Rijbewijs in Victoria

Babette

New Member
Hoi allemaal,

ik heb al verschillende topics over het omzetten/aanvragen van een (internationaal) rijbewijs gelezen, maar die waren allemaal van vorig jaar of langer geleden, misschien dat er nu iets veranderd is ..?

Ik heb voor mijn vakantie een int rijbewijs bij de ANWB aangebraagd, maar die is maar 1 jaar geldig.

Als ik straks in Oz (Vic) ben op mijn (hopenlijk verkregen) skilled independent ben ik dus op zoek naar een rijbewijs wat langer geldig is.

Iemand enig idee hoe dit het beste aan te pakken??

Hoor graag van jullie

Babette
 
Babette,

Als je straks op een skilled-independent in Victoria bent, dan moet je binnen 3 maanden toch een Australisch rijbewijs hebben. Enkel en alleen een internationaal rijbewijs is ook waardeloos. Deze heeft alleen zin als je in het bezit bent van een "echt" rijbewijs, waarvan de teksten op dit rijbewijs niet in het engels is. Maar als je het huidige nederlandse rijbewijs bekijkt (zowel het voorgaande roze papiertje als het nieuwe rijbewijs op creditcard formaat, dan heb je daar al geen teksten meer opstaan....
 
quote:
Ik kon kiezen voor een 3 jaar rijbewijs voor 43 dollar of een 10 jaar rijbewijs voor 146..dus heb de laatste maar gedaan dan ben ik er voorlopig af. Ik hoefde niets geen keuring of test te doen en met 10 minuten had ik mijn plastic rijbewijs
: dit komt uit het topic van Gary,Inge and animals...en is van afgelopen week zij zitten bij Melbourne..

groet Carmen.
 
Hey Carmen,

Hoe lang was je Nederlandse rijbewijs nog geldig en wat hebben ze er mee gedaan?

Mariette
 
Hallo

Ik heb mijn rijbewijs in WA Perth omgezet, dit moet inderdaad binnen 3 maanden anders moet je een test doen.
Mij kostte het 115 dollar inclusief pasfoto en vertaling van mijn Nederlandse rijbewijs had nl geen Internationale dit is geen probleem alleen je moet dan hier voor de vertaling betalen.
Dit was 3 weken geleden dus erg recent.
En mijn rijbewijs is 5 jaar geldig. Wel deden ze extra check omdat ik medicijnen gebruik.

Groet Erna
 
Thanks all;
weer iets om me minder zorgen over te maken; kan dus gewoon tzt als ik er zit binnen 3 maanden, dan!
 
Zoals al eerder is gezegd, je hoeft voor het omzetten van je Nederlandse rijbewijs naar een Victorian rijbewijs geen Internationaal Rijbewijs bij je te hebben. Bij mij vroegen ze om het volgende:

1) Een geldig legitimatiebewijs, anders dan je NL Rijbewijs.
2) Een bewijs dat je inwoner bent van de staat Victoria. Ik heb een bankafschrift meegenomen. Er zijn meerdere mogelijkheden, een huurcontract kan bijvoorbeeld ook. Het moet wel iets zijn dat naar jouw permanente of tijdelijke adres is toegestuurd.
3) Je moest een formulier invullen met al je gegevens.

Je kan op 1 van de kantoren van Vicroads of telefonisch een afspraak maken om je rijbewijs op te halen. Tot slot (heel belangrijk), neem je Nederlandse rijbewijs weer mee! Je kan een Nederlands rijbewijs wel omzetten naar een Victorian License maar niet andersom.

Ga je dan, hopenlijk niet natuurlijk, weer terug naar Nederland en denk je hetzelfde te doen hier, dan heb je het dus mis. Dan zeggen ze rustig dat je opnieuw Examen moet gaan doen. Dan is de enige mogelijkheid dat je blijft rijden op je Australische rijbewijs en als je dan wordt gecontroleerd dan ga je engels praten met een stevig australisch accent tegen de Nederlandse politieagent :grin: .

Voor meer info zie www.vicroads.com.au
 
Het nederlandse rijbewijs zelf is maar een papiertje. Je krijgt het terug met een stempel 'Victorian licence issued' .
Maar zelfs als je het niet terug krijgt, dan ben je het toch gewoon 'verloren' en vraag je een nieuw in NL aan.
 
[quote author=kallie link=topic=6629.msg82290#msg82290 date=1172429483]
Hey Carmen,

Hoe lang was je Nederlandse rijbewijs nog geldig en wat hebben ze er mee gedaan?

Mariette
[/quote]

Dat was ik niet Mariette (was het maar zo),maar Inge in Melbourne
 
[quote author=suske link=topic=6629.msg82323#msg82323 date=1172457898]
Het nederlandse rijbewijs zelf is maar een papiertje. Je krijgt het terug met een stempel 'Victorian licence issued' .
Maar zelfs als je het niet terug krijgt, dan ben je het toch gewoon 'verloren' en vraag je een nieuw in NL aan.
[/quote]

Dat is ook een manier. Ik heb zelf een kopie gemaakt. Bij mij werd er ook nog eens een keer een gaatje in geperforeerd.
 
[quote author=Tijlcarm link=topic=6629.msg82326#msg82326 date=1172464936]
[quote author=kallie link=topic=6629.msg82290#msg82290 date=1172429483]
Hey Carmen,

Hoe lang was je Nederlandse rijbewijs nog geldig en wat hebben ze er mee gedaan?

Mariette
[/quote]

Dat was ik niet Mariette (was het maar zo),maar Inge in Melbourne
[/quote]

Ja goeiemorgen, was het maar zo, he?
Ik ben nu weer wakker hoor!
Wij hebben eerst nog een etentje en een emigratie avondje tegoed volgende week, is ook leuk, toch? :wink:

Mariette
 
Ik denk het niet nee. Hm, als ze daar een stempel opzetten dan veeg je hem er ook zo weer vanaf. Wat ze daarmee doen? Ik weet het niet. Het lijkt me raadzaam dat je hem wel weer mee terug neemt of in elk geval een kopie maakt voordat je er naar toe gaat.
En het fraaie van alles is is dat ze zelf ook het "credit card" type rijbewijs hanteren.
 
Als je die "gatenprikkers" van hun ziet.... Die gaan echt alleen maar door papier, je krijgt ze echt niet door een harde plastic "credit card" heen.
 
:cry:

Jammer dan, er gaat ook met de perforatoren van hier gewoon een gat in je NL creditcard formaat rijbewijs !!!!
Reden, je mag hier - bij wet - maar 1 geldig rijbewijs hebben tegelijkertijd, wat als je er goed over nadenkt niet onlogisch is ...... toch

Ik heb overigens een lijntje uitstaan bij het RDW in NL wat dat voor consequenties heeft voor je NL rijbewijs, maar daar krijg ik maar geen antwoord op.

Verder, ze accepteren hier (Victoria / Vicroads) alleen het omzetten van je NL personenauto en evt. motorrijbewijs. Je hebt hier geen apart rijbewijs nodig voor het rijden met een aanhanger.

Mocht je echter de illusie hebben dat je je evt. vrachtwagen en/of bus rijbewijs ook zo zonder meer kunt overzetten, jammer dan, mooi niet ....
Ik moet nog uitzoeken of je daarvoor gewoon een helemaal volledig Australisch traject voor moet afleggen, maar daar ziet het wel naar uit
 
Krijg je het nederlandse rijbewijs wel mee terug?
Ik heb namelijk pas geleden op een USA forum iets vervelends gelezen.
Hoorde pas dit verhaal; Nederland verhuisd naar Amerika, haalt in Amerika zijn rijbewijs, moet zijn Nederlandse rijbewijs inleveren en krijgt een Amerikaans bewijsje. Gaat 2 maanden later voor familiebezoek naar Nederland wil zijn huurauto oppikken en krijgt deze niet mee omdat hij een vrij recent rijbewijs heeft 

Bart
 
Yep, je krijgt je NL rijbewijs gewoon terug, alleen met dat gat erin is het in Victoria niet meer geldig

Overigens, een auto huren in NL, op een pas uitgegeven Australisch rijbewijs (2 weken oud) was in ons geval geen probleem ==> heeft dit wellicht meer iets te maken met de leeftijd van de drager van het rijbewijs ??
 
Nog even een paar quotes uit het draadje
Daarbij heeft mijn Am rijbewijs geen issue date, alleen een expiration date

Dit is mijn echtgenoot dus vorige week overkomen. In NY moet je je NL rijbewijs inleveren. Bij het verhuur bedrijf zeggen ze dood leuk:' meneer u heeft het rijbewijs korter dan 1 jaar.'  Dat hij al 20 jaar een rijbewijs heeft kon hij niet aantonen. Je krijgt hier een bewijsje van inlevering en als je terug naar NL verhuisd mag je de NY licence weer omruilen voor je (verlopen) NL exemplaar

Blijkbaar is het probleem dus dat er geen "issue date" op staat.
En het zal er ook wel mee te maken hebben bij wie je de auto op moet halen :wink:

Bart
 
Onderstaand de reaktie van Medewerker Klantenservice RDW op mijn vraag over de consequenties van het gat dat ze hier in Voctoria maken in je NL rijbewijs:

Quote:
Het Nederlandse rijbewijs is na perforatie niet meer geldig in Nederland. U kunt in Nederland echter wel gebruik maken van uw Australische rijbewijs.

Wanneer u zich weer vestigt in Nederland, kunt u bij de gemeente waar u staat ingeschreven, uw Australische rijbewijs weer omwisselen in een Nederlands rijbewijs.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Unquote
 
Back
Top