Rijbewijs

Hey Tum!
Wat goed zeg... Ik zit me suf te peinsen hoe ik er dan bij kom dat het niet mogelijk was... Maar dat is niet nodig. Nu alleen mijn vader nog het nieuws vertellen. Die heeft het rijbewijs laten verlopen in de veronderstelling dat het niet mogelijk was...

Groetjes Lin

Ik vraag me alleen wel een beetje af wat er te vertalen valt aan een rijbewijs. Misschien alleen de persoonlijke gegevens? De rest is toch alleen maar plaatjes met een datum bij het rijbewijs dat je hebt?

Ze willen een totale vertaling, omdat ze het hier niet begrijpen hoe dat nedelandse rijbewijs in elkaar zit.
Want ze begrijpen de data's niet zo goed,vandaar is het verstandig voor dat je  Nederland verlaat een goede vertaling te laten doen.

Cheers Ron :up:

beetje late reactie op

in QLD moet je een theorietest doen. En dan is een vertaling van je rijbewijs wel een must ja

maar mijn vrouw en ik hebben in Brizzie gewoon ons NL rijbewijs laten zien toen we de theorie hebben gedaan om een QLD rijbewijs te krijgen en dat was voldoende

Wij hebben een tijdelijk werkvisum en ik hoor verschillende verhalen over het wel/niet verplicht moeten rondrijden met een QLD/Oz rijbewijs na x maanden. Ik denk dat als je aangehouden wordt en een cranky agent wil gewoon het NL rijbewijs niet begrijpen je een probleem hebt. Maar over het algemeen zal het wel meevallen.
Maar ja: we hebben nu toch een QLD rijbewijs.

Toen ik informeerde wat je allemaal moest doen om een QLD rijbewijs te krijgen, zei QLD Transport inderdaad dat een vertaling van NL rijbewijs nodig was. Eigenwijs dat ik ben, de week erop mijn theorie gedaan (gezakt  :cry: ) en week later opnieuw een poging gedaan met een positief resultaat. Beide keren vroegen ze niet eens om een vertaling..... Het ligt er dus gewoon aan wie er achter de balie zit....

KC

De officiele QLD regels eisen zelfs dat er voor het NL rijbewijs slechts een vertaling wordt geaccepteerd van twee bronnen:

- een officiele NAATI vertaler
- een vertaling afgegeven door het consulaat

Een internationaal rijbewijs of een zelfgemaakte vertaling wordt officieel dus niet geaccepteerd. Als je mazzel hebt wordt er nergens naar gevraagd en kun je zo je theorie doen, maar als je iemand treft die volgens de regels werkt MOET je dus een van bovenstaande regelen.

Dat overkwam ons dus :), maar goed .... daarna hadden we ook vlotjes ons QLD rijbewijs, zonder dat ons NL rijbewijs werd voorzien van gaatjes, stempels of andere ongeldigheidskenmerken.

dat klopt hoor kc , het ligt er ook heel erg aan wie er achter de balie zit, want ron en ik zijn de eerste keer toen we
het examen deden ook gewoon (want het werd ook NIET gevraagd!!) zonder de vertaling aan de test begonnen.
en wij wisten hier ook niks van!!. maar toen we de keer daarop gingen werd het ons dus wel gevraagd  :-o lekker
krom he!!.maar goed je kunt het er dus ook gewoon op wagen, en doen alsof je neus bloed   :roll: :-D :up:

groetjes carien

Dan heb ik een s even een andere vraag.

Zijn het moeilijke vragen of valt dat wel mee.
Ga je voor je theorie daar naar toe met de gedachte dat doen we even
En wat als je het niet haalt mag je dan nog wel blijven rijden op je nederlandse rijbewijs.
Heeft iemand een voorbeeld over een vraag
Wij rijden in nederland aan de verkeerde kant (rechts)
En daar aan de goede kant (links)
Heeft dan daar links voorang?

Alvast bedankt
Kees

Maar voor degenen die toch willen oefenen
gewoon voor het oefenen zelf:

http://www.raa.net/page.asp?TerID=192&rnd=0.7577293#

Hier staan 2 testen, give way met 8 vragen èn je ziet
gelijk of je een ongeluk hebt gemaakt of niet  :drive: :stretcher:
en nog multiple choice vragen.

groetjes Miranda  :smile:

Dank je Miranda, een goede link
Enu Hans, leuk draadje maar al te duidelijk vind ik het niet, moet het nauw wel of niet?

Groetjes Kees

Hoi terug  :grin:

Volgens de gesprekken die ik hier en op british expats gevolgd
heb, moet het inderdaad niet meer. Het zal vast over een tijdje
op de website terug te vinden zijn.

groetjes Miranda

Vandaag ons QLD rijbewijs gekregen in QLD. Geen vertaling Nederlands rijbewijs nodig en geen test hoeven afleggen.
Aanleveren:
- Nederlandse rijbewijs
- credit / of bankcard (verificatie naam + handtekening)
- bewijs van residential adres in Australie (brief met advice TFN in ons geval)
- paspoort

Je moet $65 betalen (5 jaar geldig) waarna ze een foto van je maken en na 5 minuten heb je je rijbewijs in handen.

groet,

Annelies

Sorry, plaats even vergeten. Dat was in Nambour, 100 km ten noorden van
Brisbane aan de Sunshine Coast. Van de Bruce Highway afslaan bij de The Big Pinapple en dan de hoofdstraat door Nambour volgen, richting Yandina.
Transport zit aan het eind van de hoofdweg aan de linkerkant.

Van ons Nederlandse rijbewijs hebben ze alleen maar het nummer genoteerd waarna we het in dezelfde staat weer terug kregen. Van je paspoort maken ze een kopie.

succes

Annelies

De vorige week hab ik na 5 jaar Qld toch maar eens geprobeerd m'n drivers licence te behalen.
Tot m'n grote verbazing en bijzonder prettige verrassing bleek dat je hem SINDS KORT gewoon kan laten omzetten.
Een beetje geld, wat formulieren (uiteraard..) en klaar was ik. Zelfs in Beaudesert...

[quote author=Gerard Ellen link=topic=5719.msg94421#msg94421 date=1183554648]
De vorige week hab ik na 5 jaar Qld toch maar eens geprobeerd m'n drivers licence te behalen.
Tot m'n grote verbazing en bijzonder prettige verrassing bleek dat je hem SINDS KORT gewoon kan laten omzetten.
Een beetje geld, wat formulieren (uiteraard..) en klaar was ik. Zelfs in Beaudesert...
[/quote]

Goed hè, als je wilt kan je hier toch nog wat oefenen als je zin hebt  :smile:
http://www.raa.net/page.asp?TerID=192&rnd=0.7577293

Miranda

Back