Rijbewijs

spankeren

New Member
Misschien toch een handige tip, voor de mensen die hun theorie moeten gaan ( rijbewijs ) laat in Nederland al vast je rijbewijs vertalen in het Engels,
want daar vragen ze naar.

Wij hebben het hier in australie moeten doen omdat ze er om vroegen toen wij onze theorie test gingen doen.

Wij hebben het gelukkig gehaald dus dat is een heel lekker gevoel.

Groeten Ron & Carina

Je hoeft helemaal geen test te doen. Je mag het. Internationaal rijbewijs meenemen (anwb, 30 euro ofzo, anders vertaling van het nederlandse consulaat) , rijbewijs omzetten. klaar.

Als je 3 maanden in Australie bent of woont moet je een theorie test doen, want anders ben je niet meer verzekerd, en een internationaal rijbewijs is dan niets meer waard.
Alleen met een toeristen visa mag je er een jaar mee rijden. :up:

Groeten Ron & Carina

Oh....  :|
dat wist ik niet... Dus met mijn WHV heb ik dus noppes nada aan een internationaal rijbewijs????  :unsure:

Och... Hmmm... mag ik dan vragen hoe je die test en zo moet regelen?
(ps Ik heb al 5 jaar mijn rijbewijs).

Groetjes van lenka

Suske, in QLD moet je een theorietest doen. En dan is een vertaling van je rijbewijs wel een must ja  :) Het internationale rijbewijs van de ANWB voldoet ook.
Hoe het met een WHV zit weet ik niet. Mijn vermoeden is dat je dan wel op een internationaal rijbewijs rond mag rijden. Informeer even bij de ambassade. Zo'n test is "zo" gedaan. je gaat naar de bureau of transportation in de woonplaats waar je gevestigd bent en doet daar je theorietest.

Groetjes Lin

Als je een PR visum hebt, dan is de termijn 3 maanden. Met een tijdelijk visum
is het een jaar en een internationaal rijbewijs samen met je originele rijbewijs
is dan een goed idee.

In de ene staat moet je als Nederlander bij het omzetten een theorietest doen
(bijv. Queensland) bij de andere niet (bijv. Victoria).

groetjes Miranda  :)

Het komt er dus idd gewoon op neer, dat waneer je status van je visum veranderd, je nog 3 maanden de tijd hebt om je ozzie rijbewijs te halen. Hier in QLD kun je je rijbewijs als je hem gehaald hebt ook nog per jaar kopen. 1 jaar kost bv 22 Aus dollar en koop je hem voor 5 jaar kost hij je 65 Aus dollar. O,ja de theorie test kost je geloof ik maar 16.75 Aus dollar  :wink:

Cheers Sander :up:

Ik zal er even een link bij zetten dan kun je de test proberen www.dpi.wa.gov.au/licensing/learnerdrivers

Cheers Ron :up: :up:

[quote author=tum link=topic=5719.msg72237#msg72237 date=1159598040]
Als je een PR visum hebt, dan is de termijn 3 maanden. Met een tijdelijk visum
is het een jaar en een internationaal rijbewijs samen met je originele rijbewijs
is dan een goed idee.[/quote]Volgens mij is er (hier in QLD) geen termijn als je een tijdelijk visum hebt. Je mag voor de duur van je tijdelijke visum, ook al is dat meerdere jaren, gewoon met een NL rijbewijs rondrijden, zolang je er maar een officiele vertaling (onbeperkte geldigheid) of internationaal rijbewijs (1 jaar geldig) bij hebt.

Volgens mij heb je het fout, je mag in Queensland rijden op je NL rijbewijs voor 3 maanden tenzij je als toerist bent, dan heb je een internationaal rijbewijs nodig. :up: :up:

Die drie maanden geldt alleen voor permanent residents, niet voor temporary visa holders en toeristen, die mogen voor de duur van hun visum op hun NLse rijbewijs rondrijden. Je bent dan niet verplicht een internationaal rijbewijs te hebben, maar je bent er wel voor verantwoordelijk dat een agent jouw NLse rijbewijs kan begrijpen (dus een vertaling of een internationaal rijbewijs, of een "flexibele" agent ;) )

When would my authority to drive in Queensland on my foreign driver licence be withdrawn?
Your authority to drive in Queensland on your foreign driver licence will be withdrawn if you:
- Become medically unfit to drive safely.
- Have been residing in Queensland for 3 months after becoming an Australian citizen or getting a visa from the Australian government that allows you to stay in Australia indefinitely.
(http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_interstate_foreign)

internationaal rijbewijs is voor queensland transport geen goede vertaling, moet officiele vertaling zijn, kost ongeveer 30 dollar. en dan 16.50 voor theorie test en dan nog wat voor het rijbewijs zelf, maar dat ligt er aan voor hoe lang je dat wilt hebben.

Groeten,

Hein

Rest mij hier nog aan toe te voegen dat je het beste is als je je Nederlandse Rijbewijs houdt!
Dit is wel belangrijk want mocht je ooit naar Nederland / Europa terugkeren, en je hebt een Australisch Rijbewijs, dan moet je opnieuw dat vreselijke examen doen. Zowel theorie als praktijk. Australische rijbewijzen zijn niet inwisselbaar voor een Nederlands bewijs. Andersom wel. Heb ik uitgezocht op rijbewijs.nl
Als ze erom vragen bij de instantie, dan kunnen ze hem ongeldig maken met bijvoorbeeld een gat erin. Maar dan krijg je hem tenminste wel terug.

Maar hoe kun je dan je NL Rijbewijs behouden? Hij is niet te verlengen vanuit Australië. Dat houdt in dat je een trip naar Nl moet maken om dat voor elkaar te krijgen.

Groetjes Lin

Hoi Lin,

Wij zijn sinds 2 oktober 2006 in Australie en reizen nu rond. Zijn nu in Broken hill. Even antwoord op je opmerking. Volgens mij kan je je Nederlandse rijbewijs verlengen vanuit Australie via RDW in Nederland ik heb papieren ergens liggen. Moet dit nog even bestuderen. Nederlanders in de EU kunnen maar elders volgens mij wel.

groeten Ellen/Wim en kids

Hey wat geweldig!! Heel veel plezier!! Hoe was het afscheid? De buurt ook nog een afscheid voor jullie georganiseerd? Wat me doet bedenken dat ik Mike & Jacque snel weer moet mailen.

Over dat rijbewijs ben ik wel nieuwsgierig want volgens mijn informatie, internet en Casper Cuyper hier in Queensland (de consul) is het niet te verlengen.

Groetjes Lin

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/uw_rijbewijs_in_het_buitenland/

Hier kan je het lezen.

groetjes Miranda  :)

[quote author=tum link=topic=5719.msg74099#msg74099 date=1162108211]
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/uw_rijbewijs_in_het_buitenland/
[/quote]Goed nieuws zeg!

Back