Reistips

Jeroen

XPdite Hero
Wij hebben het een en ander gezien in Oz waarvan we denken dat het de moeite waard is voor een ander om te zien. We hebben gedeeltes van NSW, VIC, ACT & SA gezien, monsterachtig. Ik zou best wel een soort van reisschema op dit forum willen plaatsen, wat betreft deze gebieden. Aan de andere kant zou ik in de toekomst ook andere gedeeltes van Oz willen zien, misschien dat een aantal forumleden hetzelfde zouden willen doen. Niet alleen voor mij, maar voor de reislustigen die onder ons zijn en zullen komen.

He Lost, dit is weer iets waard denk ik of niet :lol:
Een pluim ofzo, of een veer daar in, waar de zon niet kan schijnen :lol:
 
LOL! Ik heb nog niet echt een idee hoe je dat gedacht had, maar ik laat me graag verrassen :wink: (ik bedoel die reisschema's, niet die pluim :p).
 
Nou heb ik een voorbeeld op de computer en dat bevat nogal wat tekst, wat wil nu het geval, ik kan niet knippen/kopieren & plakken, ligt dat aan mij of is dat uit voorzorg.
 
Computer even opnieuw opstarten en voila.

Even als voorbeeld en misschien is dit nog te algemeen:


NEW SOUTH WALES
TIPS VOOR HET REIZEN IN THE OUTBACK:

Voor uitgebreide informatie zie ‘Lonely Planet Australia’, ‘Nationale Parken in Australië’ en ‘Australia Touring Atlas’.

- Laat iemand weten wanneer je The Outback ingaat, hoe lang je er blijft en welke route je gaat nemen.
- Gebruik nergens zeep behalve bij wc’s en douches. Zeep is schadelijk voor de natuur en The Outback is een kwetsbaar gebied.
- Neem voldoende water mee (minimaal 5 liter p.p.p.d.). Als water in flessen moeilijk verkrijgbaar is, neem dan waterzuiveringstabletten mee.
- Neem voldoende proviand, benzine en een EHBO-box mee.
- Neem een satelliettelefoon mee.
- Bescherm watervoorraden en laat drinkend vee met rust.
- Verlaat nooit de hoofdroute bij ongeluk of pech.
- Respecteer doorgangen, privé-wegen en privé-bezit. Blokkeer de doorgangen niet.
- Voordat je een Conservation Park of National Park ingaat, eerst checken bij de Park Ranger hoe de toestand van de wegen is en wat de beste verblijfslocaties zijn. Neem je eigen energiebron mee en houd je aan de brandregels.
- Kampeerders in Conservation Parken en National Parken hebben een Desert Park Pass (DPP) nodig of een overnachtingskaart. De kaarten zijn verkrijgbaar bij Witjira National Park, Simpson Desert Regional Reserve, Innamincka Regional Reserve en Lake Eyre Conservation Park. Prijzen verschillen per park. Open vuur is verboden in de parken.
- Laat een (kampeer)plek achter zoals die was en laat vee met rust.
- Het wordt aanbevolen een HF radio transmitter aan te schaffen voordat je The Outback ingaat.
- Respecteer de Aboriginal Cultuur. Raak schilderingen, inkepingen, plaatsen, historische monumenten en gebouwen niet aan.
- Rotzooi niet met bewegwijzeringen of grondsignaleringen.
- De Stuart Highway is geasfalteerd en goed begaanbaar. Langs deze weg staan noodtelefoons en er zijn roadhouses en parkeerplaatsen aanwezig.
- De wegen naar Wilpena Pound en Lyndhurst zijn geasfalteerd en daardoor goed toegankelijk.
- Het overgrote deel van de wegen in South Australia’s verre noorden is onverhard. Er wordt geadviseerd in een 4WD te rijden. Deze moet in goede staat verkeren en er moeten voldoende reserve onderdelen zoals banden en binnenbaden aanwezig zijn. Mocht je toch pech krijgen, neem dan contact op met Royal Automobile Association (RAA) en blijf bij de auto. Deze organisatie verstrekt ook landkaarten en boeken e.d.
- Na regen kunnen de wegen dramatisch veranderen. Check dit bij de Northern Roads Hotline (08 11 633) of bij RTA Roads Information [08] 8087 0660 of bij Central Darling Roads Information [08] 8091 5158.
- In steden en dorpen mag 60 km per uur gereden worden. Daarbuiten mag op de hoofdwegen 110 km per uur gereden worden tenzij anders wordt aangegeven. Op gewone wegen mag 100 km per uur gereden worden.
- Neem goede wegenkaarten mee. Blijf op de officiële routes en check vooraf de wegencondities en faciliteiten.
- Er mag geen fruit ingevoerd worden in South Australia (i.v.m. fruitvliegen).
- Liften wordt ten zeerste afgeraden.


Overzetten verloopt niet geheel vlekkeloos, maar goed, detail.
 
Ziet er goed uit! Dit soort informatie is altijd handig om te weten als je naar Australië gaat. Wat je het beste kunt doen als je het bericht klaar hebt, is deze te plaatsen in de rubriek NSW. Mocht er nog wat aan de opmaak gesleuteld moeten worden, dan kan ik dat wel doen.
 
Back
Top