Remigratie naar NL en toch weer verlangen naar Oz

Ang

Member
Hoi allerbeste mensen,

Aub geen vragen als waarom etc etc want het valt me zwaar genoeg dus doe vooral lief ;)Zijn in 2006 lid geworden van dit forum en hebben er superveel aan gehad. Mijn man en ik woonden sinds Jan 2007 in Engadine, Sydney, Australia als PR. Hebben daar 2 kids gekregen in 2010 en 2012, geboren en getogen Ozzies. Nu zijn wij, na 16 jaar Aus, in April 2023 geremigreerd naar NL, voor de kids de hond en 2 poezen was het een emigratie. Ondanks dat ik superblij ben dat ik bij mijn zus en haar kids ben en een superleuk sociaal leven heb, veel beter dan in Aus, blijft het gevoel knagen dat we verlangen naar Aus en het feit dat we ooit ons PR zouden verliezen benauwd me enorm. De tijdsdruk die hieraan hangt vind ik lastig omdat we nu bijna 1,5 jaar hier zijn en niet weet hoelang we nog hebben om te beslissen wat het beste is . Ik weet dat je altijd iets mist waar je ook bent.....nu mijn vraag waar ik dus zelf geen antwoord op kan vinden

Normaal gesproken moet je op eeen RRV 2 van de 5 jaar in Aus wonen, maar vraag me af of dit daadwerkelijk op elk RRV zo is of wellicht alleen op de eerste? Ik heb geprobeerd dit uit te zoeken op de IMMI site maar kom er niet uit......onze RRV is geldig tot Maart 2028 en op dit visum staat 'entries allowed Multiple entries to and from Australia during the validity of your visa', must not arrive after March 2028, period of stay Indefinite.
Hier staat dus niet op dat je er min 2 jaar gewoond moet hebben in die 5 jaar maar dit is normaal gesproken wel zo dus iemand enig idee hoe het zit of wie dit wel zou weten?

Bij voorbaat dank, groetjes Ang
 
Hoi Ang,

Kijk hier even: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...ting/resident-return-visa-155-157#Eligibility

Copy/Paste:

Meet our residence or substantial ties requirements​

Hide
You must either:
  • have been present in Australia for 2 years in the last 5 years as the holder of a permanent visa (or permanent entry permit), or as an Australian citizen, in which case you will get a 5-year travel facility
OR
  • be outside Australia and:
    • not absent for 5 continuous years or more before the date of application (unless you have compelling reasons), and
    • hold a permanent visa or last left Australia as a permanent resident or citizen (but subsequently lost citizenship), and
    • be able to demonstrate substantial ties to Australia that are of benefit to Australia,
in which case you can only be given a maximum 12 months travel facility
OR
  • be outside Australia and:
    • were an Australian citizen or permanent resident less than 10 years before you applied, and
    • not absent from Australia for periods that total more than 5 years (unless you have compelling reasons) between the date you left Australia as a permanent resident or citizen and the date of application, and
    • be able to demonstrate substantial ties to Australia that are of benefit to Australia,
in which case you can only be given a maximum 12 months travel facility
OR
  • be in Australia and:
    • be able to demonstrate substantial ties to Australia that are of benefit to Australia, and
    • not been absent for 5 continuous years since grant of your most recent permanent visa or when you stopped being an Australian citizen (unless you have compelling reasons)
in which case you can only be given a maximum 12 months travel facility
OR
  • be the member of family unit of a person who already holds an RRV or has lodged a separate application for an RRV, and meets the time of application criteria for grant, in which case you can only be given a maximum 12 months travel facility.
In calculating the residence requirement relating to the first dot-point above, the:
  • 2-year period is counted as 730 days
  • 5-year period is counted back from the RRV application lodgement date (not from the date of RRV decision)
  • date of arrival and date of departure are both included in the count of days in Australia. Only one day is counted if the applicant arrives and departs on the same day. Only one day is counted if a visa expires and another one is granted on the same day. A part-day spent in Australia by a permanent visa holder is counted as a full day.

Have substantial ties​

Your ties must be both substantial and of benefit to Australia. Your ties can be:
  • business ties
  • cultural ties
  • employment ties
  • personal ties (including family ties)
You can see examples of how to demonstrate these ties in Step by step under Gather your documents.



Lijkt erop dat je max vijf jaar buiten Australie mag zijn of anders een goede reden moet hebben.
 
Buiten de technische kant van het verhaal (zie beebmeep's uitstekende toelichting), is het knagen wel bekend. Wij hadden hier anderhalf jaar gewoond, toen naar NL verhuisd en na 1 jaar weer terug naar AU. Nu wonen we hier 9 jaar en ondertussen 3 kinderen (en een hond en vissen).

Anyway, bij ons was het zo dat de remigratie naar NL en daarna weer naar AU door mij kwamen. Ik zat niet lekker in mijn vel en -ik denk- dat ik daarvan weg wilde lopen door ergens anders heen te verhuizen. Uiteindelijk lostte dat (uiteraard) niks op en moest ik aan mezelf werken i.p.v. de externe factoren aanpassen. Dit is mijn specifieke geval en grote kans dat dit totaal niet van toepassing is op jou. Maar wat wel belangrijk is in het hele verhaal is jezelf af te vragen waarom had je de drang om naar NL te (r)emigreren? En waarom de drang nu weer voor AU? Er zijn redenen geweest voor beide stappen. Hoe eerlijker naar jezelf kan zijn met die vragen, hoe meer je eraan hebt om te bepalen wat de juiste stap is.

Kijk ik naar mezelf, dan denk ik dat ik nu zowel in NL als AU gelukkig kan zijn. Beiden landen hebben hun voor- en nadelen. Maar dat is zoals het is, hoe je daarmee omgaat en in het leven staat is aan jezelf.
 
FOMO (Fear Of Missing Out, van ofwel NL, ofwel Oz, ofwel de geldigheid van een of meer RRV's) kan een sterke motivator zijn voor de twijfel en het heen en weer reizen. Dat zal het geval blijven ook al proberen jullie (r)emigratie nog drie keer op rij. Ik denk dat @FOL nailed it here. Waar je ook gaat, je neemt overal jezelf mee naartoe. Jullie zijn de verbindende factor. Als je niet lekker in je vel zit door twijfels, zal dat overal ter wereld zo zijn. Maar ik zie ook wel oplossingen for the time being tot jullie eruit zijn (en misschien kom je er wel nooit uit en blijf je heen en weer reizen). Hou gewoon die RRV geldig door tijdige validatietrips. Ook een 12-maands RRV is een geldig en bruikbaar RRV en als je weer voor langere tijd in Oz bent geweest wordt dat RRV vanzelf weer verlengd in duur. No matter jullie RRV, jullie PR is permanent. Er zijn geen wegen afgesloten.
 
Dank voor jullie reacties! Fijn dat ik niet de enige ben met deze gevoelens, idd FOMO is wel een dingetje.

Bij not absent for 5 continuous years or more before the date of application vind ik het stukje van in which case you can only be given a maximum 12 months travel facility dus wel echt een spannende omdat ik niet wil dat we na 12 mnd alsnog weg moeten maar misschien denk ik over juist dat stukje teveel na. Dus, als ik het goed begrijp, zouden we nog tot Maart 2026 terugkunnen zonder consequencies en zou het tot Maart 2026 kunnen, maar dan wel met maar 12mnd toestemming

@FOL jouw stukje is heel herkenbaar. Ik was en ben overal gelukkig met verschillende aspecten en in mijn geval speelt inderdaad hetzelfde mee. Had in Aus een beste vriendin waar ik alles mee deed. Zij bleek een affaire te hebben en haar man belde mij daarover omdat hij dacht als iemand het weet, is Ang het wel. Dit was dus niet het geval, maar heeft uiteindelijk wel de vriendschap gekost (lang verhaal maar heel vervelend gelopen).

Door die stuk gelopen vriendschap zag mijn man dat ik echt het sociale gebeuren miste. We hadden wel andere vrienden maar niet zoals ik de vriendschap met haar had. Ook merkte we, dat hoe ouder we werden, het sociale kringetje juist kleiner werd en kwam de gedachte dat we straks, als de kids hun eigen leven beginnen te leiden, we hier met zn 2en 'gevangen' zitten op dit mooie eiland en als er dan iets gebeurd ben je echt alleen. Juist op dat moment kwam mijn zus met haar familie op bezoek, een perfect storm zeg maar. Mijn man zag hoe ontzettend close we waren en hoe fijn het was om hun in de buurt te hebben, Daarnaast zijn er de laatste jaren een hoop dingen gebeurd zowel met manlief als de kids waardoor het leven best zwaar was. En hoe fijn is het dan als je juist je zus bij je hebt.....als ik de tijd terug kon draaien zou ik willen dat ze nooit gekomen waren want na zo'n lange tijd zonder fysiek bij elkaar in de buurt te zijn, was ik daar aan gewend, maar gebeurd alles voor een reden......? Als ze een jaar eerder gekomen waren en dezelfde gesprekken gevoerd waren, had ik meteen gezegd no way, we komen echt niet terug.

Maar uiteindelijk te snel besloten terug te gaan en ik vind het zo fijn om bij hun in de buurt te zijn en we zijn closer than ever. De draad met mijn beste vriendinnen hier zijn opgepakt en mijn sociale leven is super. Van de zomer lekker de hollandse festivals af en altijd wat te doen. Maar de grijze lucht en het slechte weer hebben echt een impact en de kids en man zouden niets liever willen dan het eerste vliegtuig terug te pakken. Ik praat hierover met een praktijkondersteuner want ook ik kan niet wennen aan het klimaat en wat mis ik het land Australië. Mijn man en ik zijn het er over eens dat de verstandige keuze is om hier te blijven, maar mijn hart roept AUSTRALIA. Ik denk dat als man en kids hier super gelukkig zouden zijn, het leven voor mij hier ook een stuk fijner was, ik ben echt zo blij met alle mensen om me heen maar krijg het gevoel niet weg. Ik kan me niet meer voorstellen zonder mijn zus oud te worden maar ik kan me ook niet voorstellen dat we hier blijven....lastig

En als je wel terug gaat wordt het financieel natuurlijk ook heel lastig, wij hebben ons huis in 2010 gekocht en om zoiets terug te kopen tja dat kost inmiddels 1 miljoen meer als toen. Huren is in die buurt niet echt een optie, in de afgelopen maanden echt 2 huurhuizen voorbij zien komen a la $1000-1200 per maand en daar staan honderden mensen voor in de rij.....pff wat hebben we gedaan denk ik dan.
Onze zoon zit nu in de 2e van de Havo, onze jongste gaat volgend schooljaar naar de middelbare. Onze zoon moet misschien naar een VSO dus zou dan weer een verandering doormaken. Dan denk ik laten we hem hier zijn Havo afmaken, maar dan zit dochterlief ook nog 2 jaar op de middelbare....decisions decisions

In ieder geval bedankt voor de reacties en voor het begrip :) Fijn weekend!
 
Back
Top