Returning resident visum

Steve

XPdite Sponsor
Ik snap iets niet helemaal en hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord op heeft.

Wij hebben nu een 176 permanent visum, nu staat er in de Grant letter , visa cease date 18-mei-2016.
Wat moet er gebeuren na deze datum?
Moet je dan persee een RRV of Australisch paspoort aanvragen?
Of kun je gewoon voorgoed in Australie blijven zonder iets te ondernemen en blijft je visum gewoon geldig?


Groeten Steven
 
Volgens mij kun je wel gewoon in Australië blijven, maar moet je een RRV aanvragen elke keer als je naar het buitenland gaat. Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat het zo werkte.
 
Nou, dat ligt ook weer niet zo simpel.
Het lijkt een beetje hetzelfde verhaal als de gewone visa labels te zijn; http://www.immi.gov.au/e_visa/rrv.htm#e
En sowieso is een label 5 jaar geldig; http://www.immi.gov.au/migrants/residents/155/

Bart
 
Ik vind het toch wat onduidelijk, ook op de site van diac word je niet veel wijzer.


Wat ik er uit begrijp is dat je 2 van de 5 jaar in Australie moet verblijven na je initial entry date op je 176 visum.
Maar wat moet je na je 5de jaar doen? Na je visa cease date?

Is het dan 1x een RRV visa aanvragen en dan is het klaar?
Of moet/kan je bv gaan voor een Australisch paspoort?
Of kan je wel gewoon op vakantie, bv 2 weken Nieuw Zeeland, na je 5de jaar zonder iets te ondernemen?

Groeten Steven
 
Optie 1: Australisch citizen worden
Optie 2: RRV voor korte periode (6 maanden dacht ik)
Optie 3: RRV voor 5 jaar
Optie 4: Niets doen (nadat je visum label verlopen is) zolang je het land niet verlaat..

Het RRV geeft je het recht om het land weer IN te komen als je weggegaan bent:). Een label heb je voor Australie niet nodig want (als het goed is!!) je paspoort gegevens zitten in het systeem gekoppeled aan die RRV.

Die 2 van 5 jaar heeft te maken met aantonen dat je min of meer gesetteld bent in AU. Heb je gewoon die 5 jaar hier gewoond dan is het aanvragen van die RRV gewoon online te doen. Betalen en je krijgt bijna direct (of na 1 a 2 dagen) een email met bevestiging.

Die label KAN je vervolgens ook in je paspoort laten zetten bij een ambassade / consulaat. Alweer: Is NIET verplich voor Australie, maar als je op reis gaat moet je er rekening mee houden dat er landen zijn die EISEN dat je dat hebt (zal iets te maken hebben met dat die landen niet gekoppeld zijn aan het Australische ambassade systeem (computer).

Hopelijk helpt dit een beetje? :)
 
Goede uitleg, bedankt!
afro.gif


Maar vind het toch raar als je een permanent visum hebt en na 5 jaar wil je op vakantie naar NL ofzo, dat je dan een visum moet aanvragen om terug in Australie te komen.
Dan blijven er toch altijd weer kosten voor een visum!
Wij houden van reizen en zie dat toch als een soort nadeel/ minpunt....

Maar wat zijn de voor en nadelen als je een australisch paspoort neemt?
 
Volgens de Nederlandse wet kun/mag je geen 2 paspoorten (nationaliteiten) hebben (er zijn 2 uitzonderingen). Maw je moet je Nederlandse paspoort (nationaliteit) dan opgeven.
 
Ik begrijp niet waar dit allemaal goed voor is.
Heb je eindelijk je permanent visum en dan staat er weer zo een regeltje waardoor je weer van alles moet regelen.
Ze verzinnen ze wel hier he?
Maar goed dat dit forum er is en er altijd mensen zijn die je kunnen helpen! :up:
 
@ Steve80

Na 5 jaar moet je, als je Australie verlaat en weer wilt terugkomen een return visa label halen. De kosten zijn ongeveer $246 dollar. Deze is ook weer 5 jaar geldig. Deze kun je gewoon bij het immigratie buro in Australie halen.

Jolanda.
 
Volgens de Nederlandse wet kun/mag je geen 2 paspoorten (nationaliteiten) hebben (er zijn 2 uitzonderingen). Maw je moet je Nederlandse paspoort (nationaliteit) dan opgeven.

Ik vraag mij af hoe dat zit met een brits paspoort...

Vind het eigenlijk belachelijk dat je toch weer voor kosten staat als je buiten Australie wilt reizen!
Weten ze niet wat een moeite, tijd en geld het heeft gekost om dat visum te krijgen!!!

Als ik dan reken voor 2 personen, ben je toch per jaar weer $100,- kwijt aan visumkosten.
Of natuurlijk Australische worden, waar wij wel aan zitten te denken.
 
Hoe kan het dan een issue zijn in de tweede kamer??
Die mensen hebben toch ook twee paspoorten??
Je kan je Nederlandse paspoort toch ook blijven verlengen nadat je een Australisch paspoort hebt gekregen?
Vertel, vertel, vertel, niet te snel, we schrijven mee!!

(oke, tijd om iets nuttigs te gaan doen. :grin:)
 
Volgens mij heeft dat er mee te maken (het verhaal in de 2e kamer) dat mensen die geboren zijn in Marokko (daar heb je het toch over?) bij wet (in Marokko) hun nationaliteit niet mogen opgeven (oid). Als ik het fout heb, hoor ik het graag..
 
Maar er was nu toch ook iemand met een Zweeds en een Nederlands paspoort?? :huh:
Ik zal eens even gaan zoeken, want ik wil dit zelf ook wel graag weten...
 
Als nederlandse kun je niet je paspoort niet houden na krijgen van een Australische.
Ik dacht dat het met een brits paspoort wel weer kon...moet dat even nakijken.
 
Waarom kan je dan wel een Zweedse en een Marokkaanse, maar niet een Australische???
Snap er niks van... :oops:
 
Het kan wel als:
- je trouwt met bijv. een Australier.
- je geboren (of opgegroeid) bent in het buitenland en je ouders wel Nederlanders zijn.

zoiets in ieder geval (dit is het in grote lijnen, pin me niet vast op de details)

In alle andere gevallen is het voor Nederlanders niet mogelijk.
 
Wat stom, dan moet je wel Nederlander blijven met een permanent visum, anders kan je nooit meer in Europa wonen als je dat wilt... :mad:


Maar de kids krijgen sowieso een dubbel paspoort:
Als u voor uw 18e jaar 5 jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet.

En als ik eerst de Australische nationaliteit neem en een jaar later Fokko pas, mag hij ook een dubbel paspoort:

Als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.

En als ik dan om naturalisatie vraag, krijg ik het Nederlanderschap terug:
Naturalisatie
Een naturalisatieverzoek kan in het buitenland door de volgende oud-Nederlanders worden ingediend:

  • oud-Nederlanders die zijn geboren en getogen in Nederland;
  • oud-Nederlanders die niet zijn geboren en getogen in Nederland, maar bijvoorbeeld minstens de helft van het basisonderwijs in Nederland hebben gevolgd.
U mag niet wonen in het land waarvan u de nationaliteit bezit en u moet voorafgaande aan uw naturalisatieverzoek in sommige gevallen het inburgeringsexamen voor naturalisatie met goed gevolg hebben afgelegd.

Even inschrijven bij het gemeentehuis op het adres van paps en mams.

Daarna partner visum aanvragen en opnieuw Australiër worden, aantonen dat je getrouwd bent met een Australiër en tadaa!! Allemaal een dubbel paspoort! :grin:


Tijd voor een hobby... :oops:
 
Back
Top