Relatie bewijzen?

Wij zijn zelf bezig met onze visumaanvraag voor Australië. Wij moeten hiervoor onze relatie bewijzen.  We wonen echter nog niet samen en hebben nog geen gemeenschappelijke bankrekening.

Graag zouden we het volgende weten:

1)  hoe gaat DIAC de geldigheid hiervan na van bewijsmateriaal. Heeft iemand al ervaring met daadwerkelijke controle door DIAC met betrekking tot de bewijzen die jullie voorlegden, bv. van huurcontract, bankafschriften,…?


2) Is er nog ander bewijsmateriaal dat iemand voorlegde en dat ook door DIAC aanvaard werd?

Ideeën waar we zelf al aan dachten:

- factuur van een gemeenschappelijke aankoop
- kopie tickets  van een gemeenschappelijke reis
- foto’s
- …

Heel erg bedankt voor jullie reactie!

Thomas en Katrien
 
hoi, ik denk eerlijk gezegd dat je zonder bewijs van samenwonen en geen gemeenschappelijke rekening wel een probleem hebt.. ik weet niet hoe ze het gaan checken, maar het lijkt me dat diac vrij streng daarop is want het staat wel overal dat je in ieder geval 1 jaar moet hebben samengewoond. dat is volgens mij de belangrijkste vereiste.

maar.. mss heeft iemand anders daar andere ervaringen mee?

succes!
 
jee, samenwonen, wat ouwerwets joh!

Mijn vriendin en ik woonden ook niet samen tijdens de aanvraag aug 2008 (nu inmiddels wel), maar waren al wel 5 jaar samen. Kwestie van gemak: appartement in de stad, woonboot buiten de stad.

Maar of de DIAC daar moeilijk over gaat doen... da's de vraag. We hebben in ieder geval het volgende opgestuurd:

- Telefoonnota's met bewijs dat wel nogal belden naar elkaar
- Bankrekening, gewoon ff aanvragen
- Foto's / tickets (gelukkig vaak op vakantie geweest!)
- Statements: Form 888 van alle directe familie + buren die bevestigen dat we samen waren
- Verklaring waarom we apart woonden

en nu maar afwachten (en wachten en wachten en wachten...)
 
Laat je ouders een brief schrijven hoe ze je relatie zien.
Of beter, jij schrijft een brief in de ogen van je ouders (uiterst positief) en laat je ouders die ondertekenen.
Dit kun je ook via je vrienden doen.

Foto's van 10 jaar geleden op vakantie waar je samen op staat.
Foto van samen met je kinderen.

Ga ik te snel nu , Thomas en Katrien:?
hopend heb je er wat aan. :up:

Cheers,

Jack :evil:
 
enne, dat van minimaal een jaar samenwonen hebben wij nergens gelezen. Wel dat je minimaal een jaar samen moet zijn. Samenwonen is daar misschien het beste bewijs van, maar er zijn dus meer mogelijkheden.

Ik geloof dat je in het uiterste geval op een gesprekje moet komen om eea uit te leggen. Da's dan wel in Berlijn, maar daar willen we toch heen voor dat stempeltje in 't paspoort.

suc6!
 
Dit is de huidige definitie van "spous" op www.immi.gov.au:

A married or de facto relationship between a couple where they have a mutual commitment to a shared life as husband and wife to the exclusion of all others, the relationship between them is genuine and continuing, and they live together, and do not live separately and apart on a permanent basis.

Dat geeft toch duidelijk samenwonen aan. Weliswaar geeft het niet aan voor hoe lang, maar het moet dus meer zijn dan een simpele boyfriend-girlfriend relatie. Tijdens mijn aanvraag (2007-2008) was de eis in elk geval wel minimaal 12 maanden samenwonen, maar ik herinner niet waar dat precies was gedefinieerd.
 
oh, en hier is dan de pagina waar het allemaal heel duidelijk staat:

http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/bringing-secondary-app.htm
 
Gewoon 15 tot 20 ( ja... zoveel ! ) Statutory Declarations ( form 888 ) van familie / kennis / vrienden etc laten maken.
Maak ze wel meteen in het engels, scheelt je een hoop werk. Alles wat je vanaf nu doet : In het Engels
 
ja hehe die definitie van "spous" hebben wij natuurlijk ook al 100 keer gelezen.
Maar betekent "live together" dat je geen twee woningen mag hebben?
Je moet je afvragen waarom ze die eis stellen: nl. dat je niet een wildvreemde mee laat liften op jou visum.

Maar the proof of the pudding is in the eating... we gaan het horen van DIAC (pff hoe lang nog, ik heb de OZ lonely planet nu wel uit) en dan zal ik 't resultaat wel posten hier.
 
[quote author=Sjoem link=topic=9936.msg136634#msg136634 date=1239555260]
ja hehe die definitie van "spous" hebben wij natuurlijk ook al 100 keer gelezen.
Maar betekent "live together" dat je geen twee woningen mag hebben?
Je moet je afvragen waarom ze die eis stellen: nl. dat je niet een wildvreemde mee laat liften op jou visum.

Maar the proof of the pudding is in the eating... we gaan het horen van DIAC (pff hoe lang nog, ik heb de OZ lonely planet nu wel uit) en dan zal ik 't resultaat wel posten hier.
[/quote]
een wildvreemde of een korte/middel-lange relatie waarvan je nog niet kunt weten of het wel wat wordt als je samen zou wonen. Ik denk dat deze regel ook meer is voor stellen die echt samenwonen maar niet willen/kunnen trouwen, uit principe of vanwege wetgeving die bv geen homohuwelijk toestaat en niet voor stellen die nog niet de volgende stap in hun relatie hebben willen maken (want als je in je eigen land nog niet wilde samenwonen, waarom dan wel in Australie).

En DIAC zegt niets over het hebben van meerdere woningen, zolang als je maar samen in een van die woningen je huishouden hebt opgezet. Dat betekent delen van de rekeningen, gezamenlijk postadres etc. Het is niet simpelweg een "ding" voor immigratie, het is gebaseerd op de Australische wetgeving dat na 12 maanden samenwonen je als wettelijk getrouwd wordt behandeld (al geeft dat volgens mij niet alle rechten).

Als je zwaarwegende redenen hebt waarom je niet 12 maanden kon samenwonen (bv jullie wonen in verschillende landen) dan zijn er wel wegen om een en ander aan te tonen en ze te overtuigen. Maar in jullie geval is het gewoon gemak. Ik zou het raar vinden als DIAC daarvoor haar eigen regels opzij zou schuiven.

Maar als DIAC het slikt, good for you....
 
pff hoe lang nog, ik heb de OZ lonely planet nu wel uit

Bereid je voor op een lange weg. Wij hebben er in totaal 21 maanden over gedaan dus nog even geduld..................... :up:

Gr,
Johan
 
Onze middelste zoon is in 2006 vertrokken naar een vriendin die hij in Schotland had leren kennen. Ze hadden nooit samengewoond. Wij, en nog veel meer kennissen die beide kenden hebben in het Engels een brief geschreven. Zelf hadden ze foto's, een ticket van dat zij hier was geweest, want hij woonde inmiddels weer hier, en zij zat nog in Schotland. Hij heeft toen een visum voor een jaar gekregen. ( Hoe zo'n visum heet weet ik niet) Zijn daar gaan samen wonen, en na een jaar kreeg hij binnen 15 min, z'n permanente visum. Zij en ook wij waren perplex. Hij belde helemaal blij op midden in de nacht. Ze hadden een zeer aardige mevr. die hun aanvraag behandelde toen. Ze hadden alle bewijsmaterialen, werkgeversverklaringen e.d keurig in mappen gedaan. Heel overzichtelijk. Vanaf de eerste week daar had hij gewerkt. Inmiddels is hij na 2 jr toch weer terug in NL.
Margo
 
Misschien een beetje late post, maar ik zit met hetzelfde probleem dat ik mijn relatie moet bewijzen. Hieronder een copy-paste van een officieel document van de Australische ambasade wat ik opgestuurd heb gekregen als antwoord op mijn vragen hierover.


DEFACTO RELATIONSHIP

The decision as to whether you satisfy requirements to be granted a visa on the basis of a de facto spouse relationship will require, among other things, that you meet the definition of a spouse at Migration Regulation 1.15A. Regulations 1.15 A (1)(B) & (c) require that you and your partner have a mutual commitment to a shared life as husband and wife to the exclusion of all others; are in a relationship that is genuine and continuing; and are living together, or not living separately and apart on a permanent basis.  Regulation 1.15 A (2)(d) states that the Minister must be satisfied that the defacto relationship has existed for a period of 12 months immediately preceding the date of application of the party relying on the existence of the relationship.

Certain factors listed below are looked at when these requirements are assessed. This information sheet provides examples of the kinds of documents you can submit to support your claims to a genuine de facto relationship. You are not required to provide documents for all factors as your relationship may exhibit some of the characteristics listed but not others. You are at liberty to provide documents relevant to your personal situation which are not included in the information below.


THE FINANCIAL ASPECTS OF YOUR RELATIONSHIP

• joint ownership/rent of real estate or residential property
• joint ownership of other major assets such as cars, furniture, household goods
• any joint liabilities such as insurance policies
• pooling of your financial resources e.g. joint bank or savings accounts which you have operated with reasonable frequency and for a reasonable period of time
• legal obligations towards your spouse or vice versa

THE NATURE OF YOUR HOUSEHOLD

• joint utilities accounts (electricity, gas, telephone)
• joint entry in the telephone directory
• correspondence addressed to you both at the same address
• shared responsibility for care and support of children
• joint responsibility for housework
• the terms of any life insurance, pension plans where you or your de-facto spouse is the beneficiary

THE SOCIAL ASPECTS OF YOUR RELATIONSHIP

• evidence that you have declared your relationship to other government bodies and commercial/public institutions or authorities and acceptance of these declarations by these bodies
• statutory declarations by parents, family members, relatives, friends and other interested parties attesting to the length and nature of your relationship.
• joint membership of organisations or groups, documentary evidence of joint participation in sporting, cultural, social or other activities
• joint travel

THE NATURE OF YOU AND YOUR SPOUSE’S COMMITMENT TO EACH OTHER

• the duration of your relationship and the length of time you and your spouse have lived together
• the extent to which you have combined your affairs
• the terms of your wills, life insurance and/or other superannuation policies made out in each other’s favour
 
Vindt de regels toch niet helemaal duidelijk uitgelegd daar ( sorry als het aan mij ligt..)

Regulations 1.15 A (1)(B) & (c) require that:
- you and your partner have a mutual commitment to a shared life as husband and wife to the exclusion of all others; (wil dat zeggen dat je moet willen trouwen of je getrouwd moet zijn?)

-are in a relationship that is genuine and continuing; (we zijn 6 jaar samen dus dat is volgens mij een feit)

-and are living together, or not living separately and apart on a permanent basis.  (we wonen apart omdat zij op kot in Leuven zit en ik een hele week in Nederland werk)

Regulation 1.15 A (2)(d) states that the Minister must be satisfied that the defacto relationship has existed for a period of 12 months immediately preceding the date of application of the party relying on the existence of the relationship. ( dus als we hem of haar kunnen overtuigen is het goed :) )

En dan trachten zoveel mogelijk 'bewijzen' van die onderstaande lijst te geven..

Voorlopig zeiden ze ons bij het emigratiebureau dat we moesten trouwen, maar ik weet niet of het effectief zo is..
 
[quote author=piepieter link=topic=9936.msg137171#msg137171 date=1240310985]
Vindt de regels toch niet helemaal duidelijk uitgelegd daar ( sorry als het aan mij ligt..)

Regulations 1.15 A (1)(B) & (c) require that:
- you and your partner have a mutual commitment to a shared life as husband and wife to the exclusion of all others; (wil dat zeggen dat je moet willen trouwen of je getrouwd moet zijn?)
[/quote]

Hmmm, misschien bedoelen ze gewoon dat je voor elkaar als man en vrouw door het leven gaat en ook ALLEEN MET ELKAAR. M.a.w. dat je er geen andere relaties op nahoudt ;-) ;-).
 
Heb nog nooit een topic gezien met zoveel feedback van de starters als deze :up:

Have fun......

Jack :evil:
 
Hmmm, misschien bedoelen ze gewoon dat je voor elkaar als man en vrouw door het leven gaat en ook ALLEEN MET ELKAAR. M.a.w. dat je er geen andere relaties op nahoudt ;-) ;-).

En hoe moet ik daar nou weer het tegendeel van aantonen???  :grin:

Wel goed nieuws: net een CO toegewezen gekregen en "Evidence of de-facto relationship" is "Met"
wil nog niet zeggen dat ze 't goedkeuren, maar toch
 
In ieder geval congrats! Je weet nu dat ze er mee bezig zijn.. nog een weekje of 2/3 wachten en je weet het..
 
[quote author=Sjoem link=topic=9936.msg136531#msg136531 date=1239391332]

- Telefoonnota's met bewijs dat wel nogal belden naar elkaar
- Bankrekening, gewoon ff aanvragen
- Foto's / tickets (gelukkig vaak op vakantie geweest!)
- Statements: Form 888 van alle directe familie + buren die bevestigen dat we samen waren
- Verklaring waarom we apart woonden

[/quote]

Had je echt de tickets nog of heb je een factuur of kopie opgevraagd?

Ik heb de facturen opgevraagd bij de reisbureaus en ik dacht als je er de namen, datum en bestemming omcirkelt of dergelijke, dat het wel duidelijk zal zijn..
of zou ik die ook allemaal laten vertalen?? ik kan ze namelijk niet meer in het engels krijgen.
 
Back
Top