return visa's

AbAlice

New Member
Algemene vraag ivm return visa's

Wij wonen nu zo'n 5 jaar in Australie met onze 4 kinderen, 3 nederlands en 1 hier geboren (dual nationality).

Afgelopen july ging ik voor een vakantie naar Nederland en was het visa in mijn paspoort verlopen en dus heb ik een nieuw return visa gekregen voor 5 jaar. Mijn man heeft zijn eigen paspoort maar heeft nog geen return visa aangevraagd omdat hij afgelopen july niet meeging naar Nederland.

Wij zitten er aan te denken om eind volgend jaar weer voor een tijdje terug te gaan naar Nederland en ik vraag me af hoe dat zit met de tijdslimiet van mijn return visa. Ik begrijp dat het normaal voor 5 jaar geldig is, maar als wij eind volgend jaar terug gaan is die van mij nog maar zo'n 3 jaar geldig. Betekent dat dat ik dan binnen 3 jaar terug moet of kan ik in Nederland dan nog een keer een verlenging aanvragen van 5 jaar?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alice
 
Alice,
Er zijn verschillende visas mogelijk.
Je kunt er eentje nemen welke net zo lang geldig is als het paspoort en dan dien je inderdaad binnen de laatste dag van de vervaldatum van je paspoort terug te komen.

Een andere visum is een driejaarlijkse visum, op deze dien je altijd binnen 3 jaar terug te komen en heeft niets te maken met de geldigheid van je paspoort.
Voordeel: je hebt maar eenmalig de uitgave en je hoeft ooit maar een keer dit te verzorgen.
Nadeel: Je moet altijd je oude paspoort meenemen waar dit visum in voorkomt.
Dit oude paspoort moet je dan tonen bij binnenkomst in OZ tesamen met je geldig paspoort.
Ik ben op deze manier vandaag weer binnengekomen uit Japan, waar ze overigens wel moeilijk deden.
Vanuit NL is het overigens wat makkelijker.

De airlines zijn verantwoordelijk voor je visum en niet de immigratie.
Als je OZ binnenkomt zonder geldig visum dan betekent dat dat de airline een fout heeft gemaakt en moet 5000 AUD betalen
Cheers
Jan
 
Er is al een draadje over, ( re entre visa ).
En helemaal besproken.
Weet niet waar het staat ,even zoeken met de search button.
 
Back
Top