Redenen om wel te gaan

Familie S

XPdite Sponsor
Omdat het zo heerlijk is bezig te zijn met dit onderwerp
wink.gif
:

Wij vetrekken naar Australie omdat:

We daar de rust en de ruimte vinden
De cultuur ons meer aanspreekt
Je daar anders/jezelf mag zijn
Nederland ons met de dag meer tegenstaat
We heimwee zijn blijven houden sinds onze vakantie in 2002

En jullie??
rolleyes.gif
 
wij hadden een heleboel redenen, maar de 4 belangrijkste waren:

- de ruimte (hier in België kan je NERGENS meer naartoe zonder dat het daar volloopt met andere mensen, en het wordt helemaal volgebouwd en geasfalteerd)
- de mentaliteit van de mensen (vriendelijkheid, ongedwongenheid..., telkens opnieuw worden we daardoor verrast als we er zijn)
- het klimaat (zoals al vele malen aangehaald op dit forum, en daar sluit ik me helemaal bij aan: de winter hier is voor mij een tijd dat ik het liefst een winterslaap zou doen)
- de natuur, de vele nationale parken, de mooie stranden

Daarnaast zijn er nog een heleboel kleinere redenen. Ik ben al 4x in Australie geweest, Jeroen 2x, en telkens als ik daar land en Australisch hoor voel ik me thuiskomen. Heel gek is dat, ik voel me veel meer thuishoren in die maatschappij dan hier. Mijn schoonvader heeft dat eens heel mooi verwoord. Hij is in Indonesië geboren en heeft vanaf zijn 16de in Nederland gewoond. Toen hij 76 was heeft hij besloten terug in Indonesie te gaan wonen. Hij noemt Nederland zijn vaderland, maar Indonesië zijn moederland. Zo voel ik het ook aan, maar dan met België en Australië :cool:
 
Voor ons was het ook een gevoel van thuiskomen.
Alle puzzelstukjes vielen op z'n plek, gewoon een blij gevoel van binnen en zoals Jerden zegt de constante verbazing over de vriendelijkheid van de mensen.
Blijft moeilijk te verwoorden dat gevoel.
Voor mijzelf viel het kwartje nadat ik op het verlaten strand van Hamlin Bay(WA)een onverwacht gesprek kreeg met een ouder Australisch echtpaar.
Zij vertelde mij dat ze hun huis hadden verkocht nadat het laatste kind de deur uit was. Hun taak zat erop, nu moesten de kids het zelf doen en als het nodig was waren ze er natuurlijk gewoon.
Voor het geld van het huis hadden ze een leuke camper gekocht en huurde een opslagplaats voor de huisraad.
Ze waren op dat moment al 8 maanden op hun dooie gemak aan het rondreizen in eigen land en waren super relaxed.
Ik vertelde ons verhaal, en alles wat ze zeiden was: Do yourself and your family a favour, come to Australia!

Ik heb geloof ik een half uur staan te janken :cry: maar dan van geluk! :lol:

Marie
 
Jullie verwoorden allemaal ook de redenen waarom wij daarnaar toe gaan, vooral de verliefdheid, het gevoel er te horen vanaf het moment dat je er bent. Dat is niet te beredeneren, het is een gevoel. Er zijn wat heftige dingen gebeurd (moeder jong verloren etc.) waardoor je je realiseert dat het leven kort is en dat je je hart moet volgen.....
Annemarie
 
ik zeg steeds tegen mensen, Australië dat kruipt in je vel en als je dat niet wil dan moet je er nooit heen gaan, want daar is volgens mij niemand (die openminded en natuurliefhebber is) tegen bestand!
 
Precies, kwestie van je hart volgen... Daar ben ik het helemaal mee eens!
grin.gif

En tja, de redenen waardoor iemands hart kan verlangen naar een bepaald land, dat verschilt per mens. Wij hechten bijvoorbeeld veel waarde aan het lekkere weer in Oz, we vinden de koude maanden hier vreselijk, omdat het leven zich dan weer grotendeels binnen 4 muren afspeelt en dat voelt zo beperkt en benauwend.

Daarnaast willen we meer ruimte, we zitten hier teveel op elkaar, de mensen worden steeds minder tolerant, we kunnen steeds minder hebben van elkaar en de algehele sfeer vind ik hierdoor de laatste 10 jaar in Nederland erg gedaald. Je mag inderdaad bijna jezelf niet meer zijn, als je ook maar iets afwijkt van 'de norm', dan wordt je al snel raar gevonden, iedereen moet in een hokje gestopt kunnen worden.

En dan uiteraard de natuur in Ozzie, we verlangen naar de weekendjes met de auto de bush in gaan, of een mooie route af te leggen langs de kust, of richting Alice Springs. We wonen hier in Den Haag 5 minuten van het strand vandaan, maar de natuur in Ozzie voelt als vrijheid. Hier op Kijkduin/Scheveningen lig je (letterlijk!) op elkaars lip....en dat met de alsmaar afnemende tolerantie, yeeaahhh gezellig dagje strand...
eusa_naughty.gif


De toekomst speelt natuurlijk ook een grote rol, wij zijn er beiden van overtuigd dat Australie ons meer te bieden heeft, wij geloven dat we ons daar beter kunnen ontplooien/ontwikkelen en hetzelfde geldt voor onze toekomstige kinderen. We zouden niets liever willen dan onze kinderen groot brengen in Ozzie, iets mooiers kan je je kind toch niet bieden?! Naast een goede opvoeding en een hoop liefde uiteraard...
smiley.gif


Hoe dan ook: volg je hart, it will bring you home!!

Groetjes
M&M
 
Redenen voor mij om te gaan:

- Onrust (niet meer sinds ik besloten heb om te gaan emigreren
smiley.gif
)
- Heimwee naar Oz
- Uitdaging en ontwikkeling!
- Jezelf kunnen zijn, en je eigen gang kunnen gaan!
- Rust, ruimte, schone lucht, mooie omgeving en heeel belangrijk: veel zon dus lekker buitenleven
cool.gif


En ooit...maar voorlopig blijft het bij dromen..

- een eigen vrijstaand huis met veranda
afro.gif
 
Nederland ons met de dag meer tegenstaat

Tsja... persoonlijk geloof ik hier niet zo in. Ook al ben ik er nog nooit geweest denk ik dat wanneer we met zijn allen een lijst zouden maken met dingen waar we in Nederland aan ergeren, dat we ook net zo'n lijst kunnen maken over Australie. Ik durf wel te wedden dat het net zo'n lange wordt en er overeenkomsten zijn, het blijft immers een Westers land. Maar de overige argumenten die jij en overige members hebben kan ik volledig beamen!

Ik doe het ook voornamelijk voor het nageslacht want opgroeien in een land als Australie lijkt mij waanzinnig! Echt waard om daarvoor te knokken om dat voor ze mogelijk te maken. Voor mijzelf omdat ik in Australie dingen in het weekend kan doen waar in Nederland alleen in de vakanties. Perth is mijn favoriete stad en als ik die moet samenvatten: de meest relaxte sfeer in Oz, duiken en snorkelen over koraal (Ningaloo Reef, schijnt mooier te zijn dan The Great Barrier Reef) in azuurblauwe wateren, zwemmen met walvishaaien, surfen nabij lege witte stranden, hiken door prachtige omgevingen en uiteraard The Outback, 12 maanden lang zon (WA heeft het heerlijkste klimaat imo) en de enige echte Australische zonsondergang. Maar goed, zo kan je bij elke stad wel langsgaan, ieder zijn ding. :)
 
Vooral de samengezindheid, vriendelijkheid, je mag jezelf zijn cultuur bedoel ik.
wink.gif


In tegenstelling tot de "we moeten maar een lening nemen want de buurman heeft een dikkere auto als wij en dat mag niet"
En de "ik doe wel mee met de vereniging, maar ik doe er niks voor"
cultuur in Nederland
embarassed.gif

(mag ik dat zeggen??)
 
Ik ben het deels wel met bovenstaande posters eens, maar wat me wel opvalt is dat er soms zo negatief wordt gedaan over Nederland. Hoezo kun je jezelf niet zijn in Nederland (of Belgie)? We hebben het hier niet over Iran ofzo, maar over een vrij land met een heleboel dingen die over het algemeen goed geregeld zijn.
Ik denk dat je in beide landen voor- en nadelen hebt.
 
Het ligt denk voor een groot gedeelte aan hoe je zelf in elkaar steekt. Ben je zelf gevoelig voor wat anderen over je zeggen, of van je vinden, of sta je daar boven.
Let je zelf veel op anderen, of leef je lekker je eigen leven? Overal is wat, overal vind je wat en laat je wat. Nederland is heus geen verkeerd land, en wij missen bepaalde dingen echt. Daarentegen is Australie een heerlijk land om in te wonen. Maar hier lopen ook dingen mis. Maar ik denk dat omdat je hier net bent, veel toleranter bent dan je anders in Nederland zou zijn geweest.

Wat een leuk voorbeeld is, we kregen van Centrelink een formulier mee, voor de Family Tax Benefit. We hadden daar met z'n allen ruim een uur doorgebracht, dus ik gaf er de voorkeur aan om het formulier thuis in te vullen. Het waren 44 kantjes, en toen ik bijna klaar was met invullen, ontdekte ik, dat ik een formulier had meegekregen, waar de gegevens van twee kinderen op pasten. En aangezien wij drie kinderen hebben, paste dit niet :)
Dus terug, en nu een formulier van 48 kantjes meegekregen. Weer ingevuld, en na een paar weken, kregen we een brief van Centrelink, waar ze om aanvullende gegevens vroegen. Wij er naar toe, gegevens doorgegeven, en weer naar huis. Na een maand weer een brief, omdat we (volgens hun) de aanvullende gegevens niet hadden doorgegeven (wat we dus wel hadden gedaan) moest het formulier opnieuw worden ingevuld..haha, weer 48 kantjes! Ik bedoel maar, had dit in Nederland gebeurd, hadden we vast meer gemopperd!

Maar het blijft een fijn land om in te wonen!
 
Inderdaad. Je kunt alles romantiseren zoals je zelf wilt. Natuurlijk, heerlijk die warme temperaturen en zachte winters. Maar ook hittegolven (45 graden in Perth een weekje geleden), bosbranden als gevolg van de hitte, watertekorten door droogte, overstromingen door teveel regen (nu in zuid-oost QLD of de kapotte Ghan treinbaan in NT door hevige regenval) etc. Rustige stranden vergeleken met Scheveningen? Probeer Bondi eens! Ook in Nederland kun je rustige stranden vinden, maar als je te lui bent om een stukje verder te lopen dan moet je het er maar mee doen. Rust, ruimte en frisse lucht? Natuurlijk, als je buiten de grote steden gaat wonen. Maar heb je dat in Friesland of Groningen dan niet? Hier heb je ook de nodige misdaad (o.a. de messen in Melbourne) en intolerantie (road rage is hier bijv. ook een hot topic). Hier heb je ook politiek die van kant nog wal weet. Het dagelijkse leven is toch een andere realiteit dan de vakantieliefde.

Ik vind sommige dingen hier beter/prettiger, bij andere dingen heb ik toch het idee dat het in Nederland beter geregeld is. Maar als het gevoel goed is, zoals sommigen aangeven, dan is al het andere bijzaak.
 
Redenen voor mij om te gaan:

- Onrust (niet meer sinds ik besloten heb om te gaan emigreren
smiley.gif
)
- Heimwee naar Oz
- Uitdaging en ontwikkeling!
- Jezelf kunnen zijn, en je eigen gang kunnen gaan!
- Rust, ruimte, schone lucht, mooie omgeving en heeel belangrijk: veel zon dus lekker buitenleven
cool.gif


En ooit...maar voorlopig blijft het bij dromen..

- een eigen vrijstaand huis met veranda
afro.gif

Kan me hier zo in vinden. Ik zou deze punten opgeschreven kunnen hebben. :) Voor mij komt er nog wel bij dat ik terug naar huis ga en dat ik mezelf daar nieuwe kansen en een nieuw begin wil geven. Nu kan ik het nog ;)

Elk land heeft z'n goed en slechte punten, z'n voor en nadelen. Je moet alleen niet verwachten dat je alles wat je in Nederland aan goede dingen hebt mee kan verhuizen naar Australië. Zo werkt het niet. Je zal ook teleurgesteld worden.

Ik vind dat we een verantwoordelijkheid naar onszelf hebben en dat is ons leven niet zomaar te laten passeren... er niets mee doen mag gewoon niet! En als het zo is dat je voelt dat je in Australie je leven kan leven/vullen zoals jij dat wilt, dan is dat wat je moet doen. Dat is volgens mij ook waar de doorzettingsvermogen van velen hier vandaan komt. Geluk is iets om voor te vechten! Zodra je realiseert dat je in een ander wereld terecht bent gekomen met andere regels, mentaliteit, instelling en wetten en dat kan accepteren, dan ga je het redden.

Just my thoughts on this topic...
 
gho, er zijn zovele redenen om te gaan of juist niet te gaan. Kwestie van alles eens in de balans te gooien. Ze vragen me vaak: denk je nu echt dat het daar beter is? Dan antwoord ik altijd: niet beter, gewoon anders.
Ik voel meer en meer dat ik klaar ben met Belgie. Ik voel te vaak een krop in mijn keel als ik naar het nieuws kijk. Ik mis gewoon logica in de belgische politiek. Als je de regels bekijkt van Australie, dan dwingt dat alleen maar respect af. Een gezonde multiculturele harmonieuze samenleving! Super! Belgie staat bij gebrek aan duidelijke regels op barsten. Dit is niet de samenleving waar ik mijn kindjes in wil laten opgroeien.
Mijn man ging als kind kampen bouwen in de bossen. Zijn er nu nog kindjes van 10 jaar die alleen wat verder in de bossen mogen gaan spelen?
Ons huis is beveiligd met sloten op de ramen, alarmsysteem, dubbele sloten, omheining, BIN security ... Waar gaat dat naartoe?? Voor je gaat slapen, alles liggen checken. Onze vrienden in australie laten de achterdeur gewoon openstaan. De enigste indringers zijn de muggen! Dat op zich is voor mij ook een gevoel van vrijheid!
Het weer, gewoon een simpel kleedje met wat sletsen aan ipv je goed in te moeten duffelen voor de koude.
De geur van de natuur, de eucalyptusbomen, de struiken, de pijnbomen .... zo intens. De mentaliteit!! Het respect voor de natuur. In austalie is er het eerste dorpje waar winkels geen plastieke flesjes meer verkopen. Gewoon elke morgen kraantjeswater in de thermos. Simpel toch? Beter voorkomen dan genezen, hé! :)
 
Ons huis is beveiligd met sloten op de ramen, alarmsysteem, dubbele sloten, omheining, BIN security ... Waar gaat dat naartoe?? Voor je gaat slapen, alles liggen checken. Onze vrienden in australie laten de achterdeur gewoon openstaan. De enigste indringers zijn de muggen!
Ach hier was de TV al weggehaald voordat we daadwerkelijk in het huis woonden.
Vrijdagochtend gebracht en vrijdagnacht weer opgehaald.
Ik zou de deur toch maar op slot doen en een alarm installatie is wel een lekker gevoel.

Bart
 
Nederland ons met de dag meer tegenstaat

Tsja... persoonlijk geloof ik hier niet zo in. Ook al ben ik er nog nooit geweest denk ik dat wanneer we met zijn allen een lijst zouden maken met dingen waar we in Nederland aan ergeren, dat we ook net zo'n lijst kunnen maken over Australie. Ik durf wel te wedden dat het net zo'n lange wordt en er overeenkomsten zijn, het blijft immers een Westers land. Maar de overige argumenten die jij en overige members hebben kan ik volledig beamen!

Ik doe het ook voornamelijk voor het nageslacht want opgroeien in een land als Australie lijkt mij waanzinnig! Echt waard om daarvoor te knokken om dat voor ze mogelijk te maken. Voor mijzelf omdat ik in Australie dingen in het weekend kan doen waar in Nederland alleen in de vakanties. Perth is mijn favoriete stad en als ik die moet samenvatten: de meest relaxte sfeer in Oz, duiken en snorkelen over koraal (Ningaloo Reef, schijnt mooier te zijn dan The Great Barrier Reef) in azuurblauwe wateren, zwemmen met walvishaaien, surfen nabij lege witte stranden, hiken door prachtige omgevingen en uiteraard The Outback, 12 maanden lang zon (WA heeft het heerlijkste klimaat imo) en de enige echte Australische zonsondergang. Maar goed, zo kan je bij elke stad wel langsgaan, ieder zijn ding. :)

Goh wat mij opvalt is dat er meer mensen zijn die naar Australie en New zeeland gaan verhuizen maar daar nooit zijn geweest, ik ben het met de anderen eens dat Australie geweldig is ik ben er zelf 3 x geweest en wij zijn ook bezig met emigratie maar mijn vraag hoe kan je nou verhuizen naar een land waar je nooit bent geweest?
Australie is zo groot en heeft zoveel mooie plekjes en de mensen zijn overal relaxt maar ook overal weer anders wij gaan verhuizen naar het noordelijke gedeelte van Victoria het is misschien niet het super mooiste gedeelte maar het voelde als thuis.
 
Ik mis gewoon logica in de belgische politiek. Als je de regels bekijkt van Australie, dan dwingt dat alleen maar respect af. Een gezonde multiculturele harmonieuze samenleving! Super! ......

Zijn er nu nog kindjes van 10 jaar die alleen wat verder in de bossen mogen gaan spelen? ......

Het respect voor de natuur....

Ik heb zo het idee dat je Australie nog niet helemaal kent..... Logica in de politiek... in Australie ?? En als er 1 land 'overspannen' omgaat met wat kinderen wel en niet mogen..... En respect voor de natuur... de gemiddelde Australier.... hm, ik denk er helaas wat anders over. Ze zijn hier (af en toe, vooral zo voor en rond de Kopenhagen meeting laatst) druk met green house emission trading en zo.. en aan het eind van de dag stappen we met z'n allen weer in onze V8 en 4x4's... dus....

Zoals eerder gezegd, het is gewoon anders..
 
De overspannen houding mbt tot de kids is 1 van de redenen dat wij gaan, ik vind Nederland losgeslagen hierin.
Dan liever een land die nog een beetje ouderwets van de Rust, reinheid en regelmaat is.
wink.gif

Uniform aan op school en consequent. Geen chaotische kleuterjuffen.
Dat past beter bij ons.
 
Back
Top