuurlijk altijd main residence geweest tot aan de verhuizing, en is het nooit voor investment geweest. Ik vraag me dan ook af of het uberhaupt onder de Capital Gains Tax valt.
 
Ben een poosje niet langs geweest.

Frits C, hoe waarschijnlijk ....etc.
Nou Frits dat is zeer eenvoudig, want het is een druk op die bekende knop.
Als jij in Australie bent ingeschreven, dus dat is dan je residentie, dan moet je jaarlijks in Heerlen (belasting buitenland) onroerend goed belasting betalen voor bezittingen in NL.
Jij moet Heerlen dan ook vertellen op welk adres je in Australie woont en Centrelink weet dat dus binnen 2 seconden want die hebben een "open" overeenkomst.
Centrelink is gewoon het rechter handje van de ATO, maar dat weet je.
Probeer het niet te ontduiken (niet dat ik suggereer dat jij dat zou doen) , want dat kan wel eens vervelende gevolgen hebben.

Het is duidelijk dat je je gewone tax return indient in het land waar je op dat moment je residentie hebt, i.e. het financiele jaar (1 jan. in NL en 1 juli in OZ)
Je moet je ook uitschrijven uit het bevolkings register in Nederland.
Groets
Jan
 
Ik weet niet hoe ik een nieuwe post moet maken dus ik doe het even zo. Sorry. Ik ben heel erg benieuwd hoe bedrijven hun boekhouding doen. Is dat hetzelfde? Belastingregels zijn neem ik aan anders. Ik wil me er graag in verdiepen en ik ben eigenlijk op zoek naar studie boeken alleen kan ze nergens vinden. Wie kan mij helpen?
 
Het ligt er aan of je dit bedoelt in algemene zin of dat het specifiek voor jou zal gelden.

De boekhouding mag je op dezelfde manier doen als in NL, dat is jouw probleem en niet van de belastingen zolang jij je aan de normen voldoet van de ATO.

Je moet eens per 3 maanden een BAS statement opsturen met de betaling van door jou begrote company tax, de payroll tax en de GST.
Je mag deze BAS Statement ook eens per maand opsturen en verrekenen.
Vaak is het zo dat als je het eens per 3 maanden doet, dan zo vaak gebeurt het dat je de verschillende berekeningen op het laatste moment moet doen.
Dus je moet een discipline volgen dat je die berekeningen regelmatig verzorgt om niet aan het eind van het kwartaal alles op 1 of 2 dagen te laten aan komen.
Ikzelf heb mijn accountant op kantoor de BAS statement per maand laten doen. Die had aanvankelijk bezwaren, maar zag later in dat het toch beter was.

https://www.ato.gov.au/Business/Bus...aring-your-Business-activity-statement-(BAS)/

Het lijkt ingewikkeld , maar is het niet, nadat je het 2 of 3 keer heb ingevuld en opgestuurd, wordt het een routine klus.
Cheers
Jan
 
Het ligt er aan of je dit bedoelt in algemene zin of dat het specifiek voor jou zal gelden.

De boekhouding mag je op dezelfde manier doen als in NL, dat is jouw probleem en niet van de belastingen zolang jij je aan de normen voldoet van de ATO.

Je moet eens per 3 maanden een BAS statement opsturen met de betaling van door jou begrote company tax, de payroll tax en de GST.
Je mag deze BAS Statement ook eens per maand opsturen en verrekenen.
Vaak is het zo dat als je het eens per 3 maanden doet, dan zo vaak gebeurt het dat je de verschillende berekeningen op het laatste moment moet doen.
Dus je moet een discipline volgen dat je die berekeningen regelmatig verzorgt om niet aan het eind van het kwartaal alles op 1 of 2 dagen te laten aan komen.
Ikzelf heb mijn accountant op kantoor de BAS statement per maand laten doen. Die had aanvankelijk bezwaren, maar zag later in dat het toch beter was.

https://www.ato.gov.au/Business/Bus...aring-your-Business-activity-statement-(BAS)/

Het lijkt ingewikkeld , maar is het niet, nadat je het 2 of 3 keer heb ingevuld en opgestuurd, wordt het een routine klus.
Cheers
Jan

BAS per kwartaal is prima te doen. Als je een goed boekhoudprogrammas hebt (zoals Xero) dan hoef je nog niet eens zo gedisciplineerd te zijn. Xero is gekoppeld aan je rekeningen, facturen verstuur je ook vanuit dat programma en klaar. Ik werk het meestal eens per 6 weken bij. Accountant verzorgt BAS eens per jaar.

Je hoeft niet perse geregistreerd te zijn voor GST. Kijk even naar de voorwaarden en de voor- en nadelen.

Verder vind ik het heel erg op NL lijken kwa belasting en bedrijfsstructuren. Details zijn soms anders, maar grofweg zijn de principes hetzelfde.
 
Dat is prima FOL, helemaal mee eens.
Het ligt per geval verschillend, of je een eenmansbedrijfje hebt of een klein tot midden bedrijf en of je b.v. een of meerdere accountants in vaste dienst hebt. De laatsten hebben dan een taak verdeling. Zo te zien heb of had jij een klein bedrijf met een externe accountant.
Ik had bedrijfjes opgezet in alle grote steden en dan ligt de zaak dus weer anders, dus los van een tweetal full time accountants had ik ook andere administratieve medewerkers.
Met maandelijkse rapportages naar het buitenland vond ik in mijn geval b.v. een maandelijkse BAS Statement een voordeel.
Cheers
Jan
 
Back
Top