Rijbewijs

Tommy T

XPdite Sponsor
Ben nu ruim zeven maanden in Australie en in het bezit van een sub class 457 visa. Dit betekend dat ik hier vier jaar mag blijven. Ik ben nu in het bezit van een internatinaal rijbewijs die ik voor vertrek bij de ANWB heb gehaald maar die verloopt in oktober.
Bij Vicroads vertelde ze me dat ik niet in aanmerking kom voor een Australisch rijbewijs omdat ik geen perminant resident ben en dat ik bij de RACV een internationaal rijbewijs moet halen.  De RACV gebelt maar die vertelde me dat hun internationaal rijbewijs alleen voor Australiers is die in het buitenland willen rijden. Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt en weet waar ik heen moet? Ben niet van plan om ieder jaar terug naar Nederland te gaan om een nieuw internationaal rijbewijs te gaan halen.

Tommy.

Hoi Tommy,

Ik heb een australisch rijbewijs gehaald terwijl ik in Australia aan het studeren was (dus op studie-visum)

De test zelfde stelde niets voor, half uurtje rijden en een beetje op een helling kunnen file-parkeren.

Je bent wel de eerste drie jaar een p-plater en mag dus geen ongelukjes maken  ;-)

Ik ben nu zo'n drie jaar terug in nl, en heb van de winter mijn 'echte' rijbewijs opgestuurd gekregen, geen p-plates meer nodig  :lol:.

Anyways, ik was dus ook geen permanent resident toen ik mijn rijbewijs in Melbourne haalde, dus..

gr
Angelique

Ik heb net nog even op vicroads gekeken, en daar staat ook niet dat je permanent resident moet zijn. Wel moet je proof laten zien van residency, dus dat je in victoria woont.

Ik denk dat ze je misschien een beetje verkeerd voorgelicht hebben bij vicroads?

groetjes,
Angelique

het moet volgens mij wel kunnen hoor. Ik denk ok dat je verkeerd bent voorgelicht. Toen ik voor de klinkiek in een aboriginal gemeenschap ging werken, had ik ook een Australisch rijbewijs nodig, want de ambulance waarin ik rond reed is een overheidsvoertuig. Puur een verzekeringskwestie, maar in ieder geval kreeg ik wel een Australisch rijbewijs. Ik kreeg eerst een tijdelijk papiertje mee, en de echte pas werd opgestuurd, maar die heb ik helaas nooit meer gezien.

Ik zat op een Working holiday maker, dus dat is maar voor een jaar. Moet voor jou dus geen probleem zijn lijkt mij.

De volgende tekst staat op de site van vicroads:

The need to change your overseas driver licence to a Victorian driver licence depends on whether your stay in Victoria is permanent or temporary.

If you are in Victoria on a temporary visa, you can drive on your overseas licence (provided it is a current, valid licence) for an indefinite period provided your overseas licence is in English (or you have an English translation), or you have an International Driving Permit.

If you are in Victoria on a permanent visa, you can drive on your overseas licence for only three months from the date you entered Victoria or from the time a permanent visa was issued to you. If you want to continue to drive in Victoria after that time you must apply for a Victorian driver licence.

en dat is ook wat ze aan de telefoon hebben gezegd.

Tommy

Het zal per staat wel verschillen. Wij wonen in NSW op een temporary visa maar hebben wel een australisch rijbewijs.

Erna

Hoi
A
lle Nederlandse rijbewijzen hebben toch engelse vertaling? bijv. Naam, Name, Nomme etc (vroeger in iedergeval wel, is dat nog zo?)

Ik begrijp uit dit stukje dat je dus gewoon op je Ned. rijbewijs kan rijden, zelfs geen internationaal nodig

If you are in Victoria on a temp visa, you can drive on your overseas licence for an indefinite period provided your overseas licence is in English. 

Sidonia

Wij zijn op 1 januari 2006 op een (tijdelijk) Retirement Visum Australië binnengekomen en hebben op 20 januari bij Vicroads onze rijbewijzen opgehaald. Geen testen, niets, alleen de kosten betalen en weer weg mét rijbewijs.

Zilver

Nou ik dacht eerst even ook dat ik mijn NL rijbewijs had moeten inleveren, maar dat doe ik dus mooi niet. Hoefde ook niet hoor, uiteindelijk.

Maar wat ik lees is als je je NL rijbewijs wil omzetten naar een OZ rijbewijs. Dat zou ik dus nooooooiiittt doen!
Je moet gewoon een oz rijbewijs nemen NAAStT je Nl rijbewijs.

Maarre, heb je al contact opgenomen met de ANWB??????????????????
Misschien zijn ze wel zo flexibel dat als jij een kopie van je rijbewijs faxt en het geld overboekt, dat zij het dan invullen en zo opsturen. Eventueel ook een kopie van je huidige internationale rijbewijs, zodat ze dat kunnen overnemen in het nieuwe. Het enige wat je nog moet opsturen is een pasfoto.

Het is mar een idee. Ze doen het wel in oz, gezien de afstanden, dus waarom niet in NL

BEL ANWB dus....

[quote author=Tommy T link=topic=4914.msg62434#msg62434 date=1150068916]
The need to change ...
[/quote]

In deze gevallen moet je een VIC rijbewijs hebben. Het stukje tekst zegt niets over het wel of niet mogen hebben van een VIC rijbewijs.

Surrender of Overseas Licence
When you are issued with a Victorian driver licence you must surrender your overseas licence (unless it is also an identity card) or have it invalidated for use in Victoria.

Als je je dus vestigd in Victoria moet je je Victorian rijbewijs gebruiken. Je Nederlandse rijbewijs is in Vic dus niet geldig. Buiten Vic mag je dus je Nederlandse rijbewijs & je Vic rijbewijs gebruiken.

gewoon zeggen dat je t nodig hebt als id kaart. niks geen surrender.  ze kunnen wel meer willen!

Het Australische document gaat altijd boven een buitenlands document. Zo eenvoudig is het. Als je twee of meer paspoorten hebt waaronder een Australische ben je ook verplicht op je Australische paspoort Australië binnen te komen en te vertrekken. Zo ook moet je als je een Vic rijbewijs hebt die gebruiken in Vic.

Makkelijke regels toch? No big deal  :wink:

ja klopt, maar als ze je nl rijbewijs willen en er is een manier om onderuit te komen, dan moet je dat doen...

[quote author=Tommy T link=topic=4914.msg62362#msg62362 date=1150003170]
Ben nu ruim zeven maanden in Australie en in het bezit van een sub class 457 visa. Dit betekend dat ik hier vier jaar mag blijven. Ik ben nu in het bezit van een internatinaal rijbewijs die ik voor vertrek bij de ANWB heb gehaald maar die verloopt in oktober.
...Ben niet van plan om ieder jaar terug naar Nederland te gaan om een nieuw internationaal rijbewijs te gaan halen.[/quote]In de praktijk zal de gemiddelde agent er niet moeilijk over doen als jij je NLse 'symbooltjes'rijbewijs laat zien, maar officieel moet je er volgens mij een erkende (dwz met stempel van de ambassade of van een NAATI translator) vertaling bij hebben.

Ander vraagje:

Als je nederlandse rijbewijs verloopt en je besluit terug te keren naar Nederland (God knows why!) hoe gaat het dan met het omwisselen van je Australische rijbewijs voor een Nederlandse?

Ja hoor, als je in NL je rijbewijs hebt gehaald kun je je buitenlandse rijbewijs weer omwisselen voor een roze 'vodje'.

Hmmmmm, mijn vader heeft 20 jaar in Canada gewoond. Zijn NL rijbewijs natuurlijk verlopen. Na die 20 jaar een jaartje terug naar NL gegaan met de gedachte in NL 'oud te worden'... Helaas, ze moesten gewoon weer een examen afleggen (en dus wat lessen vooraf nemen). Ze waren ondertussen wel Canadees geworden, dus misschien dat dat scheelt... Maar neem niet zomaar aan dat je zomaar weer een roze NL rijbewijs krijgt als die eenmaal verlopen is...
Perthpete

Ik heb begrepen dat zelfs als je in Nederland woont en het laat verlopen je opnieuw examen moet doen.

Zou het mogelijk zijn vanuit Australië steeds je NL rijbewijs te vernieuwen?

Back