rondtrekken met camper

micato

New Member
Zijn er gezinnen die enkele maanden door Australië zijn getrokken per camper? Wij hebben 2 kinderen van 11 en 2 jaar oud en zouden graag een kleine 3 maanden rondtrekken door het Oosten van eind juni tot midden of eind september 2008. We hebben al enkele offertes gekregen van camperverhuurcentra, maar tot hiertoe nog geen aanvaard wegens te hoge kostprijs. Alle tips zijn welkom ivm het budgetvriendelijk (maar wel nog comfortabel gezien de kids) rondtrekken in Australië.  :up:

Je kan dit nog evt. lezen, hoewel het ook niet goedkoop is.

http://www.tcvr.com.au/html/rent_buy.html

succes met het uitzoeken!

groetjes Miranda

Voor 3 maanden camperhuur ben je nou eenmaal wel een smak geld kwijt.
Onze ervaring is dat de prijzen bij de bekende dealers niet zo veel verschillen, bovendien gaan jullie al in een goedkope periode.
Wij hebben zelf gekozen vor KEA campers en waren erg tevreden over kwaliteit en service.

zie http://au.keacampers.com/PageTransform.aspx?pageid=46&catid=24&lang=nl

maar voor 4 personen moet je denk ik toch wel op een 100 euro per dag (all-in) tellen

Om een camper te huren ( 4 pers ) zal nooit heel goed koop kunnen. Jammer genoeg.
Eventueel alleen een auto  huren, en dan op een camping een cabin of caravan huren. Je reist wel in een goedkoper seizoen.
De goedkoopste camper ( busje ) is volgens mij van "wicked" Misschien hebben die ook grotere ?

Jojo.

Ik heb er maar 5 weken gebruik van gemaakt, maar heb goede ervaring met Britz. (http://www.britz.com.au)

Het is, zoals Wilbert al schrijft, niet makkelijk veel lager dan 90 a 100 euro per dag te vinden.
De periode is inderdaad al gunstig, maar voor comfort en luxe moet je eenmaal wat betalen.

Mocht je echt een budget oplossing zoeken, kijk dan eens op http://www.wickedus.com

Edit: tijdens het posten is de naam Wicked al genoemd door 'jolanda b', maar hierboven met link.
Bacchus.

Als je met de camper gaat en je gaat op campings overnachten moet je dat natuurlijk ook nog betalen.
Om een idee te krijgen
www.big4.com.au  ( is vaak de duurste )
www.toptouristparks.com.au
www.familyparks.com.au

Jojo ( kun je ook eventueel prijzen voor een cabin / caravan bekijken ) :up:

Hou er ook echt rekening mee dat je kinderen meeneemt en een beetje luxe en ruimte(zeker voor 3 maanden) zeker aan te bevelen is.
Wij hebben(zonder kinderen) voor de goedkoopste oplossing gekozen en dat is prima bevallen, maar ik zei al meteen tegen mijn vrouw als we dit met kinderen gaan doen moeten we toch zeker 2 maten groter gaan.

wij zijn drie weken met de camper weggeweest, met Bregje van 1.
let erop dat je met een kind van 2 een camper moet hebben met autostoeltjes haakje. Die zitten alleen in de grote, (niet in die van wicked dus). En ja, je bent veel geld kwijt, maar je wilt ook heel lang weg!

je kunt ook (dat hebben vrienden gedaan) via het net of hostels een 4*4 kopen, incl kampeerspullen, en die later weer verkopen. Dan ben je een stuk goedkoper uit.
Wij gaan zelf met 3 kinderen 3 maanden reizen, ook in een 4*4, en kamperen. Je kunt dan op meer plekken komen, omdat je met de camper niet op zandweggetjes mag rijden (officieel)

aukje

Misschien is kopen een optie? En verkopen aan het eind van je trip. Kost wel wat meer tijd (keuring etc), maar er zijn er zat te koop en je bent een heel stuk goedkoper uit.

Hoi
Probeer het eens bij Dutch Downunder (www.dutchdownunder.com), zij kunnen wellicht wel een deal maken en hebben diverse grote campers. Het is een NL bedrijf maar met directe banden met Oz. (noem de AF maar als connectie)
Kom anders op onze Australia Fair in november in Utrecht, daar staan zij ook met een stand (en meedere reisbureau's). www.australiafair.nl
Ik ga zelf dit jaar voor heteerst met een camper (kleintje) dus veel kan ik er niet van zeggen maar voor een langere periode zoals jullie kun je beter een grotere camper nemen met een laag eigen risico. Reizen is nu eenmaal duur maar wel het mooiste wat er is !!  :up:
Succes.

Een camper tweede hands kopen valt nog niet mee. Er word voor een fatsoenlijke camper nogal wat gevraagd. Omdat het vier persoons camper moet worden is het echt duur. Daarom hebben wij na lang zoeken besloten om een nieuwe te kopen. Omdat je voor drie maanden gaat is dat natuurlijk niet mogelijk. Maar om een tweedehands camper te kopen en ook weer te verkopen in drie maanden moet je ontzettend veel geluk hebben. Britz bv verkoopt ook zijn campers na een aantal km, maar deze zijn vaak helemaal uitgeleefd.

Veel succes met de zoektocht Jojo.  :up:

Bedankt iedereen voor jullie reacties en links, ga ze zeker bekijken. Momenteel ben ik aan het wachten op een offerte van totally campers. Zij hebben al een offerte gestuurd voor een 4 persoons HItop wat wel wat kleiner is dan een camper en zonder douche of toilet. Het is wel een stuk goedkoper, zo'n 60 Aus. dollar per dag, maar ik vrees dat het niet erg comfortabel is met 2 kinderen. Vooral dat toilet is toch wel nodig met een kind van 3 jaar (en handig 's nachts!) en waarschijnlijk is er ook een minimum aan bergruimte. We kunnen natuurlijk ook een draagbaar (chemisch) toilet meenemen. (Ervaringen met Hitop en kinderen zijn zeker welkom) Heb dit ook gemaild naar totally campers en ze gingen een andere goedkope oplossing zoeken, ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen.
Een camper kopen zal er niet van komen, dat komt nog duurder uit volgens mijn opzoekwerk.
Van dutch down under heb ik al een offerte ontvangen, maar kwam nog redelijk duur uit. Die Australia fair is geen slecht idee. Bedankt voor de tip.
Spijtig genoeg is kamperen niet aan ons besteed. Wij hebben dit nog nooit gedaan, kunnen misschien nog geen tent opzetten (haha). Ik weet, dat kan je altijd leren, maar ik denk dat kamperen iets te avontuurlijk is voor ons. Maar ik wens je veel succes met je reis Aukje.
Tips zijn nog steeds welkom.
Groetjes Sandra

Om nog even terug te komen op het toilet. Ik heb nog geen ander land gezien waar zo veel openbare toileten zijn als in Australie. In ieder klein dorpje zijn ze te vinden. Over het algemeen zijn ze altijd redelijk schoon. Bijna op iedere camping kun je kiezen voor  "en suite"  en dan heb je je eigen toitel en douche naast de camper. Het toilet hoeft dus geen probleem te zijn. En als je onderweg echt geen toilet ziet, kun je met een kind van drie gerust in de struiken of achter de camper plassen !!

groetjes Jolanda. Succes met alles uitzoeken.

En dan zijn er altijd nog die instant plaszakjes, harde rand, met gel gevuld, waar een heleboel in kan, het vocht wordt direct een harde substantie.
Goede ervaringen over gehoord, zelf nog niet gebruikt. Wij zijn wel fan van bosjes.
aukje

Alternatief voor een camper: een gewone auto en dan overnachten in "cabins" (caravans en huisjes op campings), of in niet al te dure appartementen - en als het helemaal niet meer lukt een goedkoop motel.
Ik heb sterk de indruk dat je dan in doorsnee goedkoper uit bent dan met een gehuurde camper - in ieder geval veel meer comfort (ook voor de kleintjes).

Tweede punt: juni - eind september in het oosten van Australie kan het redelijk fris zijn 's nachts ('t is dan volop winter). Vroeg donker (half zes in de avond). Met een camper rond gaan is toch in zekere zin "kamperen". En als jullie daar geen ervaring in hebben dan zijn de "cabins" een prima alternatief. Allemaal vast licht en water - meestal "reverse" airco (=verwarming)

Qua kosten vergelijking: een forse huurauto is slechts ca. 60% in dag huur t.o.v. een camper. Het brandstof verbruik van een gewone auto is ca. 25 % lager. Je hoeft geen staangeld te betalen (voor een beetje kwaliteits camping $ 20 - $ 30 per plek per nacht).

Je hebt geen gedoe als je ergens een paar dagen wilt blijven, dat je steeds alles "stuwvast" in de camper moet maken als je een tour door de omgeving wilt maken/boodschappen doen enz. Weer moet "levelen" als je terug bent op je plek enz. enz.

Begrijp me goed: mijn vrouw en ik hebben veel gekampeerd door heel Europa (tenten, caravans enz). Maar hier in Australie zouden we nooit met een camper op stap gaan. Dat laten we aan al die buitenlanders over....  :grin:

Hallo, heb weer wat bijgeleerd! Van die 'en suite' had ik nog nooit gehoord, ben blij dat ik dat weet nu. En zo'n plaszakjes, koop je dat ginder bij de apotheek? Die neem ik zeker mee, je weet nooit. Ja, ik maakte me een beetje zorgen over het tekort aan toiletten, want hier in België is het soms een ramp om, wanneer je dringend moet, een toilet te vinden. Openbare toiletten zijn hier zeldzaam, de enige mogelijkheid is gebruik maken van een toilet in een restaurant of café. Ben blij dat er down under een overvloed aan openbare toiletten is, zoals ik begrijp.
Met de auto rondreizen is natuurlijk ook een optie. En je hebt zeker gelijk wat betreft het benzine verbruik enz. Maar kan je makkelijk op campings terecht zonder reservatie? Want voor een reis van bijna 3 maanden is het niet mogelijk om alles tot in de puntjes te regelen. Als er iemand een boek kent met campings over heel Australië, laat het me dan maar weten. Groetjes Sandra

wij zijn met onze 4 kinderen 11,9,7,4 5 weken in W.A. rondgetrokken met een camper en het was echt zo super, de campings zijn geweldig en schoon er was genoeg te doen en wij vonden het heel erg om terug naar huis te gaan. Wij hadden ook geboekt via dutchdownunder een super fijn reisbureau.

groetjes Manja :smile:

Hoi,

Wij hebben in februari en maart een paar weken met een Kea 5 persoons (JA) met twee kinderen van 2 1/2 en 1 jaar oud door The South West getrokken. Perfecte camper met voor kinderen alles wat je maar wilt. Dit is voor langere tijd misschien te prijzig. Kea Campers heeft sinds kort een nieuwe 4 persoons: http://au.keacampers.com/PageTransform.aspx?pageid=69&catid=25&lang=nl Dit is een VW camper, met zitplaatsen voor 4 personen. Kinderen kunnen prima op het bovenbed slapen.
Zeker met kinderen zou ik kiezen voor kwaliteit en voorzichtig zijn met sommige "budget" campers. Denk niet dat je er veel voor voelt om ergens te stranden met pech?
Wij hebben ook overwogen om een auto te huren en in cabins te overnachten. Een simpel rekensommetje leerde ons dat je dan duurder uit bent. Bovendien heb je in een camper alle voorzieningen om onderweg zelf te lunchen of wat te drinken. Als je kinderen nog niet te groot zijn, zou ik deze VW Bus zeker overwegen.

Veel succes!

Aad

Hallo,

wij zijn 3 jaar geleden ook met 5/6 pers.motorhome 3,5 weken langs de oostkust getrokken.
We waren met z´n vieren, onze kinderen waren toen 4 en bijna 2 jaar. We hebben toen de prijzen met
de huurauto en de cabins en/of hotels vergeleken en gemerkt dat er niet veel prijs verschil was.
Bovendien hoef je dan niet elke dag je koffers weer te pakken als je verder wilt. We dachten ook dat het voor de kinderen een beetje als een thuis wordt voor die tijd.

Het was wel prijzig maar het is het absoluut waard geweest.
Oja, met het vroeg donker worden en kou viel wel tegen s'avonds, vooral bij Armidale (iets in het binnenland) toen waren blij dat de airco niet alleen koelde maar het ook lekker warm maakte in de camper.

Veel sucses met de voorbereidingen.

Inge

Back