Rural Victoria

Clogwog

New Member
Wij wonen sinds een jaar in rural WA en hebben de huizenprijzen hier gigantisch zien stijgen. We kunnen hier niets kopen en dus kijken we naar regional Victoria als alternatief. Wij houden erg van rust, ruimte en schattige kleine dorpjes. Is er iemand die ons een gebied kan aanbevelen? Wij dachten zelf aan Beechworth of Mansfield, of Maldon en omgeving. Hoe is het met de droogte, werkgelegenheid en openheid van de 'natives'?
Als je advies hebt zouden we dat erg op prijs stellen!
Thanks, Eric en Sonja
 
Hebben jullie al aan SA gedacht? Een kilometer of 15 boven Adelaide begint de Barossa vallei, en ik heb daar prachtige kavels gezien met een ouder huisje voor onder de 350.000 dollar! In de heuvels ten oosten kun je ook nog voor weinig geld een prachtig kavel vinden.

Ik heb ook mijn zinnen gezet op vrijstaand wonen op het platteland. Maar dan niet meer dan 45 minuten rijden van mijn werk, wat waarschijnlijk altijd in de stad zal blijven. (ben Werktuigbouwkundig Ontwerper)

My 2 cents, Bart
 
Tja, rural Victoria, goede vraag .......

Ik heb net een uitgebreide speurtocht achter de rug ten Noorden, Noord Oostelijk, Oostelijk en Zuid Oostelijk van Melbourne
Veel (zo niet alles) is afhankelijk van hoe ver je van Melbourne City af wil zitten.

Hoe verder weg, hoe groter de percelen over het algemeen, des te rustiger en des te "betaalbaarder", waarbij vermeld dat betaalbaar uiteraard een relatief begrip is voor ons allemaal.
Een voorbeeldje, zeer recent vrijstaand huis op 20 acres, omgeving Glenburn (NO) ca $550k - $600k
Ander voorbeeldje, 10 acres bos (schitterend gelegen opheuveltop, absolutely stunning views ....... echt waar), maar met huis erop wat helemaal gerenoveerd moet worden, omgeving Yarra Glen (NO), vraagprijs > $500k ==> dat noemen ze hier een Lifestyle property
Wij zijn qua werk gebonden aan Melbourne CBD en ik heb de allergrootste moeite gehad om op ca. 1 uur enkele reisafstand vanaf CBD een blok / perceel van 1 acre te vinden met daarop een recent huis waar we zo in kunnen, wat ons de privacy geeft die we zoeken. Nou was een van onze criteria wel een huis van Brick of Brick Veneer ==> een soort van houtskeletbouw
Zuid Oostelijk lijken de prijzen wat interessanter te zijn, maar die omgeving was voor ons wat minder appealing ==> bovendien in genoemde gevallen (dus zowel NO als ZO) praat je over minimaal 1,5 uur enkele reisafstand vanaf Melbourne CBD in spitsverkeer.

Ben je niet aan CBD gebonden is de Yarra Valley beslist aan te raden ==> Yarra Valley ==> wijngebied

Blijf je W, ZW, NW van Melboure en je bent gebonden aan Melbourne CBD dan is de brug een grote bottleneck, tenzij je met de trein zou reizen. Verder schijnt het dat daar nogal wat industrie zit, maar ik heb daar zelf geen onderzoek naar gedaan, dus dit is allemaal hearsay !!!!

Zoals altijd; it depends, niettemin hoop ik dat je hier iets aan hebt

Succes ermee
Paul
 
Het ligt inderdaad aan je type werk en waar je wilt / kunt werken. Wij zijn 5 maanden geleden van Adelaide naar rural SA (de Flinders Ranges) verhuisd en wonen 10 km van Quorn en 30 van Port Augusta in de Pichi Richi pass. Ons block is 580 acres bushland met een (4-bedroom 2-bathroom) huis en we betaalden $390k.
Er zijn genoeg kleinere en goedkopere blocken te koop. De natuur is schitterend (vinden wij) en mensen zijn vreselijk aardig. We vinden het zalig hier en hebben het erg naar ons zin.
Succes,
Leah
 
Vijfhonderdtachtig acres????  :shock:  What the hell doe je daarmee??? Dat is 2347km2!!

Mag ik vragen of je dit zéker weet??

Irene
 
Ik vrees dat je terug moet naar de lagere school om  te leren rekenen. Wat we ermee doen? Bekrompen en kortzichtige nederlanders ontvluchten natuurlijk, die niet verder kijken dan hun achtertuin. Wat doe je daarmee trouwens?
Sorry, je bent mogelijk nooit in Australie geweest en weet mogelijk niet eens dat er hier stations zijn die 30x groter zijn dan Nederland.
We voelen ons erg gezegend hier te mogen wonen en genieten erg van de mooie natuur en de geweldige mentaliteit van de country mensen, voelen ons helemaal thuis.
 
[quote author=leahandrichard link=topic=6971.msg91338#msg91338 date=1180497217]
Bekrompen en kortzichtige nederlanders ontvluchten natuurlijk, die niet verder kijken dan hun achtertuin.
[/quote]
Hahaha, geweldig! Ik weet precies wat je bedoeld!
Ik vind de Flinders Ranges een van de mooiste gebieden van SA. Het is dat mijn werk in de stad is, anders zou ik het ook wel weten.
Ducee
 
Ik denk dat irene best weet waar ze over praat, het klinkt alleen zo gods allemachtig groot!!!
Maar dat is het dus ook :smile:

Wij willen ook/wel in rural vic - buiten Melbourne gaan wonen en verwachten toch iets minder land te krijgen...

aukje
 
Wij hebben sinds kort een klein stukje WA gekocht, in rural WA wel te verstaan.
Wij vinden het daar vergeleken bij Perth te betalen.
Wij hebben maar 1 acre, maar dat is voor ons groot genoeg.
 
(let niet op al die "wij"-tjes aanh et begin van iedere zin. Ik weet dfat het niet hoort,m aar het komt toevallig zo uit)
 
[quote author=leahandrichard link=topic=6971.msg91338#msg91338 date=1180497217]
Ik vrees dat je terug moet naar de lagere school om  te leren rekenen. Wat we ermee doen? Bekrompen en kortzichtige nederlanders ontvluchten natuurlijk, die niet verder kijken dan hun achtertuin. Wat doe je daarmee trouwens?
Sorry, je bent mogelijk nooit in Australie geweest en weet mogelijk niet eens dat er hier stations zijn die 30x groter zijn dan Nederland.
We voelen ons erg gezegend hier te mogen wonen en genieten erg van de mooie natuur en de geweldige mentaliteit van de country mensen, voelen ons helemaal thuis.
[/quote]

Mijn vraag is (en wellicht dat anderen daar ook om verlegen zitten): waar leven jullie van? Ik woon zelf in Adelaide, maar zou heel graag op het platteland willen wonen. Nu kan ik als Mechanical Engineer alleen maar in de stad aan het werk, en sinds ik als bouwvakker werk ben ik nog steeds aan de stad gebonden (hoewel we ook opdrachten in de bush doen). Kunnen jullie daar iets meer over vertellen. Er zijn vaak meerdere mogelijkheden waar een normaal mens wellicht niet zo snel aan denkt. Produceren jullie op jullie land? Licht eens een tip van de sluier op... :p
 
Heeee, dit is vreemd; ik had mijn rekenfout al gauw ingezien en m'n post veranderd, maar daar is dus iets misgegaan!

Maar buiten dat, LeahandRichard, ik wil wel even kwijt dat ik met stomheid geslagen ben na het lezen van jullie/je post. De botheid, de onvriendelijkheid, de insinuaties... Is dit jullie manier van communiceren? Om een rekenfoutje, for God's sake??!! Talking about bekrompen en kortzichtig!!! Ga gauw zeg.

Getverdemme.

Irene.
 
Niet mee zitten Irene, gewoon laten gaan.

Zoveel acres, is wel erg veel maaien he.
Of is het alleen maar bushland?
Ook dat moet je in verband met brand bij houden.
Ben je lekker thuis, moet je je fire breaks vrij gaan maken. Leuk joh.  :lol:
 
Dat de reactie van Leahandrichard kort door de bocht is oke..maar als je zoveel acres voor een prikkie kunt kopen met woning erbij zou ik dat ook niet afslaan.

Het is toch geweldig dat het land zover je kunt zien van jou is? Paar schapen en geitjes erop, misschien een paard erbij. mmmh het lijkt mij ook wel wat.
 
Het grootste gedeelte is bushland met een stuk Devil's Peak (de top is CP) in de hoek van de property. Een gedeelte is Aboriginal Heritage. Wij willen het graag zo laten.
Er grazen regelmatig wat schapen van de buren (niet alles is gefenced), maar voor de rest is het gewoon kangaroos, emoes, etc. Regelmatig dat er een Lace Monitor langswaggelt. Er staan wat Quandong bomen (native fruit). Hier in de buurt houden ze inderdaad veel paarden. Geiten schieten we (sorry! maar ze zijn feral), aangezien ze de boel mollen en native vegetation eten, waardoor native wildlife extinct raakt. Ze smaken trouwens erg lekker. Als we van de geiten afraken, komen hopelijk de Yellow footed rock wallabies terug, wat we graag zouden zien. We zitten ook bij Fauna Rescue SA en kunnen voor weeskangaroos of injured kangaroos zorgen.
Ik zit in de verpleging en Richard in de IT en werkt thuis (als hij niet hoeft te reizen).
In de bouw is er werk zat Bart, de builders hier hebben een wachttijd van 2 jaar!!! Ze kunnen het werk niet aan. We zitten niet ver van Port Augusta (30 km), waar werk is en Roxby Downs is ook niet ver (BHP heeft een bus rijden) waar werk zat is. Er zijn geen files en Pt Augusta heeft misschien 3 kruisingen met stoplichten, Quorn heeft alleen een "school knipperlicht".
Ja, vlak voor het fire season moeten we inderdaad 100 m rond het huis maaien en zo. We zitten op regenwater (6 joekels van tanks) en dat is zalig.
Je zou inderdaad schapen kunnen houden of bv een Quandong plantage kunnen beginnen, als je dat zou willen, er is een bore. Het grondwater is wat zout, maar bepaalde planten kunnen daar goed tegen en er zijn een paar dammen (met yabbies, is ons verteld, moet het nog uitproberen). Onze droom is misschien nog eens 1 of 2 cabins neer te zetten en een beetje een B&B erbij te doen. Wie weet.
We houden van wandelen, het buitenleven, de sterrenhemel, de mentaliteit van de mensen hier, etc en voelen ons op ons stekkie, maar ieder het zijne natuurlijk. Ik realiseer me ook, dat niet iedereen dit zo geweldig zal vinden.
PS Voor de duidelijkheid: 580 acres is 235 ha is 2.35 km2.
 
Dan heb ik jullie land waarschijnlijk een tig aantal keren getresspassed!!!! (bij beklimming van Devils Peak)

En daarbij een schare bekrompen of minder bekrompen Nederlandse toeristen meegenomen in mijn kielzog. Hey, zelfs in jullie uithoek kun je ze niet buiten houden, ha ha  :p :grin:

Mooie omgeving, absoluut 1 van mijn favoriete plekken.........(maar ik hoop niet dat jullie altijd zo fel reageren op iemands rekenfout...)

Henriette
 
Back
Top