Scholen

Ingrid

New Member
Hallo,

Wij hebben 3 kinderen van 11,  9 en 4 jaar oud (nu groep 7, 5, en 1) en hopen hopen binnen 2 jaar naar Australië te emigreren op een business visum.

Wie kan ons wat meer vertellen over de scholen in Australië, Perth?
Wat is het verschil met de scholen in Nederland?

Hoe groot zijn de scholen, hoeveel groepen hebben de scholen.
Zijn er grote kwalitatieve verschillen tussen privacy school en state schools.
Op welke leeftijd gaat men hier naar een secundary school?

Er zit een half jaar verschil tussen Nederland en Australië. Is het het gemakkelijkst om een half jaar "terug gezet" te worden, zodat je een half jaar de tijd hebt om je engels voldoende bij te spijkeren.

Hoe hebben jullie kinderen de overgang ervaren van een Nederlandse naar een Australische school?
Hebben jullie je kinderen al voor de emigratie engels geleerd en hoe heeft dat uigepakt?
Kunnen jullie ons iets vertellen over sportclubs: de oudste hockeyt en de middelste voetbalt.
Hoe is het na school: spelen kinderen veel bij elkaar zoals in Nederland?

Oftewel wij zijn geïnteresseerd in alles wat met kids en school te maken heeft, zowel positieve als negatieve ervaringen, tips, etcetera.
 
Hoi Ingrid,

Even off topic aangezien je Perth als bestemming aangeeft... Heb je al gestemd in dit topic: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2850.0 ?

On topic:
Er zijn meerdere mensen die je hierover tips kunnen geven. Ik (wij) zelf heb(ben) geen kinderen, maar als we de verhalen zo horen, dan is het volgens ons wel goed om je kinderen naar een private school te sturen. Als je dat kunt betalen natuurlijk, het is wel wat duurder dan public.

Verder een prima keuze, Perth!

Perthpete
 
Hi!

Wie kan ons wat meer vertellen over de scholen in Australië, Perth? Wat is het verschil met de scholen in Nederland?
  Heb je al even een search geprobeerd op dit forum op: Kind, kinderen, school, private school of state school? Als je even een beetje leest kom je vast al een hoop bruikbaars tegen :up:

Hoe groot zijn de scholen, hoeveel groepen hebben de scholen.
uiteraard is dat afhankelijk van waar je je gaat vestigen. Midden in de stad, in een suburb of outback.

Zijn er grote kwalitatieve verschillen tussen privacy school en state schools.
tsja, daar zijn de meningen behoorlijk over verdeelt (hier wordt regelmatig over gediscusieerd op dit forum (zie: search :))  Ik persoonlijk  :) ben het helemaal niet eens met perthpete deze ronde (sorry Pete :)) voor wat betreft:
maar als we de verhalen zo horen, dan is het volgens ons wel goed om je kinderen naar een private school te sturen
Na lang en hard denken en een hoop vragen en rondkijken hebben wij besloten om onze dochter naar een state school te laten gaan. Factoren die meespeelden, 5 minuten van huis, we hadden een "good feel" toen we op de school gingen kijken, alles zag er prima verzorgd uit, etc. goed curriculum, etc, goede faciliteiten, etc :-D en inderdaad een boel goedkoper dan een prive school (het feit dat je meer, veel meer soms, betaald staat niet garant voor een leraar waar je kind mee "klikt" of garandeert ook  niet de "juiste" vriendenkring :wink:.

Er zit een half jaar verschil tussen Nederland en Australië. Is het het gemakkelijkst om een half jaar "terug gezet" te worden, zodat je een half jaar de tijd hebt om je engels voldoende bij te spijkeren.
  Het school jaar begint hier eind January (early february). En in welke klas je kinderen het beste passen kun je wellicht bespreken op de school. Er is ook nog zoiets als ESL op school - English as a Second Language (maar daar kan JufRebekka hier op het forum vast veel meer over vertellen :up: :)

Hoe is het na school: spelen kinderen veel bij elkaar zoals in Nederland?
Mijn ervaring is van wel, het vergt soms wat organisatie maar er wordt redelijk veel over en weer gespeeld (inclusief weekeinden)

Succes in ieder geval met alles
Groetjes
Syl
 
Hallo allemaal,

Alle postings onder Perth heb ik al gelezen. Verder zal de zoekfunctie op de andere subforums eens gebruiken.

Wij zijn vooral benieuwd naar hoe je kinderen gewend zijn, of dat snel ging en veel problemen gaf.
Hoe staat het eventueel met hockey (oudste) en voetbalclubs (middelste)?

groetjes,
Bram en Ingrid
 
nog een ervaring uit de oud doos, maar heb je ook wat aan...

Ik heb tussen mijn 8e en 13e jaar in Australie gewoond. Ik ben eerst naar een stateschool gegaan (lagere school) en daarna naar een private school (middelbareschool). Ik zit nu zzelf te overwegen om naar Australie te verhuizen met mijn gezin en zou hetzelfde willen doen bij mijn kinderen (mits de financieen het toestaan).

Lagere(state) school en vriendjes dicht bij huis is belangrijk als kind. Ik heb toen het eerste jaar speciale engelse les gekregen voor kinderen die uit het buitenland kwamen (ik las in een van de andere berichten dat dat nog steeds bestaat).  Binnen een half jaar kon ik gewoon meedraaien met de rest van de klas. Wat dat betreft zal je merken dat je kinderen heel snel met een Australisch accent spreken, terwijl jezelf waarschijnlijk nooit je Nederlandse accent kwijt raakt ;-)

Ik zou denken dat de meeste kinderen, door de achterstand in taal en het half jaar verschil (in begin/eind van het schooljaar) snel blijven zitten. Misschien de jongste niet, omdat die eigenlijk pas net begint met taalonderwijs (en de oudste al wat kennis van het engels heefft??).

Als je er vanuit zou gaan dat ze niet een half jaar kunnen overslaan (en dus in feite blijven zitten) zou je het beste de kinderen terug kunnen plaatsen, omdat ze dan het jaar daarop bij dezelfde kinderen in de klas blijven en juist beginnen met wat herhaling, wat hun zelfvertrouwen ten goede zal komen.

Ik ben juist in eerste instantie een klas vooruit gezet. Ik heb toen drie maanden de 3e klas gedaan om vervolgens in feb weer te beginnen in de derde klas (met andere kinderen). Ik vond het zelf helemaal geen probleem, volgens mij zijn kinderen heel flexibel op die leeftijd.

Mocht er ooit een kans zijn dat je terug gaat naar Nederland dan zou ik zeker de Nederlandse taal een beetje bijhouden, al is het alleen door het thuis te blijven pratend, Nederlandse DVD's te kijken en ze aan te moedigen om brieven naar 'oma' te sturen. Mijn ervaring is dat terug naar Nederland veel moeilijker is. Juist omdat we wisten dat wij weer terug naar Nederland zouden gaan, heeft mijn moeder er voor gezorgd dat ik een paar jaar later in Australie een klas kon overslaan, zodat ik bij terugkomst in Nederland niet bij nog jongere kinderen in de klas zou komen te zitten. Want ook toen 'verloor' ik een jaar.

Sporten gaat volgens mij nog steeds vooral in schoolverband (juist een van de leuke dingen van het Austrlische onderwijs, het is veel meer een community dan een Nederlandse school).

groetjes Elsbeth
 
Back
Top