rondtrekken met camper

Reserveren: Er vallen geen schoolvakanties tussen begin juli en eind september (QLD is een week eerder dan NSW) dus is er overal volop plaats, want ook de buitenlanders zijn in die periode minder dik gezaaid. Alleen eind juni kan het - vooral in Qld rond de Gold Coast - misschien ietsje drukker zijn.

Openbare toiletten: Die zijn echt overal en in de meeste gevallen redelijk schoon tot soms zeer netjes. Dat is het grote verschil met w-Euopa (vooral NL en Be). Daar moet je geweldig zoeken en dan ook nog dik betalen. Hier zijn ze (vrijwel altijd) gratis. Ook gewoon langs de weg en in de bush bij picknick plaatsen. Vaak ook een gratis electrische BBQ er bij.

[size=8pt]Opm. i.v.m. toiletten: horeca gelegenheden (vooral kleinere snackbars en restaurants) hoeven in Oz geen toilet te hebben. Daarom zorgen ze - wanneer het niet van het shoppings centre waar ze gevestigd zijn uit gegeregeld wordt - zelf wel er voor dat het schoon en netjes is.[/size]

@ sandra, ik heb 3 adressen door gegeven om te kijken voor campings. Deze campings zijn in heel Australie te vinden. Als je op een van deze campings bent, liggen er boekjes van de campings bij de receptie, makkelijk om mee te nemen voor onderweg.
Daarnaast is er in NSW nog een boek met bijna alle campings gratis af te halen bij de toerist info.
Er schijnt ook een boek te zijn van Queensland, maar dat weet ik nu nog niet zeker, wij gaan begin juli pas naar Queensland.
Maar over het algemeen is er in elk dorpje of stad een camping te vinden.

Groetjes Jolanda.  :up:

Bedankt iedereen voor de info! Jolanda, er is iets misgegaan denk ik bij het doorgeven van de campingadressen. Vind ze niet terug. Groetjes  :up:

[quote author=micato link=topic=7128.msg91303#msg91303 date=1180446160]

Hallo, heb weer wat bijgeleerd! Van die 'en suite' had ik nog nooit gehoord, ben blij dat ik dat weet nu. En zo'n plaszakjes, koop je dat ginder bij de apotheek? Die neem ik zeker mee, je weet nooit. Ja, ik maakte me een beetje zorgen over het tekort aan toiletten, want hier in België is het soms een ramp om, wanneer je dringend moet, een toilet te vinden. Openbare toiletten zijn hier zeldzaam, de enige mogelijkheid is gebruik maken van een toilet in een restaurant of café. Ben blij dat er down under een overvloed aan openbare toiletten is, zoals ik begrijp.
Met de auto rondreizen is natuurlijk ook een optie. En je hebt zeker gelijk wat betreft het benzine verbruik enz. Maar kan je makkelijk op campings terecht zonder reservatie? Want voor een reis van bijna 3 maanden is het niet mogelijk om alles tot in de puntjes te regelen. Als er iemand een boek kent met campings over heel Australië, laat het me dan maar weten. Groetjes Sandra
[/quote]

Die plaszakjes heten Travel Johns en zijn volgens mij bij Bever Zwerfsport te koop (Geel met groene kartonnen verpakking geloof ik). Ik geloof dat je voor 3 zakjes ongeveer 5 euro betaald. Wat de prijzen zijn in Oz weet ik niet.

Hoi

Je hebt ook hele grote bomen om achter te gaan zitten, kost niks.
Heb nog nooit een bekeuring gehad en veel bomen gezien.

Groetjes Erna

Hoi Micato, hier zijn ze nog een keer

www.big4.com.au
www.familyparks.com.au
www.toptouristparks.com.au

Succes Jojo  :up: 

Als je lid wordt van Big 4 of Toptourist krijg je elke keer 10% korting een lidmaatschap kost dacht ik 30 dollar en is 2 jaar geldig .

Erna

Big 4 is 40 dollar voor twee jaar
Top tourist is 25 dollar voor 2 jaar
family parks ( FPA ) is 20 dollar voor 2 jaar
je krijgt dan iedere keer 10 % korting als je het lidmaatschap hebt.

Jojo.  :up:

Big 4 is 40 dollar voor twee jaar
Top tourist is 25 dollar voor 2 jaar
family parks ( FPA ) is 20 dollar voor 2 jaar
je krijgt dan iedere keer 10 % korting als je het lidmaatschap hebt.

Zou niet direct een lidmaatschap afsluiten aangezien veel van de grote verhuurbedrijven deze korting automatisch geven (tenzij je natuurlijk een camper koopt). Zo hadden wij afgelopen jaar via Apollo korting op vertoon van de sleutel en opgave van ons kenteken bij de campings van Top tourist en Big 4.

@ Tweety, dat klopt als je huurt bij de grotere bedrijven.

Dus voor je een lidmaatschap afsluit, eerst kijken bij welk verhuur bedrijf je gaat huren.

Groetjes Jojo.

Hallo, nog eens bedankt iedereen. Waarschijnlijk zullen we volgend jaar met een Hitop down under gaan rondreizen. Dit is denk ik de goedkoopste manier van reizen voor ons met nog genoeg luxe. We zouden graag
vertrekken in Cairns of Darwin, zo verder naar the red centre en dan naar het Oosten (great barrier reef) om te eindigen in Sydney of Melbourne. Is er iemand die ook 1 van deze trajecten gedaan heeft met een camper
of Hitop? Tips zijn welkom (campings, beziennswaardigheden, enz.)  :wink:

hai potentiele camperrijders!

wij hebben heel oz rondgereden in een oude ford falcon. wij waren dan ook maar met zn tweetjes.
als je al ongeveer een route in je pen hebt zitten dan hebben wij nog wel een lijst met bezienswaardigheden voor jullie!
roep maar en wij zullen wel wat leuke dingen bedenken! :up: :grin:

greetzzz :cool:

pieter en sylvia :up:

Wij hebben Sydney-Brisbane-Frasier Island gedaan met een hit-top dus laat maar weten of je specifieke tips nodig hebt.

Hi,

Wij zijn naar Sydney gevlogen, van daar naar Alicesprings met 4WD naar Ayers
toen gevlogen naar Cairns en na drie dagen met motorhome in 3 en halve week
naar Sydney en weer terug gevlogen. (snik)
Bij interesse een pm met vragen, ik kan je dan antwoorden.
Veel sucses met de voorpret.

Inge

Ik wil niet zeuren, maar heeft die hi-top wel een aansluiting voor kinderzitje? Of is je kindje van nu 2 dan zo oud dat ze daar niet meer in hoeft?
Naar ik begreep is dit toch wel een item voor de Oz police...

Alvast bedankt iedereen!
Ons dochtertje zal dan 3 jaar oud zijn, dan is een kinderzitje niet meer nodig dacht ik.

Hmm volgens mij moeten kinderen van 3 tm 5 op een zgn "Booster Seat" vast zitten, volgens mij verplicht maar weet het niet 1005 zeker. Mogelijk dat iemand met kinderen je verder kan helpen.

Chantal

Ok. Wat betreft de hitop, daar is geen aansluiting voor een kinderzitje en als ik mij goed kan herinneren is dat hier in Australie verplicht tot een bepaalde leeftijd en of gewicht. Ik heb voor zowel Apollo als Wicked gewerkt en ik zou met 2 kinderen zo wie zo Wicked afraden. Is goed voor de backpackers, maar niet voor een familie. Persoonlijk zou ik niet in een hitop voor 3 maanden rond reizen met 2 jonge kinderen. Maar dat is persoonlijk. Misschien hebben sommige mensen dit wel gedaan en beviel het hun prima.
Wat betreft boeken, dat kun je gewoon zelf doen, hoeft niet via een reisburo, want die moeten natuurlijk ook hun geld verdienen. www.apollocamper.com 
Ik geloof dat Britz en Kea ook via het internet geboekt kunnen worden. Gewoon hier en daar eens wat quotes aanvragen. Als je nog meer informatie wilt, schrijf dan even een pm.

De regels verschillen per staat een beetje. Als je bij de RTA (New South Wales) kijkt worden er zo te zien geen leeftijds en gewichts grenzen gesteld.

In Victoria heeft VicRoads wel regels (tot 4 jaar of 18 kg). Queensland heb ik niet  nagekeken.

Kijk zelf de links maar eens na.... Probleem in campers zal inderdaad de juiste bevestiging van de seat worden, maar misschien weet de verhuurder raad.

Afgezien van de veiligheid voor je kind is het ook een verzekeringen kwestie. Het feitelijk veel betere ISO-fix systeem uit Europa is onbekend in OZ en dat is jammer. Maar Britax in Australie maakt ook vrij goede Child seats. misschien hebben ze wel een oplossing voorhanden.

http://www.britax.com.au/websites/Britax/HomePage.nsf

Back