schade via de rechtbank op daders verhalen

alieNL

Well-Known Member
Ik heb even een vraag over het volgende:
In maart 2008 ben ik naar Tasmanie geweest. We (mijn zusje en ik) hebben op 1 Maart de boot van Melbourne naar Devonport genomen. Daar aangekomen ('s avonds) zijn wij naar ons hostel gegaan en de auto op een off-street parking spot geparkeerd. De volgende ochtend was de auto dus verdwenen. Na contact te hebben gehad met de politie was al vrij snel duidelijk dat de auto door 4 16-jaringen was gestolen/meegenomen voor een joyride. De politie zag de auto 's nachts rijden (NSW plates) en besloot de auto stop te zetten voor een alcohol controle. Dit liep uit op een achtervolging waarbij meerdere politieauto's waren betrokken. De jongens zagen toen nog maar 1 uitweg, kofferbak open en alles naar buiten gooien (richting Politie). In een doodlopend straatje zijn ze gevlucht, waarbij de rijder is gepakt (en de rest heeft verlinkt). Anyway, ik heb toen de auto wonderbaarlijk wonder teruggekregen, maar ik was wel al mijn spullen kwijt (laten we 't maar niet over mijn NZ foto's hebben..) en de auto had ook behoorlijk wat mankementen. Met andere woorden, het heeft mij veel geld gekost dit geintje. We moesten echter verder want mijn zusje zou 2 dagen later vanuit Hobart terugvliegen naar NL. Wel aangifte e.d. gedaan. Op mijn terugweg (na zo'n 2 weken Tasmanie) ben ik weer bij de politie langsgeweest om alles te regelen en om aangiftes/verklaringen e.d. te krijgen (ivm reisverzekering - die overingens niet wil uitkeren).
Anyway, nu bijna een jaar later is een van deze jongens voor de rechter verschenen vanwege deze diefstal (ze hadden het al vaker gedaan). Hij is schuldig bevonden. Maar nu komt 't aan op schadevergoeding... de politie achtte toendertijd de kans klein (van een kale kip valt niet te plukken - ouders hebben uitkeringen en zo zullen de kinderen ook eindigen was 't verhaal). Nu kreeg ik dus een brief met het volgende stukje erin:

An application for compensation was made to the Magistrate on your behalf, and was then adjourned to a date to be fixed.
Assessment of the application can now be made. It is your responsibility under the provisions of Section 68(3)(B)(i) of the Sentencing Act 1997 to prusue the compensation order. This can be done by you or your Solicitor. Please note that Section 68(4) requires an apllication to be made as soon as practicable after the offender is found guilty and convicted of an offence.

Heeft iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat? Is het als buitenlander mogelijk dit te doen. Hoeveel kost 't? En wie draait op voor de kosten?
 
ik zou het eens voorleggen aan je reisverzekering (zat daar ook juridische bijstand bij in?).
misschien kan je met hen wel een deal maken dat ze bv de helft van hetgeen uitgekeerd zal worden in eigen zak kunnen stoppen in ruil voor juridische bijstand. willen ze niet meewerken kan je altijd nog een procedure tegen je reisverzekeraar beginnen (misschien heb je wel ergens anders een juridische bijstandverzekering).
hoeveel bedroeg de totale schade?
 
Ik heb het net even nagezocht en er zat idd rechtsbijstand in, maar onder de volgende voorwaarden (en hoe ik het lees val ik natuurlijk weer onder 'uitsluitingen', maar vind het zo vaag omschreven dat ik eigenlijk niet zeker weet WAT ze er mee bedoelen (vooral die gehanteerde voorwaarden  :|):

Artikel 1. Dekking.
Rechtsbijstand wordt verleend door DAS. DAS verleent rechtsbijstand en vergoedt de daarmee
gemoeide kosten tot het op het dekkingsoverzicht vermelde bedrag, overeenkomstig het bepaalde
in de door haar gehanteerde voorwaarden, die tevens op deze overeenkomst van toepassing zijn. ??? Deze voorwaarden zijn op verzoek verkrijgbaar.
DAS verleent verzekerden en hun nagelaten betrekkingen, voor zover deze een vordering tot
levensonderhoud kunnen instellen, voor gebeurtenissen verbandhoudende met de reis waarvoor
deze verzekering is afgesloten rechtsbijstand in de volgende artikelen.
A. Verhaalsbijstand.
Rechtsbijstand ter zake van verhaal van schade aan verzekerde persoonlijk of aan zijn eigendommen
toegebracht door een derde die daarvoor wettelijk aansprakelijk is.

UIITSLUITINGEN
Er wordt géén rechtsbijstand verleend indien de aanspraak van verzekerde voortvloeit uit ??? of verband houdt met:
1. het in eigendom hebben, bezitten, houden of (ver)kopen van motorrijtuigen en/of aanhangers;
2. (arbeidsrechtelijke) overeenkomsten inzake of verbandhoudende met het verwerven van
inkomsten of kosten van levensonderhoud.
 
zoals ik het lees zijn gerechtelijke procedures die voortvloeien uit bv een auto-ongeluk uitgesloten.
Bij jou is sprake van diefstal/vernieling en dat is heel iets anders. Ik zou toch nog eens bellen (of schrijven) met DAS want voor dit soort gevallen waar jij nu in verkeert zijn nou net verzekeringen en rechtsbijstand in het leven geroepen. Dit is niet iets normaals en jou valt niets te verwijten. heb je ´n rechtsbijstand die los staat van je reisverzekering? misschien moet je anders doe maar eens inschakelen.

Let wel als het totale schadebedrag niet veel horen is dan je eigen risico dan moet je maar een snadenken of je deze juridische en bovenal tenenkrommende procedures wel moet gaan opstaren. :|
 
Bedankt! Ik zal ze zeker even bellen (en om uit te vinden of het het idd wel waard is mij hierin te storten). Het gaat om zo'n 1000 euro schade in totaal (inhoud auto + schade aan de auto). En de rechtsbijstand zit/zat gewoon bij mijn reisverzekering (elvia globetrotter) dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.
 
Back
Top